Groep 2 overslaan, wat is wijsheid

25-05-2018 21:31 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste lezers,

Onlangs een ingelast gesprek op school gehad over jongste. Jongste zit sinds januari in groep 1. Kind verveelt zich, vindt de werkjes veel te makkelijk, geeft dit op school ook aan. Juffen zien ook dat ze veel meer kan en wil. Nu is er gesproken over versnellen. Kind zou dan na de zomervakantie naar groep 3 gaan. Het onderwijs zelf zal kind best aan kunnen, maar we twijfelen of dit wel het beste is voor kind. Kind heeft nu een vast vriendinnengroepje, vindt de juffen erg fijn (zijn ze ook), speelt graag.
Wat is nu wijsheid? Wie heeft ook voor deze keuze gestaan en wat heb je gekozen?
Ter aanvulling: oudste had dezelfde issues. Is uiteindelijk getest en blijkt hoogbegaafd te zijn. Bij jongste zijn er ook vermoedens van hb.
Naar groep 3.
En wat heb je bij de oudste besloten?

Je kunt de jongste ook vragen wat zij wil.
Alle reacties Link kopieren
Kind zit dus pas maanden in groep 1 en nu al naar groep 3?
Ze is dus 4 jaar. Ik zou t niet doen, is ze straks 10 in groep 8.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
25-05-2018 21:41
Kind zit dus pas maanden in groep 1 en nu al naar groep 3?
Ze is dus 4 jaar. Ik zou t niet doen, is ze straks 10 in groep 8.
Leuk man, kan dat kind zich jaren lang kapot vervelen.
Dat is niet 1 maar 2 klassen overslaan. De meeste kinderen uit januari gaan namelijk na de zomer weer opnieuw starten in groep 1 (en kleuteren dus 2,5 jaar). Dit is dus echt heel snel.

Bij ons is de oudste (van maart) destijds doorgegaan in groep 2. Dat is erg goed bevallen. Groep 3 was voor hem een te grote stap geweest niet zo zeer wat betreft leren maar wel sociaal-emotioneel. Die kinderen waren echt met andere spelletjes bezig dan hij.
Zoon heeft het erg naar zijn zin in huidige klas. Hij is minstens vijf maanden jonger dan de rest en anderen zijn bijna twee jaar ouder, maar daar merk je niets van. Veel vriendjes en speeldates.

Advies is dus om ook goed te kijken naar hoe je kind met andere kinderen speelt en of dat aansluit bij de oudere kinderen.
anoniem_653cf6966e7fd wijzigde dit bericht op 25-05-2018 22:42
Reden: Aanvulling
2.54% gewijzigd
Madeliefjees schreef:
25-05-2018 21:41
Kind zit dus pas maanden in groep 1 en nu al naar groep 3?
Ze is dus 4 jaar. Ik zou t niet doen, is ze straks 10 in groep 8.
Tsja en een ander kind is 14 in groep 8. Het kan allemaal.
Alle reacties Link kopieren
Is het aanbieden van extra lesstof/taakjes mogelijk?
Hoe functioneert ze sociaal emotioneel? Als een vierjarige?
Madeliefjees schreef:
25-05-2018 21:41
Kind zit dus pas maanden in groep 1 en nu al naar groep 3?
Ze is dus 4 jaar. Ik zou t niet doen, is ze straks 10 in groep 8.
Goed punt. In naaste omgeving een kind dat twee groepen heeft overgeslagen en al vroege leerling was. Is 10 en zit in 1 gymnasium. En verveelt zich nog altijd. Dat probleem heeft het dus niet opgelost. Wel is hij de overtreffende trap van eenzaam en alleen.
Alle reacties Link kopieren
Nu de stof van groep 2 aanbieden en na de zomervakantie naar groep 3.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Madeliefs82 schreef:
25-05-2018 21:43
Dat is niet 1 maar 2 klassen overslaan. De meeste kinderen uit januari gaan namelijk na de zomer weer opnieuw starten in groep 1 (en kleuteren dus 2,5 jaar). Dit is dus echt heel snel.

Bij ons is de oudste (van maart) destijds doorgegaan in groep 2. Dat is erg goed bevallen. Groep 3 was voor hem een te grote stap geweest niet zo zeer wat betreft leren maar wel sociaal-emotioneel. Die kinderen waren echt met andere spelletjes bezig dan hij.
Zoon heeft het erg naar zijn zin in huidige klas. Hij is minstens vijf maanden jonger dan de rest, maar daar merk je niets van. Veel vriendjes en speeldates.

Advies is dus om ook goed te kijken naar hoe je kind met andere kinderen speelt en of dat aansluit bij de oudere kinderen.
5 maanden jonger is natuurlijk een verschil van niets. De een is in augustus nog 5 en de ander wordt in oktober 7.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het ook niet helemaal. Kind is van januari en zou dus officieel nu nog een jaar groep 1 moeten doen en daarna nog 2 toch? Dus nu naar groep 3 is feitelijk 2 jaar sneller toch?

IK heb een januari kind die dus 2,5 jaar gekleuterd heeft. Zijn interesse in leren kwam ook pas in het laatste kleuter jaar maar nu loopt hij inderdaad wel ver voor. Maar de school pakt dat prima op met aangepast programma moet ik zeggen. Ik zie dat hij goed past in de groep dus ik ben tevreden.
ikBedoelHetGoed schreef:
25-05-2018 21:45
Goed punt. In naaste omgeving een kind dat twee groepen heeft overgeslagen en al vroege leerling was. Is 10 en zit in 1 gymnasium. En verveelt zich nog altijd. Dat probleem heeft het dus niet opgelost. Wel is hij de overtreffende trap van eenzaam en alleen.
Het gymnasium stikt van de 10 jarigen die prima aansluiting hebben.
Naar groep 3. Hadden wij achteraf ook moeten doen, zoon is nu klaar met groep 2 maar op dit moment instromen in groep 3 is niet heel fijn.

Indien er versneld kan/moet worden zou ik dat liever eerder dan later doen, vriendjes komen en gaan op deze leeftijd. Naarmate ze ouder worden, worden vriendschappen hechter.
Sinds januari in groep 1? Bij andere scholen worden januari-kinderen in een soort groep 0 geplaatst, en gaan na de zomervakantie over naar 1, dan naar 2.....

Dan zou je dochter dus eigenlijk 2 jaar versnellen, dat is wel veel....

Hoe gaat ze om met de oudste kleuters, die ook naar groep 3 gaan. Kan ze daar een beetje mee overweg?

En zouden de juffen haar wat extra uitdaging kunnen bezorgen in de kleuterklas zelf voor nog in ieder geval een jaar?
Alle reacties Link kopieren
Oudste, ook jonge leerling, zit in groep 3 met een aangepast programma. Versnellen is daar nu geen optie voor ons. Jongste gaat vanaf volgende week ook een aangepast programma krijgen en heeft daar zin in. Sociaal-emotioneel functioneert ze prima in haar eigen klas. Ze is wel een leider en heeft wel tegengas nodig.
Met 10 naar de middelbare school is niet iets waar wij om staan te springen, maar mocht het beter zijn dan kiezen we daar voor.
Alle reacties Link kopieren
teepje schreef:
25-05-2018 21:46
Ik snap het ook niet helemaal. Kind is van januari en zou dus officieel nu nog een jaar groep 1 moeten doen en daarna nog 2 toch? Dus nu naar groep 3 is feitelijk 2 jaar sneller toch?

IK heb een januari kind die dus 2,5 jaar gekleuterd heeft. Zijn interesse in leren kwam ook pas in het laatste kleuter jaar maar nu loopt hij inderdaad wel ver voor. Maar de school pakt dat prima op met aangepast programma moet ik zeggen. Ik zie dat hij goed past in de groep dus ik ben tevreden.
Uhh nee.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ze is van eind december (na kerst geboren) en is in januari gestart. Ze zit dus officieel in groep 1.
School stelt dit niet voor niets voor.
Daar is al uitgebreid over gesproken met allerlei menden die er verstand van hebben.
Ik zie je geen een argument geven om het niet te doen.
Alle reacties Link kopieren
Groep 2 overslaan is vaker onverstandig dan verstandig. Dat heeft vooral te maken met de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Uiteraard moet ze wel uitgedaagd worden. Kan ze extra werkjes doen?

https://wij-leren.nl/klas-overslaan-ver ... egaafd.php
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
25-05-2018 21:50
Uhh nee.
De grens ligt op 1 januari. Ik zeg dus niet dat ik vind dat het moet maar de meeste scholen nemen die datum wel als richtlijn.
Twee jaar versnellen is wel veel, maar kan prima gaan. Het kan ook niet prima gaan, dat is het lastige.

Ik zou kijken naar de kinderen met wie je kind in de klas gaat komen. Accepteren zij een jonkie? Kan je kind zich staande houden tussen de kinderen die nu naar groep 3 gaan? Hoe staat de ontvangende juf tegenover een kind van vier in groep 3? Als een van deze zaken negatiever dan wenselijk is, zou ik heel goed na gaan denken.

Kan de huidige juf geen extra uitdaging bieden? Doorgaans gaat dat makkelijker in kleuterklassen dan in hogere jaren.
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
25-05-2018 21:46
Nu de stof van groep 2 aanbieden en na de zomervakantie naar groep 3.
Dit heeft dochter gedaan,zit nu in groep 6. Qua les stof vind ze nog alles erg makkelijk qua vriendinnen is het soms even iets lastiger omdat sommige gewoon net wat verder zijn maar dan ineens maakt dochter weer een spring en kan ze ze weer bijhouden.

Zou zelf in jou geval twijfelen omdat kind nog erg graag speelt. Groep 3 is echt heel anders dan kleuter klas.
Yoogali schreef:
25-05-2018 21:51
Ze is van eind december (na kerst geboren) en is in januari gestart. Ze zit dus officieel in groep 1.
Hier starten ze ook gewoon in groep 1 hoor, en daarna naar groep 2 tenzij er aanleiding is om een jaar extra te kleuteren.
Viva95 schreef:
25-05-2018 21:53
Groep 2 overslaan is vaker onverstandig dan verstandig. Dat heeft vooral te maken met de sociaal-emotionele ontwikkeling.

Uiteraard moet ze wel uitgedaagd worden. Kan ze extra werkjes doen?

https://wij-leren.nl/klas-overslaan-ver ... egaafd.php
Cognitieve uitdaging is nog belangrijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven