Havo of vwo?

26-04-2018 20:09 71 berichten
Hallo allemaal,

Ik heb een dochter in de havo/vwo-brugklas en als het blijft gaan zoals het nu gaat dan mag ze na de zomer naar 2 vwo. Ze zit echter maar net boven het minimale gemiddelde en ze mocht zelf aangeven wat ze wil.
Ze heeft bij haar mentor aangegeven dat ze heel graag vwo wil doen, omdat haar vriendinnen ook naar het vwo gaan.

Er zijn echter ook veel meiden die ruim vwo staan en liever naar de havo gaan.

Wat zouden jullie doen, niet mee bemoeien en gewoon vwo laten doen (proberen), of wel mee bemoeien en havo adviseren?

Het is een meisje met een drukke agenda, veel sport en leuke dingen en speelt nog veel buiten. Altijd tijd tekort. Cijfers variëren van een 2 tot een 9 met nu dus een eindsprint.

Ik ben benieuwd hoe jullie hierin staan.
Ze kan vwo toch gewoon proberen?
Alle reacties Link kopieren
Als zij vwo wil zou ik dat volgen. Ik heb havo gedaan wegens mijn drukke paarden agenda en veel spijt van gehad toen ik eigenlijk dierenarts wilde worden...
where ever you go, go with your heart
Ik zou ook voor HAVO gaan. VWO word stressen op die manier, zeker als ze naast school nog veel wil doen.

Beter meteen naar de HAVO dan een jaar later. Dan moet ze eerst een jaar stressen en daarna huilend naar HAVO omdat ze het net niet haald.
Ik zou VWO proberen, als ze het qua cijfers aan kan zou ze het op zich moeten kunnen redden, en er is geen man overboord als ze van 3V naar 4H gaat.
Als ze vwo kan en haar vriendinnen gaan daar naar toe, dan zou ik naar het vwo gaan. Ook als haar vriendinnen naar de havo zouden gaan trouwens.

Opstromen is minder makkelijk dan vroeger en ze kan altijd nog naar de havo als dat nodig is.
Alle reacties Link kopieren
Vwo natuurlijk.
Ze heeft er de cijfers voor en wil zelf graag.

Waarom wil jij je dochter belemmeren in haar toekomstige carrière?

Is het omdat ze een meisje is?
Je er vanuit gaat dat haar toekomstige vriend / man toch hoofdkostwinner wordt.

Ik kan werkelijk geen 1 goede reden om geen vwo te doen.

Dat het überhaupt in je op komt om haar niet de gelegenheid te geven om alles uit haar zelf te halen wat er in zit.
Alle reacties Link kopieren
Dus met Havo of Mavo kan je geen dierenarts worden?
Mwa, onze dochter heeft Mavo gedaan en zit nu op de uni. Omdat we haar niet gepusht hebben, en ze leren dus nog steeds leuk vind.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 26-04-2018 20:22
25.09% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
sugarmiss schreef:
26-04-2018 20:18
Vwo natuurlijk.
Ze heeft er de cijfers voor en wil zelf graag.

Waarom wil jij je dochter belemmeren in haar toekomstige carrière?

Is het omdat ze een meisje is?
Je er vanuit gaat dat haar toekomstige vriend / man toch hoofdkostwinner wordt.

Ik kan werkelijk geen 1 goede reden om geen vwo te doen.

Dat het überhaupt in je op komt om haar niet de gelegenheid te geven om alles uit haar zelf te halen wat er in zit.
Wat een achterlijke aannames weer :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
ZEKER VWO PROBEREN!!!
Als het toch niet lukt kan ze altijd wel terugstromen...
Alle reacties Link kopieren
VWO!
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Mijn kind is waarschijnlijk een bespreekgeval maar wil zelf graag naar het vwo. We volgen het advies van de docentenvergadering.

Wij hebben beiden vwo gedaan dus zijn niet zo bang voor het vwo. En wat velen al zeggen, van vwo naar havo is makkelijker dan andersom.
Alle reacties Link kopieren
Kasboom schreef:
26-04-2018 20:21
Wat een achterlijke aannames weer :facepalm:
Niets geen aannames. Er is werkelijk geen 1 reden te bedenken om niet naar het vwo te gaan. Toch wil to dat haar dochter naar de Havo gaat
Sugarmiss, er is wel een reden waarom ouders hun kind liever havo dan vwo zien doen: ze zijn bang dat vwo teveel zal vragen en willen hun kind een afstroming besparen.

Op zich snap ik dat wel, maar bij een vwo-advies zou ik vwo gaan doen en niet havo.
Alle reacties Link kopieren
VWO, ze kan het qua cijfers, ze wil het zelf graag en haar vriendinnen gaan ook. Betere motivatie kan ik mij niet bedenken.
Dst zijn vaak ouders die zelf geen vwo hebben en er vooroordelen bij hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar ook lekker vwo laten doen als ze dat wil. Buitenspelen is binnenkort wel voorbij) en dat ze het druk heeft is dan ook iets wat dan wellicht van invloed heeft.
Als vwo niet lukt dan moet ze kiezen, misschien minder dingen naast school doen of dus naar de havo. Maar laat haar kiezen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Hallo Lisa,

Ik denk dat het wel goed is om met de leraar/lerares te overleggen. Zij hebben meestal een goed beeld van de leerlingen en wat ze wel of niet aankunnen. De citoscore kan ook meehelpen. Ik had zelf vroeger een relatief lage score voor mijn citotoets, maar mijn leraar adviseerde alsnog het gymnasium (vanwege mijn leerhouding volgens mij). Het advies van de leraar is volgens mij het belangrijkst.
Diplodocus, ,dochter van TO gaat naar de 2de. Ik denk niet dat de citoscores nu nog belangrijk zijn.
Als ze VWO aankan - er de punten voor haalt - en ze wil het zelf: VWO.

Ook met gemiddeld een 6 geraakt ze desnoods door 't VWO.


Natuurlijk kan je haar erop wijzen dat veel 2'en en 3'en halen niet erg handig is en dat ze zal moeten werken ...
Maar voor een stuk zal ze dat zelf moeten ondervinden.
Dit ligt een beetje aan het kind. Is ze zelfstandig, houdt ze van studeren en veel tijd aan school besteden? Dan zou ik zeker voor VWO gaan. Maar als ze naast school ook graag andere dingen doet zou ik haar de HAVO laten doen.

Mijn zoon heeft 2 jaar VWO+ gedaan. Is een hele slimme jongen maar was er dood ongelukkig. VWO vraagt veel inzet van een kind. Veel zelfstudie, weinig uitleg in de klas en een sneller leertempo. Hij bezat alle vaardigheden en haalde goede cijfers maar daarin tegen is het ook een sportkind. Voetbalt op hoog niveau, heeft veel vrienden en was ook graag buiten.

Het 3e jaar is hij naar de HAVO gegaan en heb er zo'n ontspannen kind voor terug. Hij hoeft nu weinig tijd aan huiswerk te besteden, heeft een leuk en sociaal leven en haalt ook hele goede cijfers. Zijn middelbare schooltijd lukt hij nu heel positief op terug terwijl de eerste jaren echt afzien waren. Terwijl hij het niveau ruimschoots had want hij deed naast gewoon VWO ook Spaans en onderzoek en ontwikkelen erbij.

Hij wil graag advocaat worden. Gaat na de HAVO 1 jaar HBO rechten doen en dan door naar de universiteit. Dan heeft hij niet eens een jaar verloren.
Dank alvast voor all verschillende reacties!

Vwo vind ik sowieso heel goed, maar kan natuurlijk ook via de havo. Ik ben zelf nogal impulsief, dochter trouwens ook, en doe meestal dingen en zie dan later wel waar het schip strandt. Dat maakt dat ik soms onzeker ben of ik voor de kinderen misschien dubbel moet nadenken en een andere beslissing moet adviseren.

Wij laten haar trouwens sowieso beslissen, en staan daar ook achter, maar het maakt natuurlijk wel uit wat je haar voor advies meegeeft.
Alle reacties Link kopieren
In haar geval zou ik haar keuze volgen. Voor onze dochter (groep 8) die VWO-gymnasiumadvies heeft hebben we na veel getwijfel voor brugklas HAVO-VWO gekozen. Is heel slim, maar ook precies en daardoor langzaam. Daarbij wat onzeker. Eerste jaar maar eens rustig starten zonder op haar tenen te lopen (en ik heb zelf VWO gedaan, dus geen onrealistische verwachtingen die meespelen denk ik).
sugarmiss schreef:
26-04-2018 20:24
Niets geen aannames. Er is werkelijk geen 1 reden te bedenken om niet naar het vwo te gaan. Toch wil to dat haar dochter naar de Havo gaat
Er zijn genoeg reden om eerst de HAVO te doen.
VWO, ze kan altijd nog Havo doen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven