Namen: wat doen we kinderen aan?

13-06-2018 21:24 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik fietste vandaag terug van werk naar huis en kwam door een woonwijk. Blijkbaar waren daar wat kinderen geboren, wat de kersverse ouders kenbaar wilden maken door uitbundige borden met versierselen in de tuin, compleet met de namen van de nieuwgeboren kinders.

Zo kwam ik langs een bord dat vreugdevol de geboorte van zoon Lyam-Jaey verkondigde.

Om de hoek was meiske Faylynn geboren.

Een paar huizen verder kondigden de ouders de vreugdevolle komst van Djordey aan.

De welkome komst van een nieuwgeborene is natuurlijk altijd fijn, maar sorry... moeten we ze dan echt opschepen met dergelijke namen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Niks 'we'. Dat gaat niemand ene donder aan. Behalve de ouders in kwestie dan.
Alle reacties Link kopieren
Dat is om ze uitdaging te geven zodra ze letters interessant vinden en hun naam willen gaan schrijven.
Jan is dan zo saai :proud:
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Zo'n topic hebben we al.

kinderen/afgrijselijke-kindernamen-tril ... 383299/121
Alle reacties Link kopieren
Tijden veranderen en namen dus ook.
Neem een Piet, Frits of Miep, Trees bijvoorbeeld.
Dat hoor je nu nooit meer bij mensen onder de pak em beet 70.
Nounou, wat ontzettend toevallig zeg. Had jij gelijk weer inspiratie voor een volgend topic :roll:
Alle reacties Link kopieren
Kon dit niet gewoon in het afgrijselijke kindernamen topic?
The eyes are useless when the mind is blind.
Ik kan me er niet echt druk om maken. Mensen vinden de namen van mijn kinderen saai of ouderwets, zo kun je overal iets van vinden.
Uiteraard ben ik ook verbaasd als een kind Nyncke heet (want wat is er mis met Nienke), maar voor de rest gaat men zijn goddelijke gang maar. Ik heb elk jaar tientallen leerlingen voor mijn neus met soms heel uitzonderlijke namen, maar uiteindelijk is het enige relevante of het een beetje aardige kinderen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie in de wijk nooit bordjes met hoe mensen hun kinderen genoemd hebben. Ik zie 'hoera een jongen' of 'hoera een meisje' maar nooit de naam er bij. Heb jij weer :hug:
Later is nu
Wat een toeval zeg! Allemaal in twee straten bij elkaar om de hoek? Drie kinderen in krap een week tijd, vruchtbaar straatje hoor.

Tja en die namen zijn nogal toevallig zo bij elkaar. Gelukkig woon ik in een nette buurt. Tom, Lotte, dat soort namen.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 13-06-2018 21:40
0.60% gewijzigd
Dreamer schreef:
13-06-2018 21:33
Ik zie in de wijk nooit bordjes met hoe mensen hun kinderen genoemd hebben. Ik zie 'hoera een jongen' of 'hoera een meisje' maar nooit de naam er bij. Heb jij weer :hug:

Nou, dat doen ze hier in de buurt toch wel hoor. Maar met andere namen gelukkig.
Verder kunnen de namen van de kinderen die straks mijn AOW gaan betalen mij niet zo boeien. Als er maar genoeg geboren worden.
Alle reacties Link kopieren
Op de peutergroep van mijn zoontje heeft de helft een oerhollandse naam en de andere helft een ‘nieuwere’ naam, om het zo maar te categoriseren.
Mijn zoon vindt alle namen in elk geval gelijkwaardig. Hij heeft volgens mij nog nooit één van die namen gek of bijzonder gevonden, want dit is gewoon zijn referentiekader. Hij spreekt de ingewikkelde namen moeiteloos uit. Ik heb hem de namen ook al zovaak horen noemen, dat ik ze eigenlijk ook al niet zo bijzonder meer vind.
Dus ik denk dat het effect op de kinderen eigenlijk minimaal is. Dat ‘opschepen’.. Hoe gaan zij er last van krijgen dan? Hun leeftijdsgenoten groeien ook op met dit soort namen en vinden die even normaal als jij de ouderwetse namen normaal vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ach, wat maakt het uit. Als Lyam-Jaey, Faylynn en Djordey maar fijne mensen worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier in de straat ook een bord: 'hoera, Emma is geboren'.
Is wel de 2e Emma van het veldje, dus niet zo origineel. Misschien hadden ze beter Amme kunnen doen. Of Ehmahh.
Ik moet dan altijd wel een beetje lachen als ik nu volwassenen spreek met zo'n hippe naam.

Laatst sprak ik een man en die heette Jip. Leuk bij een kind, als je volwassen bent daarentegen....
Alle reacties Link kopieren
Er zitten een paar meiden met zulke namen bij mij in groep 8. Erg leuke mensen zijn het.

In het begin, toen ik de namenlijst zag, dacht ik als jij. Nu vind ik mensen die zo over 'mijn' leerlingen praten niet zo leuk. :wtf: Ik moet zelfs even schakelen naar het waarom ('oja aparte naam').
apestaartje30 wijzigde dit bericht op 13-06-2018 21:57
0.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tijd gewerkt voor een bedrijf wat oa geboortekaartje ontwerpt & drukt, als de gegevens binnen kwamen was het vaak brullen met mijn collega's. De achterlijke namen die mensen verzinnen..
Alle reacties Link kopieren
Ach ja, ik zag in de klassenindeling van mijn kind ook weer wat pareltjes voorbij komen. Maar goed, ieder z’n smaak. Er zullen ook mensen zijn die de namen van mijn kinderen niks vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wees blij dat de kinderen van tegenwoordig geen pejeka of Solomio meer hoeven te heten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Die borden zet je er toch niet zelf neet? Hier werd het gedaan door buren familie en vrienden.
Als dit topic echt is, ben je wel te herkenbaar waar je vandaan komt denk ik
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
13-06-2018 21:36
Wat een toeval zeg! Allemaal in twee straten bij elkaar om de hoek? Drie kinderen in krap een week tijd, vruchtbaar straatje hoor.

Tja en die namen zijn nogal toevallig zo bij elkaar. Gelukkig woon ik in een nette buurt. Tom, Lotte, dat soort namen.

Stroomstoring 9 maanden geleden? ;-D
Moeders kennen elkaar via de zwangerschapsgym en de buurtbarbecue en raakten bevriend, leenden van elkaar hun voornamenboeken, de apartere namen werkten aanstekelijk, het ene ouderpaar wil nog weer origineler zijn dan het andere, etcetera. ;-) :biggrin:
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Geloof het of niet, maar in de straat achter mij is een paar weken geleden een meisje geboren genaamd: Sjanana.( de klemtoon op de 2e a)
Ik ben nog steeds in shock..
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een 8 behaald voor mijn scriptie Informatierecht aan de UvA over de AVG! Zo bedankt voor jullie reacties!
anoniem_371183 wijzigde dit bericht op 16-09-2018 00:39
75.85% gewijzigd
VegaLinzen schreef:
13-06-2018 22:07
Over 10-15 jaar is dit een serieus maatschappelijk probleem, al die rare namen. Gelukkig hebben wij hier in de familie geen verzonnen spinsels als namen.
Waarom? Wat maakt het uit of mijn arts Beppie of Shania heet? Of mijn notaris Rutger of D'Shauntell?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven