Peuter zegt niet graag naar kdv te gaan

17-07-2018 16:48 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Woord vooraf: wij wonen in het buitenland, vandaar dat sommige dingen die ik schrijf misschien net wat anders zijn dan gangbaar in Nederland.

Ons zoontje van ruim 3.5 jaar gaat iedere dag naar de kleuterschool. Iedere ochtend gaat hij met minstens een pruillip, maar vaak ook met veel tranen naar het schooltje. 's Middags bij het ophalen is hij echter altijd heel vrolijk en nog druk aan het spelen. Ook vraagt hij regelmatig of hij nog even maar doorspelen en of ik dus nog even op hem wil wachten. De juffen zeggen dat hij het prima doet en zelden een traan laat (behalve bij het wegbrengen dan). Toch zegt mijn zoontje thuis dat hij het niet leuk vindt op het schooltje en telt hij letterlijk de dagen af tot aan het weekend.
Is dit herkenbaar voor jullie? Dat zo'n kleintje al zo'n tegenzin heeft (of in ieder geval uitspreekt) tegen het kdv / tegen school?
Mijn achterliggende gedachte: we hebben een plekje toegewezen gekregen op een ander (goedkoper) schooltje. Wisselen we hem van schooltje of niet?! Ik probeer erachter te komen hoe 'echt' zijn tegenzin is...
Door de manier waarop je het verhaal schrijft vraag ik me af of de financiën niet een grotere rol meespelen in het verhaal dan je laat blijken. Er was natuurlijk niet opeens plek dus hij stond daar al aangemeld.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemon schreef:
17-07-2018 16:54
Door de manier waarop je het verhaal schrijft vraag ik me af of de financiën niet een grotere rol meespelen in het verhaal dan je laat blijken. Er was natuurlijk niet opeens plek dus hij stond daar al aangemeld.
Zoals ik al schreef: wij wonen niet in NL. Dingen werken hier dus wat anders. Hij zit nu op een particulier schooltje. Vanaf september (nieuwe schooljaar) zou hij ook naar een publiek schooltje mogen; daar is hij voor ‘ingeloot’.
Alle reacties Link kopieren
Is het een kdv? Is het een school? Tot welke leeftijd blijft hij daar? Want als het een kdv is en hij gaat over een half jaar naar school dan zou ik hem niet meer laten wisselen.

Op deze leeftijd kan afscheid nemen soms lastig zijn, vaak zijn het fases waar je doorheen moet. Als hij het volgens de juffen naar zijn zin heeft en zelfs wil blijven denk ik dat het wel mee zal vallen met het niet leuk vinden van school en dat vooral het vooruitzicht van het afscheid hem tegenstaat. Grote kans dat dat op een andere school dan net zo is of misschien wel erger omdat hij daar niemand kent.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk vindt jouw zoontje het afscheid nemen van jou niet leuk want je zegt dat hij leuk aan het spelen is als je hem komt halen.
Afscheid nemen moet hij bij elke school dus ik zou hem lekker laten zitten waar hij zit
Alle reacties Link kopieren
MwTheelepel schreef:
17-07-2018 17:01
Is het een kdv? Is het een school? Tot welke leeftijd blijft hij daar? Want als het een kdv is en hij gaat over een half jaar naar school dan zou ik hem niet meer laten wisselen.
Hij gaat nog om de komende twee jaar.
Alle reacties Link kopieren
FroggyP schreef:
17-07-2018 16:48
et

Ik probeer erachter te komen hoe 'echt' zijn tegenzin is...
Dit vind ik een hele vreemde opmerking.

Zijn tegenzin is echt. De vraag zou moeten zijn waar komt die tegenzin vandaan.

Doen ze 's morgens andere dingen dan 's middags?, is er dan een andere juf.

Ben jij negatief over de school en voelt hij dat haarfijn aan.
Alle reacties Link kopieren
Vond hij het eerder wel leuk? Mijn dochter had dat ook toen ze naar kdv ging (daarvoor altijd met plezier gegaan). Bleek samenloop van veranderingen : andere opvangdagen, zindelijk aan het worden, vaste leidster ziek, vriendinnetje naar andere groep.
Kwam snel weer goed na wennen aan andere juf en weekritme.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste dochter had ook moeite met afscheid nemen, maar had het enorm naar haar zin. Mijn jongste huilde tranen met tuiten als ik haar bracht en had de hele dag daar ook veel moeite, moest tussendoor ook huilen en zei altijd dat ze niet wilde, zag er al dagen tegenop. Was ook altijd blij als ze die dag niet hoefde. Je merkt het echt wel als ze het vreselijk vinden. Als alleen het afscheid nemen even moeilijk is en hij daarna de hele dag lekker speelt, is er niks aan de hand. Dat hebben zoveel kinderen.
sugarmiss schreef:
17-07-2018 17:06
Dit vind ik een hele vreemde opmerking.

Zijn tegenzin is echt. De vraag zou moeten zijn waar komt die tegenzin vandaan.

Doen ze 's morgens andere dingen dan 's middags?, is er dan een andere juf.

Ben jij negatief over de school en voelt hij dat haarfijn aan.
Of hij heeft gewoon moeite met afscheid nemen en de verandering van omgeving. Heb ik nog steeds last van.
Alle reacties Link kopieren
Draakje2018 schreef:
17-07-2018 17:03
Waarschijnlijk vindt jouw zoontje het afscheid nemen van jou niet leuk want je zegt dat hij leuk aan het spelen is als je hem komt halen.
Afscheid nemen moet hij bij elke school dus ik zou hem lekker laten zitten waar hij zit
Dit heeft mijn dochter ook. Nu valt het wel weer mee, het was duidelijk een fase. maar een tijdje terug dikke tranen. maar dat lag niet aan het kdv want bij ophalen was ze super vrolijk. Als ik ‘s ochtends nog even bleef dan ging ze ook gewoon spelen. Ze mistte mij gewoon heel erg.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste had ook moeite met afscheid nemen, verder ging het prima. Heel vreemd is dat niet hoor, maar je gaat met zo'n rotgevoel weg.
Hier hielp het om i.p.v. gewoon te zwzaien bij het afscheid gekke bekken te trekken. Toen werd afscheid nemen ineens leuk en al snel stond ik gekke bekken te trekken naar de helft van de kinderen bij het raam, die vonden dat allemaal erg grappig.
FroggyP schreef:
17-07-2018 16:48
Ik probeer erachter te komen hoe 'echt' zijn tegenzin is...
Ik denk dat zijn tegenzin echt is, maar ook zijn plezier.

Sommige kindjes vinden het bijvoorbeeld spannend. En dan is het idee (dat je naar school(tje) moet) nóg spannender dan wanneer je er zit en ook een hoop plezier hebt. Dit herken je misschien als volwassene ook wel. Wat betreft afscheid is het vaak zo dat het moment van afscheid het ergst is, als het eenmaal geweest is kunnen kinderen zich vaak weer goed richten op het spelen, de leidsters, de andere kinderen. Hoe langer het afscheid des te moeilijker vaak.

Ik denk dat ik hem ook zou laten zitten waar hij zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven