Boekentips 6-jarige jongen (zelf lezen)

07-07-2018 21:40 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoon van 6 (eind groep 3) leest graag. Hij leest nu boeken tot M-5 ongeveer (maar liever M-4/E-4 voor lekker doorlezen). Ik wil graag voor hem wat boeken lenen uit de bieb voor de zomervakantie (deze moeten we reserveren, geen bieb dichtbij om in de kasten te snuffelen helaas...) Wat zijn aanraders?

We zijn een beetje door alle titels heen die ik door googlen/ mij bekende schrijvers heb gevonden, en zoon houdt niet van boeken over sportteams, of "meisjesboeken".
Alle reacties Link kopieren
Waar haal je de boeken dan op die je reserveert? In een bieb neem ik aan?

Roald Dahl, Carry Slee, Geronimo Stilton, Paul van Loon
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Geronimo Stilton.
Officieel voor wat ouder kind.
anoniem_63b6a03408332 wijzigde dit bericht op 07-07-2018 21:49
47.69% gewijzigd
De boomhutreeks lijkt me dan perfect voor hem.
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
07-07-2018 21:43
Waar haal je de boeken dan op die je reserveert? In een bieb neem ik aan?

Roald Dahl, Carry Slee, Geronimo Stilton, Paul van Loon
Ja, maar daar is geen collectie, alleen een "leescafe" om gereserveerde boeken op te halen en geleende boeken terug te brengen.

Paul van Loon heeft hij alle boeken op zijn niveau van gelezen, en geronimo stilton vindt hij niet leuk.
Roald Dahl kan ik proberen, hij vindt Sjakie en de GVR erg leuk maar dit is te lastig nog om zelf te lezen.
Carry Slee heb ik een beetje "meisjesboeken" -idee bij, of valt dit mee?
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
07-07-2018 21:48
De boomhutreeks lijkt me dan perfect voor hem.
Leuk! Daar heb ik helemaal niet aan gedacht, maar ken de titel wel en heb zelfs kaartjes voor een voorstelling van Meneer Monster.
Alle reacties Link kopieren
"Stijn uitvinder' - Rene van der Velde
'Mees Kees' - Mirjam Oldenhave
'Superjuffie' van Janneke Schotveld
' Joris en de geheimzinnige toverdrank' - Roald Dahl
' Pluk van de petteflet' van A.M.G. Schmidt
' Dummie de mummie' van Tosca Menten
' Het grote chocoplot' van Chris Callaghan'
' Gruwelijke generaal' van Jozua Douglas
' De gorgels' van Jochem myjer
Ozo.
Carry Slee heeft vooral veel probleemboeken voor oudere kinderen en ik vind dat ze drakerig schrijft. Maar toen ik zelf tien was, las ik het best graag.

Ik vind sowieso kinderboeken nu onwijs veel makkelijker te lezen. Leven van een loser misschien?
De gruwelijke generaal is echt leuk, dat heb ik zelf ook met plezier gelezen, maar is wel wat moeilijker. Er was ook iets met een Silvester (Silvester en de bizarre verhuizing) dat mijn dochter wel grappig vond, dat las heel simpel weg.
Alle reacties Link kopieren
Tom groot
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
07-07-2018 21:58
Tom groot
Ja! Ik wist dat ik er een vergeten had. En Lotte Wirwar is ook heel leuk, maar daar is de hoofdpersoon een meisje (is verder geen roze met glitters meisjesboek)
Alle reacties Link kopieren
Alternatieven: strips of informatieve boeken.
Alle reacties Link kopieren
Oh sorry, die zijn dan net voor wat oudere kinderen.
Even denken:
' Opa's griezelige gasten' van Vivian den Hollander
Gorgels kunnen ook nog, en Pluk van de petteflet,

Op bol.com kun je heel goed zoeken trouwens, en ook in een catalogus van een bibliotheek, ook op leeftijd en jaar van uitgave.
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
In de vakantiebieb-app kun je de hele zomervakantie gratis een selectie boeken downloaden en lezen (ook voor volwassenen). Je zou kunnen kijken of daar iets voor bij hem zit. Op een tablet laten lezen, of alsnog reserveren bij de bieb.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Dolfje weerwolfje serie,
Magiek van Angue Sage, een hele serie over eenmmagische wereld.
Griezelbus van Paul van Loon, de Gorgels van Jochem Meyer.
Alle reacties Link kopieren
Pluk van de petteflat is echt veel te moeilijk voor mijn zoon, en ook te dik. Hetzelfde, in mindere mate, voor de gorgels Het gaat echt om boeken voor hem om zelf te lezen op M-4, E-4 of maximaal M-5 niveau. De boeken die worden genoemd heb ik hem voorgelezen dit jaar maar kan hij echt nog niet zelf lezen.
Pluk vond ik, tot mijn grote verbazing, een vreselijk langdradig ouderwets boek. Mijn zoon vond er ook geen klap aan. Zo herinnerde ik me dat boek helemaal niet. Roald Dahl vindt mijn zoon prachtig en is wel heel vlot en doet hedendaags aan. Grappig verschil.
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat hij de boeken van Arend van Dam leuk vindt? Bijvoorbeeld Ridderfeest op het Muiderslot en "Lang geleden" , dat zijn verhalen met een historisch tintje.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
07-07-2018 21:56
Carry Slee heeft vooral veel probleemboeken voor oudere kinderen en ik vind dat ze drakerig schrijft. Maar toen ik zelf tien was, las ik het best graag.

Ik vind sowieso kinderboeken nu onwijs veel makkelijker te lezen. Leven van een loser misschien?
Ok, Carry Slee is nog hetzelfde als in mijn jeugd dus. Niet direct iets voor een jongetje van 6. ;-)
Alle reacties Link kopieren
modus_ schreef:
07-07-2018 21:52
Ja, maar daar is geen collectie, alleen een "leescafe" om gereserveerde boeken op te halen en geleende boeken terug te brengen.

Paul van Loon heeft hij alle boeken op zijn niveau van gelezen, en geronimo stilton vindt hij niet leuk.
Roald Dahl kan ik proberen, hij vindt Sjakie en de GVR erg leuk maar dit is te lastig nog om zelf te lezen.
Carry Slee heb ik een beetje "meisjesboeken" -idee bij, of valt dit mee?
Carry Slee schrijft voor zowel jongens als meisjes! Als je hieronder kijkt zie je de boeken voor 7+. Genoeg boeken met jongens in de hoofdrol (je kunt onderaan op het pijltje naar rechts klikken voor meer pagina's). 9+ kun je ook bekijken als hij M5 kan lezen.

http://carryslee.nl/boeken-7/index.php? ... _Titels=24
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
modus_ schreef:
07-07-2018 22:12
Ok, Carry Slee is nog hetzelfde als in mijn jeugd dus. Niet direct iets voor een jongetje van 6. ;-)
Dat is dus niet waar, Carry Slee schrijft voor alle leeftijden. De puberboeken moet je even links laten liggen nog natuurlijk.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
'Dickie en Giga'. Er zijn 2 delen van en die lezen goed weg. Grappig en spannend.

Ken je de boeken van 'Zelf lezen over lang geleden' van Arend van Dam? Informatieve boeken die op een manier zijn geschreven die kinderen erg interessant vinden.

En anders eens rondsnuffelen in een boekenwinkel en kijken wat zoon leuk vindt en zelf pakt? Titels opschrijven en via de bieb lenen!
Alle reacties Link kopieren
Kameleon?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Vos en Haas, begint heel makkelijk en wordt steeds moeilijker.

Misschien is De Boze Heks van Hanna Kraan nog een optie?

Jacques Vriens heeft ook leuke boeken. Willem en Dikke Teun, Tommie en Lotje...
Alle reacties Link kopieren
O, en misschien is 'waanzinnig om te weten' ook leuk! Informatief in strip-vorm.
Alle reacties Link kopieren
Kasper Klungels is ook leuk (tenminste vonden mijn jongens). En de Meester Jaap boeken van Jacques Vriens misschien?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven