werkende mama's, hoe doen jullie dat toch?

18-06-2018 11:41 577 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag is voor alle werkende mama's,

Zelf ben ik bijna 24 en werk op invalbasis in de kinderopvang. Ik werk zowel op PSZ, als KDV en BSO. Het leukst qua werk vind ik peuterspeelzaal. Dat is wat ik later hoop te doen (al dan niet in combinatie met iets anders)

Hoe leuk ik mijn werk ook vind, als ik later kinderen heb zou ik ze liever niet (meerdere dagen) naar het KDV/BSO willen brengen. Zeker niet als het ook anders kan.

Regelmatig zie en hoor ik van moeders, en een enkele keer van vaders dat zij wèl werken, maar er gewoon (bijna) elke dag voor de kinderen zijn voor en na school/psz.
Door korte dagen te werken, of door hun eigen tijd in te delen, flexibele uren etc.

Mijn vraag aan die mama's; hoe doen jullie dat? Wat voor werk doe je, werk je voor jezelf, en hoeveel uur werk je?

Disclaimer ;) Niks tegen de ouders die hun kinderen wèl naar het KDV en BSO brengen.. Is ook helemaal niks mis mee. Dit is persoonlijk en puur een vraag uit nieuwsgierigheid, omdat ik heel benieuwd ben hoe die mama's dat toch doen!

Groetjes,

tweelingzusje
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan meer opvangmogelijkheden dan een KDV.

Wat is jouw reden waarom je je toekomstige kroost niet naar een KDV wilt brengen?
because wijzigde dit bericht op 18-06-2018 11:44
44.86% gewijzigd
Vraag het aan die mensen als je er mee in gesprek bent.
Alle reacties Link kopieren
daar is geen universeel antwoord op hoor. Je zoekt een methode die bij je past.
Toen ze klein waren werkten we ieder 32 uur.
Ieder een dag thuis met kind
een vaste dag naar oma
en 2 dagen kdv
Toen de kinderen jong waren, hadden we een au pair en werkte ik van half zeven tot half drie, 5 dagen per week.

Toen we geen au pair meer nodig hadden, moest ik de kinderen om half negen op school brengen en om kwart voor drie weer ophalen. Dat deed ik in een carpool met andere ouders. Ik werkte dan nog steeds 40 uur, maar dan deels thuis (ook 's avonds en in het weekend). Daar is nooit een probleem van gemaakt, sterker nog: men vond het prettig dat ze dus ook in het weekend rustig konden mailen.

Eén van mijn kinderen was ongeschikt voor reguliere opvang, vandaar de keuze.
Ik doe kantoorwerk waarin ik redelijk mijn eigen tijden mag bepalen en ik laat mijn dochter van 3.5 jaar nog lekker in de middag slapen waardoor ze niet om 19.00 uur al ligt te slapen. Op werkdagen staan we om 7.00 uur op en dan breng ik haar om 8.45 naar de opvang. Dus dan hebben we een kleine twee uur samen. Dan is er naast aankleden en eten dus nog tijd om ook wat gezelligs te doen. Om 18.00 uur ben ik dan thuis en ze gaat rond 20.30 naar bed. Dus dan hebben we ook nog 2.5 uur samen. Met het mooie weer stappen we vaak na het eten nog even op de fiets naar het park.

ik werk 4 dagen. Straks als ze naar school gaat ben ik op woensdag vrij. Dan hebben we dus de woensdagmiddag samen. En ik ga denk ik vrijdag thuis werken. Dan zie ik haar tussen de middag en ik zorg dat ik om half vier kan stoppen en dan na haar bedtijd nog wat doorwerk.
Ik heb zelf jarenlang op een kdv gewerkt. Ik wilde voor mijn kinderen geen kdv. Mijn kinderen gingen 1 hele en twee halve dagen naar een gastouder. De andere dagen was er altijd iemand van ons thuis.
Nu zitten ze allemaal op school en is of mijn man na schooltijd thuis of ik ben thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 3 dagen en mijn man 4. Onze dochter gaat 1 dag in de week naar het Kdv en 1 dag passen de opa’s en oma’s op.

Kinderdagverblijf was niet perse nodig, maar we hebben daarvoor gekozen zodat ze ook in aanraking komt met andere kinderen. Dat ze leert spelen en delen. Voor haar ontwikkeling is het geweldig. Daarnaast vindt ze het geweldig.

En de reden dat ik nog werk is dat ik een leukere moeder ben doordat ik werk. Even praten met volwassenen over andere zaken dan je kind vind ik heerlijk. Dat laadt me weer helemaal op voor het moederschap!
Deze werkende moeder heeft ook een man die gewoon voor de kinderen zorgt.

Ik dacht dat, gezien de topic titel, het zou gaan over hoe andere moeders alle ballen omhoog houden. Want dat is best een klus.

Maar het gaat over de manier van opvang.
ik werk 24 uur, verdeeld over 3 dagen. Mijn man werkt er 40+, verdeeld over 4,5 dag op kantoor en wat avonden waar hij nog werkt thuis.
De oudste kinderen gaan naar school en 2 dagen naar de BSO (dat zijn effectief maar 2 uurtjes hé)
En de jongste gaat 2,5 dag naar het kinderdagverblijf.
Iets wat ik heel erg goed vind, want daar leert hij meer dan hij ooit thuis zou kunnen leren. Delen met andere kindjes, spelen met andere kinderen van dezelfde leeftijd, hij leert er dat niet alles kan op het moment dat hij het wil, want er zijn ook nog andere kinderen.

Ik vind mijn werk leuk, ik kan niet zonder. Even uit het leven met kinderen om mij heen, hoe dol ik ook op ze ben.
En afgezien van dat, we hebben het financieel ook nodig. Zonder mijn salaris kunnen we niet leven zoals we nu leven.

Wat ik mij afvraag, hoe zie jij het dan voor je als je kinderen hebt? Stop je met werken? Trouw je een rijke man?

En daarbij, ik vind kinderen die op geen enkele manier opvang krijgen (dus niet via een gastouder of kdv) maar thuis zijn met moeder/vader/opa'' s en oma's vaak niet hele leuke kindjes naar andere kindjes toe. Ze hebben geen idee hoe het werkt met alle dingen die mijn kind wel al heeft geleerd.
Maar dat is mijn eigen observatie, er zullen vast prachtige schatten bij zitten waarbij dat niet zo is
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 3/3,5 dag in de week. Twee dagen in de week ben ik dus thuis, 2 dagen in de week gaat onze dochter naar het kdv en 1 dag naar oma of een ander familielid. Mijn vrouw werkt nu nog fulltime. Ze werkt op 10 minuten fietsafstand. We werken allebei in het onderwijs dus echt korte dagen maken is niet mogelijk. Tegen de tijd dat we een tweede hebben, gaat mijn vrouw ook een dag minder werken en gaat de familieoppasdag eraf, hoe leuk ze het ook vinden. Dit is nu even een goede tijdelijke oplossing, maar wij (ik) moet er te ver voor omrijden onderweg naar werk.
KDV is 10 minuten lopen en dus makkelijk te doen, zowel voor mij met de auto, als voor mijn vrouw vanuit haar werk. Ideaal. Ik vind het kdv waar wij zitten heel fijn. Kleinschalig met altijd dezelfde leiders. Maar we hebben er een stuk of 10 bezocht voor de keuze gemaakt te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het intrigerend dat je zelf op een KDV werkt, maar je er in de toekomst niet voor zou kiezen je kinderen er naartoe te brengen. Hoe zit dat?
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk tegenwoordig 3 dagen (24 uur) per week. Maandag en dinsdag is mijn zoontje bij de gastouder tot 14u (maandag tot 12.30 en dan naar de psz) en hierna past mijn moeder op. Donderdagochtend op psz en middag ook bij mijn moeder.

Bij mijn vorige werkgever werkte ik ma t/m vrij van 8-12, ging mijn zoontje de ene week naar gastouder en haalde ik hem daar op de andere week in de ochtend bij papa. Middag was ik dan sowieso lekker met hem..
Alle reacties Link kopieren
Ik werk 3 dagen (24 uur) en vriend 5 dagen (40 uur).
2 dagen kdv en 1 dag oma. 1 van ons brengt rond 07.30 uur en rond 17.00 wordt ze opgehaald. Behalve bij de oma-dag, dan eten we daar met zn alle. en gaan we daarna naar huis. Ik zie dochter dus 4 hele dagen per week en ‘s ochtends 1 uur en ‘s avonds 3 uur. Vriend 2 dag minder omdat hij meer werkt.
JuliaChild schreef:
18-06-2018 11:50


En daarbij, ik vind kinderen die op geen enkele manier opvang krijgen (dus niet via een gastouder of kdv) maar thuis zijn met moeder/vader/opa'' s en oma's vaak niet hele leuke kindjes naar andere kindjes toe. Ze hebben geen idee hoe het werkt met alle dingen die mijn kind wel al heeft geleerd.
Maar dat is mijn eigen observatie, er zullen vast prachtige schatten bij zitten waarbij dat niet zo is
Echt, wat een onzin. Die kinderen komen ook met andere kinderen in aanraking waar ze dat van leren. Of van de eigen broers en zussen.
Op het kdv zijn ook genoeg kinderen die het moeilijk vinden om samen te spelen. Dat is namelijk de leeftijd en ligt ook aan het karakter van het kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk gemiddeld 30u per week, kids gaan 2 volle dagen naar de opvang en 1 middag naar opa. Om de zaterdagochtend zijn ze thuis met oppas of slapen ze een nachtje bij oma. Volgend jaar gaat de oudste naar school en komt opa hierheen of ze gaan nog een middag extra naar de opvang.
~ It takes a rad mama to be a father too ~
Alle reacties Link kopieren
Toen de kinderen nog klein waren gingen ze naar een gastouder en later het kdv, anderhalve dag per week. Man heeft altijd meer dan fulltime gewerkt en ik werkte 3 dagen. 1 dag paste mijn moeder op en een halve dag mijn schoonouders.

Toen de oudste naar school ging startte hij op de bso en was daar heel erg ongelukkig. Toen ben ik 20 uur en later 16 uur gaan werken zodat alleen de oma’s nog op hoefden te passen. En toen de ene oma ziek werd en de andere te oud ben ik onder de schooltijden gaan werken, 10 uur per week. Ik breng en haal dus elke dag en mijn man werkt nog steeds veel uren. Niet ideaal want mijn leuke uitdagende baan is ingeruild voor een heel simpel baantje, maar met de oudste was er geen andere optie (heeft meerdere ‘etiketjes’ en heeft daarom veel aandacht nodig) en ik ben wel heel blij dat ik in de luxepositie zit dat ik er voor de kinderen kan zijn en niet veel hoef te werken voor het geld. Zodra het kan wil ik wel weer een meer interessante baan maar dat zal nog wel wat jaren duren.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik wel een beetje oneerlijk vindt (maar dat is een heel andere discussie) is dat thuisblijfouders die hun peuter naar de peuterspeelzaal brengen, 2 of 4 dagdelen voor zichzelf hebben. En dat heb ik zelden :'(
In theorie zou ze op mijn vrije dagen naar de psz kunnen maar dan is ze 5 dagen per week naar opvang en dat is ook weer zo sneu.
watdachtjehiervan schreef:
18-06-2018 12:01
Echt, wat een onzin. Die kinderen komen ook met andere kinderen in aanraking waar ze dat van leren. Of van de eigen broers en zussen.
Op het kdv zijn ook genoeg kinderen die het moeilijk vinden om samen te spelen. Dat is namelijk de leeftijd en ligt ook aan het karakter van het kind.
Je mag het onzin vinden, maar dit is wel wat ik om mij heen zie. Kinderen die nooit naar een opvang gaan, met 2 naar de psz en er maar op los slaan omdat ze geen idee hebben van hoe het werkt.
En nee, dit is niet bij 1 kind wat ik gezien heb, maar bij meerdere kinderen.
Tuurlijk is het ook de leeftijd en karakter, maar de kindjes die van jongs af aan naar een kdv gaan, vind ik andere omgangsvormen hebben dan kindjes die dat niet zijn geweest
Heel simpel, je stemt af met je partner hoe jullie het gaat indelen, brengt je kind naar de gekozen opvang en gaat werken.
Wat is er verder moeilijk aan?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
18-06-2018 11:56
Ik vind het intrigerend dat je zelf op een KDV werkt, maar je er in de toekomst niet voor zou kiezen je kinderen er naartoe te brengen. Hoe zit dat?
Omdat ze zich vermoedelijk realiseert hoe matig de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang is. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn kinderen onder te brengen in een omgeving zo verwaarlozend als een Nederlands kdv.
Alle reacties Link kopieren
Ik dump kind wel bij het kdv.
Man werkt 5 korte dagen en brengt kind wat later, ik draai meestal 4 lange dagen en haal laat op. Ze ging 3 dagen naar het kdv en 1 dag oma, of soms als ik ook een 5e dag werk komt andere oma.
Nu sinds 2 weken werkt man 1 dag minder en gaat kind 2x naar kdv en 1x oma(of 2x).

Een deel ‘s avonds werken werkt bij mij echt niet, dus dan maar zo.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 18-06-2018 12:06
10.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JuliaChild schreef:
18-06-2018 12:04
Je mag het onzin vinden, maar dit is wel wat ik om mij heen zie. Kinderen die nooit naar een opvang gaan, met 2 naar de psz en er maar op los slaan omdat ze geen idee hebben van hoe het werkt.
En nee, dit is niet bij 1 kind wat ik gezien heb, maar bij meerdere kinderen.
Tuurlijk is het ook de leeftijd en karakter, maar de kindjes die van jongs af aan naar een kdv gaan, vind ik andere omgangsvormen hebben dan kindjes die dat niet zijn geweest
Maar komen die kinderen dan niet in aanraking met neefjes, nichtjes, buurtkinderen, kinderen van het 'sportclubje', in de bieb, enz....?
Alle reacties Link kopieren
samosa schreef:
18-06-2018 12:05
Omdat ze zich vermoedelijk realiseert hoe matig de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang is. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn kinderen onder te brengen in een omgeving zo verwaarlozend als een Nederlands kdv.
:yawnee:
Nu kan ik het mis hebben, maar voor ik hier iets deel ben ik wel nieuwsgierig welke kant dit topic uit gaat. Bij "er is niets mis met een KDV, maar ik wil het zelf niet voor mijn kinderen" ben ik wel klaar.
Alle reacties Link kopieren
samosa schreef:
18-06-2018 12:05
Omdat ze zich vermoedelijk realiseert hoe matig de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang is. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt mijn kinderen onder te brengen in een omgeving zo verwaarlozend als een Nederlands kdv.
Ouders zijn vaak ook opvoedkundig niet heel erg onderlegd.

Ik ben door mijn eigen achtergrond ook heel kritisch op de kwaliteit van het onderwijs dat kinderen krijgen, maar breng mijn kind binnenkort toch maar gewoon naar school.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven