Veilig zwemmen met dreumes

15-07-2018 21:59 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe gaan jullie zwemmen met jullie dreumes. Onze is 14 maanden oud en loopt als een speer. Nu gaan wij binnenkort op vakantie waar veel gezwommen zal worden. Wat is nu veilig een babyfloat hebben we maar lopen en spelen in het peuterbad is natuurlijk veel leuker. Wat gebruiken jullie? Zwemvleugels, zwemvest of een Puddle Jumper. (Deze laatste is pas geschikt vanaf 15 kg en hij weegt pas 10 kg)
Alle reacties Link kopieren
Bij je kind in de buurt blijven is het veiligst, de rest is alleen voor de ‘show’. Ja ze blijven erdoor drijven, maar niet perse met hun hoofd boven water. Dus gewoon altijd in de buurt van je kind bij een zwembad.
Alle reacties Link kopieren
Onze meiden van 2 en 3.5 dragen niets. We staan er altijd naast. Bandjes hebben geen nut in een peuterbadje. Het ergste wat er in zo'n badje kan gebeuren is uitglijden en kopje onder gaan. Daarom ben je erbij. In dieper water zijn bandje absoluut nodig, maar daar willen de mijne helemaal niet in. Ze vinden geen grond onder hun voeten te eng en willen lekker spelen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon er bij blijven en er achter aan rennen. Zoon heeft zwemvleugels, maar dat is schijnveiligheid. Hij gaat gewoon kopje onder er mee, dus na twee dagen hebben we ze af gedaan.
tinkeltje33 wijzigde dit bericht op 15-07-2018 22:07
13.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zwemvleugeltjes en altijd in de buurt blijven.
Wij gebruiken een opblaasbaar zwemvest voor onze peuter (wordt in oktober 3 jaar)
Maar niks is 100% veilig en je moet ze echt constant in de gaten houden en gewoon constant erbij blijven en ze leren dat ze niet mogen weglopen.
Zo'n zwemvest of wat dan ook kan ook een vals gevoel van veiligheid geven, want ze kunnen nog steeds verdrinken, ook in een klein beetje water.
Je weet als je zwemt met een dreumes of peuter moet je gewoon echt constant opletten! (dus laat je smartphone maar in je tas!)
Alle reacties Link kopieren
We zijn altijd samen in het zwembad en je wilt ze natuurlijk nooit uit het oog verliezen. Tot nu toe gebruiken wij niks en zijn er altijd bij, maar dacht dat wat extra veiligheid nooit kwaad kon. Ze zijn zo vliegensvlug en helaas hoor je regelmatig vreselijke ongelukken met kleine kinderen vandaar mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
15-07-2018 22:01
Bij je kind in de buurt blijven is het veiligst, de rest is alleen voor de ‘show’. Ja ze blijven erdoor drijven, maar niet perse met hun hoofd boven water. Dus gewoon altijd in de buurt van je kind bij een zwembad.
Voor die ene tel dat jij niest met je ogen dicht en je peuter er vandoor speert, heb je toch liever dat je ze drijvend op het water met hun bandjes om snel gevonden hebt, dan dan je ze door de schittering in het water niet naar beneden ziet zakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee. Ik ben ook benieuwd wat nou handig is. Mijn kind is iets ouder.

Ook iets om over na te denken: peuter van vrienden dacht vanwege die drijfdingen dat ze kon zwemmen en sprong in een enthousiast moment zonder drijfdingen het zwembad in. Vader stond ernaast gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zag op vakantie trouwens wel dreumessen en peuters met een soort zwemvestjes. Die bleven ook echt drijven er mee en gingen samen met de ouders het diepe in.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in het zwembad zijn zwemvleugels, puddle jumper oid verplicht, ook in het peuterbad. Want, zo zei de badjuf, als ouder zijnde kun je ook vallen/onwel worden/etc. en dan kunnen wij niet garanderen dat we er op tijd bijzijn voordat dreumes naar een dieper bad is gewandeld. Dus onze dreumes had, toen ie nog 10 kilo was, zwemvleugels aan en vanaf een kilo of 13 de puddle jumper. Voordeel van de puddle jumper tov een zwemvest vind ik dat t drijvende vermogen aan de voorkant zit en ze dus automatisch op hun rug komen te drijven.
Neemt niet weg dat je er nog steeds altijd met je volle aandacht bij moet zijn!
Alle reacties Link kopieren
Tinkeltje33 schreef:
15-07-2018 22:18
Ik zag op vakantie trouwens wel dreumessen en peuters met een soort zwemvestjes. Die bleven ook echt drijven er mee en gingen samen met de ouders het diepe in.
Onze peuter drijft in zn puddle jumper ook echt. Hoofd blijft keurig boven water!
Alle reacties Link kopieren
In het badje in de tuin oid blijf ik er altijd bij. In het echte zwembad hebben ze ( geen idee hoe het officieel heet) een soort van zwembandjes om met daaraan nog een ding voor onder hun oksel en over hun romp. Maar eigenlijk hou ik ze altijd beet in het zwembad, ga altijd maar met 1 kind per keer.
Tinkeltje33 schreef:
15-07-2018 22:18
Ik zag op vakantie trouwens wel dreumessen en peuters met een soort zwemvestjes. Die bleven ook echt drijven er mee en gingen samen met de ouders het diepe in.

Onze dochter blijft met haar zwemvest aan ook drijven en ze kan amper haar hoofdje onder water doen.
Het is natuurlijk altijd veiliger dan zonder, maar toch moet je er constant bij zijn en zowat overal ogen hebben!
Alle reacties Link kopieren
Suykerspin schreef:
15-07-2018 22:20
Onze peuter drijft in zn puddle jumper ook echt. Hoofd blijft keurig boven water!

Ah thanks! Ik zie dat jij hem vanaf 13 kilo gebruikte. Mijn zoon is vrij breed en nu ook 13 kilo, dus dat moet wel kunnen. Met die zwemvleugels zinkt hij gelijk naar de bodem zodra je hem loslaat.
Alle reacties Link kopieren
Dat wil je ook niet idd! Zou een puddle jumper dan gewoon proberen. Goed kijken of hij er goed in past, er niet uitzak en natuurlijk altijd erbij blijven. Die dingen zijn voor de extra veiligheid zoals iemand hierboven al schreef. Het eerste moment zodat een kind niet direct verdrinkt en je hem snel uit t water kunt halen mocht t toch mis gaan.
Alle reacties Link kopieren
Onze peuter is 13 kg en draagt in het zwembad een puddle jumper. Zij blijft hiermee goed met haar hoofd boven water, veel beter dan met zwemvleugels. Zij is overigens wel al 3 jaar. Onze dreumes van 1.5 draagt zwemvleugels of een swimtrainer. Zij is echt nog te klein voor de puddle jumper.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
15-07-2018 22:15
Voor die ene tel dat jij niest met je ogen dicht en je peuter er vandoor speert, heb je toch liever dat je ze drijvend op het water met hun bandjes om snel gevonden hebt, dan dan je ze door de schittering in het water niet naar beneden ziet zakken.
Laatste ben ik zeker met je eens, maar het blijft schijnzekerheid.
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
15-07-2018 23:25
Laatste ben ik zeker met je eens, maar het blijft schijnzekerheid.
Het is geen zekerheidsmaatregel, het is veiligheidsheidsmaatregel. En een peuter met een paar knalkleurige bandjes om op het water is nu eenmaal sneller gevonden dan een peuter zonder die bandjes om
op de bodem van het zwembad.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
15-07-2018 23:27
Het is geen zekerheidsmaatregel, het is veiligheidsheidsmaatregel. En een peuter met een paar knalkleurige bandjes om op het water is nu eenmaal sneller gevonden dan een peuter zonder die bandjes om
op de bodem van het zwembad.
Joh, dat schrijf ik al in mijn eerste reactie. Lezen is ook een kunst, net als zeuren, bah!
Alle reacties Link kopieren
Bonnieux schreef:
15-07-2018 23:29
Joh, dat schrijf ik al in mijn eerste reactie. Lezen is ook een kunst, net als zeuren, bah!
Een belangrijke veiligheidsmaatregel voor het zwemmen bij peuters als “schijnzekerheid” wegschrijven, daar reageer ik inderdaad op.

Vandaag is er namelijk weer een kindje van pas 4 jaar oud zonder bandjes van de bodem geplukt, die na reanimatie volgens de laatste berichten op dit moment in het ziekenhuis voor zijn leven vecht. Als dat kind bandjes om had gehad, dan had hij misschien niet in het water hoeven liggen tot een andere badgast hem onder zijn voeten voelde.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
15-07-2018 23:34
Een belangrijke veiligheidsmaatregel voor het zwemmen bij peuters als “schijnzekerheid” wegschrijven, daar reageer ik inderdaad op.

Vandaag is er namelijk weer een kindje van pas 4 jaar oud zonder bandjes van de bodem geplukt, die na reanimatie volgens de laatste berichten op dit moment in het ziekenhuis voor zijn leven vecht. Als dat kind bandjes om had gehad, dan had hij misschien niet in het water hoeven liggen tot een andere badgast hem onder zijn voeten voelde.
Prima, maar zeg je er dan ook bij dat die kids die vleugels dus de hele tijd om moeten hebben, ook als ze even in de zandbak spelen?
Ik zie vaak genoeg dat mams en paps de bandjes dan even af doen, want dat speelt lekkerder. Paps leest vervolgens een boekje en mams gaat ijsjes halen en vervolgens ligt het kind alsnog op de bodem van het zwembad. Dat is mijn punt.

Erbij blijven is dus het ALLERbelangrijkst.

Welk drijfmiddel je gebruikt, is denk ik een enigszins persoonlijke keuze. Tenminste, ik heb nog ergens een test oid gezien van wat je het best kunt gebruiken om je kind te laten drijven, los van reddingsvesten voor op een boot bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Pas nog een kind met een zwemvest uit het zwembad getrokken. Dreef keurig als een dobbertje met zijn hoofd naar beneden rond. Dit in een vol zwembad en niemand had het door. Een ongeluk zit in een klein hoekje, kinderen die niet kunnen zwemmen kunnen gewoon niet alleen gelaten worden.
Don't get high on your own supply.
Hier altijd zwemvleugels om, en dus ook in het peuterbad en ook in de zandbak of op de schommel. Mijn kinderen bleven daarmee goed boven water (dat is wel handig om vooraf uit te testen ;-) ). Ik bleef er altijd bij (keihard werken vond ik het op die leeftijd) en uiteraard ook geen telefoon of boek (ik ken mijzelf).

Gelukkig heeft mijn jongste van net 5 nu zijn zwemdiploma: dat maakt het toch een stuk relaxter, al blijf ik er bij hem natuurlijk nog steeds bij. Voor zwemmen in buitenwater (of in de buurt van buitenwater zijn) hebben we een reddingsvest.
Bonnieux schreef:
15-07-2018 22:01
Bij je kind in de buurt blijven is het veiligst, de rest is alleen voor de ‘show’. Ja ze blijven erdoor drijven, maar niet perse met hun hoofd boven water. Dus gewoon altijd in de buurt van je kind bij een zwembad.
Jij bent niet goed snik.

Ik ben mijn dochter wel eens kwijt geraakt omdat ik de parasol even rechtop zette. Ik draaide me om en weg was ze. Nergens te vinden.

Je bent ze echt zomaar ineens kwijt. Daarom hebben ze zonder zwemdiploma’s altijd puddle jumpers om. (Nou ja, die van de decathlon dan. En daar blijven ze echt met hoofd boven water in drijven)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven