Voedingsbeleid kdv - kind drinkt geen water

17-06-2018 23:13 601 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee kinderen die twee dagen per week naar het kinderdagverblijf gaan. Nu voeren zij daar een, in mijn ogen, vrij streng voedingsbeleid. Met m'n oudste heb ik daar nooit problemen mee, want die eet en drinkt alles, maar m'n jongste (ruim een jaar) is een ander verhaal. Hij drinkt absoluut geen water en normale melk en dat is het enige wat ze op het kinderdagverblijf schenken. Nu doe ik het zo dat ik hem 's ochtends thuis veel laat drinken en als we 's avonds thuis zijn ook meteen zodat op een dag toch redelijk wat vocht binnen krijgt. Maar ik zit er mee dat hij straks in de zomer (waar ze toch de hele dag buiten zijn en hij dan ook druk aan het rondrennen is) van 08:00 tot 18:00 nagenoeg niets drinkt.

Uiteraard heb ik geprobeerd om hem toch aan het water te krijgen, door het drinken dat hij normaal krijgt (wat altijd al verdund drinken is, bijvoorveeld helft appelsap en helft water) steeds iets meer te verdunnen, maar er is dan een punt waarop er blijkbaar te weinig smaak aan zit waardoor hij het niet meer drinkt.

Het kinderdagverblijf zegt geen oplossing te hebben, want het beleid is nou eenmaal wat er gevoerd wordt en dit wist ik toen ik de kinderen in schreef. Dit klopt maar omdat m'n oudste er geen probleem mee had en m'n jongste destijds nog een baby was, is dit een probleem wat nu pas speelt.

Hebben jullie tips? Is mijn oplossing om 's ochtends en 's avonds thuis extra veel drinken te geven een houdbare oplossing? Is er iemand misschien met de gouden tip om m'n jongste toch aan het water te krijgen? Is de houding van het kinderdagverblijf misschien te star en zijn ze wellicht zelfs verplicht om een uitzondering op hun beleid te maken?
dat kind drinkt alleen cola?
Drinkt hij thee?
En hij drinkt helemaal geen melk?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-06-2018 09:44
Reden: troll
96.19% gewijzigd
Een ander kinderdagverblijf.
Alle reacties Link kopieren
De verblijf hoeft zijn beleid niet aan te passen. De rest van de kinderen doen het daar prima op. Als jouw kind echt niet wil en je wilt dat hij wel drinkt overdag, moet je dus een manier vinden waarop hij water gaat drinken of een kinderdagverblijf gaan zoeken dat wel limonade wil schenken. Zodra één kind iets anders mag drinken, wil de rest het ook, dus daar gaan ze echt niet aan beginnen
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 18-06-2018 09:44
Reden: ongepast
99.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mag je wel schijfjes komkommer meegeven, of iets dergelijks?
Een kind te laten uitdrogen omdat het 'beleid' is?

Ik zou het hogerop zoeken, kennelijk zijn de leidsters niet bij machte zelf een gezond verstand afweging te maken. Wat an sich al iets is om je achter de oren te krabben.

Mensen die zich zo achter regeltjes of beleid verschuilen heb ik niet zoveel vertrouwen in.
Falathiel schreef:
17-06-2018 23:21
De verblijf hoeft zijn beleid niet aan te passen. De rest van de kinderen doen het daar prima op. Als jouw kind echt niet wil en je wilt dat hij wel drinkt overdag, moet je dus een manier vinden waarop hij water gaat drinken of een kinderdagverblijf gaan zoeken dat wel limonade wil schenken. Zodra één kind iets anders mag drinken, wil de rest het ook, dus daar gaan ze echt niet aan beginnen
Tussen limonade en alleen water en melk zit natuurljk nog wel het een en ander.
Lastig inderdaad, hier zijn ze ook zo streng. Ik denk ook wat is er mis met 1 beker sterk verdunde siroop als ze verder gezond eten en drinken.

Mag je wel je eigen melk meegeven? Dan zou ik daar wat extra van meegeven. Of thee proberen.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
17-06-2018 23:17
Drinkt hij thee?
En hij drinkt helemaal geen melk?
Thee spuugt hij, in tegenstelling tot water, niet uit maar meer dan 3 slokjes drinkt hij daar ook niet van. Dat geven ze alleen tijdens de lunch dus de rest van de dag kan hij dat ook niet drinken (3 slokjes is toch al meer dan niks).

Gewone melk drinkt hij ook niet nee
natuurlijk zit er heel veel tussen limonade en water. je kan ook steeds meer de limonade verdunnen tot het kind alleen nog water drinkt. Het is aangeleerd gedrag dus het kan ook weer afgeleerd
Manouk- schreef:
17-06-2018 23:27
Thee spuugt hij, in tegenstelling tot water, niet uit maar meer dan 3 slokjes drinkt hij daar ook niet van. Dat geven ze alleen tijdens de lunch dus de rest van de dag kan hij dat ook niet drinken (3 slokjes is toch al meer dan niks).

Gewone melk drinkt hij ook niet nee
zolang jij limonade blijft aanbieden zal hij niks anders gaan drinken
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
17-06-2018 23:17
Drinkt hij thee?
En hij drinkt helemaal geen melk?
Dit dus. Thee, desnoods afgekoeld, of een ander soort melk meegeven?

Bij ons is het beleid water en verdunde yoghurt. Ik geef melk mee.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
17-06-2018 23:16
dat kind drinkt alleen cola?
Nee bier, nou goed. :yawnee:

Belachelijk beleid van zo'n kinderdagverblijf. Ik dronk als kind ook geen water en melk. Melk lust ik trouwens nog steeds niet. Ik dronk wel karnemelk, chocolademelk, (aangelengde) vruchtensappen etc. Ik was een heel schriel kind, matige eter en geen snoeper. Dus dik werd ik er niet van en ongezond was het niet.

Als het heel warm was en ik echt erge dorst had dronk ik trouwens wel water, misschien geldt dat voor je zoontje ook wel. Net zoiets als honger maakt rauwe bonen zoet.
Alle reacties Link kopieren
Koude rooibosthee een optie? Verder is het nogal vreemd, op zijn zachtst gezegd, dat jouw kind alleen maar verdunde appelsap blieft... dan ben je hem dat dus ooit gaan geven. De meeste baby’s/peuters krijgen die optie nooit en weten dus niet beter dan dat je water drinkt. Ik zou het kind gaan ontwennen om appelsap te drinken. Dus toch verder blijven verdunnen en erop vertrouwen dat hij heus wel gaat drinken als het niets anders krijgt.

Zo kan je toch niet doorgaan? Alleen al niet omdat je kind straks met 4 jaar al met de eerste gaatjes bij de tandarts zit...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben benieuwd wat kind dat wel drinkt.
Hoenuverder75 schreef:
17-06-2018 23:30
Nee bier, nou goed. :yawnee:

Belachelijk beleid van zo'n kinderdagverblijf. Ik dronk als kind ook geen water en melk. Melk lust ik trouwens nog steeds niet. Ik dronk wel karnemelk, chocolademelk, (aangelengde) vruchtensappen etc. Ik was een heel schriel kind, matige eter en geen snoeper. Dus dik werd ik er niet van en ongezond was het niet.

Als het heel warm was en ik echt erge dorst had dronk ik trouwens wel water, misschien geldt dat voor je zoontje ook wel. Net zoiets als honger maakt rauwe bonen zoet.
behalve de karnemelk is de rest natuurlijk wel ongezond
echte melkgebitskillers
Als je je kind een hele dag met een beker laat lopen met zoete drank waar hij of zij uit lurkt heb je de kans dat ze gaatjes krijgen. Op een kdv hebben ze vaste drinkmomenten dus is dat niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Stop met hem s ochtends al vol vocht te gooien. En doe thuis net als op het kdv: water en tussen de middag thee.
Als hij dorst krijgt gaat hij echt wel drinken hoor.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Drinken ze op het KDV leidingwater? Dat kan best muffig smaken. Ik lust het ook niet. Spa Blauw, Evian, of flessen water van de AH krijg ik wel weg. Dat is gewoon een andere smaak.
mijn baby drinkt alleen moet en chandon
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
17-06-2018 23:29
Dit dus. Thee, desnoods afgekoeld, of een ander soort melk meegeven?

Bij ons is het beleid water en verdunde yoghurt. Ik geef melk mee.
verdunde yoghurt?
Ik vraag me trouwens af hoe dat gaat: je haalt je kind op en dan zegt een leidster dat hij de hele dag niets heeft gedronken, misschien een paar slokken en dat al (neem ik aan) maanden lang?

Vinden ze dat daar gezonder dan een compromis van dun aangelengde appelsap o.i.d.? Wat is de argumentatie van het kdv?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven