Baby ergens anders leren slapen

22-04-2018 14:09 23 berichten
Mijn dochtertje van bijna 11 weken is altijd al een heel wakker en alert kindje geweest.
Heb er al eerder topic over geopend. Ze had dagen dat ze de hele dag wakker bleef, terwijl ze wel degelijk moe was en haar slaap hard nodig had.
Na het aanbrengen van een strak ritme en een hekenbaar slaapritueeltje gaat het veel beter, zeker ook nu ik prikkels beperk en haar zodra ze vermoeid wordt weer op bed leg. Daar ben ik ontzettend blij mee!!
Ze slaapt dagelijks in elk geval twee slaapjes heel goed in haar eigen bedje op haar eigen kamertje.
In de namiddag slaapt ze alleen een hazeslaapje van 30 minuten en in de avond weer in eigen bed.
Na de fles van 23.00 uur slaapt ze de hele nacht door. Eigenlijk is ze veranderd van een kindje dat alleen snachts doorsliep, in een kind dat heel veel slaapt en alleen maar vrolijk en uitgerust wakker is. Ze gedijt nu heel goed!

Nu het volgende.
Omdat het sinds een paar weken pas veel beter gaat, heb ik veel geinvesteerd in thuis in een ritme komen.
Hierdoor ga ik heel weinig weg, pas in de namiddag, als ze na haar ochtendslaap wakker is geworden rond 2/3 uur, ga ik de deur uit.
Dat is op zich prima, ik vind het niet erg om uitjes in de middag te plannen. Maar als ik een keer een afspraak heb, pas ging ik bij vriendin een dagje helpen schoonmaken, gisteravond hadden we een BBQ, enz, enz, dan slaapt mijn dochtertje dus he-le-maal niet.
Gisteren hadden we een familieBBQ, die is jaarlijks. Ze is toen van 4 tot 23.30 wakker gebleven......
Dat dagje schoonmaken bij vriendin is ze ook de hele dag wakker gebleven. Ik vind het zo zielig! Ze is dan lijkbleek en doodmoe....

Hoe hebben jullie je kindje leren wennen ergens anders slapen?
Vaak doen, of toch maar thuisblijven? De ene zegt: gewoon weggaan, dan wennen ze vanzelf! De ander zegt neeee, thuisblijven en rust bieden...
Ik vind het lastig!
anoniem_298227 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 14:36
Reden: Shocking taalfout
0.05% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel geprobeerd om haar weg te leggen? Apart kamertje? Kinderwagen op rustig plekje etc?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Herkenbaar. Hier ook zo’n wakkere. Ik probeerde meestal thuis te zijn of kind thuis te laten bij partner. Of ervoor te zorgen dat kind de volgende dag geen drukke dag had. Dus meestal volgde ik het ritme en wens van kind, tenzij het niet anders kon. Overigens werd kind op de dag zelf niet vervelend van het slaapgebrek. Dat kwam meestal de dag er na.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde met mijn zoontje gehad. Zo hard ik heb moeten werken om hem thuis te laten slapen, zo hard heb ik ook moeten werken hem ergens anders te laten slapen.... dus zelf bedje mee met eigen dekentje en eigen knuffels. Zelfde ritueel/ aanpak als thuis.

Ik ging niet heel vaak met hem op stap, het komt vanzelf wel weer.

Fijn dat het nu zo goed gaat trouwens, goed gedaan!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen sliepen meestal wel buitenshuis, ik nam gewoon het campingbedje mee, speen etc. van thuis, dus ik heb er geen ervaringen mee. Maar ik lees dat jij veel tijd en moeite heb geïnvesteerd in een goed ritme waar je kind goed bij gedijt (ik heb en had trouwens ook een strak ritme). Ik zou daar dus niet al te veel mee gaan rommelen. Ik zou haar nu gewoon in haar ritme houden en haar thuislaten als jij ergens heen gaat 's avonds, voor zover mogelijk. Het kan best dat ze over een paar weken/maanden wel buitenshuis gaat slapen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Eigen bedje mee. Zelfde ritueel als thuis. Beginnen voor ze oververmoeid is dus op tijd. Ik kan altijd zonder problemen naar boven bij vrienden met dochtertje, ik ga dan een half uur voor ik haar erin leg al boven zitten daar rustig de fles boekje lezen kamertje bekijken dan in bed zelfde ritueel als thuis en dan wacht ik op de gang. Gaat ze heel hard huilen ga ik nog een keer naar binnen om te laten zien dat ik er ook gewoon nog ben. Daarna slaapt ze altijd wel rustig in.

We gebruiken t campingbedje ook wel veel met weekends weg enzo dus het is niet geheel onbekend terrein.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kind van 2,5 en die slaapt van baby af aan alleen in zijn eigen bed. Wil nergens anders slapen. Wij gaan dus op tijd naar huis of regelen oppas en laten ons kind thuis. Ik vind het een beetje zielig om je zó jonge kind mee te nemen als je weet dat het niet kan slapen.
Zoon sliep gewoon in de draagzak en soms in kinderwagen of op schoot. Dat is dan weer het 'voordeel' dat hij thuis altijd bij iemand slaapt.
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
22-04-2018 14:50
Ik heb een kind van 2,5 en die slaapt van baby af aan alleen in zijn eigen bed. Wil nergens anders slapen. Wij gaan dus op tijd naar huis of regelen oppas en laten ons kind thuis. Ik vind het een beetje zielig om je zó jonge kind mee te nemen als je weet dat het niet kan slapen.
Dit en zielig voor jou, want jij zit de dag daarna met een oververmoeid kind.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Xanthan schreef:
22-04-2018 14:50
Ik heb een kind van 2,5 en die slaapt van baby af aan alleen in zijn eigen bed. Wil nergens anders slapen. Wij gaan dus op tijd naar huis of regelen oppas en laten ons kind thuis. Ik vind het een beetje zielig om je zó jonge kind mee te nemen als je weet dat het niet kan slapen.
Dit. Je bent amper 3 maanden moeder, hebt al tig topics geopend over vanalles en nog wat en dan loopt het eindelijk en is het nog niet goed genoeg. Gun je kind gewoon de rust die het nodig heeft, ook als dat betekent dat je eigen leven tijdelijk on hold moet. Welkom in de wereld van het moederschap.
oneenietweer schreef:
22-04-2018 16:29
Dit. Je bent amper 3 maanden moeder, hebt al tig topics geopend over vanalles en nog wat en dan loopt het eindelijk en is het nog niet goed genoeg. Gun je kind gewoon de rust die het nodig heeft, ook als dat betekent dat je eigen leven tijdelijk on hold moet. Welkom in de wereld van het moederschap.
Dit ja. Je kan niet het leven leiden zoals je voor het moederschap deed. Ik had zo'n vriendin die vond dat baby zich aan moest passen aan haar ritme. Het kind was altijd overprikkeld, zat zelfs bij haar moeder op schoot te huilen om haar moeder (!). Dat moet je gewoon niet willen.
Alle reacties Link kopieren
oneenietweer schreef:
22-04-2018 16:29
Dit. Je bent amper 3 maanden moeder, hebt al tig topics geopend over vanalles en nog wat en dan loopt het eindelijk en is het nog niet goed genoeg. Gun je kind gewoon de rust die het nodig heeft, ook als dat betekent dat je eigen leven tijdelijk on hold moet. Welkom in de wereld van het moederschap.
Niks mis mee van TO om het te proberen. En anders blijft vader thuis kan TO fijn naar de bbq. :thumbsup:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hier ook een slechte slaper in het begin. Het eerste jaar hebben wij dus eigenlijk altijd gezorgd dat 1 van ons thuis was met haar. We hebben 1 verjaardag geprobeerd haar daar te laten slapen, geen succes. Zijn na 1,5 uur weer vertrokken toen. Daarna ging altijd 1 van ons naar de verjaardag en de ander bleef thuis. Alleen bij mijn ouders bleef ze logeren, maar dan sliepen wij daar ook (wonen ver weg).
Toen ze wat ouder werd, probeerden we het wel weer en dat ging steeds beter. Ik nam wel altijd haar campingbedje, pyjama, knuffels, speen en babyfoon mee en deed hetzelfde ritueel als thuis.
Sinds ze een jaar of 3 is, kunnen we d’r echt overal neerleggen. Op vakantie in een vreemd bed, bij vrienden boven in hun bed, op een luchtbed bij neefje, bij opa en oma op zolder, nooit meer een probleem geweest. Langzaam opgebouwd dus :)
Is dit je eerste kindje? Zo ja, wees dan vooral blij dat je in de gelegenheid bent om jezelf aan te passen aan je kind. Ik had zelf de eerste periode bij de oudste slaap als prioriteit. Daarna als stelregel iig 1 dutje in eigen bed. Vanaf dat moment leerde ze ook rustig om bij anderen te slapen en anders ging ze in de doek. Er komt een punt dan wil je ook gewoon weer de wereld zien, super logisch. Hier ging dat dus gepaard met de draagdoek. Kind moe = in de doek en mama lopen. Dan sliep ze (en later haar broers) heerlijk en kon ik nog even kleppen.

Bij de volgende is het lastiger. Jongste legde ik bijna altijd in de wandelwagen te slapen overdag, want de oudste moest gebracht/opgehaald worden van school. Daar dus nooit problemen mee gehad, want de wandelwagen was ook een vertrouwde slaapplek (en daarna vielen zijn dutje op gunstige tijden).
Alle reacties Link kopieren
Het kan gewoon heel fijn zijn voor je kind , jezelf en bijv je fam. als je kind ergens dan dan thuis ook kan slapen.
Als dat niet vanzelfsprekend is, zou ik investeren in proberen te laten slapen bij een minimaal aantal mensen waar het het meest logisch dat je daar langere tijd bent. Opa’s en oma’s hebben vaak een eigen kamer/bedje voor de kleinkinderen, wacht niet tot het noodzakelijk is, maar probeer het s een keer.
En niet na 1 x opgeven, laten wennen aan een plek voor haar bij een ander.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Hier hebben we ook veel tijd geïnvesteerd in het slapen in eigen bedje. Dat gaat geweldig en ze slaapt lekker. Is ons heel veel waard!
Nu ze 7 maanden is, vinden we het toch ook wel fijn dat ze ook op andere plekken slaapt. Uit logeren gaan we binnenkort doen, dus dan zal ze zeker moeten ;-)

Dochter zelf is nog niet helemaal overtuigd van het slapen op andere plekken. Kinderwagen was en is een no go in ons geval.
De ene keer gaat het slapen in een campingbedje (bijna) vlekkeloos en valt ze na een paar minuten in slaap. De andere keer is het huilen en blijven huilen.
Dan is het ook klaar en ga ik naar huis. Ik heb geen zin om met een erg moe kind te blijven hangen, terwijl ik weet dat ze wel lekker slaapt in haar bedje. De volgende keer beter. Bij mijn ouders en schoonouders lukt het over het algemeen wel, al slaapt ze wel wat onrustiger overdag daar.

Op het KDV slaapt ze over het algemeen uitstekend, soms wat minder. In het buitenbedje lukt het dan vaak wel en anders mag ze spelen. Zolang ze niet vreselijk chagrijnig wordt, vind ik dat prima.

Vandaag is ze mee geweest naar een verjaardag van een vriendin en heeft lekker geslapen in een bedje daar. Dat zorgt alweer voor meer vertrouwen in een volgende keer.

Blijven proberen, lukt het niet, dan ook niet te lang blijven zitten is mijn advies. Een oververmoeid kind is niet leuk voor jezelf, maar ook zeker niet voor haar.
anoniem_271473 wijzigde dit bericht op 22-04-2018 20:24
7.36% gewijzigd
Bedankt voor jullie reacties! Begrijp me niet verkeerd, ik ben heeeeel blij dat het zo goed gaat thuis, en heb ook zeker niet de wens om mijn baby overal mee naar toe te slepen. Ik ben dan ook bijna alleen maar thuis, dat vind io ook prima. Tot nu toe alle verjaardagen oppas geregeld of een van ons ging, totaal denk ik 4 a 5 uitjes gehad waar ik niet onderuit kwam om haar mee te nemen. En dan is het lastig! Maar omdat het thuis met slapen zo goed gaat word je enthousiast, haha. Ook zit ik een beetje over mijn werk in, want dan zal ze toch ook moeten slapen bij de oppas... Bedankt voor de tips!
Nouschi schreef:
22-04-2018 14:15
Heb je wel geprobeerd om haar weg te leggen? Apart kamertje? Kinderwagen op rustig plekje etc?
Dit wel geprobeerd idd, donker kamertje net als thuis, en dan in de kinderwagenbak. Maar ze ging hard huilen dus de bak maar naast me gezet, toen was ze tevreden want kon me zien. Overigens niet veel huilen, vandaag ook niet...
Ga voor nu haar gewoon zoveel als mogelijk thuishouden.
En ik moet over 5 weken weer werken, dan ga ik een paar x oefenen bij mijn vriendin die op haar gaat passen. Met campingbedje en eigen beddengoed, en knuffeltje met het muziekje dat altijd speelt.... Gelukkig is mijn vriendin suuuperlief, die zou haar nooit laten huilen. Dat geeft me een gerust gevoel. En ik hoef niet veel te gaan werken, want word oproepkracht. Dus alleen in de middag 2, max 3 uur oppas nodig tot mijn man haar komt halen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er iig voor zorgen dat ze in de wagen gaat slapen, die kun je overal mee naartoe nemen en zo heb jij vrijheid en zij de nodige slaap.

Verder koos ik zelf meestal eieren voor mijn geld en paste mezelf aan behoeftes van mijn baby aan. Dat betekende dat ik een tijdje veel dingen moest laten schieten, maar als ik me daar niet aan hield was ik de dagen erna alsnog driedubbel de klos omdat kind niet te genieten was. We gaan tegenwoordig gewoon op vakantie, maar zorgen wel dat alles zo veel mogelijk vertrouwd is en na 2-3 nachten is het wel ok - maar bv een rondreis waarbij je meerdere locaties overnacht is met zo'n kind geen optie meer.

Overigens was (en is) mijn oudste kind supermakkelijk, die slaapt altijd en overal goed. Mijn jongste heb ik op dezelfde manier 'aangepakt', en toen dat niet werkte nog andere methodes geprobeerd, maar is altijd een slechte slaper geweest en nog steeds, dus ik ben er inmiddels van overtuigd dat het echt aan het kind ligt en minder aan de opvoeder. Succes ermee!
nootboek wijzigde dit bericht op 22-04-2018 23:00
1.90% gewijzigd
@nootboek ik geloof ook wel dat t aan t karakter van t kindje ligt idd.
Het was echt vervelend gister, kreeg nog van zus de opmerking dat ik haar gewoon mee moet nemen want dan went ze eraan, en "dat deed zij ook altijd en haar kinderen sliepen ooooveral"
Ik uitgelegd hoe het bij mijn kindje gaat, dat het thuis al een uitdaging is enz, zegt ze "ja, maar dat komt gewoon door hoe je met haar om gaat''

Ik voelde me zo rot gister, echt schuldig ook tegenover mn kindje die zooooo moe was. Heel zielig en tot overmaat van ramp pas rond 23.15 naar huis vanwege de lift die we kregen....

Ik moet ook gewoon proberen om me er geen veter van aan te trekken wat mensen in mijn familie ervan vinden als ik mijn meisje veel thuis laat maar toch vind ik het erg vervelend want ik heb al vaker opmerkingen gehad als ik haar niet meenam maar thuis liet bij mijn man.....
Alle reacties Link kopieren
Agh dat is nog heel klein. Maar ik snap het inderdaad wel dat je af en toe toch je kindje even wil meenemen.
Het valt of staat toch echt met karakter. En dat leren wennen is in die eerste maanden echt grote onzin. Dat een baby het bij 3 maanden nog niet goed deed en bij 6 maanden wel heeft mijn inziens meer te maken met de ontwikkelingen die zo'n baby doormaakt, dan de bijdrage van de ouder.
Maar als je dan wél kiest om te gaan zou ik in eerste instantie het ritme van thuis nabootsen en anders een draagzak/draagdoek en afwisselen met partner.
Wij deden hier een beetje een middenweg. Ja wij namen hem mee, maar niet al te vaak. Soms ging het heel goed en soms was het een ramp.
Je niets aantrekken van dat soort opmerkingen hoor!
Ik heb een zwager die ook denkt dat je een flexibel kind kunt creëren. Tja, ik vind het fijn voor hem dat zijn zoon overal slaapt. En ik gun hem ook een tweede kind wat zo makkelijk in de kinderwagen/buggy/auto slaapt. Ik kan dochter echt wel meenemen voor een middagje stad, maar slapen zal ze niet doen in de kinderwagen/buggy. Ze ziet teveel en beperk ik haar zicht, dan is het gedaan met de gezelligheid. Wellicht dat dit beter gaat in de toekomst, maar tot nu toe ( ze is nu 7 maanden) is haar bedje /campingbedje/kdvbedje gewoon haar favoriete slaapplek.

Niet elk kind is hetzelfde en het idee dat een kind wel zo te vormen is zoals jij dat wil ( flexibel kind), is naar mijn idee vaak nonsens.

Ons kind eet en drinkt bijvoorbeeld veel beter, maar dat dicht ik niet toe aan onze geweldige opvoedwijze. Dochterlief is gewoon een vreetzak, daar heb ik niets aan gedaan.

Mijn schoonmoeder had hier ook een handje van, maar komt langzamerhand terug van haar overtuigingen, nu ze ziet dat dochterlief toch wel heel anders is dan haar andere kleinkind.
Alle reacties Link kopieren
Oudewijzeuil schreef:
22-04-2018 20:49
@nootboek ik geloof ook wel dat t aan t karakter van t kindje ligt idd.
Het was echt vervelend gister, kreeg nog van zus de opmerking dat ik haar gewoon mee moet nemen want dan went ze eraan, en "dat deed zij ook altijd en haar kinderen sliepen ooooveral"
Ik uitgelegd hoe het bij mijn kindje gaat, dat het thuis al een uitdaging is enz, zegt ze "ja, maar dat komt gewoon door hoe je met haar om gaat''

Ik voelde me zo rot gister, echt schuldig ook tegenover mn kindje die zooooo moe was. Heel zielig en tot overmaat van ramp pas rond 23.15 naar huis vanwege de lift die we kregen....

Ik moet ook gewoon proberen om me er geen veter van aan te trekken wat mensen in mijn familie ervan vinden als ik mijn meisje veel thuis laat maar toch vind ik het erg vervelend want ik heb al vaker opmerkingen gehad als ik haar niet meenam maar thuis liet bij mijn man.....
Oh enne.. iedereen weet het áltijd beter dan de ouders zelf ;-)
De tips meenemen waar je je in kan vinden, voor de rest vooral hummen. Althans das mijn tactiek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven