Doubleren groep 4

17-05-2018 22:09 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij kregen vorige week van school het advies om onze dochter groep 4 over te laten doen. Op zich is hier natuurlijk helemaal niets mis mee en zij op deze manier meer lucht krijgt en het haar makkelijker afgaat is dat alleen maar fijn.

Maar... onze dochter zit vanaf afgelopen voorjaarsvakantie op een andere school ivm verhuizing. Ze is nooit een hoogvlieger geweest. Ze scoort standaard voor rekenen en spelling E`tjes met de cito`s. Begrijpend lezen en gewoon lezen gaan wel goed. De vorige school maakten zich ook al wat zorgen en hebben ons geadviseerd om haar eens te laten testen op onder andere iq, add, adhd, enz. enz. Dit is nog steeds in volle gang. Omdat ze daar ook druk zijn kan ze niet eerder getest worden dan in de zomervakantie.


Nu is het zo dat ik graag wil weten wat er met haar aan de hand is. Zelf denken we aan ADD omdat haar concentratie heel zwak is en van beide kanten in de familie komt dyslectie voor. Ook is ze vrij groot voor haar leeftijd (nu al de langste) ze is van februari en sociaal emotioneel is ze ook vrij ver. Voor haar zelfvertrouwen komt het ook niet ten goede dat jongere leerlingen haar voorbij gaan op een gegeven.


Wat zullen jullie adviseren? Op zich is er niets mee dat ze een jaar moet blijven zitten maar vind het zo sneu voor haar dat ze dan weer nieuwe vriendinnen moet maken.
Heb je dit verhaal ook zo met de leerkracht gedeeld?
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken ben ik niet echt een voorstander van doubleren, maar nu zou ik het wel overwegen. In groep vijf komt er heel wat meer bij het rekenen kijken, geschiedenis/aardrijkskunde/biologie komen erbij en ze scoort op vrij veel dingen wat lager. Een verhuizing en schoolwissel is best nog pittig voor een kind en dat kwam er bij jullie ook nog eens bij.

Een lekker relaxed jaartje zou ik zeker overwegen, maar ik zou ook dochterlief zelf eens vragen, wat zou zij het liefst willen als ze zelf zou mogen kiezen??
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Even hard: gaat ze over een jaar wel de stof van groep 4 volledig beheersen?
Of heeft ze een zodanig leerprobleem dat ze een eigen leerlijn zal krijgen (en de verwachting is dat ze altijd achter zal blijven op de leerstof)?

Doubleren moet wel nut hebben. Ik denk, als jullie nu bezig zijn met een test-traject, dat je beter kunt afwachten wat daar uit komt. Wat haar IQ is, wat haar belemmeringen zijn. Met de uitslag in handen heb je waarschijnlijk een betere voorspeller van wat haar mogelijkheden zijn.
Alle reacties Link kopieren
School heeft gezegd dat ze hopen dat dit extra jaar haar goed zal doen en dat ze dan normaal klassikaal mee kan blijven doen. Mocht het volgend jaar halverwege groep 4 blijken dat ze het niveau niet haalbaar is dan krijgt ze alsnog een eigen leerlijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat Ceylon zegt: een lekker relaxed jaartje, dat kan een misvatting zijn. Wat beheerst ze?
Leest/spelt/rekent ze bijv op eind groep 3 niveau, dan is begin van groep 4 niet lekker relaxed. (Het begin van groep 5 al helemaal niet, natuurlijk.)

Is er een hiaat in haar kennis? Zijn het andere problemen die haar belemmeren? Is de verwachting dat ze met de juiste begeleiding op het niveau van de groep kan meedraaien tot eind groep 8?
Alle reacties Link kopieren
PJWA schreef:
17-05-2018 22:22
School heeft gezegd dat ze hopen dat dit extra jaar haar goed zal doen en dat ze dan normaal klassikaal mee kan blijven doen. Mocht het volgend jaar halverwege groep 4 blijken dat ze het niveau niet haalbaar is dan krijgt ze alsnog een eigen leerlijn.
Tja, in het geval dat ze toch een eigen leerlijn krijgt, wat is het nut dan van blijven zitten?
Ze hopen dat ze op niveau komt, maar wat is de reden achter die hoop?

Ik zou het heel sneu vinden als ze halverwege het doublure-jaar alsnog een eigen leerlijn krijgt. Ze had dan net zo goed op een eigen leerlijn kunnen starten in groep 5, in de groep waar ze bekend is, waar ze sociaal gezien wel op niveau zit.
Alle reacties Link kopieren
Ze leest op E4 niveau, spelling heeft ze moeite mee (waarschijnlijk dyslectie) en met rekenen heeft ze een half jaar tot jaar achterstand. Het vermoeden is dat ze ADD heeft.
pop1980 schreef:
17-05-2018 22:27
Tja, in het geval dat ze toch een eigen leerlijn krijgt, wat is het nut dan van blijven zitten?
Ze hopen dat ze op niveau komt, maar wat is de reden achter die hoop?

Ik zou het heel sneu vinden als ze halverwege het doublure-jaar alsnog een eigen leerlijn krijgt. Ze had dan net zo goed op een eigen leerlijn kunnen starten in groep 5, in de groep waar ze bekend is, waar ze sociaal gezien wel op niveau zit.n
Ja, eens. Je zegt dat het vooral op spelling/rekenen is en BL wel goed is. Dat is een opvallende discrepantie, het zou een automatiseringsprobleem kunnen zijn (dyslexie/dyscalculie) en dat los je niet op met een doublure.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens taal is en de tafels zijn ook matig.
Ik ken de kant van school natuurlijk niet maar op basis van jouw verhaal zou ik het kind laten starten in 5 en zodra alle uitslagen van de onderzoeken er zijn een gedegen plan van aanpak maken in overleg met de IB-er. Groep 5 een compleet eigen leerlijn vind ik overigens vrij vroeg.
Ceylon schreef:
17-05-2018 22:16
Normaal gesproken ben ik niet echt een voorstander van doubleren, maar nu zou ik het wel overwegen. In groep vijf komt er heel wat meer bij het rekenen kijken, geschiedenis/aardrijkskunde/biologie komen erbij en ze scoort op vrij veel dingen wat lager. Een verhuizing en schoolwissel is best nog pittig voor een kind en dat kwam er bij jullie ook nog eens bij.

Een lekker relaxed jaartje zou ik zeker overwegen, maar ik zou ook dochterlief zelf eens vragen, wat zou zij het liefst willen als ze zelf zou mogen kiezen??

Het meisje blijft niet voor niks misschien zitten. Relaxed zal het niet worden, want dat betekent dat ze nu alles al zo ongeveer beheerst en volgend jaar alleen wat puntjes op de I hoeft te zetten.

Om een forse achterstand in te lopen zal er juist keihard gewerkt moeten worden.
Alle reacties Link kopieren
Ze had al een achterstand toen ze van de ene school naar de andere ging. Op huidige school zijn ze verder met bepaalde lesstof. Het lesmateriaal/boeken zijn anders. Omdat ze al wat moeilijker leert moest ze het nieuwe lesaanbod ook weer onder de knie krijgen.

Ze wil absoluut niet blijven zitten. Ze vindt dit heel erg en wil dan gewoon niet naar school zegt ze......
Alle reacties Link kopieren
Wat EngeLiene zegt: groep 5 is al vroeg voor een eigen leerlijn, groep 4 al helemaal.

Tafels niet beheersen kan een probleem zijn wat hoort bij dyslexie. Een probleem met automatiseren.
Dyslexie los je niet op met een doublure. Er zijn wel goede trainingen die jouw kind kan volgen om beter te leren spellen en lezen (hoewel dat nu geen probleem is).

ADD los je ook niet op met een doublure. Daar moet een gedegen handelingsplan opgesteld worden, mocht er ADD uit het onderzoek blijken.
Alle reacties Link kopieren
PJWA schreef:
17-05-2018 22:49
Ze had al een achterstand toen ze van de ene school naar de andere ging. Op huidige school zijn ze verder met bepaalde lesstof. Het lesmateriaal/boeken zijn anders. Omdat ze al wat moeilijker leert moest ze het nieuwe lesaanbod ook weer onder de knie krijgen.

Ze wil absoluut niet blijven zitten. Ze vindt dit heel erg en wil dan gewoon niet naar school zegt ze......
Is daar op school aandacht voor? Wordt ze al extra geholpen om de achterstand in te lopen of krijgt ze extra uitleg/hulp bij het wennen aan de nieuwe methode?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet van juf dat er kinderen nu in groep 4 zitten met een eigen leerlijn. Met een eigen leerlijn moet je ook goed zelfstandig kunnen werken. Ze vinden het te snel om dat te doen. Ze zien wel potentie in onze dochter.

Wat moeilijk is dit! Heb het beste met haar voor en wil ook absoluut niet dat ze op de tenen moet lopen. En... wat ook een dingetje is is een vroege puberteit. Haar zus menstrueerde op haar 10e. Mocht zij ook zo vroeg menstrueren (wat heel aannemelijk is) dan zit ze in groep 6.
Alle reacties Link kopieren
Nee, ze krijgt geen extra hulp tot nu toe. Af en toe gaat juf met haar rekenen als daar tijd voor is. Ze is wel terug getoetst met rekenen op eind groep 3 niveau. Hier scoorde ze wel goed. Dus dit beheerst ze.
Alle reacties Link kopieren
Als er al een paar kinderen in die klas zitten met een eigen leerlijn, is je dochter geen uitzondering hierin. Dat zal fijn voelen voor haar.

Eerlijk gezegd ‘schrik’ ik wel een beetje dat er weinig extra hulp is voor dochter, maar dat school de oplossing ziet in een doublure.
School zou een handelingsplan moeten hebben opgesteld als ze deze resultaten zo zorgwekkend vinden dat ze voor een doublure willen kiezen. Maar dat lees ik niet zo uit jouw verhaal.
Nu ken ik de situatie niet natuurlijk, dus durf er geen harde uitspraken over te doen. Maar ik vind dit wel een dingetje wat je na kan vragen: ‘waarom niet met extra hulp proberen op een hoger plan te trekken, maar direct rigoureus doubleren?’

Het versterkt wel mijn mening dat ze beter kan starten in groep 5, onderzoeken afwachten, kijken welke aanpak werkt voor dochter en dan beslissen of ze wel of niet op niveau van de klas kan meedraaien.
Doubleren kan altijd nog. Maar eenmaal gedoubleerd is zo definitief, terwijl er veel onzekere factoren zijn.
pop1980 wijzigde dit bericht op 17-05-2018 23:14
5.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
PJWA schreef:
17-05-2018 23:00
Nee, ze krijgt geen extra hulp tot nu toe. Af en toe gaat juf met haar rekenen als daar tijd voor is. Ze is wel terug getoetst met rekenen op eind groep 3 niveau. Hier scoorde ze wel goed. Dus dit beheerst ze.
Met Cito?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Ja, met Cito.
Eerst maar es een paar andere stappen zetten voor er sprake is van doubleren.
Een eventuele diagnose (met handvaten over hoe en wat), een handelingsplan, extra aandacht en hulp, ...

Ze kan desnoods groep 5 nog altijd doubleren, maar voor nu vind ik het snel.

Bovendien komt ze dan wéér in een nieuwe klas waar ze met sommige klasgenoten 1.5 à bijna 2 jaar scheelt.
Terwijl ze dus net pakweg 3 maand geleden geswitcht is.
Niemand hier kan echt adviseren omdat wij jouw dochter verder niet kennen.
Groep 4 is wel een groep waar met een doublure nog winst te behalen valt. De overgang naar groep 5 is erg groot, wat betreft leerstof en tempo. Het inlopen van een achterstand kan wel zorgen voor een betere basis om vanuit verder te kunnen leren. Een eigen leerlijn is daar echt geen alternatief voor en de allerlaatste keuze, die pas gemaakt wordt als school vermoedt dat de einddoelen niet binnen het bereik liggen van het kind aan het einde van de basisschoolperiode.
Ik zou nog eens goed gaan informeren op school wat zij kunnen bieden in een jaar doublure om haar te begeleiden, nog los van de resultaten van het onderzoek. Die resultaten zullen namelijk aan die begeleiding niet veel veranderen, hooguit wat begeleidingsadviezen opleveren.

Wat wel vervelend is voor je dochter, dat zij net gewend is aan nieuwe kinderen en dat opnieuw zou moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Mmmm...

Een zeer talige toets inzetten bij een kind dat wellicht dyslexie heeft? En dan daarna zeggen dat het rekenen een jaar achterloopt. Ik weet eerlijk gezegd niet wat wijsheid is in het geval van jouw dochter. Qua niveau zou ik denken dat ze leert op eind groep drie niveau en dus is een herhaling van groep 4 niet onverstandig. Maar als blijkt dat haar leesniveau/problematieken haar resultaten direct hebben beïnvloedt en zij hierdoor dus niet heeft kunnen produceren wat zij wel weet. Dan wordt ze dus 'gepest' met het herhalen en bevestigd in het niet kunnen. Maar in groep 5 kan je er donder op zeggen dat ze bevestigd gaat worden in niet kunnen.

Ik zou het onderzoeksbureau bellen en zeggen dat je elke optie die bij hen uitvalt aanneemt. Om zo hopelijk eerder aan de beurt te zijn. Dit betekent dus dat iemand 's ochtends uitvalt en jij dus direct op het startblok moet stappen met kind. Wellicht heb je dan met een beetje geluk nog meer duidelijkheid voor de zomervakantie.
enn wijzigde dit bericht op 17-05-2018 23:44
3.48% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Zoon is na groep vier van school gewisseld. Er is toen wel over zittenblijven gesproken maar niet gedaan omdat de resultaten er geen aanleiding toe gaven. Achteraf gezien hadden we het beter wel kunnen doen, alleen al om de impact van de schoolwissel, die hebben we echt wel onderschat.

Groep 5 en 6 doorgemodderd en alsnog gekozen voor doubleren (nog steeds redelijke resultaten maar door alles (ook thuis) de afgelopen jaren leek hij toe aan een pas op de plaats)

En wat heeft afgelopen jaar hem goed gedaan. Ook eens als eerste zijn werk af, tijd voor extra's, anderen dingen kunnen uitleggen. Op zijn sloffen de stof door dus ruimte voor sociale ontwikkeling.

De juffen krijgen eind van het schooljaar een dikke bos bloemen met een kaartje " dank je wel dat ik mocht blijven zitten". Zij hebben er echt voor gezorgd dat het een succes werd.
Zoon had wel eea aan aanpassingen nodig omdat hij de stof wel grotendeels beheerste.

Moet ik wel zeggen dat hij zelf helemaal voor zitten blijven was. En ondanks dat hij al de oudste van zijn vorige klas was (net na oud en nieuw jarig,) kon hij zijn klasgenoten sociaal niet bijhouden en past hij veel beter tussen zijn huidige klasgenoten. Kan me voorstellen dat als dat anders ligt doubleren een minder goede optie is.
Alle reacties Link kopieren
Want wat nou als blijkt dat dochter echt anders leert én dyslexie blijkt te hebben? Dan moet ze dus in groep 5 'zwemmen in het diepe' en dat terwijl ze nog niet voldoende zwemvaardigheden blijkt te hebben.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven