Kopieergedrag

20-06-2018 15:28 42 berichten
Kind blijft waarschijnlijk nog een kaartje in groep 1 omdat kind sociaal emotioneel nog wat jong is
Maar sinds een half jaar Kopieert kind ook gedrag van jongere kindjes op school.
Kind doet zich dus een stuk kleiner voor dan waar is.
Daar prik je als juf toch wel doorheen? Gesprek komt nog maar dit zat me een beetje dwars.
Kopieergedrag is redelijk normaal toch op deze leeftijd? Tenminste mijn andere koters deden het ook.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat is normaal. Maak je geen zorgen.
In welke maand is je kind geboren?
Alles komt goed
Alle reacties Link kopieren
Je wilt dus niet dat kind groep 1 over gaat doen?

Kregen de andere kinderen ook het advies om groep 1 over te doen?

Wacht eerst eens het gesprek af, waarom dit advies wordt gegeven. En luister goed naar de onderbouwing.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Waarom vindt de leerkracht dat je kind die sociaal-emotionele groei niet in groep 2 kan doormaken?
Wat is het verschil tussen 1 en 2? Oftewel: waarom kan dit niet gewoon in groep 2, verder ontwikkelen op sociaal emotioneel gebied? Ik zou er zelf niet zo snel mee akkoord gaan, vooral omdat het me ontzettend vervelend lijkt om, als je kind een sprong maakt en snel bijtrekt, daarna nóg een jaar te moeten kleuteren. Oftewel: ik zou aandringen op overgaan naar groep 2, en als ze volgend jaar nog steeds problemen zien dan eens kijken hoe en wat (maar ik wacht hier eigenlijk op Pantax en Solo die gaan vertellen waarom blijven zitten sowieso nooit een goed idee is).
Alle reacties Link kopieren
Liever groep 2 nog een keer dan groep 1.... hij zal de basis niet van de jonge nieuwkomertjes leren. Een kleuterjaar is lang..... kan zoveel gebeuren. Of zijn ze erg schools aan het werk in groep 2? Daar spelen ze toch hopelijk ook gewoon nog lekker veel....
BO2punt0 schreef:
20-06-2018 15:51
Wat is het verschil tussen 1 en 2? Oftewel: waarom kan dit niet gewoon in groep 2, verder ontwikkelen op sociaal emotioneel gebied? Ik zou er zelf niet zo snel mee akkoord gaan, vooral omdat het me ontzettend vervelend lijkt om, als je kind een sprong maakt en snel bijtrekt, daarna nóg een jaar te moeten kleuteren. Oftewel: ik zou aandringen op overgaan naar groep 2, en als ze volgend jaar nog steeds problemen zien dan eens kijken hoe en wat (maar ik wacht hier eigenlijk op Pantax en Solo die gaan vertellen waarom blijven zitten sowieso nooit een goed idee is).

Dit! Groep twee over doen is meestal effectiever. Sociaal/emotionele ontwikkeling is lastig te meten en wordt door juffen nog wel eens verkeerd geïnterpreteerd.

Ik zou alleen akkoord gaan als kind cognitief ook echt achter is gebleven bij de rest.

Gedraagt je kind zich ook jonger in een setting met alleen oudere kinderen?
Groep 2 overdoen is ook nooit effectief. Flauwekul, die kleuters laten zitten op subjectieve gronden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me dan eerder afvragen waarom mijn kind zich als kleiner/jonger voordoet. Misschien omdat hij een periode in zijn korte leven heeft gemist waarin hij "klein" mocht zijn, maar gelijk in de ratrace van school en opvang mee moest? En het kind het eigenlijk fijn zou vinden even lekker klein kind te mogen zijn, zonder verplichtingen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-06-2018 16:13
Ik zou me dan eerder afvragen waarom mijn kind zich als kleiner/jonger voordoet. Misschien omdat hij een periode in zijn korte leven heeft gemist waarin hij "klein" mocht zijn, maar gelijk in de ratrace van school en opvang mee moest? En het kind het eigenlijk fijn zou vinden even lekker klein kind te mogen zijn, zonder verplichtingen?
:rofl:
pejeka schreef:
20-06-2018 16:13
Ik zou me dan eerder afvragen waarom mijn kind zich als kleiner/jonger voordoet. Misschien omdat hij een periode in zijn korte leven heeft gemist waarin hij "klein" mocht zijn, maar gelijk in de ratrace van school en opvang mee moest? En het kind het eigenlijk fijn zou vinden even lekker klein kind te mogen zijn, zonder verplichtingen?

Tja, of het kind 'denkt' dat hij klein moet zijn omdat hij zijn leeftijdsgenoten sociaal en emotioneel al zeker een jaar voorbij is.

Kleuters zitten soms heel bijzonder in elkaar.
Natuurlijk niet laten zitten in groep 1. Sociaal-emotioneel groeien (wat dat dan ook wezen moge) kan je kind ook wel in groep 2.
Tiana_76 schreef:
20-06-2018 16:10
Groep 2 overdoen is ook nooit effectief. Flauwekul, die kleuters laten zitten op subjectieve gronden.

Het effect is natuurlijk nooit te vergelijken met als je de keuze anders had gemaakt. Je weet niet of het goed is geweest. Er zijn kinderen waarbij het goed uitpakt en kinderen waarbij je achteraf misschien toch had willen weten wat de andere keuze voor effect zou kunnen hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2018 16:23
Tja, of het kind 'denkt' dat hij klein moet zijn omdat hij zijn leeftijdsgenoten sociaal en emotioneel al zeker een jaar voorbij is.

Kleuters zitten soms heel bijzonder in elkaar.
De meeste kinderen willen "groot" zijn, vinden ze helemaal geweldig, als ze een half uur langer mogen opblijven, want ze zijn al "groot", of wanneer ze een bepaalde kleine verantwoordelijkheid mogen dragen, want ze zijn al "groot". Als je kind er echt naar verlangt als kleiner te worden behandeld, zou ik toch echt denken aan de post die ik eerder plaatste.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-06-2018 16:30
De meeste kinderen willen "groot" zijn, vinden ze helemaal geweldig, als ze een half uur langer mogen opblijven, want ze zijn al "groot", of wanneer ze een bepaalde kleine verantwoordelijkheid mogen dragen, want ze zijn al "groot". Als je kind er echt naar verlangt als kleiner te worden behandeld, zou ik toch echt denken aan de post die ik eerder plaatste.

Ja, over het algemeen wel. Maar als de juf niet naar je luistert omdat jij als net vier jarige niet huilend verhaal komt halen, maar je geschil wil uit praten, kan het na een tijdje effectiever zijn om dan maar gewenst gedrag te vertonen, dus dan 'besluit' je de grootste jankert van de klas te worden.

Zijn soms heel intelligente kinderen die zo reageren.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 20-06-2018 16:47
0.19% gewijzigd
Andersom, kijk je bericht even na. Er zit echt een hele nare typefout in.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2018 16:38
Ja, over het algemeen wel. Maar als de juf niet naar je luistert omdat jij als net vier jarige niet huilend verhaal komt halen, maar je geschil wil uit praten, kan het na een tijdje effectiever zijn om dan maar gewenst gedrag te vertonen, dus dan 'besluit' je de grootste kanker van de klas te worden.

Zijn soms heel intelligente kinderen die zo reageren.
Sorry, maar ik ken echt geen vierjarige die aan tafel gaat zitten om als een volwassene een geschil uit te praten. Misschien dat iemand van het kaliber Stephen Hawkins heel wellicht zo was op die leeftijd, maar de meeste kinderen van 4 echt niet. Ik moet het nog zien gebeuren dat ik een vierjarige aan tafel ga zien zitten en tegen een klasgenootje of de juf zeggen: "ik zag dat je je gekwetst voelde, maar vertel nou eens, wat veroorzaakte dat, want ik denk dat er meer achter jouw gevoel zit, dus laten we dat even uitpraten"... Yeah right...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-06-2018 16:46
Sorry, maar ik ken echt geen vierjarige die aan tafel gaat zitten om als een volwassene een geschil uit te praten. Misschien dat iemand van het kaliber Stephen Hawkins heel wellicht zo was op die leeftijd, maar de meeste kinderen van 4 echt niet. Ik moet het nog zien gebeuren dat ik een vierjarige aan tafel ga zien zitten en tegen een klasgenootje of de juf zeggen: "ik zag dat je je gekwetst voelde, maar vertel nou eens, wat veroorzaakte dat, want ik denk dat er meer achter jouw gevoel zit, dus laten we dat even uitpraten"... Yeah right...

Typisch weer een Pejeka reactie. Je trekt het gelijk in het extreme.
Kleuter 1. Huilen, snot tot zijn navel: 'Ju juf huf, Joehoep heheeft mijhijn (zand)kasteel stuk stukgemaakt.'
Kleuter 2 loopt naar juf: 'Juf, Joep heeft mijn kasteel stuk gemaakt, en jij doet het steeds opnieuw, ik heb het al gevraagd of hij op wil houden maar hij gaat gewoon door.'

Kleuter 1 krijgt heel waarschijnlijk meer aandacht van juf dan kleuter 2.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2018 16:55
Typisch weer een Pejeka reactie. Je trekt het gelijk in het extreme.
Kleuter 1. Huilen, snot tot zijn navel: 'Ju juf huf, Joehoep heheeft mijhijn (zand)kasteel stuk stukgemaakt.'
Kleuter 2 loopt naar juf: 'Juf, Joep heeft mijn kasteel stuk gemaakt, en jij doet het steeds opnieuw, ik heb het al gevraagd of hij op wil houden maar hij gaat gewoon door.'

Kleuter 1 krijgt heel waarschijnlijk meer aandacht van juf dan kleuter 2.

Weet ik niet. Wat ik wel kan snappen is dat als een kind denkt dat het te weinig aandacht krijgt, het zich kleiner en hulpelozer gaat voordoen dan het eigenlijk is, eigenlijk een terugkeer naar een jonger stadium, in de hoop dat die aandacht en die verzorging dan alsnog komen. En vaak is dat gewoon omdat in die jongere jaren het kind al té veel op zichzelf en anderen teruggeworpen was, zichzelf als het ware maar moest zien te handhaven, en eigenlijk een fase heeft gemist.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-06-2018 17:01
Weet ik niet. Wat ik wel kan snappen is dat als een kind denkt dat het te weinig aandacht krijgt, het zich kleiner en hulpelozer gaat voordoen dan het eigenlijk is, eigenlijk een terugkeer naar een jonger stadium, in de hoop dat die aandacht en die verzorging dan alsnog komen. En vaak is dat gewoon omdat in die jongere jaren het kind al té veel op zichzelf en anderen teruggeworpen was, zichzelf als het ware maar moest zien te handhaven, en eigenlijk een fase heeft gemist.

Gelukkig heb je van andere dingen meer verstand.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
20-06-2018 17:03
Gelukkig heb je van andere dingen meer verstand.

Logisch nadenken blijkt nog steeds in de meeste gevallen niet zo onjuist.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Andersom, wat een nare ad hominem reactie van jou op Pejeka. Er kan van alles aan de hand zijn en ik vind de gedachtengang van Pejeka heel slim.
Verder vraag ik mij af: zitten groep 1 en 2 bij elkaar in 1 klas? In dat geval zou de beslissing in welke groep kind thuis hoirt misschien ook nog aangekeken kunnen worden?
Alle reacties Link kopieren
BO2punt0 schreef:
20-06-2018 15:51
Wat is het verschil tussen 1 en 2? Oftewel: waarom kan dit niet gewoon in groep 2, verder ontwikkelen op sociaal emotioneel gebied? Ik zou er zelf niet zo snel mee akkoord gaan, vooral omdat het me ontzettend vervelend lijkt om, als je kind een sprong maakt en snel bijtrekt, daarna nóg een jaar te moeten kleuteren. Oftewel: ik zou aandringen op overgaan naar groep 2, en als ze volgend jaar nog steeds problemen zien dan eens kijken hoe en wat (maar ik wacht hier eigenlijk op Pantax en Solo die gaan vertellen waarom blijven zitten sowieso nooit een goed idee is).
Absoluut dit!
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
- hoe oud is je kind? (Van welke maand)
- zitten groep 1 en 2 bij elkaar in de klas? Want dan maakt het eigenlijk geen moer uit waar het op papier zit. Als ze in oktober/februari of wanneer dan ook zien dat je kind zich vlot doorontwikkeld en op niveau is kan het gewoon meegenomen worden in de extra activiteiten van groep 2.
- wij hebben juist de groepen 1 OF 2 losgelaten en richten ons op de doorgaande lijn van ontwikkeling. De kleuters gaan naar ‘de kleutergroep’.
- welk onderdeel van de sociaal-emotionele ontwikkeling blijft achter?

http://www.hco.nl/images/paginas/werken ... nderen.pdf

De link zal het vast niet doen. Dus even kopieëren en plakken. Dan zie je een beetje hoe je kind ervoor staat op sociaal emotioneel gebied.

En je schrijft dat alle kinderen jongere kinderen imiteren. Nou... nee. Dat is zeker niet zo. Een enkeling wel, maar het merendeel niet.
pejeka schreef:
20-06-2018 16:13
Ik zou me dan eerder afvragen waarom mijn kind zich als kleiner/jonger voordoet. Misschien omdat hij een periode in zijn korte leven heeft gemist waarin hij "klein" mocht zijn, maar gelijk in de ratrace van school en opvang mee moest? En het kind het eigenlijk fijn zou vinden even lekker klein kind te mogen zijn, zonder verplichtingen?
Kind is de jongste, ik werk niet dus kind is 4 jaar alleen met mij geweest en peuterspeelzaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven