Logeetje (vakantiekind)

12-07-2018 23:35 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
okay, dit kan een gevoelig topic worden, of althans, ik merk dat ik er zelf best wel zenuwachtig over ben.

Via een organisatie krijgen wij in de zomervakantie een aantal weken een kind te logeren. Nu denk ik dat het geen luxe is als je je kind meegeeft aan een organisatie en je kind vervolgens bij mensen die je niet kent vakantie krijgt.

Nu hebben wij te horen gekregen dat onlangs 'ons' vakantiekind 'met spoed uit huis is geplaatst'. Ze konden niet zeggen waarom. Het kind komt (volgens degene die ons belde, van de organisatie) nog steeds mee met de reis en dus naar ons toe. Hier zijn we blij mee.

Maar dat plotseling uit huis geplaatst zijn, dat doen ze niet voor niks. En ik snap ook dat de problematiek ons niks aangaat. Wat me eraan dwarszit is dat we echt niet weten waarom. Zo weten we niet wat de 'triggers' zijn voor het kind. Om wat voor een dingen wordt een kind met spoed uit huis geplaatst? Ik snap dat een levensbedriegende situatie aanleiding is voor een spoed uithuisplaatsing, maar Kan dat ook een 'honest mistake' zijn zoals per ongeluk je huis laten afbranden? (Gas aan laten staan bijvoorbeeld) of gaat een kind dan met de ouders ergens anders heen? Dit klinkt bleu, dat weet ik, maar het is echt een wereld warvan we weinig weet hebben en ik ben op zoek naar houvast. We hebben zelf namelijk een zoon van bijna vijf, het vakantiekind is ouder dan hij.

Ik klink wat zakelijk als ik over 'het kind' heb, maar wil zo min mogelijk details op internet zetten.
Alle reacties Link kopieren
Stel geen vragen, als ze wil gaat ze er zelf wel over praten. Hier ook jaren een kind uit Duitsland gehad voor 3 weken zomervakantie. Gewoon samen eten, een boodschapje doen, een spelletje, dat vinden ze al geweldig.
En ik kocht altijd de Zeeman leeg, had ze weer kleren voor het komende jaar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
O wow, als ik dit lees lijk jij mij niet heel geschikt hier voor....


Maar wat de reden is is natuurlijk gissen, ook weleens bedacht dat ouders in de bak belanden, of op een andere manier volledig incapabel zijn, waar dat kindje dat bij jou komt compleet buiten eigen schuld om getraumatiseerd is .

Oh en Een kind dat per ongeluk een brand veroorzaakt wordt niet uit huis geplaatst
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk moest het kind uit huis geplaatst worden vanwege de ouders, niet vanwege het kind. Ik snap niet dat dat niet je eerste gedachte is eerlijk gezegd. Wat denk je dat hij gedaan zou kunnen hebben? De enige uithuisplaatsingen vanwege het kind die ik ooit heb meegemaakt waren met heel zorgbehoeftige kinderen (zware handicaps/ziekten). Zo’n kind zouden ze niet zomaar een paar weken vakantie laten vieren bij een of andere wildvreemde zonder medische opleiding.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk zijn de ouders niet in staat om voor hun kind te zorgen. En heeft het kind niks verkeerds gedaan. Beetje apart dat je er al vanuit gaat dat het kind de "schuldige" is.

Ik denk eerder aan drankmisbruik, drugsmisbruik of verwaarlozing door de ouders bij een uithuisplaatsing.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het niet te weten. Als jullie gastkind er iets over wil vertellen, komt dat vanzelf. Of niet. En dat is ook prima. De bedoeling is vooral dat jullie een gezellige tijd hebben.

Dat is in elk geval mijn ervaring met twee alleen gekomen minderjarige vluchtelingen uit Eritrea waarvoor wij 'maatjesgezin' zijn.
het gaat jullie niet aan. jullie taak is ervoor zorgen dat het kind een onbezorgde tijd heeft
lux- schreef:
12-07-2018 23:55
Waarschijnlijk moest het kind uit huis geplaatst worden vanwege de ouders, niet vanwege het kind. Ik snap niet dat dat niet je eerste gedachte is eerlijk gezegd.
Ik lees nergens dat TO dat denkt.
Ze vraagt zich af wat de reden kan zijn voor acute uithuisplaatsing, kan dat bijvoorbeeld verslaving van de ouders zijn, hebben ze het kind mishandeld, heeft vader de moeder in elkaar geslagen, hebben ze het kind lang geen eten gegeven? Volgens mij bedoelt TO dit. En of ze dan rekening moet houden met bepaalde triggers. Speelt er een alcoholverslaving, kan het drinken van een biertje dan iets triggeren bij het kind?
en een uithuisplaatsing ligt nooit aan het kind. een kind wordt uit huis geplaatst omdat zijn of haar ontwikkeling in gevaar komt als het thuis blijft
geboluti schreef:
12-07-2018 23:42

Oh en Een kind dat per ongeluk een brand veroorzaakt wordt niet uit huis geplaatst
Volgens mij bedoelt TO, als de ouders iets per ongeluk hebben gedaan, dus geen mishandeling of verslaving maar bijvoorbeeld het gas vergeten uit te zetten, wordt een kind dan ook uit huis geplaatst?
Hoe kan het dat zoveel mensen lezen dat TO denkt dat de uithuisplaatsing misschien aan het kind ligt? Dat staat er helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
AbsolutelyFabulous schreef:
13-07-2018 00:26
Hoe kan het dat zoveel mensen lezen dat TO denkt dat de uithuisplaatsing misschien aan het kind ligt? Dat staat er helemaal niet.
Dit. Ze vraagt eigenlijk of het ook kan als de ouders per ongeluk iets fout gedaan hebben.

Ik denk het niet, TO.
Life is short. Eat dessert first.
De enige uithuisplaatsing die ik heb meegemaakt was omdat het kind allerlei zware psychische problemen had. Dat had zoveel weerslag op de rest van het gezin dat het niet langer thuis kon wonen. Maar ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat ze zo'n kindje op vakantie laten gaan zonder e.e.a. erbij te vermelden.

De kans lijkt me groter dat er iets mis is bij de ouders. Nu hij/zij bij jullie komt een goede gelegenheid om dat even te vergeten en een onbezorgde tijd te hebben.
En je maakt je misschien toch wel zorgen over gedrag van het kind en de veiligheid van je zoontje. Ik denk dat ze een kind met enorm probleem gedrag niet op vakantie sturen maar dat het kindje wel veel meegemaakt heeft. Wat een lief initiatief van jullie. Ik zou de praktische vragen die je hebt (moeten we nog met speciale dingen rekening houden? Gedrag?voeding?kan het kind zwemmen?etc?)stellen aan de organisatie. En dan gewoon afwachten. Veel plezier gewenst!
Alle reacties Link kopieren
AbsolutelyFabulous schreef:
13-07-2018 00:26
Hoe kan het dat zoveel mensen lezen dat TO denkt dat de uithuisplaatsing misschien aan het kind ligt? Dat staat er helemaal niet.
Je kunt het 2 kanten op lezen

1) acuut uit huis geplaatst, omdat het kind bijv niet meer te handhaven was thuis

2) acuut uit huis geplaatst, omdat het kind gevaar liep door zijn ouders
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
een heel lief initatief van jullie
respect hoor!
Ik hoop dat het kind een hele leuke onbezorgde vakantie bij jullie heeft!
Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
13-07-2018 00:47
Je kunt het 2 kanten op lezen

1) acuut uit huis geplaatst, omdat het kind bijv niet meer te handhaven was thuis

2) acuut uit huis geplaatst, omdat het kind gevaar liep door zijn ouders
Als een kind niet te handhaven is bij zijn/haar ouders, zullen ze het niet een paar weken op vakantie laten gaan bij een stel nietsvermoedende vreemden.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
13-07-2018 00:51
Als een kind niet te handhaven is bij zijn/haar ouders, zullen ze het niet een paar weken op vakantie laten gaan bij een stel nietsvermoedende vreemden.
Dat is waar idd
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
AbsolutelyFabulous schreef:
13-07-2018 00:26
Hoe kan het dat zoveel mensen lezen dat TO denkt dat de uithuisplaatsing misschien aan het kind ligt? Dat staat er helemaal niet.
Lezen is een vak wat hier slecht verstaan word.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het hele legitieme vragen van TO. Vind het alleen verbazend dat ze het gastgezin niet inlichten. Kan me voorstellen als het kind bij een alcoholistische ouder vandaan komt dat het stijf staat van angst als iemand een borrel neemt.
Alle reacties Link kopieren
Krijg je helemaal geen info voordat het kind komt? Uit huis geplaatst of niet, het is wel 'normaal' om enige info te krijgen over het gedrag van het kind en eventuele handvatten. Normaal gesproken vullen d ouders/verzorgers een vragenlijst in met basic info over het kind wat uit logeren gaat, wat dan aan het gastgezin verstrekt wordt.

Het klinkt alsof het kind recent een hoop heeft meegemaakt. Een uithuisplaatsing komt meestal niet 'zomaar', daar is ongetwijfeld een lastige periode aan vooraf gegaan. Ieder kind reageert daar anders op: het ene kind zal het uiten in druk en grensoverschrijdend gedrag, het andere kind zal meer in zichzelf keren. Ik heb zelden uithuis geplaatste kinderen gezien waaraan je 'niets' merkt. Vaak zijn ze wat lastiger in de omgang en vragen meer van de opvoeders/verzorgers.

Ik zou toch nog even contact opnemen, aangeven dat je begrijpt dat je geen privacy gevoelige informatie krijgt, maar dat je wel graag wat informatie wil over de behoeften van dit kind.
Alle reacties Link kopieren
Er kunnen allerlei redenen zijn voor een acute uithuisplaatsing.

Als het inderdaad acuut is geweest (dus bijv. Met een VOTS met Machtiging Uit Huis plaatsing en niet acuut in de zin van "oh die zagen we niet aankomen") dan is er een onveilige situatie in de thuissituatie van dit kindje geweest waarbij het dus te onveilig is om eerst hulpverlening in het gezin in te zetten. Voorbeelden? Seksueel misbruik, lichamelijke mishandeling, kind geen eten geven, acute psychische aandoening bij ouder waardoor de ouder het kind in gevaar brengt.(Als er geen andere ouder in beeld is), niet voorzien in eerste levensbehoeften...

De organisatie die deze vakanties bij gastgezinnen regelt; hoe weten zij dat het kindje dus wel gewoon mee gaat? Dus wie is hun contactpersoon hierover?
Ik zou het heel terecht vinden dat zij en jullie wel de minimale info krijgen.
Als dit kindje bijv getraumatiseerd is door wat er is gebeurd lijkt het me wenselijk dat jullie weten hoe zich dit kan uiten en hoe jullie dan het beste reageren. Los van dat je niet alle ins en outs hoeft te horen en je idd "alleen" hoeft te zorgen voor een leuke vakantietijd.

Wat leuk dat jullie dit doen TO!
Elsa1984 schreef:
13-07-2018 00:44
Ik denk dat ze een kind met enorm probleem gedrag niet op vakantie sturen maar dat het kindje wel veel meegemaakt heeft.
Ik heb twee keer een Duits vakantiekindje gehad en beide kinderen hadden behoorlijke gedragsproblemen. Maar je wordt vooraf gescreend of je het aan kan.
Ik kreeg een aantal weken voor de komst een dikke envelop met pasfoto en achtergrondinformatie. Ik was dus echt wel voorbereid.
En het waren twee topvakanties!
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
13-07-2018 00:18
het gaat jullie niet aan. jullie taak is ervoor zorgen dat het kind een onbezorgde tijd heeft
Maar als je nou een getraumatiseerd kind krijgt? Of met hechtingsproblematiek?

Ik begrijp de werkwijze van dit soort instanties niet zo. Informatieoverdracht hoort toch bij het bieden van passende verzorging voor uiterst kwetsbare kinderen? Evenals een goede check bij het vakantiegezin overigens.
Alle reacties Link kopieren
DG2015 schreef:
13-07-2018 00:51
Als een kind niet te handhaven is bij zijn/haar ouders, zullen ze het niet een paar weken op vakantie laten gaan bij een stel nietsvermoedende vreemden.
Weet ik niet hoor. De laatste spoed uithuisplaatsing waar ik tijdens mijn werk mee te maken kreeg ging echt om de dynamiek tussen ouders en kind. Natuurlijk is er iets met kind aan de hand, maar buiten de thuissituatie ging het prima en ging alles gewoon door,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven