Niet mogen versnellen

14-07-2018 21:09 73 berichten
Mijn zoon zat het afgelopen jaar in een klas 2/3. De IB’er stelde voor dat mijn zoon volgend jaar naar groep 4 gaat ipv 3 omdat hij nu al zo goed als alles beheerst nadat we eerder besloten dat hij zoveel mogelijk mag meedraaien met de kinderen van groep 3.
Hij beheerst met het lezen inmiddels zelfs al M4 niveau.

Nu heeft de school besloten dat het versnellen niet door gaat. Waarom? Mijn zoon is van 2012 en in de komende groep 4 zitten een paar kinderen geboren in schooljaar 2009/2010.

Mijn zoon moet dus eigenlijk opdraaien voor problemen die van de school zelf zijn (een aantal zittenblijvers dus) en moet dus komend jaar naar groep 3 waar hij feitelijk al met succes aan deel heeft genomen. Vanwege dat hij uit 2012 komt mag hij ineens niet naar groep 4.

Ik heb de andere basisscholen in Osdorp al gebeld maar die geven aan dat zonder een overgangsbewijs naar groep 4 ze hem niet kunnen plaatsen.


Wat kan ik doen om mijn zoon toch komend schooljaar in groep 4 te krijgen? Hij krijgt nu geen overgangsbewijs omdat ze hem te jong vinden om tussen 8-jarigen te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Heb je rekening gehouden ook met het sociaal-emotioneel aspect van je zoon. En dat hij altijd de jongste zal zijn wanneer hij een klas overslaat?

Als je dan toch denkt dat het iets voor hem is dan zou ik met school in gesprek gaan dat je toch zo'n overgangsrapport krijgt voor gr4 omdat je hem naar een andere school wil doen en dat je hoopt dat ze hem die kans niet ontnemen...

Bij ons op school zijn er ook een paar kids die klas over geslagen hebben, maar die lopen sociaal-emotioneel echt achter en horen niet bij de rest van de groep. Terwijl t wel sociale klassen zijn en weinig tot geen pesterijen. Dus ik ben persoonlijk geen voorstander van klas overslaan.

Succes!
Kaaskroket schreef:
14-07-2018 21:13
Heb je rekening gehouden ook met het sociaal-emotioneel aspect van je zoon. En dat hij altijd de jongste zal zijn wanneer hij een klas overslaat?

Als je dan toch denkt dat het iets voor hem is dan zou ik met school in gesprek gaan dat je toch zo'n overgangsrapport krijgt voor gr4 omdat je hem naar een andere school wil doen en dat je hoopt dat ze hem die kans niet ontnemen...

Bij ons op school zijn er ook een paar kids die klas over geslagen hebben, maar die lopen sociaal-emotioneel echt achter en horen niet bij de rest van de groep. Terwijl t wel sociale klassen zijn en weinig tot geen pesterijen. Dus ik ben persoonlijk geen voorstander van klas overslaan.

Succes!
De school kwam er zelf mee. En als de twee jaar oudere kinderen zo’n probleem zijn hadden ze ook een andere school kunnen voorstellen met minder zittenblijvers of juist meer versnellers. :( Ik kan mijn zoon moeilijk het komende jaar alles opnieuw laten doen terwijl ik zelf niet weet hoe ik hem dat moet uitleggen
Alle reacties Link kopieren
Kaaskroket, dat hele sociaal-emotionele verhaal is echt enorm achterhaald.

@TO: als je kind in groep 3 blijft krijgt ie dan wel werk op niveau van groep 4? Want dat zou ik me nog kunnen voorstellen, als groep 4 te vol is, of dus niet passend is, dat ze hem dan in zijn eigen groep wel op niveau laten werken.
Anders wordt het lastig.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
14-07-2018 21:16
Kaaskroket, dat hele sociaal-emotionele verhaal is echt enorm achterhaald.

@TO: als je kind in groep 3 blijft krijgt ie dan wel werk op niveau van groep 4? Want dat zou ik me nog kunnen voorstellen, als groep 4 te vol is, of dus niet passend is, dat ze hem dan in zijn eigen groep wel op niveau laten werken.
Anders wordt het lastig.
Tot op heden geen s-e problemen. Als het bv na groep 8 te vroeg lijkt voor de middelbare school zijn er prima manieren om een jaar te overbruggen hier in Adam.
Dus dat was al niet mijn grootste zorg.

Ik denk niet dat ze hem alles op zijn eigen niveau laten doen. Dan moet heel groep 3 opletten en moet hij alleen aan een tafeltje groep 4 werk maken. Dat gaat vast niet werken. :(
Hij kan niet de hele basisschooltijd niet leren hoe je in een groep les krijgt.

Van wat ik begreep zaten er sowieso al een paar oudere leerlingen in de klas maar komen er nu nog zittenblijvers uit groep 4 bij.
anoniem_372910 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 21:20
6.98% gewijzigd
Hoezo sociaal-emotioneel achterhaald? Ik heb weleens een 10-jarige tussen de 12-jarige meiden gehad en echt wel dat dat grote verschillen oplevert.
EngeLiene schreef:
14-07-2018 21:20
Hoezo sociaal-emotioneel achterhaald? Ik heb weleens een 10-jarige tussen de 12-jarige meiden gehad en echt wel dat dat grote verschillen oplevert.
Als mijn zoon met 11 jaar te jong zou zijn voor de middelbare school zou ik hem echt wel een tussenjaar op bv een particuliere school laten doen.
Het gaat erom dat voor nu nog een keer groep 3 slechter is dan vervroegd naar groep 4.
Alle reacties Link kopieren
Maarre... 2012, dan is of wordt hij pas 6 dit jaar? Dan lijkt 2009 of 2010 mij zelf juist veel voor de hand liggender voor groep 4.
Maar ik snap sowieso niet waarom alles sneller dan snel moet.

Dat terzijde komt de school er wel lekker laat mee lijkt me. Ook je kind zal dit vast onhandig vinden! Ik zou inderdaad dan maar goed informeren of hij wel al wat aangepaste lesstof kan krijgen.
Alle reacties Link kopieren
EngeLiene schreef:
14-07-2018 21:20
Hoezo sociaal-emotioneel achterhaald? Ik heb weleens een 10-jarige tussen de 12-jarige meiden gehad en echt wel dat dat grote verschillen oplevert.
Ja, dat levert verschillen op.
Maar heb je wel eens een groep 12-jarigen gezien? En gezien hoe immens de verschillen daar zijn?
Daarbij is de s-e ontwikkeling voor een groot deel afhankelijk van de omgeving, dus als je tussen oudere kinderen zit gaat dat meestal gewoon daarin mee.
Om nog maar niet te beginnen over dat sociaal-emotioneel zeer complex is en sowieso niet 1 ding is, maar 2: sociaal en emotioneel.
En dat ik nog nooit gehoord heb dat een kind bijv naar een hogere groep moet vanwege een sociaal-emotionele voorsprong.
Omdat mensen (leerkrachten) geen idee hebben hoe ze dat überhaupt moeten vaststellen.
Maar de S-e achterstand doet het nog altijd prima, helaas.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kun je met de school in gesprek over hoe zij jouw zoon willen gaan uitdagen in groep 3?
Ik zou meer geïnteresseerd zijn in hoe ze hem volgend jaar op zijn niveau gaan begeleiden.
Ik zou dit op mijn school geen probleem vinden, daar krijgen de kinderen op hun eigen niveau lesstof.
Kind leest op niveau groep 6 en rekent op begin groep 5 bijvoorbeeld.
En ik vind niet dat je aardig over de zittenblijvers schrijft.
Jaclyn1985 schreef:
14-07-2018 21:22
Als mijn zoon met 11 jaar te jong zou zijn voor de middelbare school zou ik hem echt wel een tussenjaar op bv een particuliere school laten doen.
Het gaat erom dat voor nu nog een keer groep 3 slechter is dan vervroegd naar groep 4.
Het gaat niet alleen om de middelbare school maar ook de jaren basisonderwijs in een klas waar je aansluiting kunt vinden. Wellicht een andere school, wellicht een eigen leerlijn
Solomio schreef:
14-07-2018 21:16
Kaaskroket, dat hele sociaal-emotionele verhaal is echt enorm achterhaald.
Volgens wie?
Ik heb er behoorlijk last van gehad om de jongste van de klas te zijn. Voelde me altijd een kleine wijsneus.
anoniem_356008 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 21:46
25.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
14-07-2018 21:44
Volgens wie?
Volgens mij.
En iedereen die er een beetje verstand van heeft.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
14-07-2018 21:46
Volgens mij.
En iedereen die er een beetje verstand van heeft.
Ik heb zelf een jaar overgeslagen en zou een andere keuze maken bij mijn eigen kinderen (zie latere toevoeging in mijn vorige reactie).
Alle reacties Link kopieren
Weer een mooi onderwerp voor de Luizenmoeder :-D
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
14-07-2018 21:47
Ik heb zelf een jaar overgeslagen en zou een andere keuze maken bij mijn eigen kinderen (zie latere toevoeging in mijn vorige reactie).
Maar je weet natuurlijk niet of de last die je had daadwerkelijk door die versnelling kwam.

Ik heb zelf geen klas overgeslagen en heb daar behoorlijk last van gehad, dus dat kleurt uiteraard mijn beeld, hoewel ik ook niet weet of mijn problemen minder waren geweest als ik wel een klas had overgeslagen.
Mijn kinderen hebben allebei een klas overgeslagen en voor mijn oudste was dat nog niet genoeg, die heeft op de middelbare school nog een klas overgeslagen, maar dat hadden er net zo goed nog 2 kunnen zijn.

Wat ik vooral zag bij de hb-kinderen om ons heen dat ze ook qua sociaal begrip, emotionele stabiliteit en inzicht hun leeftijdsgenoten ver vooruit waren en dat het echt een straf was om jarenlang verplicht te worden tussen die leeftijdsgenoten te zitten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
14-07-2018 21:48
Weer een mooi onderwerp voor de Luizenmoeder :-D
Ik vind het echt storend dat dit onderwerp hier op Viva vaak zo negatief bekeken wordt, want het is echt een probleem voor slimme kinderen in ons onderwijs.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Wat heeft de school nu precies gezegd?
- Hij mag niet naar groep 4, vanwege de grote leeftijdsverschillen in die klas.
- wat nog meer? of was dit het enige?

En, hoe kom je aan de informatie dat hij dan de lesstof van jaar 3 over moet doen?
Solomio schreef:
14-07-2018 21:46
Volgens mij.
En iedereen die er een beetje verstand van heeft.
Ha, dat ben ik!
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
14-07-2018 22:06
Ha, dat ben ik!
Ruzie maken?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
14-07-2018 22:00
Ik vind het echt storend dat dit onderwerp hier op Viva vaak zo negatief bekeken wordt, want het is echt een probleem voor slimme kinderen in ons onderwijs.
En ook eens.
Solomio schreef:
14-07-2018 22:06
Ruzie maken?
Nee, ik ben het met je eens. Dus we moeten een ander topic zien te vinden.
School zoeken die ervaring heeft met verrijking, verbreding, ...?

En daarbij ook eventueel mikken op een overgang van 3 naar 5 als hij eind groep 3 al alles mee heeft van groep 4.

En regelmatig overleg eisen. In plaats van dat alles last minute moet of last minute toch niet doorgaat.
Fragolisa schreef:
14-07-2018 21:47
Ik heb zelf een jaar overgeslagen en zou een andere keuze maken bij mijn eigen kinderen (zie latere toevoeging in mijn vorige reactie).

Mijn kind heeft geen klas over geslagen. Is precies midden in het jaar jarig dus qua leeftijd precies de middelste. Vanaf eind groep zes liep ze ineens wat achter wat zich in groep acht nog erg uitvergrootte. In de brugklas vond ze per direct wel aansluiting, dus achteraf was zo ongeveer jaar hele groep acht voor een zij niet achter. Of zo iets.

Het hele s e argument is vaak natte vinger werk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven