Kinderdagverblijf flexibel

20-06-2018 20:42 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Onze dochter van 17 maanden gaat over een maand beginnen bij een kinderdagverblijf. Door ons wisselende werkrooster moeten we de opvang flexibel, dus niet op vaste dagen, afnemen. In praktijk zal ze ongeveer 2 ochtenden per week gaan.
Alleen werkt het bij het kdv zo dat de kinderen die flexibel komen , worden verdeeld over de groepen, ze zitten dus niet bij een vaste groep of juf.
Ze proberen wel zoveel mogelijk 1 groep voor het kind aan te houden, maar dit lukt niet altijd.
Ik ben verder helemaal tevreden met de keuze voor dit kdv, alleen "hormonaal" (?) Gezien vind ik dit toch wel een dingetje....geen vaste juf en stamgroep, of wat is jullie ervaring?
Alle reacties Link kopieren
Daarom heb ik voor een ervaren gastouder gekozen. Geen gehannes en gesleep met mijn kind.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me niks, en ik ben niet hormonaal ;-)
Lijkt me onhandig, maar vanuit kdv wel logisch. En wat heb je liever: Geen plek, of wisselende groepen?

Ons kdv heeft maar 1 groep, dus daar is dat probleem niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap vanuit het KDV dat ze flexibele opvang zo regelen (veel KDV’s hebben volgens mij überhaupt die optie niet omdat het lastig uitvoerbaar is), maar ik zou het voor mijn kind absoluut niet willen. Als je pech hebt, zit ze elke dag die ze komt in een andere groep en dito leidster.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel groepen en leidsters zijn er?
nouschi wijzigde dit bericht op 20-06-2018 20:50
1.37% gewijzigd
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Het zou mij niks uitmaken maar ik ben de enige zo te zien...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
20-06-2018 20:49
Hoeveel groepen en leidsters zijn er?
Voor kdv 3 groepen, bso weet ik niet natuurlijk, maar in ons geval 3 en iedere groep heeft 3 vaste juffen...
Alle reacties Link kopieren
Ligt een beetje aan je kind denk ik. Scheelt ook al dat het geen baby meer is, maar ik zou me er zelf niet druk om maken. Aangezien het flexibel is, mis je sowieso al structuur want op dinsdag zijn er bij leidster A andere kinderen dan op donderdag of vrijdag. Leidster B werkt alleen op woensdag en C halve dagen... om maar wat te noemen

Wij hebben dit ook een tijdje gedaan omdat er nog geen vaste plek was en mijn kind van net 2 leed er totaal niet onder. Ligt wellicht ook een beetje aan de structuur, bij ons waren het 3 'lokalen' naast elkaar en de kinderen zaten allen in hun eigen lokaal om te eten/slapen maar de rest vd tijd liep iedereen door elkaar. Had ook altijd het idee dat mijn kind zich als peuter meer hechtte aan bepaalde kinderen waarmee hij leuk kon spelen dan aan leidsters.
nootboek wijzigde dit bericht op 20-06-2018 21:11
29.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
nootboek schreef:
20-06-2018 20:58
Ligt een beetje aan je kind denk ik. Scheelt ook al dat het geen baby meer is, maar ik zou me er zelf niet druk om maken.

Wij hebben dit ook een tijdje gedaan omdat er nog geen vaste plek was en mijn kind van net 2 leed er totaal niet onder. Ligt wellicht ook een beetje aan de structuur, bij ons waren het 3 'lokalen' naast elkaar en de kinderen zaten allen in hun eigen lokaal om te eten/slapen maar de rest vd tijd liep iedereen door elkaar.
Dat is hier ook inderdaad, 3 lokalen naast elkaar en deuren kunnen evt open worden gezet, dus geen aparte hokken zeg maar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon eens afwachten hoe het gaat verlopen. Zelf enige tijd geleden overgestapt van gastouder naar kdv, ook flexibele plek. Ondanks dat we niet meer tevreden waren over gastouder, zag ik ook op tegen overstap. Met name omdat dochter (2 jaar) dus zou moeten wennen aan verschillende leidsters en aan veel andere kinderen.
Mijn ervaring is dat alle leidsters ontzettend lief (en professioneel) zijn, en dat mijn dochter (die best verlegen kan zijn) het ontzettend naar haar zin heeft. Het lijkt haar niet uit te maken welke van de leidsters ze treft.

Ik denk zelf eigenlijk dat het voor een kind ook wel goed is om te wennen aan verschillende leidsters, en aan verschillende kinderen. Het belangrijkste is denk ik dat de leidsters zich proberen te verplaatsen in jouw kind en in dat wat jouw kind gewend is. Bijvoorbeeld wat betreft bedritueel, manier van troosten bij verdriet etc.
Als het goed is kun je dit straks ook aangeven bij het kdv.
eckano schreef:
20-06-2018 20:50
Het zou mij niks uitmaken maar ik ben de enige zo te zien...
Mij ook niet. Leidsters werken toch ook niet allemaal fulltime? Dus het had anders ook zomaar kunnen zijn dat hij twee dagen per week een andere leidster had.
Alle reacties Link kopieren
Pien252 schreef:
20-06-2018 21:06
Ik zou gewoon eens afwachten hoe het gaat verlopen. Zelf enige tijd geleden overgestapt van gastouder naar kdv, ook flexibele plek. Ondanks dat we niet meer tevreden waren over gastouder, zag ik ook op tegen overstap. Met name omdat dochter (2 jaar) dus zou moeten wennen aan verschillende leidsters en aan veel andere kinderen.
Mijn ervaring is dat alle leidsters ontzettend lief (en professioneel) zijn, en dat mijn dochter (die best verlegen kan zijn) het ontzettend naar haar zin heeft. Het lijkt haar niet uit te maken welke van de leidsters ze treft.

Ik denk zelf eigenlijk dat het voor een kind ook wel goed is om te wennen aan verschillende leidsters, en aan verschillende kinderen. Het belangrijkste is denk ik dat de leidsters zich proberen te verplaatsen in jouw kind en in dat wat jouw kind gewend is. Bijvoorbeeld wat betreft bedritueel, manier van troosten bij verdriet etc.
Als het goed is kun je dit straks ook aangeven bij het kdv.
Thnx!! Precies mijn verhaal, ook van gastouder naar kdv, om zelfde reden. Bedankt voor je verhaal.
Maar ook al zou ze een vaste groep hebben dan is de kans er toch ook dat ze, aangezien ze op wisselende dagen komt, vaak met verschillende kinderen en leidsters zit?
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
20-06-2018 21:10
Maar ook al zou ze een vaste groep hebben dan is de kans er toch ook dat ze, aangezien ze op wisselende dagen komt, vaak met verschillende kinderen en leidsters zit?
Dat is zo idd....daarom is het handig om op viva te relativeren blijkbaar ;) wellicht maak ik me meer druk dan nodig
Alle reacties Link kopieren
ditbenik88 schreef:
20-06-2018 20:51
Voor kdv 3 groepen, bso weet ik niet natuurlijk, maar in ons geval 3 en iedere groep heeft 3 vaste juffen...
Nou prima toch. Gewoon proberen, zie je wel hoe het gaat.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer. Hier kon het wel, we betaalden trouwens ook iets meer in het uur.
Ik moest 2 weken van te voren door geven wanneer hij kwam. Mijn ervaring is dat er sowieso wel wisselingen zijn, helemaal in de zomer. Zoon heeft daar geen moeite mee gehad.
Alle reacties Link kopieren
Die van mij had dat op die leeftijd niet getrokken. Als z’n vaste leidster er (even) niet was dan was hij altijd uit z’n normale doen.
Alle reacties Link kopieren
2 ochtendjes per week... waar hebben we het over.. en je kind is al 1,5. Ik denk dat het wel meevalt allemaal.

En als je het toch niet wil, waarom kijk je niet naar een kleiner kdv? Bij ons zijn bijvoorbeeld maar 2 groepen waar de hele week dezelfde medewerksters op staan. Dan valt het wel mee met de wisselingen.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen!
De periode tot 2 is erg belangrijk voor een veilige hechting.

Het kind moet zich dan kunnen hechten aan vertrouwde vaste verzorgers.

Naast papa en mama kunnen er dan niet zoveel mensen meer bij.

Dan wil je echt niet te maken hebben met een stuk of 5 wisselende kinderdagverblijf verzorgsters.

Een kind is tot een jaar of 2 a 2,5 dus veel beter af bij een goede gastouder.

Daarna wordt de interactie tussen kinderen steeds belangrijker.
Dus dn kan het voor het ind leuker zijn om over te stappen .
Alle reacties Link kopieren
Als je denkt dat een kind van 17 maanden sociaal wordt door te wennen aan verschillende leidsters en kinderen dan heb je het goed mis.

Ten eerste kan een kind van die leeftijd zich sowieso nog niet in anderen verplaatsen. Dat komt pas veel later.

Rekening kunnen houden met anderen leer je ook alleen maar als er rekening wordt gehouden met jou. Een kind leert te herkennen wat een ander nodig heeft doordat er aan zijn eigen behoeften tegemoet wordt gekomen. Niet door maar met zoveel mogelijk mensen om te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijne geldt denk ik wel wat sugarmiss zegt. Hij zit intussen op de peutergroep (naast z’n oude groep) en heeft zich op beide groepen aan een leidster gehecht die er al zijn dagen was. De andere leidsters (die hij kent van 1 dag) vindt hij lief maar toch anders. Het zijn vier leidsters in totaal, en als op zijn groep zijn vaste leidsters er even niet zijn geef ik hem af aan z’n oude babyleidster.

Niet omdat ik een zeikmoeder ben hoor, en ook niet omdat kind huilt. Het is gewoon voor iedereen duidelijk dat dat prettiger is voor kind en dus doen ze dat zo.

Drie groepen en negen leidsters lijkt me echt niks. Tenzij je kind een ontzettende allemansvriend/flierefluiter is.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk zal het in de praktijk allemaal wel mee vallen en zul je zien dat ze heus wel regelmatig op dezelfde groep terecht kan. Ik snap wel dat ze niet 5 dagen een vaste kindplek bezet gaan houden (= 62 uur opvang) voor een kindje dat 12 uur komt.

Hier is helaas geen flexibele opvang mogelijk dus hebben we twee vaste dagen op een vaste groep maar er vervalt regelmatig een vaste dag omdat ik dan geen opvang nodig heb. Deze dag mag ik dan als ruildag inzetten en het gebeurd regelmatig dat dochter dan bij de andere peutergroep moet aansluiten. Dochter lijkt er geen last van te hebben... Het is een kleinschalige opvang en ze 'kent' inmiddels iedereen (ze gaat vanaf 22 maanden, is nu bij a 2,5).
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
20-06-2018 22:09
Voor mijne geldt denk ik wel wat sugarmiss zegt. Hij zit intussen op de peutergroep (naast z’n oude groep) en heeft zich op beide groepen aan een leidster gehecht die er al zijn dagen was. De andere leidsters (die hij kent van 1 dag) vindt hij lief maar toch anders. Het zijn vier leidsters in totaal, en als op zijn groep zijn vaste leidsters er even niet zijn geef ik hem af aan z’n oude babyleidster.

Niet omdat ik een zeikmoeder ben hoor, en ook niet omdat kind huilt. Het is gewoon voor iedereen duidelijk dat dat prettiger is voor kind en dus doen ze dat zo.

Drie groepen en negen leidsters lijkt me echt niks. Tenzij je kind een ontzettende allemansvriend/flierefluiter is.

Het gaat om 2 ochtendjes per week hè... en het kind is al 1,5.., een kind gaat daar echt niet ineens een hechtingsstoornis van krijgen.. zou wat zijn, dan heeft zo ongeveer elk kind in NL inmiddels een hechtingsstoornis. Sugarmiss heeft de onderzoeken niet helemaal begrepen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
20-06-2018 21:43
Niet doen!
De periode tot 2 is erg belangrijk voor een veilige hechting.

Van 2 ochtenden opvang raakt een kind echt niet onveilig gehecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven