DE tip om je peuter zindelijk te krijgen?????

21-02-2009 16:39 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Mijn zoontje wordt over 3 mnd 4 jaar en mag dan naar de basisschool, maar helaas is hij nog steeds niet zindelijk en ik heb het idee dat ie dat nooit gaat worden....

Alles hebben we al geprobeerd, belonen, stickers, kadootjes, rollenspel met zn knuffel, boos worden, in zn onderbroek laten lopen, he-le-maal niks werkt!

Op zich natuurlijk niet zon ramp, maar als hij niet zindelijk is mag ie dus nog niet naar school.....iemand DE tip misschien?

We hebben nu met hem afgesproken dat ie alleen nog gewoon eten,drinken en fruit krijgt, maar alleen een koekje of snoepje als ie op de wc/pot gaat.....maar meneer vertikt het gewoon. Zelf hebben we het idee dat het met name gemakszucht is, hij is ook helemaal niet vies van zn vieze luiers en kan gerust een uur rondlopen met zn broek vol stront

Wie o wie heeft DE tip!!!



Mijn dank zal groot zijn
You don´t have to believe everything you think
Alle reacties Link kopieren
DE tip bestaat niet maar het helpt als je er gewoon helemaal niet meer mee bezig ben.Het is nu een machtsstijd geworden die je nooit zal winnen.

Heb het er niet meer over en je zal zien dat het vanzelf komt.

Gewoon zijn luiers verschonen als ze vies zijn maar geen woord meer reppen over de wc/potje.

Dan neem je de strijd weg en zal je zien dat het vanzelf goed komt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter word in november 4 en is ook nog steeds niet helemaal zindelijk. Ze gaat wel af en toe naar het toilet om te plassen, maar draagt toch nog een luierbroekje. Op de creche weigert ze te plassen of te poepen op het toilet dus daar doet ze het gewoon in d'r luier. Poepen doet ze thuis zowiezo niet op de wc, dat vind ze eng.



Maar als we ergens op bezoek zijn dat gaat ze wel trouw naar het toilet, en doet ze net of ze geen luier aan heeft.



Ik laat haar maar d'r gang gaan en heb het idd er niet meer over dat ze op de wc MOET plassen, want anders forceer je het denk ik.



Dus DE tip is gewoon geduld hebben.
Alle reacties Link kopieren
Een onderbroek ín de luier?? Zo voelt hij eerder dat hij nat is. De luiers van tegenwoordig zijn zo droog dat het helemaal niet meer onprettig aanvoelt. Dit werkte bij mij heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik herkende het ook. Onze zoon mocht toch naar school komen met de belofte dat de juffen me zouden bellen als hij een poepbroek zodat ik hem kwam verschonen.

Plasongelukken losten ze zelf op.

Heeft nog 2 weken geduurd en toen was het over!



Heel veel sterkte (en trek je niks van het commentaar, want ik weet hoe frustrerend het is).
Alle reacties Link kopieren
quote:granny71 schreef op 21 februari 2009 @ 16:43:

DE tip bestaat niet maar het helpt als je er gewoon helemaal niet meer mee bezig ben.Het is nu een machtsstijd geworden die je nooit zal winnen.

Heb het er niet meer over en je zal zien dat het vanzelf komt.

Gewoon zijn luiers verschonen als ze vies zijn maar geen woord meer reppen over de wc/potje.

Dan neem je de strijd weg en zal je zien dat het vanzelf goed komt.We hebben het al meerdere keren geprobeerd (vanaf zn 3e verjaardag) en inderdaad, iedere x maar weer gestopt met proberen met het idee dat het vanzelf wel zou komen...niet dus. Ik weet dat het een machtsstrijd nu is, maar tja, wat moet je dan, hij zal toch binnen 3 mnd zindelijk moeten zijn.......
You don´t have to believe everything you think
Alle reacties Link kopieren
- Een voorraad onderbroeken kopen.

- Starten als je een paar dagen vrij / thuis bent.

- Luier uit!

- Op vaste tijden op het toilet zetten.

Hier deden we: na het op staan (07.30), voor het fruit eten (10.30), voor de boterhammen (13.00), voor de middagsnack (15.00), voor het warm eten (18.00) en voor het slapen gaan (19.30).

- Altijd naar het toilet laten gaan voordat je naar buiten gaat.

- Een speciale snoeptrommel kopen en deze vol doen met kleine snoepjes zoals tum tummetjes.

- In eerste instantie altijd belonen als hij netjes op het toilet gezeten heeft.

Een ontspannen situatie creëren: voeten op een krukje, verhaaltje voorlezen (max. 10 min)

- Daarna afbouwen en alleen belonen als hij op het toilet poept / plast.

- Eventueel een groter snoepje geven als het poepen op het toilet moeilijker gaat.

- Snoepjes geven afbouwen : als de hele snoeptrommel op is, ben jij zo'n grote jongen. En grote jongens hebben geen snoepjes nodig om op het toilet te plassen. Kan eventueel nog gekoppeld worden aan een cadeautje.

- Geen probleem maken van de ongelukjes.



Het lijkt in eerste instantie op een heleboel snoepjes. Maar in de praktijk blijkt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld stickers) dat een snoepje vaak een effectieve directe beloning is. Uitgestelde beloningen (sparen voor iets) zijn soms nog erg lastig.



Ik hoop dat je er iets aan hebt. In ieder geval heel erg veel succes!
Mijn nichtje van drie heeft een potje die een muziekje laat horen zodra ze er in plast. Ze vindt het helemaal geweldig en is supertrots als het muziekje speelt. Voor haar werkt het suoergoed, want tot die tijd vond ze de luier ook veel te makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Onze zoon was ook op de valreep zindelijk. We zijn er ook erg me bezig geweest, maar pas toe we het een beetje loslieten lukte het. Hier ging hij in het begin trouwens liever op het potje zitten, en dan het liefst voor de tv haha. Nouja, als het maar lukt nietwaar. Ik denk dat jullie inmiddels net als wij in een machtsstrijd zijn gekomen, en die verlies je helaas meestal. Probeer het dus een beetje los te laten. En anders heeft hij zelf een probleem straks, ik denk 1 of 2 keer in de broek op school en hij kiest wel eieren voor zijn geld...

Onze zoon was trouwens ook zo'n eigenwijs, had hij net uitgebreid op de wc gezeten (en niets gedaan) om dan vervolgens in de kamer, terwijl ik de deur van de wc nog dicht aan het doen was, in zijn broek te poepen. GRRRRR!
Alle reacties Link kopieren
Idd niet de strijd aangaan, werkt niet en win je never nooit niet.



Pak een emmer sop, een hele stapel onderbroeken en broeken. Zeer waarschijnlijk gaat hij het plassen in zijn broek echt wel vies vinden en zal hij naar de wc gaan.

In het begin op vaste tijden op de wc. (of potje) zetten. Als hij een paar dagen niet in zijn broek plast kan je samen een kadootje uitkiezen.

Een ongelukje zou hij de eerste tijd vast nog wel een krijgen, maar dat hoort erbij.

Oudste dochter is min of meer dankzij Sinterklaas zindelijk geworden, die had haar een brief geschreven dat hij zo trots op haar was dat ze zo goed haar best deed om op de wc. te plassen en poepen. Daarna ging ze nog meer haar best doen (jammer dat die man af en toe naar Spanje gaat).



Succes ermee
Misschien toch proberen naar school te laten gaan, inderdaad met de belofte dat je vieze broeken zelf komt verschonen?



Het lijkt me dat hij zich na een aantal vieze broeken vanzelf gaat schamen, als andere kindjes gewoon naar de WC gaan?
Alle reacties Link kopieren
Oh help. Ik heb hier laatst ook een topic over geopend. Mijn zoontje plast wel op de wc maar poept in zijn broek en heeft daar idd ook geen last van. Hij is net 3. Ben nu al met poging 3 bezig sinds de zomer. Plassen gaat steeds goed maar poepen niet.

De moed zakt me een beetje in de schoenen als ik lees dat sommigen hier 4 zijn...
Alle reacties Link kopieren
Ik zat ook een beetje met mijn handen in het haar; zoon van nu 3 jaar en 4 maanden vertikte het om maar enige interesse te tonen in zindelijk worden. Ik was het zo zat dat ik ook bijna niet meer blij kon reageren als hij wel een keer op de wc zat. Op een begeven moment merkte ik dat hij toch wel de hele dag een droge luier had, maar als je hem een onderbroek aan doet, plast ie erin... Belonen hielp wel, maar hij zag het als onderhandeling. Kwam hij bij me en zei: "Als ik naar de wc ga, krijg ik dan een snoepje?". Ik heb hem toen alleen een snoepje gegeven als hij zonder dit te vragen naar de wc ging en een plas deed. Dit hielp al wel, en het is een hele verbetering.



Natuurlijk is het wel belangrijk om zeker te weten dat je kind het ophoudt en weet wanneer hij plast en poept. Bij mijn oudste kon ik dat heel goed zien en dan zette ik haar op de wc. Bij mijn jongste zag je het gewoon niet, tot voor kort. Hij begint het nu nml vies te vinden; dat zie ik aan zijn gezicht. Net alsof er een klik is ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie meedenken en eigen ervaringen, maar het probleem hier is ook dat zoonlief weigert om op het potje of de wc te gaan zitten. Laatst had ie dus alleen een onderbroekje aan en hij moest plassen, maar hij weigerde pertinent om op de wc te gaan zitten, tot krijsen aan toe. Tja, wat moet je dan?

Misschien maar gewoon hopen dat ie straks ineens het licht ziet

Vind het wel frusterend!
You don´t have to believe everything you think
Alle reacties Link kopieren
Misschien al een oud topic maar ik zit hier ook met hetzelfde probleem; mijn zoontje wordt a.s dinsdag 4 jaar en is ook te eigenwijs om naar de wc te gaan.

Hij is tot op heden ook niet vies van zijn eigen poepluiers en loopt er gerust een dag mee rond zonder het te zeggen.



Ik zet hem ook om de haverklap op de wc en 9 van de 10 keer plast hij ook wel maar zelf gaan is een taboe.

Hij zat vorige week op de wc om te plassen en toen hoefde hij niet. Na 5 minuten had ik hem eraf gehaald en buiten laten spelen. Nog geen 10 minuten kwam mijn oudste zoon me melden dat hij gepoept had.

Daar word je dan gewoon wanhopig van. Wat je ook doet of zegt; het is elke keer nee



We hebben al stickers beloofd, een mooi cadeau maar hij heeft er gewoon schijt aan. Dan maar geen cadeau, alles liever dan dat hij naar de wc moet.



Hij is nu 3 keer wezen inlopen; de eerste keer met luierbroekje aan en de laatste 2 keer zonder luier, met extra kleren. Hij is beide keren(toevallig) droog gebleven maar de juf krijgt hem niet op de wc. Vorige week was ik om 8.30 uur samen met hem op school naar de wc geweest omdat het zo koud was en de hele morgen heeft hij volgehouden dat hij al met mij naar de wc was geweest en het dus niet meer nodig was.

Hij is zo verdomde eigenwijs. Ik weet ook niet meer wat ik moet zeggen of doen om hem te laten gaan.



Deze week hebben we vakantie en ik heb hem de luier maar weer aangedaan want dat gestress dat hij naar de wc moet begint me echt op te breken.



Ik zit dus ook wel te wachten op goede tips om hem de luier af te krijgen. Naar mijn weten is hij dus wel zindelijk maar vertikt hij het om naar de wc te gaan; hij krijgt koude billen zegt hij.



vervelend en doodvermoeiend dus.

Ik krijg er ook een hekel aan om met hem naar verjaardagen te gaan met een pak luiers. Je krijgt dan toch zo gesmoespel achter je rug om van; is hij nog niet zindelijk, dat zou toch wel moeten nu enz) Ik probeer hem altijd even tussen de bedrijven(lees; stiekem) te verschonen. Alleen mijn werkt dan niet mee want die loopt het hardop te verkondigen dat hij gepoept heeft, net alsof ik dat niet weet.



Vanaf morgen wil ik hem wel weer de luier afdoen(vandaag was het water afgesloten ivm wegwerkzaamheden om de hoek). Hij heeft nu een paar dagen rust gehad, en ik ook.



Groetjes...
Alle reacties Link kopieren
Vervelend titanic.

Ik zou het toch maar gana proberen zonder luier. Levert viezen poep- en plas toestanden op. Maar niet alleen jij vindt het vies, hij ook. En verder niet al te druk om proberen te maken. Want dat voelt hij en grote kans dat hij daarom niet doet wat je wilt.



Heel veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is 3,5 jaar. Die wil ook weinig weten van de WC.

's Morgens en 's avonds plast ze wel op de WC en op de peuterspeelzaal lukt het ook vaak wel.

Dan krijgt ze een stickertje, waar ze helemaal blij mee is.



Ze voelt het plassen en poepen ook echt wel aankomen.

Als ze moet poepen zondert ze zich af (mogen we zelfs niet kijken ) en als ze klaar is, komt ze gelijk een schone broek vragen. Als ze zegt dat ze gaat poepen, vragen we haar of ze op de WC wil. Maar dan kan ze het niet, zegt ze.



Soms loopt ze in haar blote billen of onderbroekje en dan roept ze in één keer dat ze moet plassen. Dan redt ze het ook tot de WC. Dus ze kan het wel. Maar als ze een luier aanheeft, doet ze het gewoon daarin.

Nu zouden we haar natuurlijk zonder broek kunnen laten lopen, maar ze vindt een onderbroek alleen niet lekker zitten. En om haar nou de hele dag in haar blote billen te laten lopen, dan moet het eerst wat mooier weer worden. :D



Na de zomervakantie gaat ze naar school. We hebben haar al verteld dat ze niet mag komen, als ze nog in haar luier plast. (Poepen doet ze eigenlijk alleen thuis, dus dat zal ze op school ook niet zo snel doen).

Dat vindt ze op zich wel jammer, maar nog niet erg genoeg om er iets mee te doen. Ze is al een eind op weg, maar het laatste stukje moet nog. Hopelijk komt het de komende maanden goed.
Alle reacties Link kopieren
Als ze haar onderbroek niet lekker vind zitten koop dat van die onderbroekjes met pijpjes. Die zitten wel lekker waarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft diverse soorten.

Maar ze is soms ook gewoon heel erg eigenwijs. :D Als ze zich iets heeft voorgenomen, red je het niet om haar op andere gedachten te brengen.
quote:Aliniminie schreef op 10 maart 2011 @ 14:54:

Ze heeft diverse soorten.

Maar ze is soms ook gewoon heel erg eigenwijs. :D Als ze zich iets heeft voorgenomen, red je het niet om haar op andere gedachten te brengen.Een natte onderbroek zit ook niet lekker. Gewoon luier uit en onderbroek aan. Grote kinderen hebben nu eenmaal gene luier om en dan net zo koppig zijn als zij is, niet na 5 ongelukjes toch toegeven, maar gewoon je bent nu 3,5 en dat is te groot voor luiers, klaar.
Dan doe je toch een onderbroek en daarvor een gewone broek aan?

Vooral spijkerstof zit niet lekker als het nat is :D
Alle reacties Link kopieren
Hoi Noerie,



Bedankt voor je reactie. Ik was ook zeker wel van plan om weer verder te gaan met het leven zonder luier. Het was alleen een adempauze van een paar dagen.



Ik had vorige week op 1 dag 3 broeken van hem verschoond. Ik heb geen hekel aan plasbroeken maar poepbroeken des te meer

de ene keer is het een bal die ik er zo uit kan laten rollen maar als hij er te lang mee loopt dan zit het uitgesmeerd dus dan gooi ik het gewoon met onderbroek en al weg. ik heb al een stapel reservebroekjes die ik nog van de oudste heb overgehouden. hij heefft eigenlijk nooit geen ongelukjes meer, behalve met diarree of zo.



groetjess....
Cadeaus beloven is in ieder geval niet zinvol. Dat is niet te overzien voor een kind. Wij hadden onze dochter ook een groot cadeau beloofd, maar dat hoefde ze niet. Dat is te ver weg. De kinderarts gaf aan dat veel ouders dat doen. Hele duplo treinen en nintendo's komen voorbij. Alles om het kind zindelijk te maken.



Een kleine beloning zoals een sticker plakken is vaak voldoende. Je gaf aan dat hij dat niet wil. Heb je het onlangs weer geprobeerd? Wij zeiden dat ook, maar dat was gebaseerd op een aantal maanden geleden. Nu vindt ze het ontzettend leuk om te doen.



Tevens zou ik zelf laten schoonmaken denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Heb van 1 van de ouders van mijn werk gehoord dat het kindje op een gegeven moment zelf zijn vieze broeken maar uit moest gaan spoelen. Daar was het ook een machtsspelletje geworden.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Stukje_cake;



Om hem zelf de poepbroeken laten schoonmaken vind ik eigenlijk wel weer zielig. Misschien kan het helpen om het voor elkaar te krijgen.



We hebben gezegd dat hij een mini-quad krijgt van ons. Dat is zo'n 3km/uur dingetje op een accu. Hij heeft hem toen gezien het intertoysboek van sinterklaas. Hij wou hem graag hebben maar we hebben gezegd dat hij hem kan verdienen als hij netjes naar de wc gaat. Dat heeft dus niet gewerkt.



Nu is hij a.s dinsdag jarig en kan ik hem in principe nog steeds kopen. Als ik het er wel neerzet en hij mag er pas op rijden als hij naar de wc gaat dan is het ook wel weer sneu.

Het zou ook best een leuk cadeautje zijn vind ik.



Maar goed, morgen gaat de luier weer uit en kunnen we er weer een paar dagen tegenaan. maandag gaat hij nog 1 keer inlopen en dan vanaf woensdag hele dagen.



Mijn oudste werd ook niet op tijd zindelijk voor de kleuterschool.De eerste maand ging ook hij met luierbroekjes naar school maar na een maand had hij het ineens door hoe het moest.

Toen kwamen ze smiddags nog thuis om te eten en kon ik hem indien nodig verschonen.

Nu hebben we een compleet nieuwe school met continuerooster en zit hij van 8.30-14.30 op school. Kijken hoe dat gaat. Grote kans dat ik 2 natte setjes kleren mee krijg elke dag.



Groetjes..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven