Toelaatbaarheidsverklaring cluster 3

21-04-2018 23:01 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraagje over de toelaatbaarheidsverklaring voor een cluster 3 school.
Mijn zoon zit nu nog op een reguliere basisschool in groep 5.
Hij heeft autisme en DCD.
Al vanaf groep 1 of 2 heeft hij een rugzakje voor extra ondersteuning op school en met veel hulp is het een hele tijd redelijk goed gegaan.
De laatste tijd gaat het echter steeds slechter met hem door overprikkeling op school.
Hij komt uitgeput en totaal overprikkeld thuis wil niet meer spelen en is doodongelukkig.
Inmiddels is er besloten dat een school voor speciaal onderwijs beter is voor hem en is alles voor de aanvraag van een toelaatbaarheidsverklaring in gang gezet.
We hebben een heel dossier waarmee we kunnen aantonen dat hij het nodig heeft.
Groeidocument van school, een verslag van de logopedist en een verslag van een intelligentieonderzoek dat hij pas gehad heeft.
Daaruit kwam naar voren dat hij een flinke performaalkloof heeft wat ook meespeelt in het waarom zoon vastloopt nu.
Je zou denken dat we erg sterk staan en dat die verklaring er wel doorkomt.
Dat dachten de IB’er, de motorisch remedial teacher en de vrouw die over het arrangement van de rugzak gaat ook.
Maar, en nu komt waar ik me zorgen om maak, de IB’er gaf aan dat de commissie die over de toelaatbaarheidsverklaringen gaat graag ook een recent verslag wil van het revalidatiecentrum waar zoon de diagnose DCD heeft gekregen, niet ouder dan twee jaar.
Uiteraard heb ik wel de brief waarin de diagnose staat en alle bevindingen maar deze is inmiddels vijf jaar oud.
Iets recents waarin staat dat onze zoon DCD heeft heb ik niet.
De IB’er gaf aan dat het zou kunnen dat de commissie de beslissing of zoon toegelaten wordt zou kunnen uitstellen tot er een recent verslag is.
Ik heb meteen het revalidatiecentrum gebeld voor een afspraak om een update te krijgen over de DCD diagnose maar daarvoor moet ik eerst een verwijzing van de huisarts.
Dat begrijp ik uiteraard en daar ben ik ook meteen acheraan gegaan.
Alleen is het zo dat er een wachtlijst is van 4 à 5 weken en dat is veel te lang.
Onze zoon wordt namelijk al eind mei besproken.
Nu ben ik dus heel erg bang dat de commissie geen toelaatbaarheidsverklaring wil afgeven omdat we geen recent dosier over de DCD hebben of dat ze het inderdaad gaan uitstellen en zoon daardoor het nieuwe schooljaar niet op zijn nieuwe school kan starten maar noodgedwongen op zijn huidige school.
Wie heeft hier ervaring mee en kan me hier iets over vertellen?
De IB’er weet het niet zeker dus die kon mij niet gerust stellen en ik zit hier vreselijk over in.
In ieder geval bedankt voor het lezen!
Zijn de motorische problemen nog zo beperkend door de dcd dat de keuze voor cluster 3 noodzakelijk is?
Is er niet gesproken over plaatsing op een cluster 4 of mogelijk cluster 2 school vanwege zijn autisme?
http://landelijknetwerkautisme.nl/clusters/
Alle reacties Link kopieren
Een diagnose staat ongeacht datum of ouders moeten beslissen de papieren waarop de diagnose staat niet te delen en zo is er dus 'geen diagnose'. Een IQ-onderzoek is echter wel twee jaar geldig en dát is vermoedelijk waarop de IB -er doelt? Dus gewoon de oude papieren met diagnose meesturen.
enn wijzigde dit bericht op 22-04-2018 00:10
13.95% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Laverneb, dankjewel voor je reactie.
Mijn zoon heeft vanwege zijn DCD heel veel extra begeleiding nodig op school.
Daarnaast zal hij eigenlijk nog logopedie en fysiotherapie moeten krijgen maar omdat school zoveel van hem vergt kunnen we dat niet doen.
De school waar hij heen zou gaan heeft de mogelijkheid deze therapieën onder schooltijd op school te volgen.
School werkt namelijk samen met het revalidatiecentrum.
Dat zou voor zoon echt een uitkomst zijn want nu krijgt hij geen therapie omdat dat te vermoeiend voor hem is.
En hij heeft het wel hard nodig.
Daarnaast had hij bij de intelligentietest een performaalscore van 74, wat moeilijk lerend is.
Dit valt ook onder cluster 3.
Daarom is er gekozen voor een cluster 3 school en geen cluster 4.
Alle reacties Link kopieren
Enn, ik zie nu jouw berichtje pas.
De IB’er bedoelde echt de diagnose voor de DCD.
Officieel zijn zulke diagnoses maar twee jaar geldig.
Beetje raar vind ik want DCD gaat nooit meer over natuurlijk.
We hebben deze diagnose inderdaad gewoon meegestuurd in de hoop dat de commissie het accepteerd.
Nou nee hoor. De diagnose van mijn zoon is inmiddels acht jaar oud en hij krijgt nog steeds elke keer netjes zijn toelaatbaarheidsverklaring.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
21-04-2018 23:41
Nou nee hoor. De diagnose van mijn zoon is inmiddels acht jaar oud en hij krijgt nog steeds elke keer netjes zijn toelaatbaarheidsverklaring.
Precies.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
stippelbeestje schreef:
21-04-2018 23:33
Enn, ik zie nu jouw berichtje pas.
De IB’er bedoelde echt de diagnose voor de DCD.
Officieel zijn zulke diagnoses maar twee jaar geldig.
Beetje raar vind ik want DCD gaat nooit meer over natuurlijk.
We hebben deze diagnose inderdaad gewoon meegestuurd in de hoop dat de commissie het accepteerd.
Ik denk echt dat jij of de IB-er het niet goed hebben begrepen en het kan ook dat de IB-er twee zaken verwart. Veelal wordt er bij een diagnose bepaling ook in hetzelfde onderzoektraject een IQ-onderzoek afgenomen. Wellicht dat de IB hierdoor denkt dat het ook over de diagnose gaat? Als je voor het eerst een cluster drie TLV dossier aanlegt en daarmee TLV gaat aanvragen heb je idd wel een IQ- onderzoek nodig dat niet ouder is dan twee jaar. Zodra een de TLV van een al zittende leerling verlengd moet gaan worden is men soepeler en volstaat de onderbouwing van de SO-school . Maar wellicht dat ik me in dit specifieke geval (DCD) vergis hoor, dat kan.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn, ik heb het stukje uit het mailtje waarin de IB’er het over de diagnose heeft even gekopieerd.

“De commissie vraagt een verslag waarin de motorische beperking van .... beschreven wordt. Dit verslag mag niet ouder zijn dan 2 jaar. ....”

Dit is wat ze in het mailtje schreef.
Daaruit maak ik op dat de commissie toch echt een verslag wil dat niet ouder is dan twee jaar.
Verder schreef ze ook dat het kan dat de commissie de beslissing aanhoudt tot dat er een recent verslag is.
Het is dus helemaal niet zeker dat ze er moeilijk om gaan doen, maar dit was voor mij genoeg om in de stress te schieten stom genoeg.
Nu had zoon bij de IQ test ook een performaalscore van 76 wat moeilijk lerend is.
Moeilijk lerend valt ook onder cluster 3 en de psycholoog die de test heeft afgenomen heeft in haar verslag ook vermeld dat ze de aanvraag voor een TLV ondersteunt.
Ik hoop dat de commissie daar ook naar kijkt en dus niet de hele aanvraag gaat aanhouden om een verslag dat vijf jaar oud is.
Ik ben blij als we straks meer zekerheid hebben in ieder geval.
Ik kan je niet verder geruststellen. Wat je zegt over dat de commissie het kan aanhouden tot een nieuw verslag binnen is, klinkt op zich positief. Is het al schoolvakantie bij jullie deze week? Of zou je nog contact op kunnen nemen met de intern begeleider met de vraag of zij wat kan navragen hierover zodat er iets meer zekerheid is? Belang van kunnen starten komend schooljaar is groot lijkt me. Het klinkt ook als de juiste plek.
Ik ben ook verbaasd dat een diagnose opnieuw afgegeven moet worden, ken het ook niet. Daar zal een reden voor zijn. Wellicht de ontwikkeling die mogelijk is bij op zeer jonge leeftijd vaststellen van dcd. Maar er is nog steeds veel begeleiding vanuit verschillende disciplines en dat maakt al dat er een stevig dossier is.
Alle reacties Link kopieren
Laverneb, ja hier is het nu twee weken vakantie dus kan ik helaas geen contact met de IB’er opnemen.
Als aanhouden het ergste is dat kan gebeuren dan is het maar zo.
Altijd nog beter dan helemaal geen TLV afgeven, maar wel heel vervelend voor mijn zoon want elke dag extra op zijn huidige school is een hel voor hem nu.
We proberen de laatste paar maanden daar al zo dragelijk mogelijk te maken maar dat valt niet mee.
Ik heb de huisarts om een verwijzing naar het revalidatiecentrum gevraagd en haar kennende krijg ik die wel.
Alleen heel vervelend dat daar tijdens de schoolvakanties niet gewerkt wordt en er een wachtlijst is van 4 à 5 weken.
Nou ja, wellicht helpt het als ik de commissie kan aantonen dat we al een afspraak hebben staan.
Zoon moet er sowieso heen want als hij straks op zijn nieuwe school therapieën krijgt gaat dat ook daarlangs dus de afspraak kan maar alvast staan
We zullen maar gewoon afwachten, meer kunnen we nu helaas niet doen.
En héél hard duimen...
Dat denk ik ook. Vertrouwen dat het goed moet komen. Meer kun je niet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven