Baby te groot voor maxi cosy maar te jong voor autostoel?

24-04-2018 18:50 75 berichten
Mijn neefje is bijna 12 maanden en vrij aan de maat qua lengte. In de maxicosi zit hij dan ook heel ongemakkelijk en moet helemaal naar onderen getrokken worden maar zit dan weer erg ongemakkelijk met zijn beentjes. Autorijden vind hij hierdoor niet meer zo leuk.

In een kinderstoel mag hij pas vanaf 15 maanden officieel. Is het echt gevaarlijk om hem toch nu al in de kinderstoel te vervoeren? We hadden het hierover en ze wil graag advies.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
hangt heel erg af van hoe goed hij motorisch en neurologisch is ontwikkeld. Hoe stabiel kan hij zitten en hoe veel hoofd en rompstabiliteit heeft hij.

Maar laat zijn ouders dit eens vragen bij het CB of aan een kinderfysiotherapeut.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om de leeftijd, maar lengte en gewicht. De maxicosi mag je maar tot 75cm en 11 kg gebruiken, de autostoel vanaf 9 kg.

Staat op de website van maxicosi.
Maartje2016 schreef:
24-04-2018 18:57
Het gaat niet om de leeftijd, maar lengte en gewicht. De maxicosi mag je maar tot 75cm en 11 kg gebruiken, de autostoel vanaf 9 kg.

Staat op de website van maxicosi.
Dit.
Volgens mij is met een jaar nog in de maxicosi vrij laat.
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je met dat hij pas met 15 maanden over mag naar een andere stoel dat wordt aangeraden tot 15 maanden achterwaarts te vervoeren? Er bestaan ook groep 1 autostoelen waarin je achterwaarts kunt vervoeren bijv de maxi cosi axissfix. Als de maxi cosi te klein en oncomfortabel is lijkt me dat eigenlijk ook niet echt veilig.
Hij mag wel in een grotere stoel, alleen moet deze tegen de rijrichting in worden geplaatst tot 15 maanden.
Alle reacties Link kopieren
Whomi schreef:
24-04-2018 19:02
Hij mag wel in een grotere stoel, alleen moet deze tegen de rijrichting in worden geplaatst tot 15 maanden.
Dit.
Ik denk dat het hier misgaat bij het neefje van to.
De stoel die je na de maxicosi gaat gebruiken kan je namelijk meestal ook nog zo instaleren dat je kind achteruit vervoerd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Wat hier gezegd wordt: het gaat om de lengte, niet om de leeftijd. Wel is het advies om kinderen tot minimaal 15 maanden achterwaarts te vervoeren.

Ik vind het knap dat je neefje überhaupt nog in de groep 0+ autostoel past?! Een te kleine stoel biedt ook onvoldoende ondersteuning. Hier zijn we rond 9 maanden overgestapt op de Maxi Cosi Axissfix, die kan 360 graden draaien (ook erg fijn voor je rug en makkelijk om je kind in de stoel te zetten). Die is alleen erg aan de prijs. Je zou ook naar alternatieven kunnen kijken of toch een "normale" vervolgstoel kopen om voorwaarts te vervoeren. Dat is een afweging die je zelf moet maken als ouders.
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.
watdachtjehiervan schreef:
24-04-2018 18:59
Dit.
Volgens mij is met een jaar nog in de maxicosi vrij laat.
Nee hoor. Ik heb die van mij van anderhalf net over gezet. Ze moeten eruit als hun koppie boven de rand uit komt.

Maar neefje kan in een achterwaartse autostoel, die mogen al eerder. Bvb de maxi cosi 2 way pearl.

Overigens is mijn jongste niet klein, gewoon gemiddeld. Mijn oudste is wel klein en die mocht met twee jaar nog in de maxi cosi. Maar daarvoor hadden we toen al een jaar hem achterwaarts in een groep 1 stoel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje is met 15 maanden overgegaan maar paste nog prima. Maxi cosi wordt heel smal gemaakt waardoor je gedwongen wordt met 9 maanden over te stappen, ik had een team autostoeltje. Nu zit hij in een brittax Römer Maxway achterwaarts. Hij is ruim 2, deze stoelen zijn gemaakt tot 25 kilo en 4 jaar. Zo ongeveer alle landen moeten kinderen tot dan achterwaarts zitten, lijkt mij met een reden. Hij leeft nog, vind autorijden geweldig en zit niet met zijn knieën bij z'n oren. Hij weegt 13 kilo en is 89 cm, dus niet klein.
Ik snap niet zo goed die drang met het zo snel overzetten en dan naar een voorwaartse groep 1 stoel. Je wilt toch (lijkt me?) dat je kind veilig in de auto zit. Dus dan is nu, met de huidige autostoelen, zo lang mogelijk achterwaarts het beste. En voor growp 1 heb je vanaf 67 cm al autostoelen dus dat kan t probleem niet zijn toch?
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen met 9 maanden al over op een autostoel
taxi87 schreef:
24-04-2018 20:02
Wij gingen met 9 maanden al over op een autostoel
o_o een voorwaartse?!

Wij hebben een Besafe iZi X3 of 4 autostoel. Daar kunnen ze vanaf 7 maanden - 4 jaar in vervoerd worden. Is een achterwaartse stoel met isofix. Dochter van 3,5 zit er nog prima in en gaat pas over een half jaar over op een voorwaartse stoel (ik de gordel, groep 3 is dat geloof ik?)
Alle reacties Link kopieren
Kan me niet voorstellen dat mijn kind met 12 mnd nog in de maxicosi zou passen. Zit nu al vrij klem en is 70cm lang. Ze is 4.5 maand oud.

Wat Maartje2016 zegt. En tot 15 maanden achteruit vervoeren.
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
24-04-2018 20:24
Kan me niet voorstellen dat mijn kind met 12 mnd nog in de maxicosi zou passen. Zit nu al vrij klem en is 70cm lang. Ze is 4.5 maand oud.

Wat Maartje2016 zegt. En tot 15 maanden achteruit vervoeren.
Heb je dan toevallig zo'n inlay zoals bij de pebble plus? Die inlay mag je maar tot 60cm gebruiken.
Wij zijn met 10,5 maand overgegaan. Maxi cosi vond kind de hel. Dit is trouwens wel voor het eerst dat ik die 15 maanden regel lees.
1Aapje schreef:
24-04-2018 20:54
Wij zijn met 10,5 maand overgegaan. Maxi cosi vond kind de hel. Dit is trouwens wel voor het eerst dat ik die 15 maanden regel lees.
Is ook relatief nieuw. I size richtlijnen onder andere. Komt door nieuw onderzoek, botsproeven etc. Voortschrijdend inzicht.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
24-04-2018 20:44
Heb je dan toevallig zo'n inlay zoals bij de pebble plus? Die inlay mag je maar tot 60cm gebruiken.
Heb de Maxicosi Cabriofix. Hadden inderdaad de losse verkleiner er bij, maar die is er al uit sinds dochter 12 weken oud was.
We hebben ook best een flink kind hoor :lol:
Captain_Obvious schreef:
24-04-2018 20:57
Is ook relatief nieuw. I size richtlijnen onder andere. Komt door nieuw onderzoek, botsproeven etc. Voortschrijdend inzicht.
Dan hoop ik dat de markt hier op inspringt en de stoelen ook goedkoper worden. Voor onze auto zonder isofix vond ik achterwaartse stoelen van 250+ wat toch echt niet in ons budget zat.
Alle reacties Link kopieren
aankleefsjaan schreef:
24-04-2018 21:05
Heb de Maxicosi Cabriofix. Hadden inderdaad de losse verkleiner er bij, maar die is er al uit sinds dochter 12 weken oud was.
We hebben ook best een flink kind hoor :lol:
o_o inderdaad ja... lol
1Aapje schreef:
24-04-2018 21:07
Dan hoop ik dat de markt hier op inspringt en de stoelen ook goedkoper worden. Voor onze auto zonder isofix vond ik achterwaartse stoelen van 250+ wat toch echt niet in ons budget zat.
Klopt hoor. Is ook nog duur.

Maar vergeleken met wat sommige mensen voor kinderwagens neertellen vind ik het nog meevallen ;-)
Captain_Obvious schreef:
24-04-2018 21:21
Klopt hoor. Is ook nog duur.

Maar vergeleken met wat sommige mensen voor kinderwagens neertellen vind ik het nog meevallen ;-)
Die hebben wij tweedehands;-), maar vind dat bij autostoel toch anders.
1Aapje schreef:
24-04-2018 21:59
Die hebben wij tweedehands;-), maar vind dat bij autostoel toch anders.
Ja wij ook trouwens, en idd zou dat bij een autostoel niet zo snel doen.

Maar je ziet sommige mensen dan wel rustig 1000 euro voor een kinderwagen neertellen maar 300 euro voor een autostoel vinden ze te veel. Snap ik niet.

Waarmee ik niet bedoel dat ze goedkoop zijn hoor.
Ze zijn inderdaad duur, die van ons kostte bijna 500 euro. Maar dat is mij de veiligheid wel waard. Het is bij een frontale aanrijding (wat schijnbaar toch het meeste voorkomt) vele malen veiliger. Wij hebben gelukkig maar 1 auto en als mijn oudste eruit is, kan de jongste over van de maxi cosi naar die stoel. Dan gebruiken we hem dan al met al ruim 7 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft tot een jaar in de maxi cosi gezeten en is daarna naar een andere stoel gegaan.
Hij vond het verschrikkelijk om tegen de rijrichting in te rijden, vanaf dat hij omgekeerd zat was het gelijk kletsend en lachend naar buiten kijken.

Lees nu dan voor het eerst de 15 maanden regel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven