Engels leren

18-06-2018 20:08 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Over een jaar gaan wij waarschijnlijk voor een jaar naar een Engelstalig land verhuizen. Wij zijn ons aan het voorbereiden hierop en een belangrijk punt is natuurlijk school voor de kinderen. Tegen de tijd dat we gaan zijn ze 7 en 9. Op dit moment spreken ze nog helemaal geen Engels dus de overgang naar een Engelstalige school is groot. Van verschillende kanten heb ik gehoord dat ze het waarschijnlijk snel op zullen pikken zodra ze op school ondergedompeld worden in de taal, maar het liefst willen we nu al beginnen met het aanieden van de Engelse taal zodat ze in ieder geval wat basis beheersen.

Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Hoe hebben jullie je kinderen Engels geleerd (laten leren)? En dan meer dan alleen de kleuren, tellen etc dat ze nu op school leren.....Heb je hier iemand voor ingehuurd en zo ja, hoe vaak was die les en wat kostte dat ongeveer? Zijn apps zoals lingokids (of iets anders) nuttig? En hoe was de overgang van Nederlands naar Engelstalig onderwijs voor jullie kinderen en hoe snel pikten ze dit op?
Alle reacties Link kopieren
Heel suf, maar als je zelf geen native speaker bent, ga dan in elk geval niet zelf Engels met ze praten (leren ze de verkeerde dingen en accenten aan).

Gewoon regelmatig Engelstalige filmpjes opzetten via YouTube / Netflix etc. Dan krijg je en basis in klank, woorden etc. Schrijven komt daar wel.
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
18-06-2018 20:13
Heel suf, maar als je zelf geen native speaker bent, ga dan in elk geval niet zelf Engels met ze praten (leren ze de verkeerde dingen en accenten aan).

Gewoon regelmatig Engelstalige filmpjes opzetten via YouTube / Netflix etc. Dan krijg je en basis in klank, woorden etc. Schrijven komt daar wel.
+1

De BBC heeft speciale cursussen voor kinderen, google daar eens op.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Nee, Engels zullen we zelf niet met ze praten. Ze worden al tweetalig opgevoed en houden vast aan OPOL. Ij ben zelf bang dat alleen via filmpjes leren wel heel passief is en ze er dus niet zo veel van op zullen steken. Een wat gestructureerdere metbode lijkt me fijn, maar ik zie door de bomen het bos niet wat echt werkt en zijn geld waard is.

Eventuele ervaringen over hoe het is als ze van te voren geen Engels geleerd hebben zijn ook welkom!
Alle reacties Link kopieren
Filmpjes lijkt passief, maar als je dat consequent doet helpt het echt. (Uit ervaring)
Alle reacties Link kopieren
Pergamon schreef:
18-06-2018 20:13
Heel suf, maar als je zelf geen native speaker bent, ga dan in elk geval niet zelf Engels met ze praten (leren ze de verkeerde dingen en accenten aan).

Valt reuze mee hoor, op de middelbare school kijg je ook geen les van een native speaker.
Alle reacties Link kopieren
Als je je het kunt veroorloven zou ik op zoek gaan naar een Engelstalige oppas. Het beste leer je in de praktijk, zoals je weet vanuit jullie tweetalige opvoeding.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-06-2018 20:32
Valt reuze mee hoor, op de middelbare school kijg je ook geen les van een native speaker.
Nee, maar de gemiddelde docent Engels spreekt wel een stuk beter Engels dan de gemiddelde Nederlander...

Ik zou ze inderdaad filmpjes laten kijken en via de BBC opdrachtjes laten maken. De website van de British Council is ook een hele goede bron.

Verder: kun je iemand inschakelen om ze bijles te geven? Ik heb als student ook dit soort lessen gegeven aan een meisje wat met haar ouders naar het buitenland ging verhuizen. Ik zou inzetten op conversatie zodat ze straks op school een beetje contact kunnen maken en de rest volgt dan vanzelf wel.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-06-2018 20:32
Valt reuze mee hoor, op de middelbare school kijg je ook geen les van een native speaker.
Ik kreeg dat wel, maar ik deed dan ook tweetalig vwo. Alhoewel deze docenten ook les gaven aan ‘gewone’ klassen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-06-2018 20:32
Valt reuze mee hoor, op de middelbare school kijg je ook geen les van een native speaker.
Dat klopt, en ik (native Engels) hoor soms tenenkrommende dingen. Maar; de meeste docenten zijn geschoold op het doorgeven van die bepaalde taal en hoe leerlingen die leren. Vanuit die expertise kan je best een taal leren. De meeste mensen “thuis” hebben die scholing niet en denken dat ze met hun eigen kennis van de taal die aan hun kind kunnen doorgeven. Dat is niet handig. Maar omdat TO haar kinderen al tweetalig opvoed neem ik aan dat ze dit al weet.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
18-06-2018 20:38
Nee, maar de gemiddelde docent Engels spreekt wel een stuk beter Engels dan de gemiddelde Nederlander...

Misschien spreekt TO wel prima Engels.
In ieder geval beter dan haar kinderen, qua woordenschat alleen al.
Voorlezen in het Engels kan ook prima
Alle reacties Link kopieren
KyloRen schreef:
18-06-2018 20:38
Ik kreeg dat wel, maar ik deed dan ook tweetalig vwo. Alhoewel deze docenten ook les gaven aan ‘gewone’ klassen.
Ik van een Amerikaan (erg vernederlandsd), had altijd gedoe met hem. Want ik sprak van huis uit Brits-Engels.
We lagen elkaar wel, haalde altijd goede cijfers bij hem. We kibbelden leuk over de verschillen. Had hem in mijn eindexamen klas.
Filmpjes, games en luisterboeken. Zo hebben die van mij engels geleerd en mijn oudste doet versterkt engels en heeft daarin een klas overgeslagen.
Alle reacties Link kopieren
Filmpjes kijken lijkt passief, maar kinderen steken er echt veel van op. Zelfs met ondertiteling.
Mijn engels is veel beter geworden door engelse films te kijken met ondertiteling (op een gegeven moment heb je dan de vertalingen door), en suffe series als Friends te kijken op videoband.
Filmpjes kijken, gamen (eerst chatten in het Engels en daarna praten), lezen. Volgens mij heeft LOIKidzz een cursus Engels voor kinderen, maar dat weet ik niet zeker.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor jullie reacties en tips!

Wij spreken allebei heel goed Engels, maar het is niet onze moedertaal. Ik heb liever dat ze de klanken van een native speaker leren, juist nu ze nog jong zijn. En wij willen sowieso onze eigen talen blijven spreken, dit is voor hen de basis van hun taalvaardigheid en de jongste heeft het ook echt nodig om de tweede taal ook actief nog beter te leren. Ik realiseer me dat daar bovenop nog Engels leren best veel is, maar het lijkt me voor een kind zo veel fijner om de taal een beetje te kunnen als je op een nieuwe school start en nieuwe vriendjes en vriendinnetjes wil maken.

Ik vind het idee van een Engelstalige oppas wel een goede. Er waren laatst Amerikaanse vrienden bij ons die met de kinderen speelden en met name de oudste deed direct pogingen om te communiceren en dat beetje Engels te gebruiken wat al geleerd is. Met een oppas kunnen ze natuurlijk en speels leren.

Verder neem ik maar van jullie aan dat filmpjes inderdaad werken. Daar zullen de kinderen blij mee zijn, want zo veel tv kijken ze normaal gesproken niet!
Misschien kun je op plaatselijke hogeschool/universiteit kijken voor buitenlandse student om kinderen te helpen.
Alle reacties Link kopieren
Lekker veel op de computer en tablet. Echt zelfs mijn zoon (minderbegaafd) sprak al vrij vroeg engels. En leer ze google translate gebruiken voor losse woorden.
naast filmpjes kijken kan je misschien ook zoeken naar games? Het engels wat mijn oudste van oa minecraft leert is minder bruikbaar dan wat ze als peuters van Dora hebben opgepikt (kleuren, tellen tot tien, dank je wel-alsjeblieft) maar misschien is er wel iets te vinden?

Neem aan dat ze kunnen lezen? Je kan dan op voorwerpen/ deuren in huis post its plakken met de engelse benaming

Mocht je een native speaker vinden, dan zou ik die met de kinderen zelf laten bekijken wat ze graag willen kunnen zeggen/ begrijpen. Wil je op school kunnen vragen waar de wc is, wanneer het vakantie is of wil je wat over jezelf kunnen vertellen. Lijkt me leuker en nuttiger dan de lijnen van de methode volgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven