Verschil Havo en TL

18-06-2018 13:01 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn dochter zit in 2 havo en moet wegens ziekte waarschijnlijk volgend jaar naar tl. Nu had ze het op de havo al vrij lastig, waardoor ik het zelf niet zo erg vind dat ze een stapje terug doet (zelf begint ze het nu ook een beetje te accepteren), maar aangezien ze het advies had om naar een havo/vwo brugklas te gaan, heb ik geen idee wat het verschil is. Zijn de toetsen een stuk makkelijker? Zijn de leerlingen minder tijd kwijt aan huiswerk?

Heeft iemand hier ervaring met een kind dat van 2 havo naar 3 tl is gegaan en was dat heel anders?

Alvast bedankt voor de reacties!
Tl is de oude mavo (kort gezegd) dus ze gaat dan idd een niveau trapje naar beneden.

Waarschijnlijk minder vakken en dus minder tijd aan huiswerk en leren
Is blijven zittenden 2 havo geen optie trouwens?
Alle reacties Link kopieren
JuliaChild schreef:
18-06-2018 13:07
Is blijven zittenden 2 havo geen optie trouwens?
Dat wil ze zelf echt niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf van 3 havo naar 3tl gegaan. Ik vond het een stuk makkelijker en een stuk rustiger. Het tempo lag veel lager en het huiswerk was aanzienlijk minder dan op de Havo. Als ze wil, kan ze na het vmbo alsnog naar de Havo gaan (wat ik heb gedaan).
Heanig an
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit zo'n tien jaar geleden gedaan. De klas en school waren heel anders, maar dat kan aan de school gelegen hebben. Verder inderdaad minder tijd aan huiswerk en een wat minder serieuze sfeer. Mijn ervaring met TL is dat het voor 45% van de leerlingen te makkelijk is en ze met een klein beetje moeite de havo konden doen, voor 45% is het te moeilijk en maar 10% zat er precies goed.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt wel alsof het voor haar dan wel heel goed is. Ze haalde het allemaal wel, maar het leren kostte haar zoveel tijd en moeite dat ze voor ontspanning nauwelijks tijd had. Dat vond ik best lastig om te zien. En daarna kan ze inderdaad nog steeds de havo halen, vooralsnog wil ze dat ook.
Vanwege ziekte een niveau omlaag vind ik wat vreemd klinken. Zeker als je dochter wel de hersens heeft om eerder een HAVO / VWO advies te krijgen. Is dit niet vooral een kortetermijn-oplossing? Kan ze niet op eigen tempo doorgaan, desnoods nu doubleren?

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor ziekte ze heeft en of daar op redelijke termijn verbetering in te verwachten is. Maar teruggaan naar TL als je qua verstand mogelijk zelfs VWO aankunt lijkt me niet motiverend.

Beterschap voor je dochter.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
18-06-2018 13:19
Vanwege ziekte een niveau omlaag vind ik wat vreemd klinken. Zeker als je dochter wel de hersens heeft om eerder een HAVO / VWO advies te krijgen. Is dit niet vooral een kortetermijn-oplossing? Kan ze niet op eigen tempo doorgaan, desnoods nu doubleren?

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor ziekte ze heeft en of daar op redelijke termijn verbetering in te verwachten is. Maar teruggaan naar TL als je qua verstand mogelijk zelfs VWO aankunt lijkt me niet motiverend.

Beterschap voor je dochter.
Dank je. Het klinkt inderdaad vreemd, maar in de praktijk bleek ze het in de brugklas al best lastig te vinden. Ze bleek dyslectisch te zijn en heeft waarschijnlijk ook nog ADD en het is natuurlijk qua huiswerk etc. niet te vergelijken met de basisschool. Haar ziekte heeft daar niets mee te maken, zou binnen een paar maanden over kunnen zijn, maar kan nog zo een jaar of langer duren. De kans is groot dat ze het in 3 havo dan alsnog niet redt.

Maar omdat ik me nog nooit heb verdiept in tl en zelf gymnasium heb gedaan, heb ik geen idee wat ze kan verwachten.
Ik zou inzetten op havo2 over doen.
Lucifer2018 schreef:
18-06-2018 13:26
Ik zou inzetten op havo2 over doen.
Want ze moet kostte wat het kost een havo-diploma halen? Wat is er mis met TL? Ze gaat dan inderdaad een niveau omlaag en met dyslexie en ADD lijkt me dat voor haar alleen maar goed en beter te behappen. Ze kan dan altijd via het MBO naar het HBO mocht ze dat tzt willen. Bovendien doet ze zo veel praktijkervaring op wat alleen maar positief is.
Dan stroomt ze dus af vanwege dyslexie en (mogelijke) ADD, niet vanwege ziekte. Misschien vind je het zelf ook nog lastig accepteren, dat je het zo wel presenteert,
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
18-06-2018 13:34
Dan stroomt ze dus af vanwege dyslexie en (mogelijke) ADD, niet vanwege ziekte. Misschien vind je het zelf ook nog lastig accepteren, dat je het zo wel presenteert,
Nee hoor, ze haalde het wel met heel hard werken. Ze is nu alleen al meer dan 3 maanden ziek, waarin ze nauwelijks naar school is geweest en ook heel moeilijk haar huiswerk heeft kunnen doen. Er is nog steeds een kans dat ze wel over gaat, maar we moeten wel rekening houden met blijven zitten. Waarom moet die lullige opmerking er nou weer bij :whip:
anoniem_355320 wijzigde dit bericht op 18-06-2018 13:40
1.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
18-06-2018 13:34
Dan stroomt ze dus af vanwege dyslexie en (mogelijke) ADD, niet vanwege ziekte. Misschien vind je het zelf ook nog lastig accepteren, dat je het zo wel presenteert,
En ik heb helemaal geen problemen met afstromen, ik vraag alleen naar het verschil in studiebelasting.
Alle reacties Link kopieren
Ook mijn zoon had havo/vwo advies. Op zich lukte dat nog redelijk, maar gaandeweg het jaar zakte hij steevast in. Kwam gewoon door de achterstand die langzaam opliep, uitstelgedrag, kop in het zand. In HAVO 2 kwam naar voren dat het vanwege zijn ADD absoluut niet lukte met overzicht en plannen... en is hij dus naar VMBOtl-3 gegaan.
Hij trof helaas niet zo'n leuke klas op het VMBO. De mentaliteit was toch echt heel anders, meer rouwdouwers. Maar kwa stof en tempo kreeg hij wel rust.
Het is uiteindelijk goed gekomen sinds hij na het VMBO op een MBO zit. Daar zijn veel meer gelijkgestemden (want allen voor die richting gekozen en doen wat je aanspreekt). Ik heb dus niet zo'n mening over het VMBO... maar doormodderen op de HAVO versus beroepsgericht MBO vond mijn zoon een verademing. En uiteindelijk zijn die papiertjes hetzelfde waard.
TO, als jouw dochter een niveau omlaag gaat, zijn de problemen de spelen door ADD en dyslexie niet ineens opgelost. Echt niet.
Je schrijft wel dat ze het sowieso al lastig had op de havo. Als het echt aan het niveau ligt, is doorstromen naar 3TL wel een hele goede oplossing!

Dus voor nu is het een goede zaak om te kijken of ze wel op het juiste niveau zit.

Ik ken overigens zat mensen die h/v advies hadden en examen deden op TL.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in mijn tijd van 3 havo naar 4 mavo gegaan omdat ik absoluut niet wilde blijven zittsn . Lesstof was erg makkelijk, tempo lag inderdaad ook wat lager maar je had net zoveel huiswerk als op de havo. Als jouw dochter door haar ADD dingen niet goed kan plannen zal ze dit ook lastig vinden op TL niveau denk ik. Dyslexie bijft ook lastig toch? Ben zelf uiteindelijk na examen mavo doorgegaan met havo. Als joiw dochter het niveau aankan zou ik haar laten doubleren
Alle reacties Link kopieren
Voordat je kiest voor een TL, ga eerst na hoe deze om gaat met leerlingen met ADD en Dyslexie etc. Want voor je het weet komt ze terecht in een school waar de mentaliteit niet past bij de aanpak die zij nodig heeft. Dan is een jaar HAVO overdoen maar dan met de juiste aanpak en ondersteuning vanuit de opleiding misschien wel veel beter.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
Een van mijn kinderen zit op T terwijl hij cognitief Havo aan kan. Dit ivm andere issues. Ons is uitgelegd dat het verschil in niveau niet heel groot is, maar Havo is vooral veel meer zelfstandig werken en samenwerken.
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
Alle reacties Link kopieren
TL zal haar wat lucht geven. Zeker als nog niet bekend is òf en wanneer ze weer meer energie heeft. Ik zou het gewoon doen. Als ze zich over een tijdje toch lekkerder voelt bij meer uitdaging kan ze na TL of MBO altijd nog een stapje moeilijker.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het niveauverschil gigantisch. Ben naar TL gegaan omdat ik een puber was die niets uitvoerde, en kampte met een depressie. Op TL had ik 5 vakken minder dan op havo en ik vond het ongelooflijk simpel, ook met veel 8en gehaald zonder enige moeite. Ik kreeg toen juist problemen door verveling... Vervolgens terug gegaan naar havo en dat was voor mij destijds een behoorlijke cultuurshock. Meer vakken, meer diepgang (niet meer alleen het kennis letterlijk onthouden en terug geven op een toets, maar erover kunnen nadenken). Wel gehaald ook hoor, maar verkijk je niet op het verschil en verdiep je er goed in voor je een goede keuze voor/met je dochter maakt.
koffiehagedis wijzigde dit bericht op 18-06-2018 14:02
10.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ik snap dat ze niet "tussen die kleuters" wil gaan zitten. maar wanneer ze de havo aankan, dan zou ik toch in eerste instantie kiezen om de 2de havo over te doen. Dan ga je de stof van havo2 beheersen, zodat de vervolg klassen beter gaan. Overgaan en dan de derde net wel/niet halen, blijf je de achterstand hebben.

Ze had havo/vwo advies, wanneer ze nu naar TL gaat, kan het zijn dat er te weinig uitdaging zit en te makkelijk. Dat zij zich dus niet op haar plek voelt.

Later is er niemand meer die vraagt hoe lang je over de middelbare school gedaan hebt.

Wat geven ze op school als advies?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Soms worden leerlingen buiten de norm om bevorderd. Of je dat moet willen in het geval van je dochter, ik weet het niet. Hoe denkt de school er over?

Je dochter wil niet doubleren, maar ziet ze TL wel echt zitten? En moet ze wisselen van school of blijft ze op de school waar ze nu zit? En ik zou eens goed informeren naar het zorgteam, welke ondersteuning allemaal geboden kan worden. Zowel in het geval van TL als Havo.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
18-06-2018 13:56
Voordat je kiest voor een TL, ga eerst na hoe deze om gaat met leerlingen met ADD en Dyslexie etc. Want voor je het weet komt ze terecht in een school waar de mentaliteit niet past bij de aanpak die zij nodig heeft. Dan is een jaar HAVO overdoen maar dan met de juiste aanpak en ondersteuning vanuit de opleiding misschien wel veel beter.
Het zou op dezelfde school zijn, dat is wel fijn.
Alle reacties Link kopieren
jaw schreef:
18-06-2018 13:56
Voordat je kiest voor een TL, ga eerst na hoe deze om gaat met leerlingen met ADD en Dyslexie etc. Want voor je het weet komt ze terecht in een school waar de mentaliteit niet past bij de aanpak die zij nodig heeft. Dan is een jaar HAVO overdoen maar dan met de juiste aanpak en ondersteuning vanuit de opleiding misschien wel veel beter.
Het zou op dezelfde school zijn, dat is wel fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven