Dochter 8 jaar verliefd ?

04-07-2018 00:44 35 berichten
Mijn dochter van 8 jaar is verliefd zegt ze al een aantal maanden. Ik heb ook een dochter van 13 die "nog nooit" verliefd geweest is en geen interesse heeft in verkering. Maar mijn dochter van 8 is dus verliefd en heeft 2x verkering laten vragen (zo gaat dat blijkbaar in groep 4/5)
Ze kan het niet voor zich houden en heeft dit gedeeld met vriendinnetjes dus "iedereen" weet het.
Het kindje waarop ze verliefd zegt te zijn is zelf ook een meisje.
Mijn dochter zegt dat ze de hele dag aan haar denkt en schuift niet onder stoelen of banken dat ze verliefd is op het meisje uit haar klas. Zelfs kinderen in de buurt weten dit.

Nu zeggen de kinderen op school dat ze lesbisch is en dat vind ze nog niet zo erg. Maar ze heeft mij een brief geschreven waarin ze verteld dat ze veroordeeld word. En dat ze er niks aan kan doen en er niet om vraagt om verliefd te worden. (Voor haar leeftijd erg intelligent en wijs)

Maar nu ze 2x afgewezen is... wat nou eenmaal kan gebeuren is ze zo verdrietig.
Ik heb gezegd dat zoals zij er niks aan kan doen haar vriendinnetje er niks aan kan doen dat het niet wederzijds is.

Mijn vraag is of jullie kinderen of jullie zelf vroeger ook op die leeftijd al zo bezig waren met verliefdheden en welke reacties je wel of niet zou geven.
Ik was wel verliefd op die leeftijden maar ik was gesloten... en nu nog. Ik loste alles zelf op en deelde gewoon niks. Had ook niemand om wat mee te delen.
Mijn dochter niet die is juist open en eerlijk.

Ik wil het niet groter maken dan het is maar ze zat er al een tijd mee en op dit moment denk ik dat ze er te veel mee bezig is maar wie ben ik.. Ik kan wel meer vinden en lees liever jullie mening en nog liever ervaringen.

Als ik op Google kijk zie ik wel wat.. maar ik wil graag weten wat herinneringen zijn van mensen en hoe ouders reageren.

Bedankt alvast voor reacties. Ik ga slapen en denk dat ik morgen avond pas kan kijken en reageren ivm werk.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat het heel erg per kind verschilt (zoals je zelf ook al merkt), of ze jong verliefd worden. En ook per klas, hoe open daarmee om wordt gegaan.
Maar ik lees er in ieder geval niets raars aan, dat je dochter van 8 al serieus verliefd is. Dat komt zeker wel vaker voor.

En ja, als een kind van 8 al serieus verliefd kan worden, dan kan het ook best dat je dochter nu al merkt dat ze meer op meisjes dan op jongens valt.
Misschien kun je een keertje aan haar uitleggen hoe het komt dat haar klasgenoten daar raar over doen. (-> Het komt minder vaak voor dan meisjes die op jongens vallen, veel kinderen weten op die leeftijd nog niet zeker of ze zelf op jongens of meisjes vallen, enz.)
Ja hoor....bij mijn jongste in de klas hebben een aantal kinderen diverse verkeringen gehad en zijn ook serieus verliefd. Zelfde leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen kinderen maar ik was op mijn 6e al verliefd en hij vroeg mij toen ook verkering. op mijn 7e weer een ander en zo ging dat door :) Was allemaal heel lief beetje hand vast houden en zoentje.

Vind het knap dat je dochter zo open daar over is, want ik was dat echt niet wilde niet dat mijn moeder dat wist. En nog ben ik niet 1 2 3 dat ik het vertel als ik verliefd ben.

Oh en ik kende ook liefdeverdriet toen, want als het uit was voelde ik mij zeer rot maar dat hield ik dus ook voor mijzelf.

Dus het helemaal niet raar of gek, de één is er sneller verliefd dan de ander.
''Geen woorden maar daden''
Alle reacties Link kopieren
Ik ken een jongetje dat nog iets jonger was toen hij verliefd werd, het duurt nu al 3 jaar. Het is wederzijds en tijdens de vakantie laten ze hun moeders kaarten sturen waarop ze dan zelf schrijven: lieve x ik mis je. Hartje hartje.

Ik vind het wel cute, maar ook een beetje raar en vraag me af of het feit dat hij ass heeft (en zij misschien ook, ken haar niet goed) er wat mee te maken heeft dat het al zo lang duurt en hij zó hevig verliefd is. Het is nl bijna obsessief. In mijn ogen.
.
Alle reacties Link kopieren
Zeker kan dat. Ik zou alleen wel het gesprek met haar aangaan over wat ze doet met die gevoelens. Nu strooit zij ze open en bloot en hoewel dat een hele mooie eigenschap is, zie je dat ze daar sociaal mogelijk wat problemen door kan krijgen. Dan is een iets andere tactiek misschien toch verstandiger. Als je het moeilijk vindt dit met haar op te pakken zou je de ib’er van school kunnen vragen mee te denken.
Het leven is niet eerlijk
Ja hoor, hier zijn de achtjarige en vriendinnetje verliefd op Jace Norman (Henry Danger). Ze heeft een foto boven haar bed en ze hebben laatst een spreekbeurt over hem gedaan :rofl:

Vroeger toen ik zelf die leeftijd had begon het pas een beetje in de vijfde en zesde klas. Tenminste, bij ons op school, op andere scholen misschien eerder/later.
Alle reacties Link kopieren
Sorry geen tips maar ik vind jouw dochter wel cool eigenlijk. Ik hoop dat ondanks dat ze "veroordeeld" wordt over dat ze verliefd is op een meisje, ze op deze open manier met verliefdheid blijft omgaan.

Jammer voor haar dat het niet wederzijds is. Maar zoals jij over je dochter vertelt, gaat ze daar ook overheen komen en wordt ze nog een stukje wijzer dan ze al klinkt.

Misschien is het voldoende als je gewoon naar haar luistert en geen oordeel hebt over hoe ze zich voelt. Volgens mij is dat makkelijk voor jou, want in je OP kom je ook oordeellloos over. Op die manier voelt ze zich waarschijnlijk begrepen en grote kans dat dat genoeg is.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, ik was al vanaf de kleuterklas verliefd op 1 jongen. Dat heeft geduurd tot ongeveer 14 jr. Helaas was het niet wederzijds dus het bleef bij hartjes tekenen en zwijmelen. Soms was het geheim en dan weer deelde ik het. In groep 5 begon de verkeringstijd, kustikkertje, briefjes schrijven verkering vragen, clubje oprichten met andere verliefden we waren er maar druk mee. Sochtends de een en smiddags weer een ander haha.
Dochter deelt ook alles, ook altijd verliefd. Heerlijk die verhalen, als het niet wederzijds is dan is hij weer stom enz. Of iemand is op haar die zij niet ziet zitten. Luister haar lekker aan in haar verliefde verhalen. Fijn dat ze het bij je kwijt wilt en kan.
In de klas van mijn zoon zitten ook wel een paar die verliefd zijn en verkering hebben, geen idee hoe serieus dat is.

Ik denk nog wel; geef haar ook gewoon de ruimte om verdrietig en teleurgesteld te zijn. Als je verliefd op iemand bent en diegene is dat niet op jou, dan is dat jammer en daar mag je best verdrietig over zijn.

Verder doe je het denk ik prima, ze weet nu dat er niks mis is met op meisjes of jongens vallen en dat jij daar open in bent
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje heeft trouwens ook jaren verkering gehad, van groep 6 tot brugklas. Erg gezellige verkering, niks obsessief of autisme. Kaartje voor Jan met kerst en vakantie hoorde er standaard bij. Incl harten enzo. Kinderen spelen het ook na wat ze zien in films misschien (althans zo ervaarden wij het vroeger, als je verkering hebt moet je schrijven met mekaar.. )
Alle reacties Link kopieren
ditjedatje schreef:
04-07-2018 07:52
Mijn zusje heeft trouwens ook jaren verkering gehad, van groep 6 tot brugklas. Erg gezellige verkering, niks obsessief of autisme. Kaartje voor Jan met kerst en vakantie hoorde er standaard bij. Incl harten enzo. Kinderen spelen het ook na wat ze zien in films misschien (althans zo ervaarden wij het vroeger, als je verkering hebt moet je schrijven met mekaar.. )
Hoe is het uit gegaan? En was zij of hij daar erg van van slag of ging het 'vanzelf' over?

En wb het obsessieve, waarschijnlijk is dat niks bijzonders inderdaad. Is verliefdheid niet altijd wat obsessief, hoe oud je ook bent? :proud:
.
Alle reacties Link kopieren
Jaren heb ik verkering gehad. Van de kleuterklas tot groep 7. Toen had ik mijn haar geknipt en dat vond hij niet mooi, hoppa uit was de toen zo dikke verkering. Geen traan erom gelaten.
Ik had tot mijn 6e verkering met een buurtkind van dezelfde leeftijd. Mijn moeder en zijn moeder waren bevriend dus speelden we regelmatig samen, gingen hand in hand samen naar school, de speeltuin etc. Kan me niet herinneren of we ooit ook kusjes hebben gegeven hahahaha. Beide moeders vonden het wel schattig.
Het ging uit omdat wij gingen verhuizen en we allebei naar een andere school gingen.
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
04-07-2018 08:13
Jaren heb ik verkering gehad. Van de kleuterklas tot groep 7. Toen had ik mijn haar geknipt en dat vond hij niet mooi, hoppa uit was de toen zo dikke verkering. Geen traan erom gelaten.
:rofl: heerlijk!
.
Op mijn 4e had ik al een vriendje. Op mijn 6e werd dit een ander en dat heeft best lang geduurd. Zo rond groep 7/8 was dat over want er waren nog zoveel meer leuke jongens. Ik was altijd wel op iemand verliefd :hihi:
Alle reacties Link kopieren
Ik was al heel jong verliefd op cowboys. Op dat stoere dus niet echt op een persoon. Misschien ging het me om de paarden. Dat is nu niet meer zo. Cowboys en paarden vind ik niks meer.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind had laatst wel verkering, ook 8. Met wederzijdse toestemming is het toen weer uitgegaan. Of ze verliefd was? Tja, dat weet ik niet.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Bedankt voor jullie reacties! Ik was mijn topic vergeten dus vandaar mijn late reactie terug. Mijn meisje nog steeds verliefd verteld het ook tegen oudere nichtjes en andere kinderen want ze zit er vol van.. geen groot geheim. Veel positieve reacties als in "maakt niks uit je bent nog steeds lief" gelukkig maar.


Negatieve reacties zeer zeker ook maar het boeit haar al wat minder. Het meisje zelf is nog steeds haar beste vriendin gelukkig want daar was ze zo bang voor.

Ik heb haar verteld dat het wel vaker gebeurt dat als je verliefd word het niet wederzijds is en dat dat heel vervelend is voor haar Of voor wie dan ook maar dat er niks aan te doen is.

Ze mag best verdrietig zijn en dat neem ik wel serieus. Nu vind ze het jammer en soms begint ze wel te jammeren en te klagen maar blijft toch verliefd en stiekem hopen. Ze gaat alleen niet voor de derde keer verkering vragen. Dat vind ik verstandig. Ze is blij dat ze nog vriendinnetjes zijn.


En wat de rest vind maakt haar niks uit zegt ze.. soms wel maar goed ze is 8. Ze weet dat anderen er anders over kunnen Denken. Ze zegt wel dat ze later nog steeds verkering met een meisje wil en daar ook kindjes mee wil ze riep gisteren ook toen ik ondoordacht een grapje maakte over een jongentje dat ze geen jongen hoeft en ik dat wel wist.. a publiek dus wat de familie denkt maakt ook niks uit (verjaardag) Mij ook niet als ik eerlijk ben.

We zien het wel.. als ze later maar gelukkig zijn en met wie moeten ze uiteindelijk zelf maar weten.
Zij heeft er geen boodschap aan Wat anderen vinden merk ik soms maar de eerste reacties had ze last van.
Hoop dat dat zo blijft dat ze zichzelf leuk vind zoals ze is.

Ik luister en troost haar waar nodig. verder kan ik toch niks doen.
Hopelijk vliegt die verliefdheid voorbij net zoals bij jullie vroeger en gaat ze zich weer richten op andere dingen lekker spelen bijvoorbeeld.
Yellow002 schreef:
04-07-2018 07:45
Sorry geen tips maar ik vind jouw dochter wel cool eigenlijk. Ik hoop dat ondanks dat ze "veroordeeld" wordt over dat ze verliefd is op een meisje, ze op deze open manier met verliefdheid blijft omgaan.

Jammer voor haar dat het niet wederzijds is. Maar zoals jij over je dochter vertelt, gaat ze daar ook overheen komen en wordt ze nog een stukje wijzer dan ze al klinkt.

Misschien is het voldoende als je gewoon naar haar luistert en geen oordeel hebt over hoe ze zich voelt. Volgens mij is dat makkelijk voor jou, want in je OP kom je ook oordeellloos over. Op die manier voelt ze zich waarschijnlijk begrepen en grote kans dat dat genoeg is.
Bedankt voor je lieve reactie.
Ik oordeel zeer zeker niet ik heb haar zelf gemaakt en vind haar perfect zoals ze is.
Maakt mij niks uit of ze later met een man of vrouw thuis komt.. Ik heb geen beeld over wat ze moeten worden en wie ze moeten zijn.
Houden van doe ik toch wel.
tv-icoon schreef:
04-07-2018 08:41
Ik was al heel jong verliefd op cowboys. Op dat stoere dus niet echt op een persoon. Misschien ging het me om de paarden. Dat is nu niet meer zo. Cowboys en paarden vind ik niks meer.
Hahaha! Leuke reactie bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Veel positieve reacties als in "maakt niks uit je bent nog steeds lief" gelukkig maar


Waarom zou men haar niet meer lief vinden? Aparte reactie

Je dochter is wel erg dramatisch.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Yellow002 schreef:
04-07-2018 07:45
Sorry geen tips maar ik vind jouw dochter wel cool eigenlijk. Ik hoop dat ondanks dat ze "veroordeeld" wordt over dat ze verliefd is op een meisje, ze op deze open manier met verliefdheid blijft omgaan.
Precies dit :flirting:
calvijn1 schreef:
10-07-2018 00:08
Veel positieve reacties als in "maakt niks uit je bent nog steeds lief" gelukkig maar


Waarom zou men haar niet meer lief vinden? Aparte reactie

Je dochter is wel erg dramatisch.
Ja... Dat is ze idd soms.

In dit geval denk ik omdat dit letterl kijk gezegd is tegen haar. Dat ze haar nog wel lief vinden.

Ook omdat sommige kinderen haar "vies" of raar vinden.
Ze neemt het zo letterlijk soms.

Ze is soms wel wat dramatisch ja.
Maar goed. Dat word wel besproken met de IB er omdat ik dat ook wel eens vind met sommige dingen.
Alle reacties Link kopieren
Lampie1986 schreef:
09-07-2018 23:28
Bedankt voor je lieve reactie.
Ik oordeel zeer zeker niet ik heb haar zelf gemaakt en vind haar perfect zoals ze is.
Maakt mij niks uit of ze later met een man of vrouw thuis komt.. Ik heb geen beeld over wat ze moeten worden en wie ze moeten zijn.
Houden van doe ik toch wel.
♡ volgens mij kan er weinig misgaan met zo'n houding van haar moeder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven