Luisterboeken voor 3- en 6-jarige

13-06-2018 14:18 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog vrij onbekend in de wereld van de luisterboeken en ben benieuwd of hier kenners zitten die hun ervaringen en aanraders willen delen.

Ik ben op zoek naar een leuk luisterboek dat leuk is voor zowel een jongen van bijna 6 als een meisje van 3,5. We hebben al Pluk van de Petteflet, die valt wel goed in de smaak. Ik vind het lastig om iets te vinden wat niet te kinderachtig is voor de oudste en niet te moeilijk voor de jongste. Ik kom tot nu toe op:
- Pluk redt de dieren (nadeel: meer van hetzelfde)
- Wiplala (nadeel: misschien te moeilijk voor peuter, bol.com noemt hierbij als leeftijdscategorie 8-11 jaar, voorlezen vanaf 5 jaar)
- Woezel en Pip, op zoek naar de Sloddervos (nadeel: de oudste begint Woezel en Pip wat kinderachtig te vinden)
- Het grote Pim en Pom luisterboek (nadeel: misschien ook al wat te kinderachtig voor de oudste)
- De sprookjeskoningin (ken ik verder niet, maar de omschrijving klonk wel leuk)

Wat betreft gewone boeken is een boek wat ze beiden leuk vinden bijv. het grote boek van Elmer. Sommige prentenboeken vinden ze ook allebei leuk (maar daar draait het vaak vooral om de plaatjes en dat ontbreekt natuurlijk juist bij zo'n luisterboek). Dochter van 3 houdt daarnaast van Jip & Janneke en Bobbi, zoon van bijna 6 van boeken als Otje en Floddertje en van informatieve boeken over treinen, vliegtuigen en dino's.

Zijn er leuke luisterboeken die voor beiden interessant zijn, of is dit een onmogelijke opgave? Andere dingen waar ik op moet letten? (moet je bijv. bij een luisterboek altijd een wat makkelijker boek kiezen dan je gewoon voor zou lezen, omdat er geen ondersteuning met plaatjes is, of maakt het niet zoveel uit?)

PS Als mensen aanraders en afraders willen delen voor luisterboeken voor andere leeftijden dan vind ik dat ook prima, wat mij betreft mag dit ook een algemeen topic worden over luisterboeken voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Geen specifieke tips, maar je kunt de luisterbieb app van de bibliotheek downloaden. Thuis even de boeken downloaden en dan heb je er onderweg veel plezier van. Zo reden wij vorig jaar terug van vakantie op de verhalen van Mees Kees (heb oudere kinderen).
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Waarom moeten ze samen met een boek doen?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
je kunt ze ook prima lenen in de bibliotheek, gewoon om wat uit te proberen
Hier deden sprookjes het altijd prima. Jacques Vriens, Later Roald Dahl. Uiteindelijk Harry Potter
Alle reacties Link kopieren
Ik koop de luisterboeken bij het Kruidvat voor 2 of 3 euro. Welke geschrikt zijn voor jou kinderen kan ik moeilijk bepalen maar voor dat geld zou ik wat niet aanslaat even weg leggen en over een jaar weer eens opzetten.
Mijn 6 jarige vond Sjakie en de chocoladefabriek leuk. De 3,5 jarige gaat het misschien een beetje voorbij maar dat geeft wat mij betreft niet.
Alle reacties Link kopieren
De luisterboeken van David Walliams, zijn ook erg leuk (ook voor volwassenen, dat was wel mijn criterium, als samen luisterden in de auto)
Oh ja, dat is ook een goede: dat je het zelf te pruimen vindt.
Hier is "de boze heks" van Hannah Kraan favoriet als luisterboek. Zoontje is 4.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips tot nu toe! Ik ga ook eens kijken wat ze in de bieb en bij het Kruidvat hebben en naar die luisterbieb app, fijne tips! Dan kun je ook eens wat uitproberen en is het niet erg als het niet aanslaat.
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
13-06-2018 14:23
Waarom moeten ze samen met een boek doen?
Omdat ik het in de woonkamer en in de auto wil opzetten en graag zonder koptelefoon. Dus dan luisteren ze er automatisch allebei naar.
'Het geluidshuis leest voor'. Dat is wel Belgisch, maar ook voor volwassenen best grappig om mee te luisteren. https://www.geluidshuisuitgeverij.com/welkom
RegretteRien schreef:
13-06-2018 14:27
Oh ja, dat is ook een goede: dat je het zelf te pruimen vindt.
Ja! mee eens. Daarom kunnen wij nu niet meer luisteren naar boeken die zijn ingesproken door Jan Meng. Ik heb die stem te vaak gehoord.
Aadje Piraatje was leuk, maar is in middels strontirritant!

Als je nog geen Jan Meng allergie hebt kun je van Roald Dahl de Minpins proberen of de Griezels. Dat zijn niet de allermoeilijkste verhalen, dus je peuter van 3,5 kan het denk ik ook nog wel aardig volgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven