Treitergedrag gaat erg ver

16-06-2018 22:23 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon wordt al enige tijd stelselmatig gepest op school. Helaas loopt dit nu helemaal ut de hand.
Iemand heeft een Facebookpagina onder zijn naam aangemaakt en daar op diverse plaatsen, waaronder de FB groep van onze wijk, berichten mee geplaatst. Dit zijn vrij onschuldige berichten maar het is wel kwalijk. Dit wist ik tot voor kort niet eens, ik wist niks van een nep Facebook af.
Afgelopen donderdag belde een buurvrouw van twee straten verderop aan om mij te condoleren. Ik begreep hier helemaal niets van. Toen vertelde ze mij over dat op “mijn zoons Facebookaccount” staat dat hij is overleden en naasten het account kunnen gebruiken om hem te herdenken. Mijn zoon is 13 en gebruikt voor zover ik weet geen Facebook.
Ik hem haar verteld dat mijn zoon niet op Facebook zit en hij nu gewoon naar school is. Mijn buurvrouw liet haar smartphone zien en ja hoor er is idd een nepprofiek onder zoons naam met een overlijdensstatus.
Zij heeft een bericht geplaatst in de groep met de mededelingn dat het account onder zoons naam nep is en de beheerder die moet verwijderen uit de buurtgroep.

Vandaag moest mijn zoon naar de voetbal en werd ik gebeld door de trainer dat er onrust was omdat andere jongens praten over “jongens Zalando is overleden ik zag het op Facebook” en ineens kwam mijn zoon aanfietsen, waar kinderen van schrokken want hij blijkt nog te leven en is helemaal niet overleden.

Ik weet echt niet wat te doen.
Allereerst snap ik niet dat je zomaar voor alles en iedereen met neppe rouwkaarten(?) een herdenkingsstatus kan aanvragen op Facebook.
Daarnaast wil ik dat account weghebben.
Tenslotte vraag ik mij af of ik hier aangifte van kan doen?
Mijn zoon is iig helemaal overstuur.

(Zalando is uiteraard een fictieve naam ivm herkenbaarheid)
Rapporteren aan Facebook.

Verder echt heel misselijk gedrag. Screenshots naar school sturen en eisen dat ze er iets mee doen.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
16-06-2018 22:24
Rapporteren aan Facebook.

Verder echt heel misselijk gedrag. Screenshots naar school sturen en eisen dat ze er iets mee doen.
Dankjewel voor jouw bericht. Maar hoe kunnen wij weten of het iemand van de school is? Want wii weten ook niet wie erachter zit.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
16-06-2018 22:24
Rapporteren aan Facebook.

Verder echt heel misselijk gedrag. Screenshots naar school sturen en eisen dat ze er iets mee doen.
Dat met Facebook is lastig door school te behandelen. Alles dat buiten school gebeurt is moeilijk voor scholen.

TO - weet je zoontje wie hem pesten? Is het een idee met de ouders van die kinderen eens om tafel te gaan zitten?
Findyourlovepath schreef:
16-06-2018 22:26
Dankjewel voor jouw bericht. Maar hoe kunnen wij weten of het iemand van de school is? Want wii weten ook niet wie erachter zit.
Ja dat is ook zo, maar om dat je zei dat hij wordt gepest op school ging ik daar van uit.
Alle reacties Link kopieren
Falathiel schreef:
16-06-2018 22:27
Dat met Facebook is lastig door school te behandelen. Alles dat buiten school gebeurt is moeilijk voor scholen.

TO - weet je zoontje wie hem pesten? Is het een idee met de ouders van die kinderen eens om tafel te gaan zitten?
De school is er al enige tijd mee bezig. Maar of deze groep leerlingen ook de daders zijn van het gebeuren op Facebook durf ik niet te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een raar verhaal.
Er is werkelijk geen enkele puber meer die Facebook gebruikt, het is alleen snap en insta.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest 7 jaar geleden een officieel overlijdensakte toesturen aan fb om een profiel op die status te krijgen.
Zsm aan de bel trekken bij Facebook! En aangifte doen bij de politie. Of misschien andersom, zodat politie een ip adres kan achterhalen via het account?

Sterkte, Dit gaat wel heel erg ver inderdaad.
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
16-06-2018 22:36
Wat een raar verhaal.
Er is werkelijk geen enkele puber meer die Facebook gebruikt, het is alleen snap en insta.
Dat vind ik erg kort door de bocht. In die buurtgroep zie ik al zeker drie kinderen zitten die na 2004, toen ik hier kwam wonen en huizen versierd met “hoera een dochter” zag staan, zijn geboren.

Ik moet wel zeggen dat als ik de pagina’s bekijk ze allemaal als laatste update een profielwijziging in pak hem beet 2016 hadden. Maar dat zegt ook niet dat ze inactief zijn.
anoniem_371355 wijzigde dit bericht op 16-06-2018 23:25
0.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wiezel schreef:
16-06-2018 23:14
Ik moest 7 jaar geleden een officieel overlijdensakte toesturen aan fb om een profiel op die status te krijgen.
Zsm aan de bel trekken bij Facebook! En aangifte doen bij de politie. Of misschien andersom, zodat politie een ip adres kan achterhalen via het account?

Sterkte, Dit gaat wel heel erg ver inderdaad.
Dank voor jouw bericht.

Daarom snap ik niet hoe dit zo makkelijk kan. Hebben die kinderen (want het zal wel door een minderjarige die mijn zoon wil treiteren zijn gedaan) nou iets met paint gemaakt? Of een kaartje uitgeprint en die weer inggescand? Ik vind het zo raar.
Alle reacties Link kopieren
Aangifte doen en melden bij de directie van de school. Het niet over je kant laten gaan want dit is serieus dus pak het serieus aan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je gaat maandag naar school, eist een gesprek. Als hij op school en daarbuiten zo gepest word moeten ze er nu wat aan doen. Ja ok aan het buiten school als je denkt dat het van schoolgenoten komt.

Anders andere school overwegen.

Je rapporteert de pagina op facebook en je vandaag of morgen belt de wijkagent voor advies. Misschien kan je aangifte doen tegen cyberpesten. Zet je zoon op een training/vechtsport ect.

Je kind word beschadigt voor het leven van dit soort dingen. Meteen vol mee aan de slag.
Findyourlovepath schreef:
16-06-2018 22:34
De school is er al enige tijd mee bezig. Maar of deze groep leerlingen ook de daders zijn van het gebeuren op Facebook durf ik niet te zeggen.
Daarom wel melden op school en bij de politie. En ik zou dat ook melden bij die pagina. Misschien dimmen ze wel in.
Er moet toch wel te achterhalen zijn wie die pagina gemaakt heeft?
(Ik ben niet erg goed in digi dingen)
Dan zou ik op zijn minst in gesprek gaan met de ouders van deze personen.
Contact met de politie vind ik ook een goed idee.

Wat een misselijke daad zeg...
Dat mensen dit überhaupt bedenken kunnen.
Sterkte TO, ook voor je zoon :hug: :rose:
Alle reacties Link kopieren
Dit is serieuse shit hoor! Want dit gaat wel héél ver. Dat zijn geen kinderachtige grappen meer. Ik zou dan ook de onderste steen boven willen hebben. Bekijk eerst dat profiel maar eens, vaak zijn de mensen die dit doen ook zelf "vriend" van zn profiel.

Ik zou het op school bespreken, ik zou het op de voetbalclub bespreken. Bij kinderen van die leeftijd wordt er altijd wel gepraat. Vroeg of laat komt er wel een naam boven. En zeker met wat druk van de politie/wijkagent. En daarna stond ik binnen 5 minuten bij die ouders op de stoep.
Alle reacties Link kopieren
Zeker melden bij de politie, dit is identiteitsfraude. Of zoiets. Tegenwoordig is hier veel meer aandacht voor.

Zieke geest die dit bedacht heeft. Daarom maandag meteen naar de school ermee. Maak screenshots e.d. voor het allemaal verwijderd wordt.
Such fun!1
De pestkoppen hebben zich waarschijnlijk laten inspireren door “Agnes Hoekstra”, een niet-bestaand persoon dat tegenwoordig een herdenkingsstatus heeft op Facebook.
Ik heb laatst ook iets gezien van iemand die te boek staat als oplichter en nu twee Facebookprofielen heeft: een waarop hij zichzelf heeft laten dood verklaren (met de status) en een waar hij nu vrolijk verder gaat met zijn leven onder een andere achternaam. -___-

Eigenlijk vind ik dat in dit geval Facebook ook wat te verwijten valt. Je kan zomaar iedereen laten dood verklaren...
Ik zou behalve een aangifte tegen de maker ook een aangifte tegen Facebook doen.
Alle reacties Link kopieren
Heb je screenshots gemaakt? Probeer zo veel mogelijk vast te leggen voordat dat profiel verwijderd wordt. Of vraag die buurvrouw om dat te doen.

Je bent toch ziek in je hoofd als je dit doet. Echt super triest. Zou hier echt werk van maken hoot!!
Dit is trouwens de overlijdenskaart van die zogenaamde Agnes Hoekstra. Als op grond daarvan Facebook een profiel een overlijdensstatus geeft, vermoed ik dat iemand dat ook bij jouw zoon heeft gedaan: https://www.thebestsocial.media/nl/wp-c ... 9.08-1.png
Wat ziek. :@@:

Het klopt dat je een overlijdensakte naar fb moet sturen als je een account van een overleden persoon wilt omzetten naar een "in memoriam" of wilt laten verwijderen. Maar volgens mij kan iedereen gewoon een profiel maken met de naam van Pietje Puk en daar dan opzetten dat Pietje dood is. Pas als er melding door iemand wordt gemaakt zal fb wel zien dat het fake is en de boel verwijderen.

Sterkte TO
Misselijkmakend dit :@@:

Ik zou zeker de school hier van op de hoogte brengen en inderdaad bij de politie/wijkagent advies inwinnen en evt aangifte doen van cyber bullying.
Het lijkt me erg belangrijk dat hier direct actie op ondernomen wordt in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou echt eisen dat er op school lessen aan worden besteed.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
17-06-2018 19:54
Ik zou echt eisen dat er op school lessen aan worden besteed.
En dan is ineens alles magisch opgelost.

Vind het altijd zo typisch dat iedereen altijd verwacht dat school optreed. Niet dat ze niets hoeven te doen, maar school weet ook het magische antwoord niet. Tegenwoordig gebeurt heel veel ook buiten school en is dat niet te controleren. En je kan ze moeilijk op school straf geven voor iets wat de pesters buiten school doen. Daar horen de ouders dan iets mee te doen.

Tuurlijk moet een school aandacht besteden aan hoe je met elkaar omgaat en wat respect inhoudt en dergelijke, maar daarmee stop je het pesten niet. Niet als het al begonnen is.
Falathiel schreef:
17-06-2018 20:57
En dan is ineens alles magisch opgelost.

Vind het altijd zo typisch dat iedereen altijd verwacht dat school optreed. Niet dat ze niets hoeven te doen, maar school weet ook het magische antwoord niet. Tegenwoordig gebeurt heel veel ook buiten school en is dat niet te controleren. En je kan ze moeilijk op school straf geven voor iets wat de pesters buiten school doen. Daar horen de ouders dan iets mee te doen.

Tuurlijk moet een school aandacht besteden aan hoe je met elkaar omgaat en wat respect inhoudt en dergelijke, maar daarmee stop je het pesten niet. Niet als het al begonnen is.
In dit geval zijn kinderen van school er misschien niet eens bij betrokken, want de dader is onbekend.
Verder ben ik het ook helemaal eens met jouw post.
Ik ken trouwens iemand die zijn ID-kaart moest opsturen naar Facebook. Diegene heeft toen van google “Marek Ramadan” gebruikt, een vals paspoort voor Mark Rutte wat publiekelijk bekend is.

Wat denk je? Facebook accepteerde het gewoon.

Geen zuivere koffie dat social media, en dan vooral Facebook. Spijtig dat kinderen die gewoon leven er nu ook slachtoffer van worden met nep overlijdensmeldingen.

(Marek Ramadan is later wel van Facebook verdwenen, maar er stond echt dat diegene zo heet. :/)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven