Hoe veilig maak je je huis?

18-06-2018 14:38 145 berichten
Ik ben benieuwd hoe veilig andere ouders hun huis maken als de baby groot genoeg is om op onderzoek uit te gaan. Timmer je alles hermetisch dicht of haal je 30x per dag de baby uit een situatie/ergens weg?

Ik was van plan om kastjes ed niet af te sluiten met een kinderslot maar om te corrigeren en af te leiden, maar daar ben ik na 2 a 3 weken vlot rondkruipen al klaar mee :) Op alle keukenkastjes en lades van de woonkamerkast zit nu een kinderslot. Boven aan de trap komt een traphekje deze week, en ons bed ligt op de grond (we slapen samen).

Nu is mn huis dus toch in een kinderfort verandert; terwijl ik vind dat kinderen ook leren door die pannendeksel op hun neus te laten vallen bijv.

Ben benieuwd welke aanpassingen jullie hebben gemaakt?
Alle reacties Link kopieren
Behalve een traphekje boven helemaal niets.

In het begin echt 500 x per dag dat ze er af moest blijven. Nu nog maar 2 keer per week of zo. Ze is nu 2. We kwamen hier wonen toen ze net 1 was. In het vorige huis hadden we helemaal niets aangepast. Behalve een hekje tussen de keuken en de woonkamer. Maar dat was meer voor de honden dan voor haar.
Alle reacties Link kopieren
De stopcontacten zijn kindveilig. Maar ik corrigeer hem nog steeds als hij eraan zit, want bij anderen mag het ook niet.
Verder traphekje beneden en boven.
Ik heb een slot voor een kast, maar dat is zo'n onding, dat ik de kast dan zelf ook niet meer open krijg, dus die laat ik meestal maar.
Verder staan de schoonmaakmiddelen niet binnen bereik voor kinderen.
Alle reacties Link kopieren
ik had alleen zaken die echt gevaarlijk waren buiten bereik (medicijnen, schoonmaakmiddelen, vuur, de trap)
Boeken mochten best eens uit de kast gehaald of aarde uit een plantenpot. (zeg ik nu terugkijkend. Toen ik er middenin zat, vond ik aarde op de vloer echt niet altijd lollig).
Ik heb traphekje boven en tussen keuken en woonkamer. Nog geen sloten op kastjes. Zoon is 16 maanden.
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 18-06-2018 14:56
2.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Alles wat echt gevaarlijk was buiten bereik/afgeschermd. Traphekje, schoonmaakmiddelen (hoog opbergen of met kinderslot), stopcontacten, enzovoort, dat soort dingen. Ik vind dat geen kinderfort, maar gewoon dingen die erbij horen als je een klein kind hebt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden kinderbeveiliging op de stopcontacten, een traphekje boven en schoonmaakmiddelen hoog in de kast of in de garage. Lades en kasten gewoon zonder kinderbeveiliging. Dochter luisterde goed en kwam nooit ergens aan als we een paar keer gezegd hadden dat dat niet mocht.

Mijn medicijnen hebben altijd gewoon op mijn nachtkastje gestaan. Anders vergeet ik ze. Dochter was dus nooit alleen op onze kamer. Toen ze wat ouder werd en (met vriendinnetjes) boven ging spelen zette ik de medicijnen wel hoog weg. En vergat ik ze prompt ‘s avonds :-$.
Behalve een traphekje ( een lange trap naar beneden vanaf 2 hoog) hebben we niets aangepast. We hebben de kinderen gecorrigeerd en we hebben zoveel mogelijk opgelet.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeerde wel te zorgen dat ik haar niet de hele dag hoefde te corrigeren. Het is ook haar huis. En soms vond ik het ook wel relaxed dat ze een half uur bezig was met het uitpakken van een kastje. De spullen terugzetten is zo gebeurd.

Ik heb wel een tijdje geworsteld met eten koken en een dreumes, maar toen bleek een 'learning tower' een uitkomst. Ze wilde er gewoon bij zijn.

http://zonderhandleiding.nl/diy-learning-tower/
Susan schreef:
18-06-2018 14:49
Alles wat echt gevaarlijk was buiten bereik/afgeschermd. Traphekje, schoonmaakmiddelen (hoog opbergen of met kinderslot), stopcontacten, enzovoort, dat soort dingen. Ik vind dat geen kinderfort, maar gewoon dingen die erbij horen als je een klein kind hebt.
Ik vind leren dat iets niet mag erbij horen en kind in de gaten houden.
Alle reacties Link kopieren
Traphekjes, stopkontakten afgeschermd, kindersloten op de kasten, op het openslaande raam op de slaapkamer een beveiliging dat hij maar op een kier open kon. Salontafel leeg.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
18-06-2018 14:57
Ik vind leren dat iets niet mag erbij horen en kind in de gaten houden.
Er is mijn inziens genoeg wat echt niet kan om te leren dat niet alles mag, ook als je huis wel kindveilig is.

Kinderen hebben een natuurlijke behoefte om te ontdekken. Daar vrij in gelaten worden, als ze in een veilige omgeving zijn, is goed voor hun zelfvertrouwen en hun ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een traphekje geplaatst tussen de gang en de woonkamer zodat de woonkamer deur lekker open kan blijven staan. Verder zijn de stopcontacten beveiligd en zijn de keukenkastjes beveiligd.
Verder niks, de lades van het tv meubel mag zoon best open en dicht doen of dingen eruit halen.

Sommige mensen plaatsen op de hoeken van de tafel etc beschermers maar dat vind ik persoonlijk wat overdreven.
Traphekjes in huis. We hebben verschillende trappen. En op de lage stopcontacten zitten beveiligers. Zelf als kind wel eens met mijn vingers in lopen poeren namelijk. En schoonmaakmiddelen en dergelijke hoog opgeborgen.

Verder geen kinderslot op kasten of iets dergelijks. En we hadden een co-sleeper, dus bed op de grond was niet nodig en zou ik ook nooit doen.
Alle reacties Link kopieren
Hekje bij keuken en deurklink vd woonkamer omgedraaid. Verder niks. Vanaf dat dochter kan lopen leer ik haar traplopen van beneden naar boven en omgekeerd. Ze geeft ook automatisch een hand als ze een trap ziet.
Alle reacties Link kopieren
Enkel traphekje bovenaan trap. Beneden zit een deur. Zoon is inmiddels 2
Ik heb kasten niet aan de muur gezekerd staan en wil daarom niet dat ze aan lades gaat hangen. In de keuken mag ze 2 kastjes helemaal leeg halen als ze wil, en er blijft idd nog genoeg te leren en corrigeren over: de poes niet knijpen, de aftandsbediening is van mama etc :)
Wij hadden traphekjes en de stopcontacten waren afgeschermd.
Kindersloten op kastjes en lades hebben we nooit gehad, maar schoonmaakmiddelen stonden altijd buiten bereik.
Ik had bewust kind-vriendelijke spullen (plastic bakjes, houten lepels etc) in de onderste lades/kastjes opgeborgen. Spelen daarmee vond ik niet zo´n probleem.
Boeken werden geregeld uit de kast getrokken maar dat was ook weer zo opgeruimd.
Dropdrop schreef:
18-06-2018 15:05
Er is mijn inziens genoeg wat echt niet kan om te leren dat niet alles mag, ook als je huis wel kindveilig is.
Precies. Het is niet zo als je de stopcontacten beveiligt en een traphek hebt, dat ze dan ineens wel bekers water door de kamer mogen gooien of kranten verscheuren.
We hebben geen trap, en dus geen traphekjes. Verder is hier niets extra kindveilig gemaakt, ze zit (nog?) niet aan stopcontacten en reageert goed op ons als we haar corrigeren als ze iets doet dat niet kan/mag. Kijken of dat bij nr 2 hetzelfde gaat.
Mijn oudste had decoratieve oortjes, extreem ondernemend en sliep nooit. Aangezien ik geen 12 uur achter elkaar mijn aandacht erbij kon houden om die te corrigeren en een soort politiestaat creëren. Daarvoor heb ik een tijdje op alle keukenkastjes kinderslot gehad (behalve het pannenkastje) en de vensterbanken leeg gehaald. Verder inderdaad traphekjes en de deurkrukken omhoog.

Jongste was een rustiger type, daarvoor bleef het kinderslot op het schoonmaakmiddelenkastje en traphekje, maar de plantjes in de vensterbank ( die alweer terug waren van de oudste) heb ik bij hem gewoon laten staan. Een paar keer corrigeren was genoeg.

Aangezien ze inmiddels rustig de sleutel uit de la halen en met de triptrap de knip eraf halen kunnen we misschien ook wel eens de klink weer in de gewone stand zetten. :P
Een traphekje, schoonmaakmiddelen en medicijnen in een hoog kastje en dat is het. Soms zet ik het hondenvoer even weg als ik iets anders wil/moet doen waarbij ik niet de hele tijd op de jongst wil letten en die maar naar het hondenvoer blijft gaan.
RegretteRien schreef:
18-06-2018 15:34
Mijn oudste had decoratieve oortjes, extreem ondernemend en sliep nooit.
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
helemaal niets

Schoonmaakmiddelen en medicijnen kan dochter (bijna 3) niet bij. Maar die stonden al op planken in de gangkast voordat ze er was.

Ze kan wel bij de messenla, alle kastjes, glaswerk, stopcontacten enz.
Nu heb ik wel de mazzel dat mijn kind geen potten sudocreme over de meubels leegt als ze de kans krijgt.
Ze heeft ooit 1x klei in het stopcontact proberen te steken, toen ben ik achter haar gaan staan en heb heel hard geroepen DAT MAG NIET. Toen is ze zo geschrokken dat ze er nooit meer naar heeft gekeken volgens mij

Traphekje vind ik zelf onzin. Als je van de trap valt gebeurt dat 99% van de tijd toch echt als je je halverwege verstapt. Dat voorkomt zo'n hekje niet.
De enige keer dat dochter 10 treden naar beneden kletterde was ook omdat ze halverwege mis stapte
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
18-06-2018 14:57
Ik vind leren dat iets niet mag erbij horen en kind in de gaten houden.
Ik denk zomaar dat iedereen dat wel vindt. Ook de ouders met kindersloten en traphekjes. Dat je beveiligingen hebt wil niet zeggen dat je niet meer oplet. Er stond al eerder genoemd dat je je kind bijvoorbeeld toch kan corrigeren als hij aan de stopcontacten zit, ook al heb je ze beveiligd.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven