Hulp bij opvoeding drukke peuters

02-06-2018 20:57 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik typ dit met wallen onder mijn ogen en tranen over mijn wangen. Wij weten het even niet meer. We zijn zo vreselijk moe.

We hebben een zoontje van 3,5 met vermoedens van autisme. 5 maanden na zijn geboorte was ik alweer zwanger van mijn dochter. Dit heeft niet bepaald goed uitgepakt. Ik kreeg een pnd, heb een tijd niet gewerkt, antidepressiva, psycholoog enz. Het is nu 2 jaar later en hoewel ik niet meer depressief ben verloopt het nog alles behalve vlekkeloos.

Ze zijn samen ontzettend druk. Jongste is qua ontwikkeling gewoon een normale peuter maar ze is heel erg ondeugend en slaapt slecht. Met oudste hebben we veel problemen zowel lichamelijk als in afwijkend gedrag. Hij loopt erg achter in zijn ontwikkeling en daarom gaat hij 2 dagen in de week naar een speciale behandelgroep. Thuis heeft hij heel veel driftbuien en wij weten gewoon niet meer wat we moeten doen. We zijn op. Opa en oma's geven ook aan het te zwaar te vinden om ze te laten logeren. Vriendinnen hebben alleen voorbeeldige baby's en ik voel me zo alleen.

Volgende week wil ik naar de huisarts bellen voor hulp. Heeft iemand enig idee waar wij terecht kunnen voor hulp? Misschien heeft iemand ervaring? Wij zien iedere vrijdag alweer op tegen het weekend en hebben geen seconde rust. Op mijn werk laat ik ook steeds steken vallen, maar wil mijn werk ook absoluut niet kwijt..
:(

Bedankt voor het lezen van het lange verhaal
Waar loop je het meest tegenaan?
Beste kans op hulp heb je via GGZ (gemeente) mits er ook daadwerkelijk een stoornis wordt bevonden. Geen stoornis, maar gewoon een druk kind, dan moet je jezelf redden.
Begin bij de huisarts, die kan je op weg helpen om bij de juiste instantie aan te kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Is helemaal geen lang verhaal, wel een heel verdrietig verhaal :hug: . Wat verdrietig dat jullie je zo overspoeld voelen en goed dat je maandag naar de HA gaat voor hulp. Echt doen hoor! Als de HA jullie niet de juiste wegen naar ondersteuning kan bieden dan zeker verder zoeken. Het is erg zwaar en hier hebben jullie gewoon hulp/ondersteuning bij nodig. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Och vrouw :hug: .

Goed dat je naar de ha gaat en die weet welke wegen je kunt bewandelen.

Verder voor nu, pick your battles. Wellicht helpt het met de driftbuien. Kleine keuzes geven, wil je a of b? Wil hij bijv geen jas aan naar buiten, prima, neemt mama hem mee als je hem straks wel wilt.
Voorstructureren, de dag voor bespreken en regelmatig aangeven we gaan zo dit speeltje opruimen en een broodje eten en na het broodje buiten spelen etc.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
:hug: , goed dat je hulp wilt zoeken.

Bespreek dit eens op het cb, zij kunnen ook helpen in het vinden van de juiste hulp.
Alle reacties Link kopieren
Je doet het grotendeels alleen toch? Dat lijkt me vreselijk zwaar, ik snap dat je dat niet volhoudt. Heel veel sterkte :hug:
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
02-06-2018 21:01
Waar loop je het meest tegenaan?
Beste kans op hulp heb je via GGZ (gemeente) mits er ook daadwerkelijk een stoornis wordt bevonden. Geen stoornis, maar gewoon een druk kind, dan moet je jezelf redden.
Nee niet waar
Bel met de huisarts of cb en dan zullen ze iig opvoedondersteuning kunnen gaan inzetten
Wat een ontzettend zware situatie voor jullie zeg. In de eerste plaats heel veel sterkte!

Maar wat voor hulp zoeken jullie? Ik neem aan dat er ouder begeleiding is aangezien jullie zoontje naar een behandel groep gaat? Zoeken jullie ondersteuning als ouders van jullie zoontje of maken jullie je zorgen om jullie dochter? Zouden jullie extra ondersteuning in huis willen voor de kinderen? Of gaat het ook om het meer betrekken van het sociale netwerk om jullie af en toe toch even rust te geven?

Sowieso goed om naar de huisarts te gaan. Je kunt daar ook gesprekken aangaan met de poh GGZ. Enerzijds voor ondersteuning anderzijds omdat die vaak weten welke hulpverlening er in een regio allemaal is.

Heel veel succes en sterkte samen!!
absor schreef:
02-06-2018 21:06
Nee niet waar
Bel met de huisarts of cb en dan zullen ze iig opvoedondersteuning kunnen gaan inzetten
Hier wel. Voor mijn kind met ontwikkelingsstoornis kregen we een heel bataljon aan hulpverleners aangeboden. Voor het andere kind (met alleen maar een zeer sterk temperament) kregen we helemaal niets. Dat terwijl ik aan haar toch wel meer dan mijn handen vol had, en regelmatig gewoon niet meer wist wat ik met haar aan moest.
Maar goed, wellicht is TO met wat opvoedingstips wel al heel goed geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
02-06-2018 21:06
Je doet het grotendeels alleen toch? Dat lijkt me vreselijk zwaar, ik snap dat je dat niet volhoudt. Heel veel sterkte :hug:
Nee dat is niet waar. Hij voelt zich ook hetzelfde
Alle reacties Link kopieren
bieden ze bij opvang oudste geen ppg (praktische gezinsondersteuners?) of via kinderarts naar psycholoog/ortopedagoog die mee kan kijken met opvoedkwesties? heeft mij met ass kind wel geholpen. sterkte, wat zwaar he..
Alle reacties Link kopieren
taxi87 schreef:
02-06-2018 21:11
Nee dat is niet waar. Hij voelt zich ook hetzelfde

Ik meende dat ik dat eerder had gelezen, dat je man veel weg is voor z’n werk (eigen bedrijf?) en niet zoveel in huis doet. Maar als dat niet zo is, dan scheelt dat. Dan kunnen jullie in ieder geval samen stappen zetten: jeugdhulp heeft meestal iets van opvoedondersteuning, die komen jullie aan huis begeleiden. Huisarts en CB kunnen jullie ook vast op de juiste weg zetten. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Wees eerlijk, naar iedereen en accepteer alle hulp die je aangeboden wordt. Als logeren te zwaar is voor oma, maar paar uur kan wel. Pak die paar uur.
Alle reacties Link kopieren
Christel78 schreef:
02-06-2018 21:06
Wat een ontzettend zware situatie voor jullie zeg. In de eerste plaats heel veel sterkte!

Maar wat voor hulp zoeken jullie? Ik neem aan dat er ouder begeleiding is aangezien jullie zoontje naar een behandel groep gaat? Zoeken jullie ondersteuning als ouders van jullie zoontje of maken jullie je zorgen om jullie dochter? Zouden jullie extra ondersteuning in huis willen voor de kinderen? Of gaat het ook om het meer betrekken van het sociale netwerk om jullie af en toe toch even rust te geven?

Sowieso goed om naar de huisarts te gaan. Je kunt daar ook gesprekken aangaan met de poh GGZ. Enerzijds voor ondersteuning anderzijds omdat die vaak weten welke hulpverlening er in een regio allemaal is.

Heel veel succes en sterkte samen!!
Hoewel ik iedereen erg wil bedanken voor alle lieve berichtjes kies ik deze er even uit om te reageren. Ik zou idd op de behandelgroep kunnen vragen naar begeleiding thuis. De ouder begeleider is vorig jaar 1x thuis geweest voor kennismaking en kreeg later alleen een mailtje dat haar functie is weg bezuinigd..
Om dochter maak ik me geen zorgen, ze heeft volgens mij gewoon een druk karakter en is altijd vrolijk enzo. Meer om wat zij ervan over zou houden, haar broer wordt soms agressief daar ze bij is, bang dat ze straks zijn gedrag na gaat doen. Sociale netwerk gaat niet lukken, onze ouders zijn op leeftijd en tja we kunnen ze niet verplichten als ze aangeven het te zwaar te vinden..
Dus ik zoek echt ondersteuning voor ons als ouders. Tijdens mijn pnd zijn we 1x bij poh geweest, dat vond ik echt niks. De psych die ik later kreeg wel. Is er niet iemand die met het hele gezin mee kan kijken?
Alle reacties Link kopieren
Christel78 schreef:
02-06-2018 21:06
Wat een ontzettend zware situatie voor jullie zeg. In de eerste plaats heel veel sterkte!

Maar wat voor hulp zoeken jullie? Ik neem aan dat er ouder begeleiding is aangezien jullie zoontje naar een behandel groep gaat? Zoeken jullie ondersteuning als ouders van jullie zoontje of maken jullie je zorgen om jullie dochter? Zouden jullie extra ondersteuning in huis willen voor de kinderen? Of gaat het ook om het meer betrekken van het sociale netwerk om jullie af en toe toch even rust te geven?

Sowieso goed om naar de huisarts te gaan. Je kunt daar ook gesprekken aangaan met de poh GGZ. Enerzijds voor ondersteuning anderzijds omdat die vaak weten welke hulpverlening er in een regio allemaal is.

Heel veel succes en sterkte samen!!
Hoewel ik iedereen erg wil bedanken voor alle lieve berichtjes kies ik deze er even uit om te reageren. Ik zou idd op de behandelgroep kunnen vragen naar begeleiding thuis. De ouder begeleider is vorig jaar 1x thuis geweest voor kennismaking en kreeg later alleen een mailtje dat haar functie is weg bezuinigd..
Om dochter maak ik me geen zorgen, ze heeft volgens mij gewoon een druk karakter en is altijd vrolijk enzo. Meer om wat zij ervan over zou houden, haar broer wordt soms agressief daar ze bij is, bang dat ze straks zijn gedrag na gaat doen. Sociale netwerk gaat niet lukken, onze ouders zijn op leeftijd en tja we kunnen ze niet verplichten als ze aangeven het te zwaar te vinden..
Dus ik zoek echt ondersteuning voor ons als ouders. Tijdens mijn pnd zijn we 1x bij poh geweest, dat vond ik echt niks. De psych die ik later kreeg wel. Is er niet iemand die met het hele gezin mee kan kijken?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom je even een knuffel brengen :hug:

Helpt het als jullie een paar uur opsplitsen? Dat man met ene kind optrekt en jij met andere kind? Versterken ze elkaar in het druk zijn?

Dan heb je misschien een paar uur van relatieve rust in het weekend.
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
02-06-2018 21:15
Ik meende dat ik dat eerder had gelezen, dat je man veel weg is voor z’n werk (eigen bedrijf?) en niet zoveel in huis doet. Maar als dat niet zo is, dan scheelt dat. Dan kunnen jullie in ieder geval samen stappen zetten: jeugdhulp heeft meestal iets van opvoedondersteuning, die komen jullie aan huis begeleiden. Huisarts en CB kunnen jullie ook vast op de juiste weg zetten. Sterkte.
Goed onthouden dan;) man heeft idd eigen bedrijf maar dan vanuit huis, dus niet vaak weg. Ook heeft hij door deze reden sinds ongeveer 1,5 jaar veel opdrachten geminderd. In huis hebben we eigenlijk altijd alles samen gedaan. Nee onze relatie is eigenlijk het enige wat nog wel goed gaat..
Alle reacties Link kopieren
_CarmiggelT_ schreef:
02-06-2018 21:23
Ik kom je even een knuffel brengen :hug:

Helpt het als jullie een paar uur opsplitsen? Dat man met ene kind optrekt en jij met andere kind? Versterken ze elkaar in het druk zijn?

Dan heb je misschien een paar uur van relatieve rust in het weekend.
Dit doen we idd heel erg vaak en helpt redelijk. Ze versterken elkaars gedrag ontzettend. Alleen vandaag was dochter ook niet te genieten toen vriend met zoon op pad was..
Het is wel wat vreemd als er vanuit de instelling waar je zoontje heen gaat voor de behandelgroep geen ouderondersteuning wordt aangeboden. Ook om resultaten van een behandeling juist te vergroten is het belangrijk dat wat hij daar leert ook verankerd wordt in de thuis situatie. Het generaliseren van iets wat geleerd wordt in de ene situatie (behandeling) naar een andere situatie (thuis) is sowieso al lastig maar voor kinderen met autisme al helemaal. Er is ook steeds meer aandacht voor broertjes en zusjes van kinderen met een diagnose omdat de impact op hun ontwikkeling best groot kan zijn. Ook met die vraag denk ik dat je bij hen aan zou moeten kunnen kloppen. Je dochtertje is nog jong maar voor oudere kinderen zijn er bijvoorbeeld vaak ook brussengroepen.
Er wordt binnen de GGZ tegenwoordig wel meer gekeken naar het hele gezin. Veel grotere instellingen hebben een contextueel team waarin de afdeling jeugd en de afdeling volwassenen samenwerken. Maar dat is alleen als bij ouders ook een diagnose speelt.

Ik kan me voorstellen dat je je ouders niet wil vragen als zij zo duidelijk hun grenzen aangeven. Maar zijn er geen anderen? Ooms tantes neven nichten vrienden, iemand die jullie soms even kan ontlasten door de zorg even over te nemen zodat jullie even kunnen bijkomen?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn, hier in het noorden, zeker mogelijkheden met systeem aanpak dus waarbij het gezin als geheel wordt ondersteund. Vanuit mijn werk indiceer ik dit regelmatig en zie ook regelmatig positieve resultaten.

De ha kan je vast goed doorverwijzen binnen jouw regio. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
In welke regio woon je?

En :hug:
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je aan de bel trekt!

Je kan idd naar huisarts of naar jgz, GGD ( consultatie bureau) daar kunnen ze je verder helpen; denkend aan bv thuisbegeleiding.

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
-
vance wijzigde dit bericht op 16-07-2019 09:56
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zware tijd :hug: .

Ik weet dat er logeerweekenden zijn in bv de eemhof. Dat kon paar jaar geleden betaald van pgb. Geen idee vanaf hoe oud en of diagnose gesteld moet zijn.
En hier in het dorp heeft iemand ook eens per maand een weekend een pleegkind. Zou zoiets niet wat zijn voor jullie? Af en toe even op adem en ondertussen kijken of er thuis ondersteund kan worden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven