Vaccinatie Meningokokken Type W

05-06-2018 13:51 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Met alle nieuwsberichten rondom de toename van dit type Meningokokken, neemt ook mijn onrust hierover toe.
Mijn zoontje was vorig jaar 14 maanden en heeft toen nog de vaccinatie tegen type C gehad.
En nu neig ik naar toch ook inenten tegen type W, zodra daar de kans toe bestaat (er is nu een tekort aan vaccinaties, maar in de nabije toekomst niet meer).

Wat zijn jullie overwegingen om het wel of niet op eigen initiatief te doen, als je zelf ook een kindje hebt die nog de oude vaccinatie heeft gehad en nog geen 4 jaar is?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel doen, hersenvliesontsteking wordt vaak pas erg laat/te laat ontdekt omdat het veel lijkt op griep.
Mijn oudste behoort tot een risicogroep (puber), maar is net te oud. Die ga ik wel laten vaccineren. Tweede komt volgend jaar vanzelf aan de beurt. Of na volgend jaar doorgegaan wordt met 14-jarigen te vaccineren is nog niet bekend. Dat is afhankelijk van of de "uitbraak" tegen die tijd onder controle is. De 14-maanden ACWY-vaccinatie blijft zeker wel.
oudste valt in de risicogroep en zal komend najaar gevaccineerd worden. jongste is nog te jong. bij hem wachten we ook af. ik ga niet nu rennen voor extra prikken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net de huisarts gesproken en besloten iedereen te vaccineren.

Naast dat het ons beschermd, beschermd het ook de omgeving.
Zodra het kan laat ik ze allemaal vaccineren. Een is er nu bijna 3 dus zodra het tekort weg is ga ik er bij de ha om vragen en een is er nog geen jaar dus die krijgt hem vanzelf.

De jongste heeft in het ziekenhuis gelegen en een van de dingen waar ze bang voor waren was hersenvliesontsteking. Het was gelukkig iets anders en heeft geen blijvende schade gegeven, maar zo hulpeloos naast mijn kind zitten wil ik nooit meer en als vaccineren daar de kans kleiner op maakt doe ik dat zonder twijfel.
Alle reacties Link kopieren
Je zou eigenlijk ook B erbij moeten pakken maar dat is in Nederland helemaal lastig.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor volgende week een afspraak staan bij de GGD om zoon (3,5) te enten. Kon gewoon daar terecht, gelukkig niks gehoord over een tekort verder.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Alle reacties Link kopieren
Chocoladestukjes schreef:
05-06-2018 15:08
Je zou eigenlijk ook B erbij moeten pakken maar dat is in Nederland helemaal lastig.
Niet te doen :|
Alle reacties Link kopieren
Wat ik gek vind is dat ze vanaf nu alle 14 maanden kinderen vaccineren. En alle kinderen die dit jaar 14 worden. Maar alles wat daar tussen zit niet. Zouden de tussenliggende dan een minder hoog risico lopen. Kan hier eigenlijk weinig info over vinden.

Las wel dat het ook te maken kan hebben met de men-c vaccinatie. Maar dat antwoord is me toch niet helemaal duidelijk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huisarts verwees ons door naar de GGD. Vanwege tekort komen mijn kinderen niet in aanmerking voor een vaccinatie. Over een aantal maanden weer bellen als er dan geen schaarste is kunnen ze hopelijk wel worden gevaccineerd.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
05-06-2018 16:24
Wat ik gek vind is dat ze vanaf nu alle 14 maanden kinderen vaccineren. En alle kinderen die dit jaar 14 worden. Maar alles wat daar tussen zit niet. Zouden de tussenliggende dan een minder hoog risico lopen. Kan hier eigenlijk weinig info over vinden.

Las wel dat het ook te maken kan hebben met de men-c vaccinatie. Maar dat antwoord is me toch niet helemaal duidelijk.
Ik begreep dat mijn oudste met 3 jaar en 4 maanden de prik krijgt. Mijn jongste inderdaad met 14 maanden.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
Alle reacties Link kopieren
Chocoladestukjes schreef:
05-06-2018 23:17
Ik begreep dat mijn oudste met 3 jaar en 4 maanden de prik krijgt. Mijn jongste inderdaad met 14 maanden.
Volgens mij niet hoor, echt alleen de kinderen die 14 mnd zijn en die 14 jaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Heb gisteren mijn dochter van bijna drie jaar oud de vaccinatie tegen Meningokokken ACWY laten geven. Reden voor ons om het te laten doen was dat ze heel vaak ziek is en allerlei dingen oppikt in haar omgeving. Iemand hoeft maar te snotteren of ze krijgt het ook. We lopen hiervoor al bij een kinderarts, er lopen onderzoeken naar evt. oorzaken hiervoor. Heb overlegd met kinderarts en RIVM en op basis daarvan dit besluit genomen. Ze heeft alle vaccinaties van het rijksvaccinatieprogramma gehad (waaronder meningokokken C), maar zou voor deze voorlopig niet in aanmerking komen. Zat er best mee in mijn maag dat het aantal ziektegevallen de afgelopen tijd zo is gestegen, al is de kans procentueel gezien nog steeds klein.

Las trouwens dat het vaccin (Nimenrix, dat nu ook gegeven wordt aan de 14 maanden oude kindjes en 14 jarigen) slecht verkrijgbaar is, maar mijn huisarts heeft het afgelopen maandag besteld en donderdagochtend lag het klaar bij de apotheek.

Nadeel van deze vaccinatie vind ik wel dat nog niet bekend is voor hoe lang deze werkzaam blijft en wanneer het eventueel herhaald zou moeten worden. Verwachting is een jaar of 3 à 4 begreep ik.

Mijn dochter heeft wel last van bijwerkingen; hoge koorts (39,5), hangerig en een rode, harde plek op haar arm. Iemand ervaring met deze vaccinatie en de bijwerkingen? Ben benieuwd hoe lang ze er last van zou kunnen houden.

Succes met de keuze om het wel of niet te doen TO. Als je er vragen over hebt kun je er meer over lezen op de site van het RIVM of met hen bellen. Consultatiebureau kan je misschien ook helpten hiermee?
Loetje77 schreef:
08-06-2018 22:51
Heb gisteren mijn dochter van bijna drie jaar oud de vaccinatie tegen Meningokokken ACWY laten geven. Reden voor ons om het te laten doen was dat ze heel vaak ziek is en allerlei dingen oppikt in haar omgeving. Iemand hoeft maar te snotteren of ze krijgt het ook. We lopen hiervoor al bij een kinderarts, er lopen onderzoeken naar evt. oorzaken hiervoor. Heb overlegd met kinderarts en RIVM en op basis daarvan dit besluit genomen. Ze heeft alle vaccinaties van het rijksvaccinatieprogramma gehad (waaronder meningokokken C), maar zou voor deze voorlopig niet in aanmerking komen. Zat er best mee in mijn maag dat het aantal ziektegevallen de afgelopen tijd zo is gestegen, al is de kans procentueel gezien nog steeds klein.

Las trouwens dat het vaccin (Nimenrix, dat nu ook gegeven wordt aan de 14 maanden oude kindjes en 14 jarigen) slecht verkrijgbaar is, maar mijn huisarts heeft het afgelopen maandag besteld en donderdagochtend lag het klaar bij de apotheek.

Nadeel van deze vaccinatie vind ik wel dat nog niet bekend is voor hoe lang deze werkzaam blijft en wanneer het eventueel herhaald zou moeten worden. Verwachting is een jaar of 3 à 4 begreep ik.

Mijn dochter heeft wel last van bijwerkingen; hoge koorts (39,5), hangerig en een rode, harde plek op haar arm. Iemand ervaring met deze vaccinatie en de bijwerkingen? Ben benieuwd hoe lang ze er last van zou kunnen houden.

Succes met de keuze om het wel of niet te doen TO. Als je er vragen over hebt kun je er meer over lezen op de site van het RIVM of met hen bellen. Consultatiebureau kan je misschien ook helpten hiermee?
Hoe reageert ze op de vaccinatie tov vaccinatie MenC?
Alle reacties Link kopieren
Sophiever schreef:
08-06-2018 22:57
Hoe reageert ze op de vaccinatie tov vaccinatie MenC?
Toevallig had ik het daar vanavond met mijn man over, dat kan ik me niet meer herinneren. Hij zei dat ze na andere vaccinaties ook een dag of twee koorts had, dus dat zal bij meningokokken C ook wel het geval geweest zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben besloten dochter van 17 maanden de Nimenrix te geven , ze is in maart ingeënt tegen alleen type C en viel dus net buiten de boot.

Ik zou haar het liefst laten vaccineren tegen alle ellende die haar kan overkomen alleen gaat dat niet en kan het wel tegen de meningokok ACWY dus doen wij dat.

Gisteren recept geregeld en vaccin besteld, vanmorgen opgehaald en gelijk langs de assistente van de huisarts.

Nu werk ik zelf in een apotheek en onze groothandel krijgt tot nu toe elke keer wat Nimenrix binnen wat dan snel weer op is.De Menveo had daar een onbekende levertijd.Hoe het bij andere groothandels van andere apotheken is weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Tulpje78 schreef:
12-06-2018 13:36
Wij hebben besloten dochter van 17 maanden de Nimenrix te geven , ze is in maart ingeënt tegen alleen type C en viel dus net buiten de boot.

Ik zou haar het liefst laten vaccineren tegen alle ellende die haar kan overkomen alleen gaat dat niet en kan het wel tegen de meningokok ACWY dus doen wij dat.

Gisteren recept geregeld en vaccin besteld, vanmorgen opgehaald en gelijk langs de assistente van de huisarts.

Nu werk ik zelf in een apotheek en onze groothandel krijgt tot nu toe elke keer wat Nimenrix binnen wat dan snel weer op is.De Menveo had daar een onbekende levertijd.Hoe het bij andere groothandels van andere apotheken is weet ik niet.
Groot gelijk dat je haar hebt laten inenten!

Weet jij misschien ook of er een manier is om aan de bexsero te komen?
Alle reacties Link kopieren
ostara. schreef:
12-06-2018 14:06
Groot gelijk dat je haar hebt laten inenten!

Weet jij misschien ook of er een manier is om aan de bexsero te komen?
Zelf heb ik nog niet mee gemaakt dat er iemand om kwam en ik kende dit vaccin eerst geeneens.

Ik zou is informeren bij je eigen apotheek.Wij hebben onze gebruikelijke groothandel en daarnaast nog leveranciers die ons soms voorzien van de wat "specialere" middelen.

Ik neem aan dat je eigen apotheek kan kijken of en hoe ze het voor je zouden kunnen bestellen.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Tulpje78 schreef:
12-06-2018 18:21
Zelf heb ik nog niet mee gemaakt dat er iemand om kwam en ik kende dit vaccin eerst geeneens.

Ik zou is informeren bij je eigen apotheek.Wij hebben onze gebruikelijke groothandel en daarnaast nog leveranciers die ons soms voorzien van de wat "specialere" middelen.

Ik neem aan dat je eigen apotheek kan kijken of en hoe ze het voor je zouden kunnen bestellen.

Succes!
Bedankt voor je reactie!! De apotheek kan er niet aankomen. Zij zeggen dat de GGD hier wel aan kan komen waarschijnlijk.

Maar de GGD wil zelfs niet kijken of ze er aan kunnen komen.

Misschien eens een andere GGD proberen :)
Alle reacties Link kopieren
Ahh wat flauw, misschien inderdaad is een andere proberen.

Misschien kun je bij je apotheek nog is vragen of ze producten bij de Internationale Apotheek kunnen bestellen, daar halen wij ook weleens dingen vandaan die in NL niet of tijdelijk niet te krijgen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tulpje78 schreef:
13-06-2018 07:00
Ahh wat flauw, misschien inderdaad is een andere proberen.

Misschien kun je bij je apotheek nog is vragen of ze producten bij de Internationale Apotheek kunnen bestellen, daar halen wij ook weleens dingen vandaan die in NL niet of tijdelijk niet te krijgen zijn.
Bedankt!! Ik wist niet dat dit kon.
Ga er van de week even achteraan
Ik lees net dat volgend jaar alle kinderen geboren van 2001 t/m april 2004 worden opgeroepen voor de vaccinatie tegen meningokokken ACWY.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... um=twitter

Kinderen van mei t/m december 2004 zijn dit najaar al aan de beurt, en de 2005-kinderen volgend voorjaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden geluk. Dochter is eind mei ingeënt en heeft de vaccinatie ACWY gehad. Nog extra naar gevraagd daar ik zelf op 5 jarige leeftijd in het ziekenhuis heb gelegen met hersenvliesontsteking.
Dochter heeft geen echte last gehad van de inenting.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan op advies van de kinderarts van oudste onze beide kinderenook laten inenten.
In september schijnt het vaccin weer goed verkrijgbaar te zijn. De kleine groep die nu maar wordt ingeënt hangt volgens hem ook samen met het vaccin-tekort.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven