Ouders die zich laten beinvloeden door fake news

18-07-2018 15:05 62 berichten
Ik ben van 1997 en vroeger leerden wij op de basisschool dat heel veel wat op internet staat niet waar is.
Als iemand dan wat uitprintte van Wikipedia (voor een spreekbeurt) riep de hele klas al meteen "je kan niet weten of het echt is want iedereen kan het daar neer hebben gezet."
Wikipedia is nog niet eens de meest onbetrouwbare bron die er bestaat...
Ouders zeiden altijd: pas op met internet want er staat veel rotzooi op.
Ook op televisie hoefde niet alles waar te zijn, en wij werden in groep 6 al continue aangemoedigd om na te denken over dat wat er allemaal gezegd wordt, of dat wel klopt.

Nu valt mij op dat ouders eerder het internet (vooral Facebook en fora) geloven dan wat "echte" bronnen aangeven.

Er was een tijd geleden bijvoorbeeld heisa over de baarmoederhalskankerprikken waardoor ouders de kast op werden gejaagd. (Pas op, uw dochter krijgt hier CVS van!)
En nu blijkt uit meerdere onderzoeken dat behalve dat niet bekend is hoe die prikken het moeten veroorzaken, ook blijkt dat zelfs in landen waar ook niet-gevaccineerde kinderen (vooral dus jongens) die ziekte vaker kregen, dat niet meer of minder vaak is dan wel-gevaccineerde kinderen.
Toch laten ouders zich meeslepen door misschien niet eens bestaande "real life" verhalen over kinderen die ziek zouden zijn geworden door zo'n prik.
Want op Facebook heeft gestaan dat het waar is, zeggen veel ouders.

Dus alles wat op Facebook staat is de waarheid, en een paar jaar geleden vertelden onze ouders ons iets heel anders?

Ik heb zelf op stages (fysiotherapie) ook gemerkt dat ouders het vaak beter denken te weten dan wij en dan roepen ze als wij hen instructie geven "ja maar ik heb deze en deze oefening voor mijn kind gezien op Instagram/Facebook dat is veel beter hoor."
Dan gaan wij het bekijken, en dan is het of helemaal fout en zelfs schadelijk, of met zo weinig instructies dat ouders er niet aan moeten beginnen.
Tegelijk vraag ik me dan ook af: waarom kom je hier met je kind, als je het toch beter denkt te weten dan wij? Jij hebt toch een internetverbinding thuis en denkt dat alles wat je daarmee kunt vinden de waarheid is en wij maar wat onzin staan te vertellen?

Laatst ging ik ook nog eens met familie naar een rijsttafelrestaurant, waar familieleden dachten dat het restaurant waar we waren een bepaalde groep mensen zou discrimineren. Want op Facebook heeft gestaan dat iemand die daar wilde werken te horen kreeg dat dat niet mag omdat zij een kleurtje heeft.
Ik heb later opgezocht wat er was gebeurd, en zag in ieder geval op Google Reviews dat er veel neprecensies over deze gebeurtenis die zo te zien verzonnen is staan. (Er staat dan bij dat Google het aan zou merken als nep en in strijd met de Nederlandse wet)
Ik heb ook het verhaal gelezen wat sommige familieleden dus moeten hebben gezien, en daar staan ook nog eens details in genoemd over dat restaurant die niet eens kloppen. (zoals dat je er niet zou kunnen pinnen)
Zelfs mijn neefje van 12 die dit ook had gevonden zei na dat bezoek uit zichzelf dat die familieleden niet zo raar moeten doen, omdat je al aan de stijl van hoe dat bericht is geschreven kan zien dat dit een "grapjas" is.
Waarom moeten kinderen tegenwoordig hun ouders uitleggen dat het gewoon niet waar is wat er staat?

Wat is dat, dat volwassenen eerst ons waarschuwen om iets niet te doen en nu wij volwassen zijn het zelf wel doen?
Ik ben van 1997 en vroeger

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Je vraag is kort en bondig dus waarom mensen niet in staat zijn tot gedegen brononderzoek?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-07-2018 15:07
Ik ben van 1997 en vroeger

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
hahaha, ik dacht hetzelfde.
Lucifer2018 schreef:
18-07-2018 15:07
Ik ben van 1997 en vroeger

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ik dacht hetzelfde! :rofl:

En toen ik op de basisschool zat hadden we nog nooit gehoord van internet. We hadden ook geen computer. :P
Alle reacties Link kopieren
Vermoeiend verhaal.

Kinderen die hun ouders zeggen dat wat op fb staat niet waar is/kan zijn, heb ik hier nog niet meegemaakt.
Ik ging laatst naar de sauna die volgens reviews heel goor zou zijn. Ik zag er niks goors terug. Mensen klagen ook graag, neem het met een korreltje zout.
Ik denk dat domheid niets met leeftijd te maken heeft. En naïviteit ook niet. Komt bij alle leeftijden voor.
Alle reacties Link kopieren
en wat zeiden je ouders tegen je toen je dit aan hen vroeg?
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2018 15:12
Ik dacht hetzelfde! :rofl:

En toen ik op de basisschool zat hadden we nog nooit gehoord van internet. We hadden ook geen computer. :P

Internet was er idd nog niet, maar wij werden wel gewaarschuwd voor reclame. Dat het meestal mooier voorgesteld werd dan het in werkelijkheid was.

To, veel mensen willen gewoon niet nadenken en nemen het aan voor waar. Dat is van alle tijden. Net zoals veel mensen verhalen in de Story, Privé ed als waar aannemen. Dan was vroeger voor de computer en internet al.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Vroeger? 1997? Ik ben van 1970 en dat is pas echt vroegah!
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
18-07-2018 15:07
Ik ben van 1997 en vroeger

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Dat was ook precies mijn gedachte

En verder,kind wat maak je je druk om wat anders vinden/denken/doen
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Dat ze uit 1997 is en vroeger zegt maakt toch niks uit. Ik had het toen ik jong ( denk: 6 oid) was ook al over vroeger.

Mensen geloven geschreven bronnen sneller dan real life. Dus denkt men dat wat op Mieps FB staat geschreven waar is en wat een vaccinatie arts tegen je zegt onzin moet zijn ( want betaald door Big pharma en dat soort quatsch).

Hier hebben mijn kinderen vanuit school ook meegekregen dat je altijd kritisch moet zijn op geschreven bronnen van internet ( oa Wiki) omdat iedereen er maar wat neer kan zetten.
Op díé fiets!
Alle reacties Link kopieren
Taart dan maar dat jij beter nadenkt dan het gros van het gepeupel?
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
LAgirl82 schreef:
18-07-2018 15:12
Ik dacht hetzelfde! :rofl:

En toen ik op de basisschool zat hadden we nog nooit gehoord van internet. We hadden ook geen computer. :P
Damn, ik ben oud :(
Alle reacties Link kopieren
Overigens is je mening over Wikipedia ook al hopeloos verouderd.

Tegenwoordig is de info over het algemeen prima en worden er prima bronvermeldingen bijgezet. Kan je dus voor bijvoorbeeld studie best gebruiken (ik vond het heel handig om daar over verschillende methodieken globaal dingen te weten te komen en kon dan via de bronnen bij een gedegen bron voor mijn verslag komen).
Alle reacties Link kopieren
Jaha vroeger.... toen ze poep nog met een lange oe schreven!
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Dommigheid heeft niet zoveel met leeftijd te maken.
Er zijn juist trouwens heel veel anti-vaccineerders onder jonge ouders. Want niet alleen het aantal gevaccineerden voor HPV neemt af maar voor alle vaccinaties. De HPV is de enige die op middelbare schoolleeftijd wordt gegeven, dus daar heeft het kind zelf ook nog enige invloed. Misschien "spijbelen" wel hele groepen, want ja moeders gaat niet meer mee en ze krijgen er vrij voor en gaan dan met een groep vriendinnen, dan is een uurtje op het terras misschien een stuk aanlokkelijker. Of ze maken elkaar gek dat het gevaarlijk is. Ouders zijn dan toch geneigd hun dochter inspraak te geven. Officieel heb je dat op medisch gebied ook vanaf je twaalfde. Het is dus niet de ouder die in dit geval "dom" is maar het kind.
Bij de andere vaccinaties gaat het om de baby-leeftijd, deze ouders zijn toch echt een stuk jonger dan de jouwe. Gemiddeld misschien maar een jaartje of 10 ouder dan jijzelf. En gek genoeg wordt er nu een stuk minder gevaccineerd dan toen jij baby was.
Alle reacties Link kopieren
In 1997 was ik ongeveer zo oud als jij nu bent. Dacht ik toen. Nu denk ik was k ongeveer zo jong als jij nu bent.

Ik heb goed nieuws voor je: over 21 jaar maak je je niet meer zo druk om anderen en weet je wanneer je op het www de waarheid gaat verkondigen over dat anderen de waarheid niet van het www moeten halen dat beter in context te plaatsen.

Tip: geniet van je jeugd en maak je niet zo druk om anderen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2018 15:12
Ik dacht hetzelfde! :rofl:

En toen ik op de basisschool zat hadden we nog nooit gehoord van internet. We hadden ook geen computer. :P
basisschool? internet kwam pas op toen ik al van de middelbare af was. en een computer kon ik in de bibliotheek gebruiken
en met mijn mobiel kon ik alleen bellen en sms’en :rofl:

Maar TO, je hebt gelijk hoor, ik vind het ook stom als mensen medisch advies in twijfel trekken omdat het op facebook anders staat
en ik zou die lui lekker je praktijk uitsturen
daenerys79 wijzigde dit bericht op 18-07-2018 15:44
0.61% gewijzigd
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
18-07-2018 15:12
Ik dacht hetzelfde! :rofl:

En toen ik op de basisschool zat hadden we nog nooit gehoord van internet. We hadden ook geen computer. :P
Wij hadden op de middelbare school schrapkaarten waarmee we gingen programmeren in basic met nulletjes en eentjes en if/then enzo. Die werden naar Utrecht gestuurd en kreeg je na 2 weken weer terug. Wij leerden dus programmeren zonder computer. Vond dat trouwens enorm leuk haha. In 5 VWO kregen we een computerlokaal waar een stuk of 6 computers stonden met een casette-recorder ernaast. En mijn kinderen van de leeftijd van TO hebben niet eens een idee wat een casette-bandje of zelfs een floppy-disk is.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
18-07-2018 15:44

Maar TO, je hebt gelijk hoor, ik vind het ook stom als mensen medisch advies in twijfel trekken omdat het op facebook anders staat
en ik zou die lui lekker je praktijk uitsturen
Deze types heb je altijd al gehad. Jomanda is er groot mee geworden voor het internettijdperk.
Alle reacties Link kopieren
Ach kind toch. Nog niet droog achter de oren en je ouders al de les willen lezen.
Grow up.
daenerys79 schreef:
18-07-2018 15:44
basisschool? internet kwam pas op toen ik al van de middelbare af was. en een computer kon ik in de bibliotheek gebruiken
en met mijn mobiel kon ik alleen bellen en sms’en :rofl:

Maar TO, je hebt gelijk hoor, ik vind het ook stom als mensen medisch advies in twijfel trekken omdat het op facebook anders staat
en ik zou die lui lekker je praktijk uitsturen

Ik had op de middelbare school ook geen internet. Maar TO heeft het over de basisschool.
Toen ik mijn middelbaar diploma haalde hadden we net een computer met inbel-verbinding denk ik. Maar daar mocht je maar hooguit een paar minuten op. Dat geluid toen nog! :rofl:
Op school hadden we wel op een gegeven moment computers, in het 3de middelbaar zoiets. Toen kregen we nog les met DOS-codes want een bureaublad bestond niet. *Oke, nu voel ik me oud*
Dat geluid toen helemaal in het begin met inbel-verbinding :yes:

https://www.youtube.com/watch?v=gsNaR6FRuO0

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven