misschien stille ondervoeding baby (bijna) 4 maanden

06-07-2018 15:21 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Onze dochter van nu bijna 4 maanden groeit niet goed, wel in de lengte maar niet in gewicht. Met 2,5 maand viel dat al op en was ze minimaal gegroeid in 4 weken, maar toen de check op het cb was met 3 maanden was ze in die 2 weken goed gegroeid had ze weer een stijgende lijn. Niks meer aan de hand dachten we. Nu had ze vandaag de 4 maanden check en was ze amper 200 gram aangekomen in 1 maand tijd en had ze weer een afbuigende lijn. Cb-arts maakte zich nog geen zorgen maar ze moet de komende weken wel echt gaan aankomen en dacht aan stille ondervoeding.

Onze dochter is een super tevreden meisje, huilt amper, is heel actief (kan beiden kanten omrollen etc) lacht veel en slaapt heeel goed (van 18.30-07.00) en krijgt (ivm de lange nacht zonder voedingen) ongeveer om de 3 uur borstvoeding omdat ze met 2 maanden ook al iets slechter groeide en ze anders wel erg weinig voedingen op een dag had. Ik ben in ieder geval van plan om er nog eventjes 3/3,5 uur tussen te laten en niet al 4 uur.

Omdat ze zo tevreden is en voldaan lijkt na een voeding denken ze nu dus aan stille ondervoeding, ze is waarschijnlijk 'gewend' geraakt aan minder melk per voeding en neemt nu dus ook niet meer. Mijn melkproductie is hier dus ook op afgestemd. Cb gaf aan om even te kijken wat ze drinkt door afgekolfde aan haar te geven en zelf af te kolven (zodat je weet hoeveel melk je per voeding hebt)

Iemand ervaring met borstvoeding en stille ondervoeding? Is het handig om na elke voeding te kolven zodat de productie omhoog gaat? Maar gaat zij dan ook vanzelf meer drinken per voeding of hoe gaat dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Baby's zijn veel efficienter in borstvoeding uit borsten halen dan kolfapparaten. Dus zeker niet alles kolven en dan in de fles geven. Kolven na de voeding, of tussen voedingen in om de productie te verhogen kan wel helpen.

Maar zinvoller is het om een regeldag te simuleren door haar om de twee uur aan te leggen. Ook zou je juist weer een avond en/of nachtvoeding kunnen introduceren, blijkbaar heeft ze die nog wel nodig, ook al wordt ze daar niet voor wakker, dan maak je haar maar wakker.
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
06-07-2018 15:27
Baby's zijn veel efficienter in borstvoeding uit borsten halen dan kolfapparaten. Dus zeker niet alles kolven en dan in de fles geven. Kolven na de voeding, of tussen voedingen in om de productie te verhogen kan wel helpen.

Maar zinvoller is het om een regeldag te simuleren door haar om de twee uur aan te leggen. Ook zou je juist weer een avond en/of nachtvoeding kunnen introduceren, blijkbaar heeft ze die nog wel nodig, ook al wordt ze daar niet voor wakker, dan maak je haar maar wakker.
Oh heb ik onduidelijk neergezet, ik bedoelde dat zijn een keer afgekolfde melk uit de vriezer krijgt en ik afkolf zodat ik kan zien wat ik kolf per keer (ongeveer dus)

Consultatiebureau raadde wakker maken nog af omdat je dan haar hele slaapritme in de war gooit terwijl die nu zo goed is... Maar als ze volgende maand weer te weinig is gegroeid is dat misschien toch wel nodig.

En hoe stimuleer je een regeldag? Hier gaat ze niet drinken als ze niet wilt, ik probeerde haar net even aan te leggen, ze had 2,5 uur geleden gegeten maar dan heeft ze totaaal geen interesse en gaat ze niet zuigen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad meer aanleggen! Maar misschien is het ook wel zinvol om een lactatiekundige in te schakelen voor nog meer tips.
"Ik ben in ieder geval van plan om er nog eventjes 3/3,5 uur tussen te laten en niet al 4 uur. "

Dat is sowieso iets dat niet opgaat voor borstvoeding.
Misschien is dit interval al te lang voor jouw baby! Mijn kinderen dronken om de 2 uur, en dat hebben ze maandenlang gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Oh en heb je al wel eens een droomvoeding geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
3thee schreef:
06-07-2018 15:34
"Ik ben in ieder geval van plan om er nog eventjes 3/3,5 uur tussen te laten en niet al 4 uur. "

Dat is sowieso iets dat niet opgaat voor borstvoeding.
Misschien is dit interval al te lang voor jouw baby! Mijn kinderen dronken om de 2 uur, en dat hebben ze maandenlang gedaan.
Als het aan mijn dochter ligt laat ze er 4 uur tussen, ik ben dus van plan om er voorlopig nog niet meer dan 3/3,5 uur tussen te laten. Hoezo gaat dat niet op voor borstvoeding? Ik voed op verzoek, soms drinkt ze idd een keer extra maar als ik haar niet pak na 3/3,5 uur laat ze er 4 uur tussen.
Alle reacties Link kopieren
Lisot schreef:
06-07-2018 15:36
Oh en heb je al wel eens een droomvoeding geprobeerd?
Wat is droomvoeding ook alweer precies? Mijn oudste kreeg vanaf 4 maanden een rijstebloem papflesje in de avond maar dat was meer in de hoop voor meer uren slaap maar dat is bij onze jongste dus niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
lalala1992 schreef:
06-07-2018 15:33
Oh heb ik onduidelijk neergezet, ik bedoelde dat zijn een keer afgekolfde melk uit de vriezer krijgt en ik afkolf zodat ik kan zien wat ik kolf per keer (ongeveer dus)

Consultatiebureau raadde wakker maken nog af omdat je dan haar hele slaapritme in de war gooit terwijl die nu zo goed is... Maar als ze volgende maand weer te weinig is gegroeid is dat misschien toch wel nodig.

En hoe stimuleer je een regeldag? Hier gaat ze niet drinken als ze niet wilt, ik probeerde haar net even aan te leggen, ze had 2,5 uur geleden gegeten maar dan heeft ze totaaal geen interesse en gaat ze niet zuigen.
Wat je kolft per keer hoeft dus geen indicatie te zijn voor wat je dochter drinkt, dus dat is ook niet zinvol. Dan kun je nog beter dochter voor en na de voeding wegen, al is dat ook vrij onnauwkeurig.

Als ze echt niet wil drinken is het wel lastig, dan zou ik toch kiezen voor 's avonds en 's nachts wakker maken. Mijn ervaring is dat baby's vrij goed half slapend kunnen drinken.
lalala1992 schreef:
06-07-2018 15:37
Als het aan mijn dochter ligt laat ze er 4 uur tussen, ik ben dus van plan om er voorlopig nog niet meer dan 3/3,5 uur tussen te laten. Hoezo gaat dat niet op voor borstvoeding? Ik voed op verzoek, soms drinkt ze idd een keer extra maar als ik haar niet pak na 3/3,5 uur laat ze er 4 uur tussen.
Ik lees vaak dat mensen naar een schema willen van om de 4 uur omdat ze denken dat dat moet, maar dat is dan weer gebaseerd op hoeveel je van flesvoeding op een dag mag en gaat dus niet op voor borstvoeding.
Maar als je haar al volgt dan is dat natuurlijk goed. (Alleen niet iedereen doet dat...verbazingwekkend genoeg. Ik kende ook iemand die geen ZIN had om zo vaak te voeden en dat kind raakte dus echt ondervoed.)

Mijn tweede kwam ook niet zoveel aan, maar die zag er goed uit en deed genoeg, dus dat is nooit een punt geweest.
Alle reacties Link kopieren
lalala1992 schreef:
06-07-2018 15:38
Wat is droomvoeding ook alweer precies? Mijn oudste kreeg vanaf 4 maanden een rijstebloem papflesje in de avond maar dat was meer in de hoop voor meer uren slaap maar dat is bij onze jongste dus niet nodig.
Een droomvoeding is een voeding die je haar slapend geeft. Je pakt haar wel op en legt haar aan, maar zij slaapt dan door.

Verder, is ze goed alert en heeft ze een goede drinktechniek? BV kinderen groeien ook anders dan kinderen die kv krijgen. De curves die het CB gebruikt zijn gebaseerd op KV kinderen. Mijn oudste was achteraf een stille hongeraar. Hij had een verkeerde drinktechniek en kreeg daardoor niet voldoende binnen. Toen hij op KV overging kreeg hij meer binnen en werd veel actiever en alerter. Maar dit was met 6-7 weken en hij groeide toen ook al niet goed.

Wat hierboven ook al gezegd is, ga eens naar een lactatiedeskundige of vraag La leche league
Alle reacties Link kopieren
nimbus schreef:
06-07-2018 15:42
Wat je kolft per keer hoeft dus geen indicatie te zijn voor wat je dochter drinkt, dus dat is ook niet zinvol. Dan kun je nog beter dochter voor en na de voeding wegen, al is dat ook vrij onnauwkeurig.

Als ze echt niet wil drinken is het wel lastig, dan zou ik toch kiezen voor 's avonds en 's nachts wakker maken. Mijn ervaring is dat baby's vrij goed half slapend kunnen drinken.
Ja, ze drinkt alleen vanaf haar geboorte 's nachts al amper iets, 3-5 minuutjes aan 1 borst en daarna klaar. Ze slaapt ook al vanaf 6 weken van 19.00-07.00 omdat ze rond 22.00/23.00 totaal geen interesse had. Ben bang dat ik daardoor haar fijne slaapuurtjes ga verstoren.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zit er gewoon te weinig voedingstoffen in je bv?

Waarom niet flesvoeding geven?
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
06-07-2018 15:46
Een droomvoeding is een voeding die je haar slapend geeft. Je pakt haar wel op en legt haar aan, maar zij slaapt dan door.

Verder, is ze goed alert en heeft ze een goede drinktechniek? BV kinderen groeien ook anders dan kinderen die kv krijgen. De curves die het CB gebruikt zijn gebaseerd op KV kinderen. Mijn oudste was achteraf een stille hongeraar. Hij had een verkeerde drinktechniek en kreeg daardoor niet voldoende binnen. Toen hij op KV overging kreeg hij meer binnen en werd veel actiever en alerter. Maar dit was met 6-7 weken en hij groeide toen ook al niet goed.

Wat hierboven ook al gezegd is, ga eens naar een lactatiedeskundige of vraag La leche league

ja ga denk ik een lactatiedeskundige inschakelen!

Ze is altijd super alert en actief, heeft een goede drinktechniek en uit een flesje drinkt ze ook niet echt veel. Mijn oudste dochter groeide ook nooit erg hard maar heeft nooit een afbuigende lijn gehad, dus ken dit niet echt.
Een baby moet biologisch gezien tot minstens 6 maanden een nachtvoeding krijgen. Het is beter voor de hersenontwikkeling als die constant van energie worden voorzien.
Genoeg eten en groeien lijken me belangrijker dan een goed slaap ritme.
Ik zou haar tussen 19.00 en 7.00 dus nog twee a drie keer wakker maken, zodat ze op minstens 8 voedingen per dag komt.
Een borstgevoed kind buigt vaak af rond deze leeftijd. Vooral baby's die in het begin erg hard groeiden en de lijnen doorkruisten. Vanaf 2-3 maanden stabiliseert dat en daarna gaan ze dus terug in de richting van de lijn waar ze begonnen. De curve gaat er dan uitzien als een boog en dus niet min of meer als een rechte lijn zoals de voorgedrukte lijnen op de curven van het cb.

Misschien heeft je dochter ook zo'n curve?

Stille ondervoeding bij 4 maanden? Lijkt me niet zo waarschijnlijk, zeker niet als ze goed plast en poept.
Alle reacties Link kopieren
Hi, ik herken je angst voor stille ondervoeding. Ik zou echt een goede lactatiekundige inschakelen. Die kan jou van goed advies voorzien! Echt meteen doen, hier heb je meer aan dan aan advies via een forum.
Alle reacties Link kopieren
Broodjekroket2 schreef:
06-07-2018 15:47
Misschien zit er gewoon te weinig voedingstoffen in je bv?

Waarom niet flesvoeding geven?
Omdat ik liever borstvoeding geef aan mijn dochter en ik denk dat dit de beste voeding is voor haar.
Ik zou een lactatiedeskundige inschakelen.

Mijn cb raadt kolven juist af omdat je nooit zoveel eruit krijgt als dat je baby doet. Ze zeiden dat veel moeders daar juist onzeker van worden en denken dat ze niet genoeg produceren en dus maar stoppen met bv.
Alle reacties Link kopieren
4 maanden. Misschien kijken of ze toe is aan een fruithapje? Koop gewoon eens een potje of kook een appel banaan combi. Koken, pureren en In ijsblokjes in de vriezer. Je merkt vanzelf of je kind er aan toe is of niet.
Alle reacties Link kopieren
regenworm schreef:
06-07-2018 15:50
Een borstgevoed kind buigt vaak af rond deze leeftijd. Vooral baby's die in het begin erg hard groeiden en de lijnen doorkruisten. Vanaf 2-3 maanden stabiliseert dat en daarna gaan ze dus terug in de richting van de lijn waar ze begonnen. De curve gaat er dan uitzien als een boog en dus niet min of meer als een rechte lijn zoals de voorgedrukte lijnen op de curven van het cb.

Misschien heeft je dochter ook zo'n curve?

Stille ondervoeding bij 4 maanden? Lijkt me niet zo waarschijnlijk, zeker niet als ze goed plast en poept.
niet echt eigenlijk, ze is sinds haar geboorte maar iets meer dan 1,5 kilo aangekomen, nooit hard gegroeid dus. Maar ze poep en plast idd goed!
Alle reacties Link kopieren
Katalina schreef:
06-07-2018 15:52
Ik zou een lactatiedeskundige inschakelen.

Mijn cb raadt kolven juist af omdat je nooit zoveel eruit krijgt als dat je baby doet. Ze zeiden dat veel moeders daar juist onzeker van worden en denken dat ze niet genoeg produceren en dus maar stoppen met bv.
Ga ik doen idd, lijkt me idd ook het slimst.

Ja ga toch een keertje kolven denk ik gewoon om te kijken (ook al kan ik er dus niet alles uithalen), wordt er niet onzeker van hoor en ben niet van plan om te stoppen met bv :-)
Alle reacties Link kopieren
lalala1992 schreef:
06-07-2018 15:48
ja ga denk ik een lactatiedeskundige inschakelen!

Ze is altijd super alert en actief, heeft een goede drinktechniek en uit een flesje drinkt ze ook niet echt veel. Mijn oudste dochter groeide ook nooit erg hard maar heeft nooit een afbuigende lijn gehad, dus ken dit niet echt.
Mijn jongste had ook een afbuigende lijn rond de 4 maanden. Het advies van het CB was om dan maar groente te geven, dus ze geeft me een folder mee van de VBN over bijvoeding. Staat daar juist in dat je bij een niet goed groeiende baby juist geen bijvoeding moet geven om de groei op te krikken. Omdat de bv meer vetten bevat dan de groente. Naar aanleiding van de folder dus volledig BV blijven geven en toen groeide hij wel weer goed.

Eerlijk gezegd denk ik persoonlijk niet aan stille ondervoeding. Juist omdat ze zo actief is. Al die activiteit kost ook energie. Mijn jongste was ook zo actief, altijd woelen en draaien (voorbeeld, hij lag met 5 maanden op zijn buik in de kinderwagen triomfantelijk over de rand te kijken, zie je wel wat ik heb gedaan).
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
06-07-2018 15:53
4 maanden. Misschien kijken of ze toe is aan een fruithapje? Koop gewoon eens een potje of kook een appel banaan combi. Koken, pureren en In ijsblokjes in de vriezer. Je merkt vanzelf of je kind er aan toe is of niet.
ja hapje raadde het cb juist nu af omdat ze voor elk hapje wortel oid minder melk gaat drinken en van de melk gaat ze nu het meest aankomen en niet van een hapje wortel.. Dus ik denk dat ik daar juist nog een maandje ofzo mee wacht.
Oh, jammer. Dan zou ik inderdaad wat vaker aanleggen, eventueel huid-op-huid, en een LK inschakelen om te zien of de drinktechniek wat beter zou kunnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven