Kdv vraagt om de inentingen van kind

18-07-2018 19:57 164 berichten
Vandaag heeft een leidster gevraagd welke inentingen ons kind gehad heeft voor hun administratie. Ik heb ergens in het gesprek van de intake gezegd na een vraag van hun dat hij alle vaccinaties krijgt, maar hij door ziekte achter loopt. Ik vind dit alleen een hele rare vraag, wat hebben zij er mee te maken welke inentingen hij al gehad heeft en welke nog niet? Ze mogen je niet weigeren als je überhaupt niet vaccineert dus waarom zouden ze dan moeten weten hoeveel hij achter loopt? Over onze oudste hebben we deze vraag nooit gehad (wel algemeen of we hem vaccineerde, maar noot over precieze vaccinaties) en die heeft ook achter gelopen alleen niet zo ver als de jongste.

Mijn man heeft de kinderen opgehaald dus ik heb ze niet kunnen vragen waarom ze dit wilde weten en noteren. Overigens wist hij niet precies welke we gehad hadden dus moest hij dat volgende week dan aangeven.

Wat denken jullie hier van? Hebben jullie die vraag ooit gehad? Zouden jullie hier antwoord op geven? Ik vind het toch wat gek om medische gegevens van mijn kinderen te geven zonder dat dat voor mijn kinderen (of een ander kind) van nut is.

Toevoeging: het gaat er niet om dat ze weten of mijn kind vaccinaties krijgt en of dat ze weten ongeveer wanneer die zijn (in welke levensmaand net als ze van de andere kinderen weten) want dat is al bekend, maar dat ze vragen om welke vaccinatie hij als laatste heeft gehad op welke datum en van de volgende wanneer die zijn.
anoniem_64a46782bc5f2 wijzigde dit bericht op 19-07-2018 13:35
12.69% gewijzigd
Ik vind het niet zo gek als je kind daardoor een risico vormt voor jonge nog niet geënte kinderen. Waarom zou je er géén antwoord op geven?
Volgens mij mogen ze toch wel weigeren bij ontbrekende vaccinaties?

Ik vind het in ieder geval geen rare vraag.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een hele goede vraag. Als er een kind in dezelfde groep ziek wordt is het zeer relevant om te weten of jullie kind beschermt is. Volkomen logisch dus dat men dat wil weten.
Dit is juist geen rare vraag van een KDV. Zij moeten zicht hebben op de dekkingsgraad binnen hun KDV om zo te weten of er verhoogd risico is voor bepaalde kinderen of op bepaalde ziektes.
ja gewoon antwoord geven
Alle reacties Link kopieren
Waarom zouden ze niet mogen weigeren? Hij kan, door niet ingeënt te zijn, mogelijk de gezondheid van andere kinderen in gevaar brengen. Vind ik nogal een goede reden.
Kijk eens wat er in al die gelovige dorpen in de bible belt gebeurt, lijkt me geen goede ontwikkeling!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij een vrij standaard vraag. Ik hoor van meer mensen dat de vraag gesteld wordt bij een kdv

In het ziekenhuis vroegen ze ook of onze oudste gevaccineerd is volgens rvp.

Maar waarom ervaar jij zoveel weerstand bij deze vraag? Het gaat maar om een algemene inenting.
Yeeee! Voor jouw KDV. Compleet terecht dat ze dit vragen en ik kan me niet voorstellen dat je niet begrijpt waarom ze het vragen.
Alle reacties Link kopieren
Wat raar dat je dat niet begrijpt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
YellowLemonTree schreef:
18-07-2018 19:57
zonder dat dat voor mijn kinderen (of een ander kind) van nut is.
Als je kind (nog) niet is ingeent kan het betreffende ziektes krijgen en dus andere kinderen aansteken. Zoals diegenen die nog te jong zijn om betreffende vaccinatie gehad te hebben. Dus natuurlijk is kennis over de vaccinaties van de kinderen op het KDV van nut! En ik mag hopen dat ze wel degelijk kinderen mogen weigeren die niet zijn ingeent, ter bescherming van de allerjongsten die nog niet ingeent kunnen worden.
Zowiezo, hoe meer kinderen zonder inentingen op een kluitje, hoe groter de kans op een uitbraak.
Wat goed dat ze dit vragen! Ik zou zelf zeer benieuwd zijn naar de dekkingsgraad, als die te laag is zou ik mijn baby er niet heen brengen.
Beetje rare vergelijking misschien, maar als je je huisdier naar een pension wil brengen moet ie ook ingeënt zijn, anders komt ie er niet in.
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
18-07-2018 20:04
Yeeee! Voor jouw KDV. Compleet terecht dat ze dit vragen en ik kan me niet voorstellen dat je niet begrijpt waarom ze het vragen.
Dit precies. Hoera voor jouw KDV dat ze hun vaccinatiegraad in kaart willen brengen, en beetje vreemd dat jij niet begrijpt dat dat relevant is.
Alle reacties Link kopieren
Ze mogen het vragen en naar andere ouders communiceren dat er een niet- of niet-volledig ingeënt kind aanwezig is. Ze mogen je niet weigeren.
Ik vind het juist heel goed dat ze daar naar vragen aangezien het steeds meer een trend lijkt te worden om vooral niet te vaccineren! Stel ze vragen het niet en op het kdv blijken de meeste kinderen geen vaccinaties te krijgen. Dat is wel een groot risico voor je kind die door ziekte achterloopt.

Als ze het niet vragen en je kind wordt ziek omdat alle andere kindjes geen vaccinaties hebben gehad, dan heb je ook de poppen aan het dansen want dan hadden ze het ineens wel moeten vragen zodat je je kind wellicht naar een ander kdv had gedaan.
wolkie schreef:
18-07-2018 20:00
Ik vind het een hele goede vraag. Als er een kind in dezelfde groep ziek wordt is het zeer relevant om te weten of jullie kind beschermt is. Volkomen logisch dus dat men dat wil weten.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
Het klopt dat ze niet mogen weigeren (wat mij betreft zou dat zsm mogen veranderen, maar natuurlijk niet in geval zoals bij TO waar het door medische redenen wat trager gaat) maar ze mogen/moeten het wel vragen idd om alert te kunnen zijn over dekkingsgraad. Als een kindje dat totaal niet is gevaccineerd bijvoorbeeld koorts krijgt, dan zullen ze bij KDV ter bescherming van de andere kindjes sneller aan de bel trekken. Geen gekke vraag dus. En er zijn steeds meer vaccinweigeraars dus dit is helaas een steeds groter issue, vandaar wellicht dat het bij oudere zoon nog niet werd gevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Even off-topic misschien, maar volgens mij mogen ongevaccineerde kinderen niet geweigerd worden.

Maar ik vraag mij vooral af waar de weerstand zit ?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een hele fijne vraag juist. Ik heb op een school gewerkt. Je mocht daar niet vragen naar ziekten en/of inentingen, Ik ben de moeder die aangaf dat haar kind Hepatitis B had nog steeds dankbaar, net als de ouder met een HIV besmet kind. Het hoefde niet gemeld, ze deden het wel en ik ben nog steeds blij met deze 2 ouders, die mijn voorzichtigheid alleen maar gesterkt hebben.
Alle reacties Link kopieren
Uitstekende vraag van het KDV. Er zijn kinderen die erg kwetsbaar zijn en b.v. nog geen inentingen mogen, die kinderen kunnen niet in de groep bij kinderen die ook niet zijn ingeënt.

Volgens mij mogen ze niet ingeënte kinderen wel weigeren.

Wat mij betreft zouden inentingen verplicht moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nou als ik zou weten dat er ongevaccineerde kinderen waren, ging mijn kind naar een ander kdv.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Warrique schreef:
18-07-2018 20:14
Volgens mij mogen ze niet ingeënte kinderen wel weigeren.

Nee, dat mag niet.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-07-2018 20:15
Nou als ik zou weten dat er ongevaccineerde kinderen waren, ging mijn kind naar een ander kdv.
Ik denk dat je er maar beter vanuit kan gaan dat die er zijn. De vaccinatie graat is helaas niet meer zo hoog in nl.
En ouders kunnen er ook nog over liegen.

Ik denk overigens niet dat niet ingeënte kinderen perse gevaarlijker zijn.
Als een kind op het kdv bijv de bmr heeft gehad dan kan hij ook 1 tot 2 weken besmettelijk zijn. omdat het een levende vaccinatie is.
Hetzelfde geld voor het Rota vacin en de waterpokken.
anoniem_204891 wijzigde dit bericht op 18-07-2018 20:20
1.01% gewijzigd
Nouschi schreef:
18-07-2018 20:05
Wat raar dat je dat niet begrijpt.
nee dat is niet raar, inenting is niet verplicht en een eigen zaak, dus het gaat ze niks aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven