Wat is er slecht/goed aan het KDV?

19-06-2018 07:19 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zie regelmatig in topics voorbijkomen dat ouders niet tevreden zijn over hun KDV en dat de kinderopvang in Nederland niet goed geregeld is. Ik heb onlangs ook geluisterd naar een deel van de podcast serie 'opgejaagd', waarin dit wordt aangekaart.

Ik woon in het buitenland en DROOM echt van een Nederlands kinderdagverblijf. :lol: Het is een van de redenen dat ik graag terug zou willen naar Nederland. Ik ben al een aantal jaar weg en heb nooit kinderen op een KDV gehad. Ik ben nu heel benieuwd of ik wel het juiste beeld heb van kinderopvang in Nederland of dat ik het allemaal door een roze bril zie.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik ben oprecht heel benieuwd :)

Voor de beeldvorming, dit is o.a. waar ik hier tegenaan loop:
* Er bestaat geen inspectie voor prive kdv's hier. Gemeentelijk is niet voor iedereen toegankelijk. (en ook niet zo goed in mijn ogen)
* Het vierogenprincipe kennen ze hier niet.
* Iedereen mag een KDV beginnen of gastouder worden, je hebt geen vergunning/VOG nodig.
* Veruit het meeste personeel heeft geen opleiding (bestaat hier ook niet, tenzij echt voor kleuterjuf)
* parttime is hier zeer moeilijk te vinden
* er is geen tegemoetkoming in de kosten

Ik ben overigens redelijk tevreden over de opvang van mijn zoontje. Hij gaat er graag naartoe, anders zou ik hem niet brengen. Lang niet alle opvang is slecht hier uiteraard, en zijn ontzettend veel mensen die zich met hart en ziel inzetten voor de kleintjes. Maar ik zie zoveel problemen. Er zijn dit jaar al verschillende (!!!!!) kindjes overleden door slechte zorg in KDV's :cry:
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me heel lastig als het zo anders geregeld is met de kdv en het selecteren dus nog veel meer zorg nodig hoeft. Welk land heb je het over als je dat wilt delen?

Ik ben enorm tevreden over ons kdv. Lieve bekwame en vaste leidsters die duidelijk kennis van zaken hebben, veel oog voor ontwikkeling, zeer schoon, veel buiten, samenspelen en ontwikkeling word gestimuleerd, kinderen worden nooit gedwongen tot iets. Dochter heeft speciale verzorging nodig en dat vinden ze nooit vervelend, vers, warm en bio eten aangepast op haar allergieën.

Ik help je niet echt om de roze bril af te zetten wellicht maar uiteindelijk zijn er maar een paar dingen echt belangrijk. Dat je kind zich er fijn voelt, jij er vertrouwen in hebt en dat het veilig is. Zo te lezen heb jij ook zo'n plek voor je zoontje gevonden toch?

Wij zijn ook wezen kijken op een heel smerig kdv met sacherijnige leidsters en een totaal ander voedselbeleid. Dat had niet bij ons gepast.
Wij hebben klein kdv. 1 griep van baby tot basisschool. Zoon doet het daar goed en speelt graag met andere kindjes. Een verademing na de gastouderbureau die wel eerst hadden. Op momenten dat er 1 leidster is, staat de Skype met andere vestiging aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft het voor zin om Nederlandse met buitenlandse te vergelijken? In Spanje staan ze met flessen water op het schoolplein zie je hier ook niet.
Wij zijn echt heel tevreden over het kdv van onze zoon (1 jaar). Lieve leidsters, houden rekening met zijn medische achtergrond, houden contact met ons wanneer hij ziek thuis of opgenomen in het ziekenhuis is, hij krijgt goed en gezond te eten, wordt uitgedaagd met spelen, ze houden zijn ontwikkeling bij in een boekje, hun eigen kindjes zitten er ook en het allerbelangrijkste ; zoon heeft het enorm naar zijn zin daar.
En als er een invaller is dan is dat een leidster van een andere groep. Ze kennen allemaal alle kindjes. Het voelt heel vertrouwd.
Alle reacties Link kopieren
Heel tevreden met ons kdv ( bso inmiddels) zoontje gaat er graag heen.
Als er iets wijzigt kun je vaak in overleg nog terecht en laatst had ik me vergist met inboeken en haalde hem dinsdag te vroeg op en de volgende dag moest hij langer (had ik dus niet ingeboekt) en dat was geen probleem.
Flexibele tijden en dagen en tijdens vakantie leuke uitstapjes zonder extra kosten.

Nu zie ik hier vaak voorbijkomen dat die flexibiliteit er vooral niet is bij de kdv’s in grote steden dus ik prijs mezelf heel gelukkig.

Lijkt me niet fijn dat er geen controle op is waar jij woont TO.
Dat iedere gek maar kinderen mag opvangen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
19-06-2018 08:02
Wat heeft het voor zin om Nederlandse met buitenlandse te vergelijken? In Spanje staan ze met flessen water op het schoolplein zie je hier ook niet.
Dat heeft zin op het moment dat je overweegt te verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben redelijk tevreden over het kdv. Of eigenlijk ben ik nu erg tevreden, maar ik was dat niet zo. Dat lag er vooral aan dat zoon het totaal niet naar z’n zin had daar de eerste maanden. Van 6-9 maanden was het drama, maar vanaf toen ging het goed.

Wat ik goed/fijn vind aan mijn kdv:
- Vaste leidsters en invallers
- Verticale groep waar hij tot de basisschool in mag blijven, al kan hij vanaf 3 ook naar de speciale peutergroep (die levert wat meer uitdaging aan kindjes die al erg toe zijn aan de basisschool, dus dat hangt van het kind af of hij daarheen gaat of niet)
- Mooie, grote buitenruimte en daar zijn ze veel. Met mooi weer is hij standaard op het plein/in de tuin als ik hem kom halen
- Begaan met hem (informeren hoe het gaat als hij ziek is, vertellen uitgebreid hoe de dag is geweest)
- Mooie, schone, veilige en voor kinderen interessante ruimtes om te spelen
- Houden zijn ontwikkeling bij en kijken goed naar waar hij mee bezig is en regelen daar dan extra speelgoed voor enzo
- Sturen af en toe foto’s, filmpjes en updates
- Warme, vegetarische, biologische, zout- en suikerarme lunch (vindt zoon ook veel lekkerder dan brood en zo krijgt hij vast groente binnen)
- Registreren ook dingen als dat hij weinig drinkt enzo
- Ze doen aan zonnebescherming met UV-werende doeken en insmeren enzo, wat ik wel fijn vind, hoorde laatst van iemand die haar zoon verbrand terugkreeg, daar zou ik echt niet blij mee zijn O_O

Minder tevreden:
- Dat ze hem volgens zo’n slaaptrainingsgebeuren lieten huilen omdat hij niet alleen in slaap kon vallen toen hij klein was, terwijl ik had gezegd dat ik dat niet wilde hebben. Ben toen een keer heel boos geworden en sta nu vast te boek als die hysterische moeder, maar daarna knapte zoon binnen enkele weken zienderogen op en begon hij het ineens wél leuk te vinden op kdv, dus het heeft wel gewerkt ;)
- Ze registreren wel dingen als weinig drinken, of flesweigeren, maar komen dan niet zo gauw met een oplossing. Ze zeggen dan: ‘ja hij drinkt niet’. Ik denk dan: probeer eens een open beker, of een 360 cup, loop af en toe achter hem aan met die tuitbeker als hij niet in 1x een hele beker op kan, etc. maar dat moet ik altijd zeggen, dat lijken ze zelf niet echt te bedenken, dat irriteert me soms wel, dat ik altijd het idee heb dat ik de oplossing moet bedenken
- Ik moet dingen echt 100x herhalen. De laatste tijd slaapt zoon weer 2x per dag en als ik niet iedere dag zeg dat hij 2x moet slapen stoppen ze hem gewoon met de dreumesen en peuters in bed, ipv op zijn eigen tijd. Ook al heb ik ‘tot nader order weer 2x slapen’ gezegd, dat lijkt dan niet echt te blijven hangen

Maar goed, zoon heeft het er tegenwoordig super naar z’n zin en is helemaal weg van een van de leidsters, hij duwt me nog net niet weg als hij haar ziet :P en dat is voor mij het belangrijkst geloof ik, dat hij het er nu naar zijn zin heeft. Toen hij het daar niet naar zijn zin had vond ik het een vreselijke plek ;)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Leuke reacties :)

Envelop, fijn dat jullie een keus hadden en een fijn KDV hebben gevonden. Wij zijn inderdaad ook bij verschillende gaan kijken. Hier lopen de jaren van september tm september en tussendoor inschrijven is lastig. Maar de onze ging plotseling dicht omdat de zwangere leidster geen vervanging kon vinden. Zeer weinig KDV's accepteren parttime (3 dagen in mijn geval) en hoewel ik nu denk dat ons KDV oke is, voelde het niet alsof we echt konden kiezen.

Kennen jullie de namen van alle leidsters? En horen jullie het als er wordt ingevallen door iemand?
De meeste leidsters kennen wij. En op het bord zie je wie waar staat. Er is geen berichtgeving vooraf.
Alle reacties Link kopieren
Wel van zijn eigen leisters, de stagiaires en de vaste invallers. Niet van die van andere groepen.

En nee het wordt hier niet gemeld vooraf als er wordt ingevallen, maar dat zie je bij binnenkomst toch?
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
@lux, wow! klinkt als een goed kdv. hier registreren ze niets, maar krijg ik wel 50 vage foto's per dag binnen ofzo. zit dus kennelijk de halve ochtend op de telefoon (alleen van het hoofd overigens, niet van de leidsters)

met die slaaptraining zou ik ook echt niet blij zijn. als je kind het niet naar zijn zin heeft is geen enkele plek leuk inderdaad. daarom ben ik redelijk tevreden. ik heb niet het idee dat ze naar individuele behoeftes kijken hier bijv. speelgoed voor meer uitdaging. iedereen gaat met de bups mee.

ze doen wel activiteiten als theater (eens per week) en 'science', dan komt er iemand over vlinders vertellen oid. op heel simpel niveau :D
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
19-06-2018 08:45
Wel van zijn eigen leisters, de stagiaires en de vaste invallers. Niet van die van andere groepen.

En nee het wordt hier niet gemeld vooraf als er wordt ingevallen, maar dat zie je bij binnenkomst toch?
Ja nee niet echt dus. Want je geeft je kind bij de voordeur af. Soms wisselen ze gedurende de dag nog. En ik ken dus niet alle mensen die daar werken, soms zie je echt een nieuw gezicht bij je kind bij het ophalen en denk je, wie is dit nou weer.. (ik stel mezelf dan uiteraard voor).
Alle reacties Link kopieren
tomtomi schreef:
19-06-2018 08:42
Leuke reacties :)

Envelop, fijn dat jullie een keus hadden en een fijn KDV hebben gevonden. Wij zijn inderdaad ook bij verschillende gaan kijken. Hier lopen de jaren van september tm september en tussendoor inschrijven is lastig. Maar de onze ging plotseling dicht omdat de zwangere leidster geen vervanging kon vinden. Zeer weinig KDV's accepteren parttime (3 dagen in mijn geval) en hoewel ik nu denk dat ons KDV oke is, voelde het niet alsof we echt konden kiezen.

Kennen jullie de namen van alle leidsters? En horen jullie het als er wordt ingevallen door iemand?
Ja wij kennen de namen van de leidsters (zijn er maar drie voor haar groep) en van de invallers (zijn twee vaste personen). Wij hebben gekozen voor horizontale groepen, van 0 tot 1 van 1 tot 2,5 en van 2,5 tot 4 jaar. Er is ook een peuter+ groep voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben en zich willen voorbereiden op de basisschool. Hier gaan alleen kinderen naartoe die daar behoefte aan lijken te hebben.

Ze houden zich niet star aan de leeftijd met overgaan, heeft ook met plek op de groep te maken (alle groepen zitten vol dus flexibiliteit qua ruilen etc mis ik nog wel eens) maar ze kijken ook heel erg naar het kind of hij/zij klaar is om over te gaan. Zo is Elsa bewust wat later overgegaan rond de 14,5 mnd omdat ze daarvoor nog wat verlatingsangst had en het wel fijn leek te vinden tussen de wat kleinere kinderen.

De leidsters zijn ontzettend betrokken en houden ook altijd bij of ze genoeg eet/drinkt/goede ontlasting heeft etc. Als er iets is bellen ze ons of geven ze het aan het einde van de dag aan. Wij hebben ook een app waarin ze haar dag registreren met vaak twee of drie foto's per dag van wat ze aan het doen zijn. Ze kijken heel erg naar het behoefte van het kind, Elsa slaapt meestal één keer per dag maar zij voelen heel goed aan wanneer ze moe is en leggen haar dan twee keer op bed. Verder doen ze van alles met de kinderen qua knutselen, zingen, muziek maken, leren (gisteren mochten ze water uit een kan in een beker gieten) en weet ik het wat meer.

Eigenlijk vind ik het gebrek aan flexibiliteit het enige nadeel dat ik kan verzinnen.
Alle reacties Link kopieren
tomtomi schreef:
19-06-2018 08:49
Ja nee niet echt dus. Want je geeft je kind bij de voordeur af. Soms wisselen ze gedurende de dag nog. En ik ken dus niet alle mensen die daar werken, soms zie je echt een nieuw gezicht bij je kind bij het ophalen en denk je, wie is dit nou weer.. (ik stel mezelf dan uiteraard voor).
Dat vind ik wel bijzonder, is dat bij jullie gebruikelijk dat je niet even meeloopt naar de groep?
Alle reacties Link kopieren
tomtomi schreef:
19-06-2018 08:49
Ja nee niet echt dus. Want je geeft je kind bij de voordeur af. Soms wisselen ze gedurende de dag nog. En ik ken dus niet alle mensen die daar werken, soms zie je echt een nieuw gezicht bij je kind bij het ophalen en denk je, wie is dit nou weer.. (ik stel mezelf dan uiteraard voor).
Oh nee dat gaat hier anders. Je brengt je kind altijd op de groep en dan nog even spelen en overdracht aan de leidsters (slecht geslapen, weinig gegeten, kan nu dit, heeft verhoging, etc.) en dan weg. Gedurende de dag komt er niemand meer bij.

Maar ja dat slaaptrainen was idd vervelend, maar goed, ik snap ook heus wel dat zij geen tijd hebben om eindeloos bij zoon te zitten. Ik had alleen liever gehad dat ze met mij zouden bespreken hoe we dat op konden lossen, ipv dat op eigen houtje te proberen en dat ik vervolgens telkens een totaal ongelukkig kind terug kreeg.

Maar goed, ik denk: als het zo goed was als thuis op het kdv gaat er ook iets mis ;) hij moest toch ook leren dat je soms even moet wachten en wat zelfstandiger worden in een groep kindjes dan in de eerste 6 maanden waar hij de exclusieve, ononderbroken aandacht en warmte van mama had (hij sliep ook bij ons in bed toen omdat hij anders helemaal niet sliep). Hij was er eigenlijk gewoon nog niet aan toe. Maar ik ben wel blij dat hij al jong leert zichzelf een beetje te redden en in een groep te functioneren. Misschien was het als hij nog later was gegaan wel alleen maar moeilijker geworden om te wennen daar.

En ja heel fijn dat ze kijken naar z’n ontwikkeling. Ze hebben allemaal boekjes voor hem geregeld (hij kijkt heel graag in boekjes en ‘leest’ dan voor haha) en een loopwagentje toen hij begon te oefenen met lopen. Dat soort dingen. Da’s wel fijn :)
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Qua inspectie, pedagogisch plan, veiligheid etc. is het inderdaad wel goed geregeld hier denk ik.

Ik ben vooral tevreden over het feit dat kind al 2 jaar dezelfde lieve leidsters heeft. Die vertrouwdheid en continuïteit lijkt mij het allerbelangrijkst voor kleintjes.

Ander positief punt is de kleinschaligheid: 1 ruimte met 1 groep van max.14 kinderen.

Daarbij zitten ze in een school zodat ze wel meedoen aan grotere activiteiten (sinterklaas, kinderboekenweek etc.). Ook maken ze gebruik van de gymzaal en het grote speelplein.

Minder is dat er geen peutergroep is. Dat er weinig buiten de deur wordt gedaan. En dat ze de ontwikkeling van kinderen volgens mij ook niet uitgebreid bijhouden.
tomtomi schreef:
19-06-2018 08:49
Ja nee niet echt dus. Want je geeft je kind bij de voordeur af. Soms wisselen ze gedurende de dag nog. En ik ken dus niet alle mensen die daar werken, soms zie je echt een nieuw gezicht bij je kind bij het ophalen en denk je, wie is dit nou weer.. (ik stel mezelf dan uiteraard voor).
Oh dat vind ik wel vreemd. Wij gaan altijd mee naar binnen en bij mijn jongste blijf ik vaak een minuut of vijf tot ze een beetje opgewarmd is, dan gaat ze naar het raam om me uit te zwaaien. De leidsters ken ik allemaal, sommigen vrij goed omdat ze mijn oudste ook al hebben gehad. Als er een nieuwe leidster, stagiair of vaste invalkracht komt wordt dat aangekondigd, meestal met een mail en een A4-tje op de gang waarop de leidster zich voorstelt met foto’s en een tekstje (hoi ouders, ik ben Truus, ik heb die en die opleiding gedaan en mijn hobby is kantklossen, ik werk op maandag en donderdag op de babygroep - zoiets).
Overigens hangt hier ook een soort overzicht van welke leidsters wanneer werken èn staat op het prikbord welke leidsters de betreffende dag vroege, midden en late dienst hebben (met fotootje). Best overzichtelijk dus.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter gaat sinds begin deze maand naar het kdv. Wat ik fijn vind is dat het een kleine groep is (8 baby's) met 2 vaste leidsters. Ze voeden op verzoek en proberen haar niet in een ritme te duwen. Dat hebben we thuis ook niet, ze letten echt op haar signalen. Soms wel onhandig, want dan ligt ze in bed als ik haar kom ophalen, maar tegelijkertijd is ze daardoor heel tevreden (ze gingen haar zelfs nog verschonen toen ze haar uit bed haalde terwijl ik er al was!). Soms is er melk over dus dat betekent echt dat ze voeden tot ze genoeg is. Ze knuffelen echt met haar en geven haar aandacht. Er is geen digitaal systeem, dat vind ik erg fijn. We werken met een ouderwets boekje waar ze een leuk verhaaltje in schrijven.
Ook de leidsters van de andere groep kennen de namen, omdat er maar 2 andere groepen zijn (dreumes- en peutergroep). Er is een buiten maar daar maken we nu nog geen gebruik van. Ik ben nog geen negatieve punten tegengekomen eigenlijk!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij doen de meeste kdv’s voeden en slapen op verzoek bij baby’s. Maar vanaf dat ze naar 1 slaapje gaan, gaan ze allemaal na de lunch.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
19-06-2018 10:25
Volgens mij doen de meeste kdv’s voeden en slapen op verzoek bij baby’s. Maar vanaf dat ze naar 1 slaapje gaan, gaan ze allemaal na de lunch.
Ik heb twee vriendinnen met baby's allemaal op een ander kdv, en bij een van de twee wordt er echt duidelijk om de zoveel uur gevoed en om de zoveel uur slapen. Werkt daar trouwens ook goed hoor. Is een verticale groep ipv horizontaal. Die baalden ook dat er thuis nog geen ritme was. Die andere baby slaapt overdag nooit, maar wordt op het kdv wel in bed gelegd.

Hoe het met grotere kinderen zit heb ik geen ervaring mee! Weet ook niet welk beleid ze hanteren daarin, weet wel dat ze 6 slaapkamers hebben op 3 groepen, verwacht dus dat daar ook wel verloop in zit.
Waar woon je TO? Ik herken namelijk ea van de tijd dat mijn kinderen op het kdv zaten.
Parttime is hier wel mogelijk maar dat zijn dan bv 5 ochtenden ipv 3 volledige dagen. Omdat parttime banen ook zo georganiseerd zijn. Maar niemand kan je dwingen je kind 5 dagen te brengen toch? Al snap ik dat ze willen dat je voor die 5 dagen betaalt en dat is natuurlijk zuur. Al is het kdv hier veel goedkoper dan in NL.
Overigens vind ik het grote voordeel van weinig parttime dat er elke dag dezelfde leidsters en dezelfde kinderen zijn. Dat geeft een veel meer stabiele omgeving voor je kind.

Terugverhuizen naar Nederland vanwege het kdv? Hoe lang moet je kind nog naar het kdv?
Alle reacties Link kopieren
Suikerwafel schreef:
19-06-2018 10:11
Onze dochter gaat sinds begin deze maand naar het kdv. Wat ik fijn vind is dat het een kleine groep is (8 baby's) met 2 vaste leidsters.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat in NL 1 op 3 de wet is? Is dat niet zo?

Hier is 1 op 5 voor baby's veelvoorkomend, 1 op 6 bij de gemeentelijke opvang.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
19-06-2018 09:32
Oh dat vind ik wel vreemd.
Ja vind ik ook. Bij onze eerste opvang liep ik wel mee naar binnen (wel kort). Bij de nieuwe wist ik niet dat dit het beleid was (had er niets eens over nagedacht dat na te vragen, want dat leek me logisch). Bij het ophalen loop je wel naar binnen en is er tijd voor een praatje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven