Rebound voor dochter?

24-04-2018 08:37 37 berichten
-
anoniem_368377 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 15:46
99.86% gewijzigd
Ik ken dat niet. Rebound is in NL niet gangbaar? Is het een soort kliniek met therapie, of een soort internaat?
-
anoniem_368377 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 15:47
0.00% gewijzigd
In dat geval zal er vast een reden zijn om dit te overwegen?
Ken je andere ouders en kinderen die het hebben ervaren? Hoe zijn hun bevindingen?
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben toch ook de vrijheid haar van de school af te halen en naar een andere middelbare school te doen. Als de school niet voor rede vatbaar is, is dat altijd een optie.

Daarnaast vraag ik me af of jullie als ouders ook vinden dat jullie dochter moeite heeft met de rouwverwerking over haar opa. Vertoont ze bijzonder gedrag? Is ze heel erg emotioneel? Praat ze er heel vaak over, of vermijdt ze juist het onderwerp compleet?
Naar een (rouw)psycholoog is dan misschien handig. Zeker omdat er in de toekomst natuurlijk ook mensen overlijden en ze op een gezondere manier met haar gevoelens om kan gaan.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Rebound is wel redelijk gangbaar in Nederland. Ik ken veel jongeren die erop zitten, maar dat is omdat ik als jongerenwerker werk.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat ze het gebruiken als ondersteuning voor rouwverwerking.
Wel als alternatief als er door rouw onrespectvol, agressief en onacceptabel gedrag vertoont wordt.
Een soort time-out zegmaar.

Zover ik altijd begrepen heb, hebben ze de toestemming van ouders nodig willen ze iemand daar kunnen plaatsen.
Ik heb nog nooit niet anders gezien.

Ga nogmaals in gesprek met school. Laat hen uitleggen wat rebound jouw dochter kan bieden op gebied van rouwverwerking (wat ze denken dan).
En zoek zelf alternatieve evt daarvoor. Psycholoog (aantal gesprekken oid).
Ga ook in gesprek met je dochter, zijn er dingen op school voorgevallen?
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Rouwverwerking lijkt ook mij geen reden voor de rebound. Ik ken het toch vooral voor leerlingen die vanwege gedrag niet meer te hanteren zijn op school. Buiten school hulp zoeken lijkt mij prima als dat nodig is en pesten moet op school aangepakt worden. Pesten om de manier van overlijden van haar opa vind ik trouwens wel extreem wreed en echt iets waar school mee aan de slag moeten.
Vind dit wel heel bizar. Je kind weghalen van de school/leerlingen die ze kent waardoor ze én met rouw én met verandering tegelijk moet dealen?
Klinkt niet echt realistisch.

Waarom wordt je kind gepest over de dood van haar opa? Heel veel grootouders gaan toch dood in de periode dat kinderen puber zijn?
Alle reacties Link kopieren
Rebound voor rouwverwerking?
Over het algemeen worden leerlingen naar de Rebound gestuurd met ernstige gedragsproblematiek. Dus als de school ernstig handelingsverlegen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou duidelijk maken in een mail dat jullie geen toestemming geven. Ik zou ook niet naar de intake gaan.

Daarentegen zou ik wel hulp zoeken voor dochter. Er speelt dus duidelijk wel iets wat ervoor zorgt dat school dit als een noodzakelijke stap ziet.
Alle reacties Link kopieren
Kan het zijn dat ze onacceptabel gedrag is geen vertonen door de rouw?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
24-04-2018 08:51
Vind dit wel heel bizar. Je kind weghalen van de school/leerlingen die ze kent waardoor ze én met rouw én met verandering tegelijk moet dealen?
Klinkt niet echt realistisch.

Waarom wordt je kind gepest over de dood van haar opa? Heel veel grootouders gaan toch dood in de periode dat kinderen puber zijn?

Dit, ik dacht altijd dat je bij voorkeur juist niet uit je vertrouwde omgeving weg moet gaan bij rouw of andere mentale belasting, tenzij die omgeving een en ander nog erger maakt natuurlijk.

Dat de doodsoorzaak van opa aanleiding is tot pestgedrag en dat je dochter daarom weg moet van school, waar slaat dat op zeg :facepalm:
(kan trouwens wel een paar dingen verzinnen waaraan opa kan gestorven zijn die kunnen gebruikt worden als aanleiding om te pesten maar ik denk niet dat dat TO helpt)
Alle reacties Link kopieren
Je OP komt over alsof school al besloten heeft dat jullie dochter hierheen moet. En dat jullie geen flauw idee hebben wat een Rebound is of inhoud. Niet negatief bedoelt hoor, ik wil hiermee alleen aangeven dat het mij sterk lijkt dat een school beslist dat jullie kind hierheen moet.

Bovendien, kan het zo te horen een flinke impact hebben. Ik weet niet hoe oud jullie dochter is. Maar drie maand wennen op een andere school, in aanraking komen met probleem kinderen en therapie volgen. Poeh .....heftig.

Waarom doet school niets aan de pestende kinderen in haar klas?

School kan een gesprek met jullie aangaan en advies geven. Er zijn zoveel manieren om rouw te verwerken. Dit komt meer over als: we hebben alles geprobeerd, niets helpt en kind gaat er helemaal aan onderdoor, dit is ons uiterste redmiddel.

Maar .... wonen jullie in Nederland? Ik ken dit namelijk niet.

Verder sluit ik mij aan bij dropfruitje.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me voorstellen dat het rauw op je dak komt vallen. Wijs het niet zomaar af.

Rebound kan ook voor kinderen met internaliserende problemen zijn, zoals angst, rouw, pesten. Om tot rust te komen, om aan zichzelf te werken om sterker te worden, en op hun eigen niveau aan school te werken.

Laat je eerst beter informeren voordat je je dochter deze kans ontneemt en ze helemaal vastloopt.

Rebound is een dure voorziening, scholen zetten dat namenlijk niet zomaar in.

Advies; praat met de school. Met internet en meningen van anderen kom je er niet. Overal wordt er een andere invulling eraan gegeven. Een keertje langsgaan en praten met de medewerkers kan vast ook.

Pas dan kun je gegrond ja of nee zeggen. Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Je OP komt op mij over alsof je nog nooit een gesprek met school hebt gehad! Op Magister kijken hoe vaak ze eruitgezet is lijkt me in deze totaal niet relevant!

Wie weet danst ze zodra ze de kans krijgt in de pauzes naakt op tafel, houdt ze zich volledig apathisch tijdens de lessen, dealt ze drugs, weet ik veel wat. Ga eens in gesprek met school! Totaal onverwacht De Rebountmededeling krijgen en dan af gaan zitten wachten tot het zover is klinkt net zo raar als dat je dochter op basis van de gegevens die je noemt naar een Rebount moet.
Ik heb het idee dat er heel veel info ontbreekt in je verhaal!
Alle reacties Link kopieren
silent-witness schreef:
24-04-2018 08:49
Rebound is wel redelijk gangbaar in Nederland. Ik ken veel jongeren die erop zitten, maar dat is omdat ik als jongerenwerker werk.
Ik heb er nog nooit van gehoord dat ze het gebruiken als ondersteuning voor rouwverwerking.
Wel als alternatief als er door rouw onrespectvol, agressief en onacceptabel gedrag vertoont wordt.
Een soort time-out zegmaar.

Zover ik altijd begrepen heb, hebben ze de toestemming van ouders nodig willen ze iemand daar kunnen plaatsen.
Ik heb nog nooit niet anders gezien
.

Ga nogmaals in gesprek met school. Laat hen uitleggen wat rebound jouw dochter kan bieden op gebied van rouwverwerking (wat ze denken dan).
En zoek zelf alternatieve evt daarvoor. Psycholoog (aantal gesprekken oid).
Ga ook in gesprek met je dochter, zijn er dingen op school voorgevallen?
Dit dus.
Er is meer aan de hand denk ik
Frankly my dear, I don"t give a damn
Gatinmijnsok schreef:
24-04-2018 08:50
Rouwverwerking lijkt ook mij geen reden voor de rebound. Ik ken het toch vooral voor leerlingen die vanwege gedrag niet meer te hanteren zijn op school. Buiten school hulp zoeken lijkt mij prima als dat nodig is en pesten moet op school aangepakt worden. Pesten om de manier van overlijden van haar opa vind ik trouwens wel extreem wreed en echt iets waar school mee aan de slag moeten.
Ik hoor bijna niet anders dat bij pesterijen de gepeste kan vertrekken en de pesters mogen blijven.
Scholen willen/kunnen/durven dit niet aan te pakken.
Ik heb zelf de hele 3e klas op de rebound gezeten. Dit ivm pesten en traumaverwerking. Het heeft mij zeer goed gedaan. Ik zat er met 2 kinderen wie uit huis waren geplaatst en de rest had zo hun eigen probleempjes. Niets mis mee, en als ze hiermee aan zouden komen voor mijn kind zou ik het ook direct doen. Ga er eens kijken. Op internet vind je toch alleen maar spook verhalen.
Maar als die rebound school nu geen vwo aanbiedt, dan schiet ze er toch niets mee op? Kan ze beter gewoon lekker thuisblijven voor die 2 maanden en leerwerk op eigen niveau meekrijgen en wel deelnemen aan de eindtoetsen. En als ze last heeft van pesten volgend schooljaar naar 'n andere school.
Ik zou er ook niet zomaar mee akkoord gaan. Heb er ook nog nooit van gehoord.
Als zij zichzelf en anderen niet tot last is, waarom zou je? Er lijkt me genoeg andere passende hulp te vinden voor rouwverwerking (als dat werkelijk de oorzaak is) in plaats van een kind uit de vertrouwde omgeving weg te halen.
-
anoniem_368377 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 15:47
0.00% gewijzigd
-
anoniem_368377 wijzigde dit bericht op 24-05-2018 15:47
99.83% gewijzigd
ReboundDochter schreef:
24-04-2018 10:01
Nee geen sprake van. Wat er met haar opa is gebeurd is wel een incident dat hier plaatselijk in de media kwam. Sindsdien wordt ze achtervolgd en worden lessen gestoord doordat kinderen dierengeluiden naar haar maken. En daarom wil de school van haar af. Omdat andere kinderen onrustig worden.
Lijkt me dat ze die andere kinderen dan moeten verwijderen als die zich niet weten te gedragen. Zo leren ze dat fout gedrag beloond wordt als ze iemand kunnen pesten én ook daadwerkelijk weg weten te krijgen. Zou dit gedrag laten filmen en in de media gooien zodat de pesters een koekje van eigen deeg krijgen. Of de media er bij halen zodat pesters van school worden gehaald ipv de gepeste.
Alle reacties Link kopieren
ReboundDochter schreef:
24-04-2018 10:01
Nee geen sprake van. Wat er met haar opa is gebeurd is wel een incident dat hier plaatselijk in de media kwam. Sindsdien wordt ze achtervolgd en worden lessen gestoord doordat kinderen dierengeluiden naar haar maken. En daarom wil de school van haar af. Omdat andere kinderen onrustig worden.
Dan zou ik in gesprek gaan met de school waarom ze jouw dochter dan van school gaan sturen en de pesters dus een handje helpen. Het zou andersom moeten zijn. Die kinderen zouden voor onacceptabel gedrag er dan heen moeten. Dan maar wat meer kinderen van school i.p.v. eentje. Nu wordt jouw kind gestraft door iets wat niet aan haar ligt. En als ze daar niet aan mee willen werken, zou ik op zoek gaan naar hulp hierbij. Misschien uiteindelijk wel van de media wat voor een achterlijke onzin deze school uithaalt en ze dus meewerken aan pesten hierdoor. Dan komt die school in een kwaad daglicht te staan en denk niet dat ze dat willen.
Alle reacties Link kopieren
ReboundDochter schreef:
24-04-2018 10:01
Nee geen sprake van. Wat er met haar opa is gebeurd is wel een incident dat hier plaatselijk in de media kwam. Sindsdien wordt ze achtervolgd en worden lessen gestoord doordat kinderen dierengeluiden naar haar maken. En daarom wil de school van haar af. Omdat andere kinderen onrustig worden.
Door dit stukje verhaal krijg ik het gevoel dat ze iedereen een time-out willen geven omdat de pesterijen onhoudbaar zijn. Daarin is het nu dus makkelijker om alleen jouw dochter tijdelijk ergens anders te plaatsen dan om meerdere kinderen die time-out te geven.
Ik zou hameren op een andere oplossing indien het plan wat ze je moeten presenteren niet voldoet. Je moet namelijk een soort plan ondertekenen wat je dochter in die 5 weken bijvoorbeeld voor doelen moet bereiken.

Maar... ik zeg dit op basis van gevoel. Ik heb geen feiten, ik kan niet in gesprek met school. Wat zijn de redenen dat ze naar de rebound moet. Is er een zat (zorg advies team) op jullie school? Ik zit daar vanuit het jongerenwerk zelf in op de middelbare scholen in onze stad. Daar worden jongeren besproken die of vastlopen, ander gedrag laten zien etc etc. Vraag aan de zorgcoordinator wat daar besproken is. Ga überhaupt in gesprek met hem/haar en de mentor.
Probeer te achterhalen of je dochter er baat bij heeft of dat het een noodgreep is omdat het pestgedrag uit de hand dreigt te lopen.
Not my circus, not my monkeys

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven