Borstvoeding afbouwen

12-07-2018 10:15 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik wil graag de borstvoeding afbouwen. Wil graag beginnen met voeding van 23u. Is dit handig om mee te beginnen? Hebben jullie wat tips? Wat achtergrondinformatie. Mijn kindje is bijna vijf maanden en drinkt 5 a 6 keer per dag. Voed op verzoek.

Alvast bedankt.
Valt je kindje om 23:00 aan de borst in slaap? En slaapt ze verder door? Zo ja zou ik eerst overdag beginnen met voeding vervangen door kv want anders heb je hele lange periode zonder voeden/kolven en grotere kans op sruwing
Alle reacties Link kopieren
1-Aapje schreef:
12-07-2018 10:18
Valt je kindje om 23:00 aan de borst in slaap? En slaapt ze verder door? Zo ja zou ik eerst overdag beginnen met voeding vervangen door kv want anders heb je hele lange periode zonder voeden/kolven en grotere kans op sruwing
Ja, en ze slaapt goed door. Oké, misschien is overdag handiger
Hohoho schreef:
12-07-2018 10:20
Ja, en ze slaapt goed door. Oké, misschien is overdag handiger
Persoonlijk zou ik ochtend en avond als laatste afbouwen. Maak je haar nu wakker om 23:00 trouwens of komt ze uit zichzelf.
Waarom de borstvoeding afbouwen als het goed loopt? Is toch niet nodig?

Daarbij zou ik de ochtend en avond als laatste afbouwen, eerst misschien overdag. Maar denk er nog eens goed over na.
Als je nog even volhoudt, dan loopt de borstvoeding op een natuurlijke manier terug, omdat je gaat bijvoeden met vast voedsel. Dan merk je dat overdag de borstvoeding minder wordt en je op een gegeven moment alleen nog op ochtend en avond/nacht zit. Want overdag eet kindje met de pot mee.
Doreia schreef:
12-07-2018 10:41
Als je nog even volhoudt, dan loopt de borstvoeding op een natuurlijke manier terug, omdat je gaat bijvoeden met vast voedsel. Dan merk je dat overdag de borstvoeding minder wordt en je op een gegeven moment alleen nog op ochtend en avond/nacht zit. Want overdag eet kindje met de pot mee.

Inderdaad. Jammer om nu al af te bouwen.
Alle reacties Link kopieren
Wil je volledig afbouwen of alleen een paar voedingen?
Waarom zou je willen afbouwen? Kind weet toch zelf wel hoeveel hij/zij nodig heeft. Tenzij je over wilt stappen, maar dan zou ik zeggen vervang de 23:00 voeding voor een fles.
Alle reacties Link kopieren
Afbouwen kan allerlei redenen hebben, iedere moeder staat hier vrij in. Ik heb deels afgebouwd, omdat ik niet meer wilde kolven. Ze drinkt nu nog 's ochtends, bij het slapen gaan en om 23 uur bij mij. Verder eet ze mee en krijgt ze soms nog 1 flesje KV (op het KDV). Ik ben dus gestopt met de overdag voedingen. Mijn borsten trekken dit goed, ben hier met zo'n 8 maanden mee gestart en ze is nu 10 maanden. Ik vind het vooral handig dat ik nog BV heb om haar te troosten bij tanden enzo 's nachts. Rond 1 jaar wil ik helemaal stoppen.
SanPellegrino schreef:
12-07-2018 10:53
Afbouwen kan allerlei redenen hebben, iedere moeder staat hier vrij in. Ik heb deels afgebouwd, omdat ik niet meer wilde kolven. Ze drinkt nu nog 's ochtends, bij het slapen gaan en om 23 uur bij mij. Verder eet ze mee en krijgt ze soms nog 1 flesje KV (op het KDV). Ik ben dus gestopt met de overdag voedingen. Mijn borsten trekken dit goed, ben hier met zo'n 8 maanden mee gestart en ze is nu 10 maanden.
Ik kon pas stoppen met kolven rond zijn verjaardag en meestal kan dit sowieso pas rond 9 maanden
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat je voedt op verzoek maar hebt het ook over de voeding van 23:00 uur. Hoe verhoudt dat zich tot elkaar?

Mijn kind was ouder toen ik stopte, maar ik begon ook met overdag afbouwen, rond momenten waarop ze toen ook al vaste voeding kregen. ‘s Avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends vond ik bv heel makkelijk om te geven. Die hield ik er het langste in.
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:30
99.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het zijn mijn zaken waarom ik wil afbouwen en wanneer. Ik vraag alleen om tips. Dank voor diegene die tips heeft gestuurd.
Alle reacties Link kopieren
Hohoho schreef:
13-07-2018 10:31
Het zijn mijn zaken waarom ik wil afbouwen en wanneer. Ik vraag alleen om tips. Dank voor diegene die tips heeft gestuurd.
Maar je gaat afbouwen en vervangen voor kunstvoeding denk ik toch? Dan zou ik juist wel die van 23.00 doen als eerst, dan hoef jij niet meer elke avond. En de ochtend zou ik nog houden omdat dat wel makkelijk is in bed.
lalala1992 schreef:
13-07-2018 10:33
Maar je gaat afbouwen en vervangen voor kunstvoeding denk ik toch? Dan zou ik juist wel die van 23.00 doen als eerst, dan hoef jij niet meer elke avond. En de ochtend zou ik nog houden omdat dat wel makkelijk is in bed.
Als ze op deze manier bij deze leeftijd gaat afbouwen is kans groot op of borstontsteking of productie die meteen helemaal keldert. Weet niet of to er zo snel af wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het beste een lactatiekundige kan inschakelen, die kan jou het beste voorzien van advies voor jouw situatie. Succes!
Hohoho schreef:
13-07-2018 10:31
Het zijn mijn zaken waarom ik wil afbouwen en wanneer. Ik vraag alleen om tips. Dank voor diegene die tips heeft gestuurd.
Maar dan moet je het wel vervangen met flesvoeding. Je kind heeft toch gewoon nog een bepaald aantal voedingen nodig.
Alle reacties Link kopieren
Even een tvp voor als er nog tips komen ipv alleen berichten om niet af te bouwen :-o Ik ga in sept. afbouwen.

Ik heb me er al wel in verdiept. Je kunt het best een voeding per week laten vallen. Je productie is s nachts hoger. Avond en ochtend dus als allerlaatst eraf halen.

Succes
Hohoho schreef:
13-07-2018 10:31
Het zijn mijn zaken waarom ik wil afbouwen en wanneer. Ik vraag alleen om tips. Dank voor diegene die tips heeft gestuurd.
Precies!

Ik ben met 5.5 maand gaan afbouwen. Ik kolfde toen 2x op het werk en heb dat eerst naar 1x veranderd, gaf weinig stuwing.
Ik ben toen vrij snel alle voedingen gekolfd gaan geven (gewoon op verzoek) en liet zelf steeds langer tussen het kolven. De eerste voeding gaf ik wel sowieso nog live. Het liep toen eigenlijk wel vrij snel terug en we moesten vrij snel met kunstvoeding gaan beginnen, omdat ik geen ingevroren voorraad had oid.

Heb toen een tijd 1x gekolfd en 1x live gevoed, toen het kolven ook achterwege gelaten en toen ging het stoppen eigenlijk wel een soort van vanzelf. Heb dochter wel nog tot vorige week 's (7 maanden) nachts aangelegd, maar de laatste dagen kwam er echt niets meer uit, dus das ook echt klaar nu.

Ik had zelf dus niet zoveel met die schema's van voeding voor voeding weglaten, zeker ook omdat we hier helemaal geen echt ritme hadden.
Enne, nu met kunstvoeding zitten we op 4-5 voedingen ipv de 7-8 die ik met bv altijd had en ik heb geen seconde spijt dat ik gestopt ben. :)
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de tips! :))
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
12-07-2018 10:41
Als je nog even volhoudt, dan loopt de borstvoeding op een natuurlijke manier terug, omdat je gaat bijvoeden met vast voedsel. Dan merk je dat overdag de borstvoeding minder wordt en je op een gegeven moment alleen nog op ochtend en avond/nacht zit. Want overdag eet kindje met de pot mee.
Oh! Die memo heeft mijn zoon gemist denk ik!
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
17-07-2018 22:56
Oh! Die memo heeft mijn zoon gemist denk ik!
Check, dit weet mijn dochter denk ik ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Haha boobie blijft het aller lekkerste. Dochter hier vindt BV ook veel lekkerder dan FV.
Alle reacties Link kopieren
Hohoho schreef:
13-07-2018 10:31
Het zijn mijn zaken waarom ik wil afbouwen en wanneer. Ik vraag alleen om tips. Dank voor diegene die tips heeft gestuurd.
Bij dit soort vriendelijke berichten denk ik altijd ‘dan is het toch mooi ook lekker jouw zaak hoe je dat aanpakt? Zoek het lekker zelf uit.’ En dat obligate bedankje voor de tips die je kreeg, helpt daar niet tegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven