Poes net doodgereden, hoe 4 jarige vertellen?

23-05-2018 22:17 80 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Heb net 1 van onze poezen begraven. Hoe kan ik het het beste aan mijn 4 jarige uitleggen?
Vindt het ook niet eerlijk om maar te liegen dat hij is weggelopen en niet weet waar hij is.
Alle reacties Link kopieren
Vertellen dat de poes is doodgereden en dat je hem net hebt begraven.

Waarom zou je daarover liegen?
Hips, hopsakee en pierlala.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon, zoals het gegaan is lijkt mij, "poes liep buiten over de weg, is aangereden en is nu dood". Sterkte!
Ps. zou je huisdieren in vervolg in huis houden.
Alle reacties Link kopieren
De dood hoort bij het leven. Je hoeft natuurlijk niet alle details te vertellen maar dat mensen en dieren dood gaan is heel normaal en verdrietig. Ik zou vertellen dat poes is overleden en dat ze nu bij de sterren woont. Sterkte TO.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon vertellen alleen wel jammer dat je hem al begraven hebt zonder dat je kind nog even afscheid heeft kunnen nemen.
Oh, wat naar!

Ik zou de waarheid vertellen. Helaas kun je niet voorkomen dat je kind verdrietig zal zijn.

Misschien kind een mooie bloem op het graf laten leggen of zo iets?

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
23-05-2018 22:21
Gewoon vertellen alleen wel jammer dat je hem al begraven hebt zonder dat je kind nog even afscheid heeft kunnen nemen.

Hangt er denk ik ook vanaf in hoeverre poes nog "heel" was na zijn aanrijding.

Verder denk ik gewoon vertellen wat er is gebeurd.
Koffielepel schreef:
23-05-2018 22:20
De dood hoort bij het leven. Je hoeft natuurlijk niet alle details te vertellen maar dat mensen en dieren dood gaan is heel normaal en verdrietig. Ik zou vertellen dat poes is overleden en dat ze nu bij de sterren woont. Sterkte TO.
Waarom liegen?

Poes is dood en ligt nu in de grond.
Snapt een 4-jarige al wat de dood inhoud? Oprechte vraag.

Ik zal misschien te soft zijn maar ik zou niet zeggen dat de poes onder de grond ligt. Gaat je kind hem straks opgraven.
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet liegen. Dan blijft hij/zij misschien wel hopen dat poes terug komt.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon vertellen En volgende keer poes lekker binnen houden.
Gate_Keeper schreef:
23-05-2018 22:26
Snapt een 4-jarige al wat de dood inhoud? Oprechte vraag.

Ik zal misschien te soft zijn maar ik zou niet zeggen dat de poes onder de grond ligt. Gaat je kind hem straks opgraven.
Dat verschilt per kind, daarom kunnen we er hier ook niet zoveel over zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ach wat naar!

Toch gewoon vertellen. En het verdriet laten gebeuren.
Kinderen van 4 snappen de dood nog niet goed, maar dit soort ervaringen draagt wel bij aan leren wat dood inhoudt. En de dood, hoort bij het leven.

Sterkte! Zowel met vertellen als met je eigen verdriet.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
23-05-2018 22:24
Waarom liegen?

Poes is dood en ligt nu in de grond.
Volgens mijn ouders heb ik vroeger geprobeerd om mijn konijn op te graven met een schepje...
Alle reacties Link kopieren
Wat veel reacties,bedankt!
Het lijkt me lastig uitleggen wat dood is aan een 4 jarige. Maar ga mijn best doen.

En,ja weet dat ik ze beter binnen kon houden. Ze liepen ook pas sinds kort buiten omdat het haast geen doen is met man en kind die altijd vergeten om de deuren dicht te doen.
Gate_Keeper schreef:
23-05-2018 22:26
Snapt een 4-jarige al wat de dood inhoud? Oprechte vraag.

Ik zal misschien te soft zijn maar ik zou niet zeggen dat de poes onder de grond ligt. Gaat je kind hem straks opgraven.
Ik heb dit idd als 4 jarige gedaan. Mn nichtje was toen overleden en begraven, ik ging haar wel even opgraven.

TO: ik zou idd zeggen dat de poes de weg overstak en door een auto is doodgereden. Afhankelijk van de reactie van je 4 jarige verder uitleg geven
Alle reacties Link kopieren
baukje schreef:
23-05-2018 22:21
Gewoon vertellen alleen wel jammer dat je hem al begraven hebt zonder dat je kind nog even afscheid heeft kunnen nemen.
Ja, weet het maar met dit weer wilde ik hem ook niet laten liggen..
Dus maar meteen begraven.
Als je denkt dat het te lastig is kan je altijd nog vertellen dat poes naar een boerderij is, waar poes nog heel veel andere vriendjes heeft en lekker buiten kan spelen enz.
Alle reacties Link kopieren
Ikje86 schreef:
23-05-2018 22:35
Als je denkt dat het te lastig is kan je altijd nog vertellen dat poes naar een boerderij is, waar poes nog heel veel andere vriendjes heeft en lekker buiten kan spelen enz.
Waarom? Ik vind dat echt niet kunnen. Als je er later als je groot bent achter komt dat poes dood is gereden voelt dat vet lullig. En je moet als moeder zijnde altijd die leugen in stand houden

Kikkertje17 schreef:
23-05-2018 22:22
Hangt er denk ik ook vanaf in hoeverre poes nog "heel" was na zijn aanrijding.

Verder denk ik gewoon vertellen wat er is gebeurd.
Afscheid nemen hoeft niet perse door de kat te zien. Je kan ook samen een oude schoenendoos versieren om samen de kat daar in te begraven. Ik deed altijd iets zachts in de doos/het kistje zodat ze lekker zouden liggen, als kind voelde dat beter. (Wij hadden knaagdieren en konijnen)

@to: jij kent je kind. Snapt je kind het en kan hij het aan als je gewoon eerlijk ben? 'Er is een ongeluk gebeurt en poes is overleden, ik heb poes een mooi plekje in de tuin gegeven.' En zou je kind de behoefte hebben om afscheid te nemen? Op de plek waar de poes begraven is een bloem neer leggen, samen een mooie foto en een lijstje uitzoeken voor op zijn kamer/de woonkamer? Ik zou in ieder geval niet liegen dat de poes is weggelopen want grote kans dat je kind dan blijft wachten en hopen dat ze terug komt.
Poezen binnen houden? Dat is pas zielig.

Ik zou eerlijk zeggen dat de kat overleden is en zeker niet liegen.
Ikje86 schreef:
23-05-2018 22:35
Als je denkt dat het te lastig is kan je altijd nog vertellen dat poes naar een boerderij is, waar poes nog heel veel andere vriendjes heeft en lekker buiten kan spelen enz.
Of vertel hem over de regenboogbrug.

Er is een plaats in de hemel die Regenboog brug heet.
Als een dier waar je veel van houdt doodgaat,
dan gaat dat dier naar de Regenboog brug.
Daar zijn uitgestrekte weiden en heuvels voor onze lieve vrienden,
zodat ze met elkaar kunnen rennen en spelen.
Er is genoeg eten, water en zonneschijn
en onze vrienden voelen zich daar warm en prettig.

Alle oude en zieke dieren worden daar weer jong en beter.
Alle dieren die gewond of verminkt waren, worden weer sterk en gezond,
precies zoals wij ze herinneren in onze dromen.
De dieren zijn gelukkig en tevreden, er is echter een klein ding:
Ze vinden het jammer dat ze hun baasje of bazinnetje
achter hebben moeten laten.

Ze rennen en spelen met elkaar,
maar dan komt de dag dat er eentje plotseling stopt met spelen
en in de verte tuurt.
Zijn ogen beginnen te stralen, hij begint te trillen van opwinding.
Plotseling verlaat hij de groep,
rent over het groene gras, sneller en sneller.
Hij heeft je gezien en als jij en je lieveling elkaar eindelijk treffen,
houden jullie elkaar stevig vast, bij deze vreugdevolle hereniging.
Om nooit meer uit elkaar te gaan.
De vrolijke kussen overstelpen je gezicht,
je handen aaien zijn liefdevolle kop
en je kijkt weer in die trouwe ogen, die je zolang niet hebt gezien,
maar die altijd in je hart zijn gebleven.

En dan gaan jullie samen over de Regenboog brug...
Agapanthus schreef:
23-05-2018 22:35
Ja, weet het maar met dit weer wilde ik hem ook niet laten liggen..
Dus maar meteen begraven.
Voor de volgende keer (hopelijk nog lang niet nodig), je kan een poes het beste in een doos in de koelkast zetten. Voor je eigen gevoel misschien met een vuilniszak er om heen. Hebben wij ook gedaan omdat onze eerste poes in de nacht van zaterdag op zondag is overleden en pas maandag naar het crematorium kon (geen tuin dus begraven was geen optie).

Oh en sterkte nog, het is naar je beestje te verliezen en ook nog eens een klein kind moeten uitleggen wat er gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
23-05-2018 22:40
Poezen binnen houden? Dat is pas zielig.

Veel zieliger dan doodgereden worden he?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
YellowLemonTree schreef:
23-05-2018 22:40
Afscheid nemen hoeft niet perse door de kat te zien. Je kan ook samen een oude schoenendoos versieren om samen de kat daar in te begraven. Ik deed altijd iets zachts in de doos/het kistje zodat ze lekker zouden liggen, als kind voelde dat beter. (Wij hadden knaagdieren en konijnen)

@to: jij kent je kind. Snapt je kind het en kan hij het aan als je gewoon eerlijk ben? 'Er is een ongeluk gebeurt en poes is overleden, ik heb poes een mooi plekje in de tuin gegeven.' En zou je kind de behoefte hebben om afscheid te nemen? Op de plek waar de poes begraven is een bloem neer leggen, samen een mooie foto en een lijstje uitzoeken voor op zijn kamer/de woonkamer? Ik zou in ieder geval niet liegen dat de poes is weggelopen want grote kans dat je kind dan blijft wachten en hopen dat ze terug komt.
Heb echt geen flauw idee of hij het snapt, vorig jaar is de oma van mijn man overleden en die zag hij 2 a 3 keer per jaar. Toen was hij 3 en hebben er niks van gezegd en hij vraagt nog steeds niet naar haar.
Maar nu is hij 4 en het valt natuurlijk wel op dat er een kat mist. Hij vindt de katten erg lief maar is er niet superclose mee.
En je moet ook gewoon eerlijk zijn daarover.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven