Dreumes wil niet slapen.

05-06-2018 22:52 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft altijd goed geslapen. Sinds 3 dagen is dit gekeerd. Zowel smiddags als saovonds schreeuwen als ze moet gaan slapen. Niks lihkt te helpen. Als ik naast haar bedje zit kalmeert ze niet. Op de arm kalmeert ze na 10 min....maar dat wordt vrij zwaar en als ik haar terug leg begint ze weer. Toen dacht ik....dan blijf maar huilen. Na 1 uur was t nof niet stil dus heb haar maar weer eruit gehaald. Mijn buren hebben al geklaagd en dat speelt in mijn achterhoofd toch wel mee. Ze kan nog niet praten dus weet niet wat er aan de hand is. Wie heeft hier ervaring mee? Is het laten huilen en da als 1 uur niet voldoende is maar 2 u? (Het is echt geschreeuw en k snap mijn buren helemaal) of toch troosten en dan maar later in bed leggen?
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze pijn?
Als je haar laat huilen, ga je dan wel elke 5/10 minuten terug? Even troosten in bed en rustig herhalen “het is tijd om te slapen” oid.
Hier werkt het beter om niet te laten huilen (want dan raakt ze overstuur en blijft het), maar inderdaad elke paar minuten terug te gaan en haar te kalmeren. Dan weer terugleggen, aangeven dat ze gaat slapen, en dan weer weg. En dan (als ze weer begint te huilen) 3-5 minuten wachten en hetzelfde opnieuw. Kan een uur duren, maar het werkt wel.

En qua pijn: als we bij dochter echt niet kunnen ontdekken waarom ze blijft huilen, en ze lijkt ergens last van te hebben, dan geven we haar een paracetamol. Beter een keer te veel dan een keer te weinig.
Valt ze op je arm wel in slaap? Want dan wilt ze gewoon niet alleen slapen denk ik.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 06-06-2018 08:54
Reden: ongepast
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Heeft ze het middagslaapje nog echt nodig? Mijn dochter deed voor haar 2de verjaardag geen middagslaapje meer, dat gaf namelijk soortgelijke probleem. Zonder middagslaapje lag ze 's avonds wat eerder in bed, maar dat ging wel probleemloos.
Alle reacties Link kopieren
Ze is 16 maanden dus denk dat ze t middagslaapje nog nodig heeft. Ze is ook moe dat zie ik aan haar....vooraf gapen...in ogen wrijven. Ons ritueel was altijd pyjama aan doen...flesje geven...aflevering bumba kijken...tandjes poetsen. Werkte prima. Ze heeft geen koorts en pijn tja....ze kan t me niet vertellen. Ik heb gecheckt of ze tandjes krijgt en dat is niet zo. Ik lees dat ik haar kan kalmeren. Met alleen haar aaien en naast haar zitten lukt dat niet. Na 5 min op de arm wel maar zodra ik haar terug leg begint ze weer....
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste ingeving is; ze is ergens van geschrokken terwijl ze in haar bedje lag. Ik zou in jouw geval een fijne stoel naast het bedje zetten en een boek meenemen, en er naast gaan zitten totdat ze slaapt.
Als je merkt dat dat goed gaat schuif je de stoel telkens een paar cm op richting deur.

Middagdutje overslaan kun je proberen, je merkt snel genoeg of dat werkt. En buren even inseinen, dat je bezig bent met slaaptraining. Omdat het van de ene op de andere dag fout loopt vragen zij zich waarschijnlijk af wat er aan de hand is. Zou ik in elk geval wel doen...

Een andere methode is om ervoor te zorgen dat je kind je nog kan horen. Dan zeg je bijvoorbeeld dat je op de gang gaat strijken en dat zij lekker gaat slapen. En dan elke paar minuten even om het hoekje kijken. Als je niet genoeg strijk hebt kun je mij bellen, ik heb nog zat staan.
Badkamer poetsen, bovenverdieping stofzuigen en ik ging uiteindelijk elke avond zingend onder de douche. Voor manlief minder leuk maar het werkte wel heel goed voor dochter.

En dan zijn er nog een paar methodes. Welke je kiest maakt niet zoveel uit, als jij je er maar goed bij voelt én kunt volhouden. Want na een uur alsnog uit bedje halen leert je kindje alleen maar dat blijven brullen uiteindelijk het resultaat oplevert dat zij wil. Als je het voor elkaar krijgt om haar te laten huilen, houd dat dan ook vol. Maar je geeft in je OP al aan dat je je daar niet prettig bij voelt, dus kies dan liever voor iets anders.

En laat voor de zekerheid de oortjes even nakijken, voor zover ik me kan herinneren is liggen met een oorontsteking niet zo fijn.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Wauw ceylon heel veel ideeën dankjewel! Wat ik hiervan zou doen....pff....geen idee...mijn geduld wordt getest dus das een beetje het probleem. Pas nog naar dokter geweest vanwege ernstige verkoudheid en toen was alles prima in ieder geval. Ik denk dat ik inderdaad maar eens ga proberen met praten boven. Vanuit overstuur zijn gaat ze iig niet slapen. Morgen slaapt ze sowieso bij oma. Ben eens benieuwd hoe dat gaat. Tevens moet ze naar de opvang. Daar slaapt ze zelfs 2x op een dag.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een periode gehad van een paar maanden. Het enige wat bij ons hielp was erbij gaan liggen in ons bed tot hij sliep en daarna overleggen. Daarna werd hij bij overleggen wakker en roen heeft hij een periode bij ons in bed geslapen. Dat een tijd zo gelaten en daarna op matras in zijn kamer ernaast en binnen week was het weer zoals vanouds. Het is soms lastig en vraagt veel energie. Wellicht heeft ze meer behoefte aan nabijheid.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter heeft als baby altijd slecht geslapen. Toen ze met 8 maanden ineens een middagslaap ging doen was ik helemaal blij. En toen met anderhalf was het klaar... Continue huilen en gedoe bij het naar bed gaan. Sindsdien slaapt ze overdag niet meer en dat hielp. Ja, dan viel ze soms eind van de middag alsnog in slaap. Maar daar zijn we inmiddels ook overheen. En inderdaad af en toe een paracetamol. Of een uur naast haar bed zitten. Of haar langer beneden houden. Of haar bij ons in laten slapen.

Niks zo veranderlijk als een dreumes! Maar bij ons was de regel: we pakken de manier waar op iedereen de meeste slaap krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Zeker niet stoppen met het middagslaapje hoor! Als ze nog 2 x slaapt op de opvang en pas 16 maanden is! Dat is erg jong om een kind de hele dag wakker te gaan houden. Het zal wel helpen hoor, dan stort ze ‘s avonds helemaal in... maar of het nou de gezondste manier is...

Ik zou om te beginnen stoppen met Bumba en gewoon een rustig boekje lezen en even de dag doornemen. Als er iets niet bijdraagt aan de nachtrust is het een filmpje en al helemaal niet die hysterische bumba.

Verder zou ik haar paracetamol geven als ze na een 20 minuten nog huilt. En bij haar gaan liggen of haar mee naar jouw bed nemen. Het is of pijn of een fase van verlatingsangst. Veel meer smaken zijn er niet. Je zou nog kunnen vragen of ze een fles melk wil, misschien heeft ze een groeispurt en honger.

Wij hadden altijd een eenpersoonsbed op de kinderkamer staan voor dit soort fases. Matrasje op de grond voldoet ook. Lekker samen met kind op gaan liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel even uitsluiten of ze geen oorontsteking heeft. Kinderen willen dan niet meer slapen omdat liggen de pijn verergert. Zeker als ze zo lang blijft brullen en het ineens gekomen is sinds een paar dagen. Oorontsteking kan prima zonder koorts ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest ook meteen aan de oren denken! Mijn zus heeft daar als baby veel last van gehad en ik zelf als volwassene een keer. Zodra je gaat liggen wordt de pijn 10X zo erg. Dus zou dat zeker even laten controleren.
Alle reacties Link kopieren
ik heb dit ook meegemaakt met dochter rond die leeftijf. Ik heb een week lang in het donker op de grond gezeten. Zodat ze me kon zien maar ook omdat ik duidelijk aan kon geven: het is nu tijd om te slapen, en je ik haal je niet uit bed. Ik ben hier, je bent veilig en ik ben er, maar het het is nog steeds slaap tijd. Ik zat met mijn rug tegen haar bed. En steeds als ze overeind kwam om te kijken zei ik niets, of als het te lang duurde weer “ mama is hier, tijd om te slapen, ga liggen”. Na een tijd ging ik iets verder van dr bed zitten, steeds verder totdat ik bij de deuropening kon zitten. Ik sprak niet en maakte geen oogcontact. Ik was doodmoe die week. Maar het heeft haar wel enorm geholpen.

Ze slaapt nog steeds goed, en nu ze ouder is hebben we weer andere truukjes om haar een veilig gevoel te geven en toch duidelijk te zijn dat slapen belangrijk is.

Alleen laten en laten huilen geloof ik niet in. Een kind heeft gewoon op dat moment een zeker en veilig gevoel nodig. Dat hoeft niet te betekenen dat je dr vanaf nu maar in je bed laat slapen en doet wat zij wil. Het is even flink doorbijten. Maar het is enorm belangrijk dat je het juist aanpakt.

Mijn zus slaapt nog steeds regelmatig met haar 5 jarige dochter in bed en die houdt haar gerust de hele nacht wakker. Dat lijkt mij veel zwaarder!
Alle reacties Link kopieren
Als mijn dreumes zo’n fase heeft haal ik hem bij me in bed. Is altijd vanzelf ook weer over gegaan. Is dat nog een optie?
Alle reacties Link kopieren
Wauw super bedankt lieve mama's. Inderdaad eerst maar eens even afspraak bij de huisarts maken voor de oortjes dan. Bij mij in bed is geeb optie want dan gaat ze spelen. Ik kan me het meest vinden in constant checken en dan maar kalmeren. Hopelijk is de fase snel voorbij!
Alle reacties Link kopieren
Trek je asjeblieft niks aan van je buren! Het is nou ook niet zo dat jij op die huilbuien zit te wachten! Echt hoor, als ze klachten hebben en het beter weten moeten ze maar met goed advies komen en anders doen ze maar oordoppen in!

Doen wat past bij jullie kindje.
Alle reacties Link kopieren
Als jouw kindje normaal gesproken altijd goed gaat slapen en nu opeens niet, dan is er iets aan de hand. Krijgt ze kiezen, heeft ze oorpijn, buikpijn, is het te warm, is ze bang?
Ik zou haar zeker geen uur laten huilen, laat staan twee uur. Ze voelt zich blijkbaar niet fijn. Probeer of paracetamol helpt en neem haar anders lekker bij je.
Alle reacties Link kopieren
. Soms zijn er gewoon van dit soort periodes of heeft ze toch ongemak. Je geeft aan dat het pas 3 dagen is. Ik zou er gewoon even aan toegeven en dan valt ze maar even bij jou in slaap. Kan volgende week weer als sneeuw voor de zon verdwenen zijn is mijn ervaring. Nu even troosten betekent echt niet dat ze nooit meer zelf kan slapen.
Alle reacties Link kopieren
pipjebullie schreef:
05-06-2018 23:20
Ze is 16 maanden dus denk dat ze t middagslaapje nog nodig heeft. Ze is ook moe dat zie ik aan haar....vooraf gapen...in ogen wrijven. Ons ritueel was altijd pyjama aan doen...flesje geven...aflevering bumba kijken...tandjes poetsen. Werkte prima. Ze heeft geen koorts en pijn tja....ze kan t me niet vertellen. Ik heb gecheckt of ze tandjes krijgt en dat is niet zo. Ik lees dat ik haar kan kalmeren. Met alleen haar aaien en naast haar zitten lukt dat niet. Na 5 min op de arm wel maar zodra ik haar terug leg begint ze weer....
Mijn zoon word deze maand 2 en slaapt al lang niet meer smiddags, hij gaapt en wrijft ook (doen wij zelf ook wel eens, maar dan gaan we niet slapen smiddags) maar ik weet als ik hem in bed leg en laat slapen hij savonds niet voor 10 op bed ligt.
Leid ik hem smiddags af door weg met hem te gaan en blijft hij dan wakker dan ligt hij er savonds om 7 uur gewoon in en slaapt hij gelijk.

Dus ik zou zeker dat middagslaapje een paar dagen overslaan om te kijken hoe dat in de avonden gaat.
Alle reacties Link kopieren
Nou we zijn een paar dagen verder...bij HA geweest en ze is prima. Haar keel een beetje rood maar denk dat dat van t schreeuwen is. Ze heeft wel paar dagen koorts gehad, dus misschien tandjes of kiesjes die weer komen. Ik zie wel volgens de oei ik groei dat ze in een mega lastige fase zitten op deze leeftijd. Laten we het daar dan ophouden en hopen dat t snel voorbij is. Thanks alle mama's!
Alle reacties Link kopieren
Hier een dochter van bijna 2 en het is erg herkenbaar. Het in slaap vallen gaat al maanden goed en dan is het ineens weer den paar nachten drama. Onze tactiek is ook na 5-6-7-7-7 minuten terug als ze nog huilt (maximaal 7 minuten). Dan even kroelen zodat ze rustig wordt. Meestal zeg ik niks en leg haar gewoon na ong 1-2 minuten weer terug. Bij ons is dit het enige wat lijkt te werken. Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ja het is nu weer 3 dagen achter elkaar prima gegaan. Ik liet haar huilen en dat is hier vooral schreeuwen maar na 1 minuut zie ik door de babyfoon dat ze op haar buikje gaat liggen en dan gaat ze slapen. Geen peil op te trekken dus.... ik heb niks anders gedaan. Gisteravond ging ze prima slapen maar werd ze helaas om 12.30u schreeuwend wakker. En vervolgens om 6.00u weer. Zoooo vermoeiend!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven