gekke (racistische) opa

22-04-2018 21:58 115 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik was en ben altijd kind aan huis bij opa. we doen al eeuwen vanalles samen en dat is heel leuk en lache.
maar de goede man is wel een beetje racistisch. ik kan zijn grapjes soms wel waarderen, maar niet als we tussen groter publiek lopen.
zo kan hij zomaar ineens allah akbar roepen of als hij meerder vrouwen met hoofddoekjes ziet doet hij gabala gabala gabala.
ik kijk ze dan zo aan van, sorry hij is beetje gek en neem me niet kwalijk.
nu is hij over de 80 en niet meer zo bij de tijd en ben bang dat het steeds erger gaat worden.
hij woont nu in een tehuis met balkon en kan zijn mond niet houden als er mensen voorbij komen.
ik heb hem al zo vaak gezegt dat hij normaal moet doen en zich aan moet passen, maar dan zegt hij dat de anderen zich maar aan moeten passen
maar ik bedoel dat hij zich in het algemeen aan moet passen. niet iedereen is van gabala gabala grapjes gediend.

hij doet echt vaak raar. ik ga ook altijd mee op ziekenhuisbezoek. daar kan hij zich ook niet normaal gedragen. en soms moet ik echt lachen en dan gaat hij nog erger doen.
het is gewoon een klein kind geworden.

hebben andere klein/kinderen ook last met een o/pa die gek doet dat je je geneert? en hoe ga je daarmee om?
Joh, die beste man is over de 80, die gaat niet meer veranderen.
Geniet, zolang het nog kan.
Hij zal Nederland missen zoals het ooit was en daarin is hij niet uniek, zeker niet als het gaat om mensen van zijn generatie. Laat hem maar, die oude man leer je geen nieuwe trucjes meer. Geniet maar van hem zolang het nog kan.
Ik wou dat ik mijn opa nog had, dan mocht hij zich naar hartelust misdragen.
Alle reacties Link kopieren
dank jullie!. ik hoop dat meer mensen zo denken.
misschien moet ik me, net als hem, er niks van aantrekken hoe anderen kunnen denken.
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft z'n hele leven zich zo goed mogelijk aangepast aan de maatschappij. Ik kan me voorstellen dat op je oude dag dat wel een keertje klaar is. Wat heb je nog te verliezen?

Al klinkt het inderdaad voor mij ook niet als de leukste grappen, het zal (wrang genoeg) niet lang meer duren voor je juist die grappen gaat missen. Grijns een keer extra en negeer het.
Hips, hopsakee en pierlala.
rozamunda schreef:
22-04-2018 22:17
dank jullie!. ik hoop dat meer mensen zo denken.
misschien moet ik me, net als hem, er niks van aantrekken hoe anderen kunnen denken.
Je hebt geen enkele macht over hoe mensen denken, dus al zou jouw opa zich keurig gedragen, kunnen mensen nog rare gedachten hebben, dus wat dat betreft heb je niets te verliezen. Dat is een mooie les die hij jou leert voor je verdere leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen geniet nog met hem dat hij nog leeft. Ik ben mijn opa al twee jaar geleden kwijtgeraakt... Van dat racistische reacties van jouw opa. Tsja hij is anders opgegroeid, dat kan je niet veranderen. Ikzelf kom uit een land waar de multiculturele samenleving niet eens bestaat. Dus kan jouw opa wel een beetje begrijpen.
Alle reacties Link kopieren
ja ik ga het zo bekijken als een mooie les voor mijzelf.
en het is zo, wat je ook doet, de mensen denken toch wel wat.
en inderdaad is hij niet meer te veranderen. gelukkig lachen we heel wat af.
nogmaals dank!
Cateautje schreef:
22-04-2018 22:12
Hij zal Nederland missen zoals het ooit was en daarin is hij niet uniek, zeker niet als het gaat om mensen van zijn generatie. Laat hem maar, die oude man leer je geen nieuwe trucjes meer. Geniet maar van hem zolang het nog kan.
Ik wou dat ik mijn opa nog had, dan mocht hij zich naar hartelust misdragen.
Dit!
Alle reacties Link kopieren
Mijn opa is 97 en alhoewel hij precies weet wanneer het echt niet kan ivm achterkleinkinderen (gevoel voor decorum is er nog, geen beginnende dementie) heeft hij naar eigen zeggen ‘er schijt aan’. Dus wat er in hem opkomt dat komt er ook ongefilterd uit. Het zijn behoorlijk politiek incorrecte uitspraken de laatste tien jaar (“Oh, u werkt 12 uur? U heeft een betaalde hobby dus?”/“Ja, u bent belangrijk, dat zie ik zo. Beetje stoppen voor een zebrapad in een Jaguar. Laat het maar beitelen op je steen: een Jaguar had Piet, maar het bleef een stuk verdriet”).

Alhoewel ik soms vrees voor het ergste, hebben 99% van de mensen heus wel in de gaten dat het een hoogbejaarde man is. En die 1% die daar ‘schijt aan heeft’ worden op hun nummer gezet door omstanders of opa zelf. Want vlijmscherp blijft hij.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Jeetje mijn opa is gisteren overleden, ik zou willen dat hij er nog was en de dingen kon zeggen die hij eigenlijk niet kan zeggen.
Geniet er gewoon van dat hij er nog is en dat je nog bij hem kunt komen.
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd Oldwood
Nee heb je, ja kun je krijgen
Verfrissend juist mensen die zich niets van het hedendaagse politiek correcte geneuzel aantrekken, maar gewoon nog zeggen wat ze denken. Jammer dat die generatie uitsterft.
OldWood schreef:
22-04-2018 22:30
Jeetje mijn opa is gisteren overleden, ik zou willen dat hij er nog was en de dingen kon zeggen die hij eigenlijk niet kan zeggen.
Geniet er gewoon van dat hij er nog is en dat je nog bij hem kunt komen.
Gecondoleerd meid.
Alle reacties Link kopieren
ja dat heeft hij dus ook, overal het schijt aan. en daar ben ik ook wel jaloers op.
die van de jaguar van piet het stuk verdriet hahahha die is leuk.
Alle reacties Link kopieren
gecondoleerd oldwood :(

ik weet niet hoelang mijn opa nog heeft. als het aan hem lag was hij al 5 jaar dood. maar we proberen er nog een beetje wat van te maken. en wie ben ik dan inderdaad om hem zijn botte geintjes af te pakken.
Alle reacties Link kopieren
Ah dubbel. Aan de ene kant hij komt uit een andere tijd, meent t vast niet slecht. Je hoeft hem niet op te voeden en het is gewoon jouw lieve opa.

Aan de andere kant voor de vrouwen met hoofddoekjes is het vast niet de enige man die ze uitscheldt/belachelijk maakt. Dus hou dat in je achterhoofd als mensen 'kijken'. Jij weet wat erachter zit. Zij niet.
Alle reacties Link kopieren
rozamunda schreef:
22-04-2018 22:36
gecondoleerd oldwood :(

ik weet niet hoelang mijn opa nog heeft. als het aan hem lag was hij al 5 jaar dood. maar we proberen er nog een beetje wat van te maken. en wie ben ik dan inderdaad om hem zijn botte geintjes af te pakken.
Precies, maak er nog wat van. Mijn opa had ook dingen waar ik het absoluut niet altijd mee eens was, maar slik een keer extra. Jij weet dat hij ook andere kanten heeft, geniet daar nog wat van.
Alle reacties Link kopieren
rozamunda schreef:
22-04-2018 22:36
gecondoleerd oldwood :(

ik weet niet hoelang mijn opa nog heeft. als het aan hem lag was hij al 5 jaar dood. maar we proberen er nog een beetje wat van te maken. en wie ben ik dan inderdaad om hem zijn botte geintjes af te pakken.
Ja, mijn opa zegt altijd dat ze hem zijn vergeten te halen. Heeft al vier kinderen overleefd. Hij vindt zijn kinderen ‘ouwe zeikstralen’ en de kleinkinderen ‘zeikstralen in training’. Dus belt hij de oudste achterkleinkinderen met rijbewijs om hem door de mcDrive te rijden (“Wat? Dan ben ik binnen vijf jaar dood zegt u? Dat mag ik toch hopen mevrouw!”). De achterkleinkinderen die naar de middelbare gaan, droppen na schooltijd langs. En de kleinste achterkleinkinderen gaan liever bij ‘Grote Opa’ in de tuin rotzooien dan mee boodschappen doen. En dat zijn nu zijn lichtpuntjes. Dat hij een 16-jarige achterkleindochter gewoon een glaasje rosé geeft, daar mogen we niet over zeuren (“Lemoosje! Wie zat hier op 15-jarige leeftijd met oma aan de sangria te pimpelen?”). Ook niet zijn dochter, de oma van de 16-jarige (“Zeg Louise, wie heb ik hier op haar 14e kunnen ophalen uit de stad omdat ze dacht dat bessenjenever cassis was?”).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Wauw. Ik kan racistische uitspraken echt niet opeens waarderen omdat een bejaarde ze doet. Bizarre gedachtengang.

Ik heb het diepste respect voor mijn eigen opa en oma (ik hou veel meer van ze dan van mijn eigen ouders) maar ook van hun accepteer ik absoluut geen racistische opmerkingen. Niet stilzwijgend en zéker niet lachend in ieder geval.

Gelukkig doen ze dat niet, want ik word er helemaal naar van als mensen racistische “grappen” maken. Kan je je voorstellen hoe het voelt voor de mensen over wie het gaat. Ik vind het intens gemeen en voel me er totaal niet bij op mijn gemak.

Maar goed, als de gekke oude schat het maar leuk vindt, ofzo. :nope:
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
22-04-2018 22:44
hij heeft het er altijd over dat hij nu toch wel genoeg heeft betaald aan dela. als in dat het tijd is om hem op te halen.
Lotus90 schreef:
22-04-2018 22:48
Wauw. Ik kan racistische uitspraken echt niet opeens waarderen omdat een bejaarde ze doet. Bizarre gedachtengang.

Ik heb het diepste respect voor mijn eigen opa en oma (ik hou veel meer van ze dan van mijn eigen ouders) maar ook van hun accepteer ik absoluut geen racistische opmerkingen. Niet stilzwijgend en zéker niet lachend in ieder geval.

Gelukkig doen ze dat niet, want ik word er helemaal naar van als mensen racistische “grappen” maken. Kan je je voorstellen hoe het voelt voor de mensen over wie het gaat. Ik vind het intens gemeen en voel me er totaal niet bij op mijn gemak.

Maar goed, als de gekke oude schat het maar leuk vindt, ofzo. :nope:
Is 90 je geboortejaar? Zo ja, dan heb je geen flauw idee waar die opa vandaan komt en hoe zijn leven eruit heeft gezien.
Er zijn nu eenmaal mensen die Nederland missen ondanks het feit dat ze er gewoon wonen. Er zijn mensen die hun eigen stad missen, ondanks het feit dat ze er nog steeds wonen.
Jij kent de maatschappij alleen maar in zijn huidige vorm, daarom lijkt het me niet kies om te oordelen over een oude man die alles dat hij altijd hoog heeft gehouden binnen een relatief korte tijd door zijn vingers heeft zien en voelen glippen, dus wees maar wat zuiniger met dat oordeel.
Alle reacties Link kopieren
ik had eigenlijk meer van dat soort reacties verwacht, zoals die van lotus90, maar ben blij van niet.
het is makkelijker me er bij neer te leggen dan iets proberen te veranderen wat niet te veranderen is.
ik vind het ook niet kunnen, maar heb hem er al vaker op gewezen dat hij beter dat soort grapjes binnen de muren kan houden.
gaat niet lukken. en nu weet ik door dit topic dat ik het ook maar gewoon zo moet laten.
en hopen dat hij niet ooit de verkeerde tegenkomt.
Alle reacties Link kopieren
Lotus90 schreef:
22-04-2018 22:48
Wauw. Ik kan racistische uitspraken echt niet opeens waarderen omdat een bejaarde ze doet. Bizarre gedachtengang.

Ik heb het diepste respect voor mijn eigen opa en oma (ik hou veel meer van ze dan van mijn eigen ouders) maar ook van hun accepteer ik absoluut geen racistische opmerkingen. Niet stilzwijgend en zéker niet lachend in ieder geval.

Gelukkig doen ze dat niet, want ik word er helemaal naar van als mensen racistische “grappen” maken. Kan je je voorstellen hoe het voelt voor de mensen over wie het gaat. Ik vind het intens gemeen en voel me er totaal niet bij op mijn gemak.

Maar goed, als de gekke oude schat het maar leuk vindt, ofzo. :nope:

Helemaal mee eens, en nee, “90 is niet mijn geboortejaar”, ik ben een stuk ouder.

Racisme is niet ineens oke omdat iemand van 80+ het doet en zo’n persoon hoef ik ook echt niet tegen te komen.

Iemand van die leeftijd hoort JUIST beter te weten en heeft ook nog eens een voorbeeldfunctie.

Ik woon in een flat met een hoop racistische bejaarden & zal blij zijn als die achterlijke rauwdauw generatie een keer is uitgestorven.
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Restera schreef:
22-04-2018 23:06
Helemaal mee eens, en nee, “90 is niet mijn geboortejaar”, ik ben een stuk ouder.

Racisme is niet ineens oke omdat iemand van 80+ het doet en zo’n persoon hoef ik ook echt niet tegen te komen.

Iemand van die leeftijd hoort JUIST beter te weten en heeft ook nog eens een voorbeeldfunctie.

Ik woon in een flat met een hoop racistische bejaarden & zal blij zijn als die achterlijke rauwdauw generatie een keer is uitgestorven.
maar jij komt ze dus wel tegen toch. wat doe je dan als je ze zo'n opmerking hoort maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven