Kinderen
alle pijlers
Kopieergedrag
woensdag 20 juni 2018 15:28
Kind blijft waarschijnlijk nog een kaartje in groep 1 omdat kind sociaal emotioneel nog wat jong is
Maar sinds een half jaar Kopieert kind ook gedrag van jongere kindjes op school.
Kind doet zich dus een stuk kleiner voor dan waar is.
Daar prik je als juf toch wel doorheen? Gesprek komt nog maar dit zat me een beetje dwars.
Kopieergedrag is redelijk normaal toch op deze leeftijd? Tenminste mijn andere koters deden het ook.
Maar sinds een half jaar Kopieert kind ook gedrag van jongere kindjes op school.
Kind doet zich dus een stuk kleiner voor dan waar is.
Daar prik je als juf toch wel doorheen? Gesprek komt nog maar dit zat me een beetje dwars.
Kopieergedrag is redelijk normaal toch op deze leeftijd? Tenminste mijn andere koters deden het ook.
woensdag 20 juni 2018 15:37
woensdag 20 juni 2018 15:51
Wat is het verschil tussen 1 en 2? Oftewel: waarom kan dit niet gewoon in groep 2, verder ontwikkelen op sociaal emotioneel gebied? Ik zou er zelf niet zo snel mee akkoord gaan, vooral omdat het me ontzettend vervelend lijkt om, als je kind een sprong maakt en snel bijtrekt, daarna nóg een jaar te moeten kleuteren. Oftewel: ik zou aandringen op overgaan naar groep 2, en als ze volgend jaar nog steeds problemen zien dan eens kijken hoe en wat (maar ik wacht hier eigenlijk op Pantax en Solo die gaan vertellen waarom blijven zitten sowieso nooit een goed idee is).
woensdag 20 juni 2018 15:52
woensdag 20 juni 2018 16:05
BO2punt0 schreef: ↑20-06-2018 15:51Wat is het verschil tussen 1 en 2? Oftewel: waarom kan dit niet gewoon in groep 2, verder ontwikkelen op sociaal emotioneel gebied? Ik zou er zelf niet zo snel mee akkoord gaan, vooral omdat het me ontzettend vervelend lijkt om, als je kind een sprong maakt en snel bijtrekt, daarna nóg een jaar te moeten kleuteren. Oftewel: ik zou aandringen op overgaan naar groep 2, en als ze volgend jaar nog steeds problemen zien dan eens kijken hoe en wat (maar ik wacht hier eigenlijk op Pantax en Solo die gaan vertellen waarom blijven zitten sowieso nooit een goed idee is).
Dit! Groep twee over doen is meestal effectiever. Sociaal/emotionele ontwikkeling is lastig te meten en wordt door juffen nog wel eens verkeerd geïnterpreteerd.
Ik zou alleen akkoord gaan als kind cognitief ook echt achter is gebleven bij de rest.
Gedraagt je kind zich ook jonger in een setting met alleen oudere kinderen?
woensdag 20 juni 2018 16:13
Ik zou me dan eerder afvragen waarom mijn kind zich als kleiner/jonger voordoet. Misschien omdat hij een periode in zijn korte leven heeft gemist waarin hij "klein" mocht zijn, maar gelijk in de ratrace van school en opvang mee moest? En het kind het eigenlijk fijn zou vinden even lekker klein kind te mogen zijn, zonder verplichtingen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 20 juni 2018 16:18
pejeka schreef: ↑20-06-2018 16:13Ik zou me dan eerder afvragen waarom mijn kind zich als kleiner/jonger voordoet. Misschien omdat hij een periode in zijn korte leven heeft gemist waarin hij "klein" mocht zijn, maar gelijk in de ratrace van school en opvang mee moest? En het kind het eigenlijk fijn zou vinden even lekker klein kind te mogen zijn, zonder verplichtingen?
woensdag 20 juni 2018 16:23
pejeka schreef: ↑20-06-2018 16:13Ik zou me dan eerder afvragen waarom mijn kind zich als kleiner/jonger voordoet. Misschien omdat hij een periode in zijn korte leven heeft gemist waarin hij "klein" mocht zijn, maar gelijk in de ratrace van school en opvang mee moest? En het kind het eigenlijk fijn zou vinden even lekker klein kind te mogen zijn, zonder verplichtingen?
Tja, of het kind 'denkt' dat hij klein moet zijn omdat hij zijn leeftijdsgenoten sociaal en emotioneel al zeker een jaar voorbij is.
Kleuters zitten soms heel bijzonder in elkaar.
woensdag 20 juni 2018 16:30
Het effect is natuurlijk nooit te vergelijken met als je de keuze anders had gemaakt. Je weet niet of het goed is geweest. Er zijn kinderen waarbij het goed uitpakt en kinderen waarbij je achteraf misschien toch had willen weten wat de andere keuze voor effect zou kunnen hebben gehad.
woensdag 20 juni 2018 16:30
De meeste kinderen willen "groot" zijn, vinden ze helemaal geweldig, als ze een half uur langer mogen opblijven, want ze zijn al "groot", of wanneer ze een bepaalde kleine verantwoordelijkheid mogen dragen, want ze zijn al "groot". Als je kind er echt naar verlangt als kleiner te worden behandeld, zou ik toch echt denken aan de post die ik eerder plaatste.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 20 juni 2018 16:38
pejeka schreef: ↑20-06-2018 16:30De meeste kinderen willen "groot" zijn, vinden ze helemaal geweldig, als ze een half uur langer mogen opblijven, want ze zijn al "groot", of wanneer ze een bepaalde kleine verantwoordelijkheid mogen dragen, want ze zijn al "groot". Als je kind er echt naar verlangt als kleiner te worden behandeld, zou ik toch echt denken aan de post die ik eerder plaatste.
Ja, over het algemeen wel. Maar als de juf niet naar je luistert omdat jij als net vier jarige niet huilend verhaal komt halen, maar je geschil wil uit praten, kan het na een tijdje effectiever zijn om dan maar gewenst gedrag te vertonen, dus dan 'besluit' je de grootste jankert van de klas te worden.
Zijn soms heel intelligente kinderen die zo reageren.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 16:47
0.19% gewijzigd
woensdag 20 juni 2018 16:46
Sorry, maar ik ken echt geen vierjarige die aan tafel gaat zitten om als een volwassene een geschil uit te praten. Misschien dat iemand van het kaliber Stephen Hawkins heel wellicht zo was op die leeftijd, maar de meeste kinderen van 4 echt niet. Ik moet het nog zien gebeuren dat ik een vierjarige aan tafel ga zien zitten en tegen een klasgenootje of de juf zeggen: "ik zag dat je je gekwetst voelde, maar vertel nou eens, wat veroorzaakte dat, want ik denk dat er meer achter jouw gevoel zit, dus laten we dat even uitpraten"... Yeah right...Andersom schreef: ↑20-06-2018 16:38Ja, over het algemeen wel. Maar als de juf niet naar je luistert omdat jij als net vier jarige niet huilend verhaal komt halen, maar je geschil wil uit praten, kan het na een tijdje effectiever zijn om dan maar gewenst gedrag te vertonen, dus dan 'besluit' je de grootste kanker van de klas te worden.
Zijn soms heel intelligente kinderen die zo reageren.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 20 juni 2018 16:55
pejeka schreef: ↑20-06-2018 16:46Sorry, maar ik ken echt geen vierjarige die aan tafel gaat zitten om als een volwassene een geschil uit te praten. Misschien dat iemand van het kaliber Stephen Hawkins heel wellicht zo was op die leeftijd, maar de meeste kinderen van 4 echt niet. Ik moet het nog zien gebeuren dat ik een vierjarige aan tafel ga zien zitten en tegen een klasgenootje of de juf zeggen: "ik zag dat je je gekwetst voelde, maar vertel nou eens, wat veroorzaakte dat, want ik denk dat er meer achter jouw gevoel zit, dus laten we dat even uitpraten"... Yeah right...
Typisch weer een Pejeka reactie. Je trekt het gelijk in het extreme.
Kleuter 1. Huilen, snot tot zijn navel: 'Ju juf huf, Joehoep heheeft mijhijn (zand)kasteel stuk stukgemaakt.'
Kleuter 2 loopt naar juf: 'Juf, Joep heeft mijn kasteel stuk gemaakt, en jij doet het steeds opnieuw, ik heb het al gevraagd of hij op wil houden maar hij gaat gewoon door.'
Kleuter 1 krijgt heel waarschijnlijk meer aandacht van juf dan kleuter 2.
woensdag 20 juni 2018 17:01
Andersom schreef: ↑20-06-2018 16:55Typisch weer een Pejeka reactie. Je trekt het gelijk in het extreme.
Kleuter 1. Huilen, snot tot zijn navel: 'Ju juf huf, Joehoep heheeft mijhijn (zand)kasteel stuk stukgemaakt.'
Kleuter 2 loopt naar juf: 'Juf, Joep heeft mijn kasteel stuk gemaakt, en jij doet het steeds opnieuw, ik heb het al gevraagd of hij op wil houden maar hij gaat gewoon door.'
Kleuter 1 krijgt heel waarschijnlijk meer aandacht van juf dan kleuter 2.
Weet ik niet. Wat ik wel kan snappen is dat als een kind denkt dat het te weinig aandacht krijgt, het zich kleiner en hulpelozer gaat voordoen dan het eigenlijk is, eigenlijk een terugkeer naar een jonger stadium, in de hoop dat die aandacht en die verzorging dan alsnog komen. En vaak is dat gewoon omdat in die jongere jaren het kind al té veel op zichzelf en anderen teruggeworpen was, zichzelf als het ware maar moest zien te handhaven, en eigenlijk een fase heeft gemist.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
woensdag 20 juni 2018 17:03
pejeka schreef: ↑20-06-2018 17:01Weet ik niet. Wat ik wel kan snappen is dat als een kind denkt dat het te weinig aandacht krijgt, het zich kleiner en hulpelozer gaat voordoen dan het eigenlijk is, eigenlijk een terugkeer naar een jonger stadium, in de hoop dat die aandacht en die verzorging dan alsnog komen. En vaak is dat gewoon omdat in die jongere jaren het kind al té veel op zichzelf en anderen teruggeworpen was, zichzelf als het ware maar moest zien te handhaven, en eigenlijk een fase heeft gemist.
Gelukkig heb je van andere dingen meer verstand.
woensdag 20 juni 2018 17:11
Andersom, wat een nare ad hominem reactie van jou op Pejeka. Er kan van alles aan de hand zijn en ik vind de gedachtengang van Pejeka heel slim.
Verder vraag ik mij af: zitten groep 1 en 2 bij elkaar in 1 klas? In dat geval zou de beslissing in welke groep kind thuis hoirt misschien ook nog aangekeken kunnen worden?
Verder vraag ik mij af: zitten groep 1 en 2 bij elkaar in 1 klas? In dat geval zou de beslissing in welke groep kind thuis hoirt misschien ook nog aangekeken kunnen worden?
woensdag 20 juni 2018 17:13
Absoluut dit!BO2punt0 schreef: ↑20-06-2018 15:51Wat is het verschil tussen 1 en 2? Oftewel: waarom kan dit niet gewoon in groep 2, verder ontwikkelen op sociaal emotioneel gebied? Ik zou er zelf niet zo snel mee akkoord gaan, vooral omdat het me ontzettend vervelend lijkt om, als je kind een sprong maakt en snel bijtrekt, daarna nóg een jaar te moeten kleuteren. Oftewel: ik zou aandringen op overgaan naar groep 2, en als ze volgend jaar nog steeds problemen zien dan eens kijken hoe en wat (maar ik wacht hier eigenlijk op Pantax en Solo die gaan vertellen waarom blijven zitten sowieso nooit een goed idee is).
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 20 juni 2018 18:01
- hoe oud is je kind? (Van welke maand)
- zitten groep 1 en 2 bij elkaar in de klas? Want dan maakt het eigenlijk geen moer uit waar het op papier zit. Als ze in oktober/februari of wanneer dan ook zien dat je kind zich vlot doorontwikkeld en op niveau is kan het gewoon meegenomen worden in de extra activiteiten van groep 2.
- wij hebben juist de groepen 1 OF 2 losgelaten en richten ons op de doorgaande lijn van ontwikkeling. De kleuters gaan naar ‘de kleutergroep’.
- welk onderdeel van de sociaal-emotionele ontwikkeling blijft achter?
http://www.hco.nl/images/paginas/werken ... nderen.pdf
De link zal het vast niet doen. Dus even kopieëren en plakken. Dan zie je een beetje hoe je kind ervoor staat op sociaal emotioneel gebied.
En je schrijft dat alle kinderen jongere kinderen imiteren. Nou... nee. Dat is zeker niet zo. Een enkeling wel, maar het merendeel niet.
- zitten groep 1 en 2 bij elkaar in de klas? Want dan maakt het eigenlijk geen moer uit waar het op papier zit. Als ze in oktober/februari of wanneer dan ook zien dat je kind zich vlot doorontwikkeld en op niveau is kan het gewoon meegenomen worden in de extra activiteiten van groep 2.
- wij hebben juist de groepen 1 OF 2 losgelaten en richten ons op de doorgaande lijn van ontwikkeling. De kleuters gaan naar ‘de kleutergroep’.
- welk onderdeel van de sociaal-emotionele ontwikkeling blijft achter?
http://www.hco.nl/images/paginas/werken ... nderen.pdf
De link zal het vast niet doen. Dus even kopieëren en plakken. Dan zie je een beetje hoe je kind ervoor staat op sociaal emotioneel gebied.
En je schrijft dat alle kinderen jongere kinderen imiteren. Nou... nee. Dat is zeker niet zo. Een enkeling wel, maar het merendeel niet.
woensdag 20 juni 2018 18:23
Kind is de jongste, ik werk niet dus kind is 4 jaar alleen met mij geweest en peuterspeelzaal.pejeka schreef: ↑20-06-2018 16:13Ik zou me dan eerder afvragen waarom mijn kind zich als kleiner/jonger voordoet. Misschien omdat hij een periode in zijn korte leven heeft gemist waarin hij "klein" mocht zijn, maar gelijk in de ratrace van school en opvang mee moest? En het kind het eigenlijk fijn zou vinden even lekker klein kind te mogen zijn, zonder verplichtingen?