Hoe vrij laat je je peuter/kleuter?

18-07-2018 23:17 54 berichten
Natuurlijk hangt het af van leeftijd, karakter, omgeving etc. , maar hoe vrij laat je jouw kind? Mag hij of zij op eigen houtje de buurt in? Of in de winkel lopen buiten jouw zicht?
Ik vind het echt lastig om m'n kind (3.5 jaar) vrij te laten merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 3,5 jarige loopt niet alleen in de winkel, of bij mij of in de speelhoek. Hetzelfde geldt voor mijn 2 jarige. In speeltuin/ballorig enz in het zicht, of alles moet omheind zijn. Geldt ook voor beiden.

Buiten bij mij, bij oversteken aan de hand en verder binnen 5 meter.
Alle reacties Link kopieren
Mijn buurjongen van 4 mag rondjes om het huizenblok fietsen als een van zijn ouders buiten is, hij mag onder geen beding oversteken en houdt zich daar ook aan. Omgeving: een dorp, 3 vd 4 kanten van het huizenblok grenzen op achtertuinen en dus geen straat.

Hij heeft deze toestemming wel "verdiend" door altijd netjes bij stoepranden en overteekplaatsen te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een speeltuintje waarvoor niet overgestoken hoefde te worden en waar geen water in de buurt was, daar mochten ze met 3,5/4 jaar zelf spelen. En dat ging goed.
Flappie55 schreef:
18-07-2018 23:21
Mijn 3,5 jarige loopt niet alleen in de winkel, of bij mij of in de speelhoek. Hetzelfde geldt voor mijn 2 jarige. In speeltuin/ballorig enz in het zicht, of alles moet omheind zijn. Geldt ook voor beiden.

Buiten bij mij, bij oversteken aan de hand en verder binnen 5 meter.
En kijk je dan ook vaak of ie nog in de speelhoek is? Ik dus wel. En doe heel snel de boodschappen :)
In Ballorig laat ik hem overigens wel vrij als het niet te druk is.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
18-07-2018 23:24
Mijn buurjongen van 4 mag rondjes om het huizenblok fietsen als een van zijn ouders buiten is, hij mag onder geen beding oversteken en houdt zich daar ook aan. Omgeving: een dorp, 3 vd 4 kanten van het huizenblok grenzen op achtertuinen en dus geen straat.

Hij heeft deze toestemming wel "verdiend" door altijd netjes bij stoepranden en overteekplaatsen te wachten.
Is dat mijn zoon? ;)
Een van de eerste keren was hij toch overgestoken om bloemetjes te plukken en hij is zo geschrokken van mijn reactie dat ie dat nooit meer gedaan heeft. Vond het ook heel sneu want het was in zijn ogen natuurlijk compleet onschuldig en hij kijkt ook best uit, maar dat was echt niet de afspraak.

In winkels laat ik hem ook vrij, hij is betrouwbaar: zit niet overal aan, maakt niets kapot en loopt niet weg.

Broertje van 2,5 is een ander verhaal, dat is een ongeleid projectiel die ik waarschijnlijk tot zijn 12e aan een lijntje hou.

In speeltuinen/hallen probeer ik ze allebei in het zicht/bij me te houden maar dat lukt niet altijd omdat ze verschillende interesses hebben. Dan blijf ik bij de jongste en ga ik regelmatig kijken waar 4-jarige uithangt. Rustig op een stoeltje koffie drinken is er iig niet bij.
nootboek wijzigde dit bericht op 18-07-2018 23:34
13.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn 4 jarige mag in de winkel wel buiten mijn zicht als (een van) mijn andere kinderen erbij zijn (die zijn 8 en 11). Als ik alleen met hem ben dan hou ik hem bij me. In de buurt spelen mag hij nog niet omdat hij nog vrij impulsief is en toch de straat oversteekt of andere fratsen uit zou kunnen halen. Ook met grote broer en zus mag hij nog niet, ik wil ze die verantwoordelijkheid niet geven. We wonen wel in een vrij rustige buurt maar soms komt er toch een auto wat harder aangereden dus ik ben er liever voorzichtig mee. Geen idee wanneer hij wel mag, de andere twee waren 5,5 maar waren op die leeftijd overwegend wat rustiger en voorzichtiger.
Alle reacties Link kopieren
Mijn peuter van 3 verlies ik geen seconde uit het oog. Het is een wegloper.

Alleen binnenshuis en in de goed omheinde tuin mag hij vrij rondlopen.
anoniem_367860 wijzigde dit bericht op 18-07-2018 23:39
98.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was/is heel strikt met regels, niet oversteken is niet op de weg. Zij had haar step laten vallen en die was op het randje van de weg gevallen en die liet ze mooi liggen, ze kwam mij halen om hem te laten pakken.
Mijn middelste was een van de eerste keren toch overgestoken en zo haar alleen naar het speeltuintjesrecht kwijt, waar ze erg van baalde, en mocht na een maand of 2 het weer proberen en heeft zich toen keurig aan de regels gehouden. De jongste had vrijwel altijd 1 of 2 zussen of buurkinderen bij zich en kreeg de kans niet om zich niet aan de regels te houden.
Alle reacties Link kopieren
5 jarige mag zelf buiten spelen (woonerf, weinig verkeer). Ze mag blokje om, maar niet als kleine buurjongen ook buiten is, want die glipt dan stiekem mee.
Ze mag niet zelf naar speeltuintje ivm oversteken. Zijn we wel aan het oefenen.
In de winkel wel alleen in speelhoek.
Oudere broers of zussen erbij lijkt me wel fijn. Ik vind het echt lastig. Al die jaren als een havik op m'n baby en dreumes gericht geweest (eet ie wel, valt ie niet, is dat niet gevaarlijk, waarom huilt ie nou etc.). Nooit uit het oog verloren. En nu moet ik toch wat meer gaan loslaten denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2&3 jarige mogen als ik in de voortuin zit de straat op en neer fietsen als ze op de stoep blijven.

Naar de winkels lopen ze een meter of 15 voor me maar ze weten dat ze altijd bij een bepaald paaltje of boom moeten stoppen en wachten op me.

In de winkel zelf mogen ze een meter of 5 bij mij vandaan. Sinds ik die docu heb gezien over dat jochie dat in de winkel met 2 andere kinderen meeliep en dat die 2 anderen hem gruwelijk hebben vermoord mogen ze echt niet echt uit mijn zicht zijn.

Op de kinderboederij of monkey town mogen ze doen en laten wat ze zelf willen, in het peutergedeelte dan. In het gedeelte voor oudere kinderen hou ik wel een oogje in het zeil. In normale speeltuinen mogen ze ook hun gang gaan. Maar moet wel zeggen dat elke speeltuin hier omheind is en ze er sowieso niet uit kunnen, net als de kinderboederij.

En we wonen in een straat waar nauwelijks auto’s rijden, de weg naar de winkels toe is auto vrij en de sloten zijn op dit moment zo ondiep/leeg dat ik mij daar ook niet echt heel erg druk om maak. Als we ergens lopen waar wel auto’s zijn dan heb ik het handje van mijn middelste in een houdgreep want die rent op auto’s af omdat ze zo lief zijn.

Ze spelen dus nooit alleen buiten oid, vind ze daar echt nog veel te jong voor al is mijn oudste wel heel erg betrouwbaar en kent de weg ook goed maar ik wil het gewoon niet hebben. Vriendin van mij laat haar net 3 jarige wel buiten spelen en die is met een wildvreemde man meegelopen en goddank zag mijn vriendin dat vanaf het balkon en was ze er op tijd bij maar vind dat 3 jarigen echt niet alleen buiten horen.

Wat ik al zei is mijn oudste heel erg betrouwbaar en eerlijk en verstandig en hij weet dat hij niet met vreemden mee mag gaan etc maar bijvoorbeeld vandaag liep hij doodleuk met een omaatje mee om de eendjes te voeren. Het is dat ik er zelf bij was maar stel ik was er niet bij en ze had kwaad in de zin dan was hij toch wel mee gelopen en dat heeft mij ook echt in laten zien dat hij er nog lange niet aan toe is.

En de jongste is 1 dus hij gaat sowieso nergens zelf heen maar blijft altijd heel dicht bij mij in de buurt en gelukkig vind hij vreemden eng.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
18-07-2018 23:29
En kijk je dan ook vaak of ie nog in de speelhoek is? Ik dus wel. En doe heel snel de boodschappen :)
In Ballorig laat ik hem overigens wel vrij als het niet te druk is.
Alleen als de jongste van 2 erbij is of als ik ze hoor. Oudste blijft altijd keurig daar. Jongste is wat ondernemender.

Ook als het druk is laat ik ze allebei vrij in ballorig. Ze redden zich wel en anders komen ze echt wel naar mij toe. Als ik ze even niet gezien heb, lees 5 a 10 minuten loop ik even een rondje. Maar jongste is echt ontzettend ondernemend en klimt beter als zijn broer. Dus gaat altijd prima.
Alle reacties Link kopieren
Tot 4 in de achtertuin
Vanaf 4 ook de steeg heen en weer
Kon ik ze vertrouwen dat ze daar bleven dan vanaf ong 5 jr om het huis
Is een rijtjes huis en een overzichtelijk rondje
Pas vanaf 7 of 8 oversteken naar de speeeltuin maar altijd samen met een vriendin uit de straat of zus. Speeltuinen zijn dichtbij maar buiten mijj zicht en ik wil niet dat ze daar in hun eentje gaam hangen (is er geen vriendin en willen ze graag ga ik mee )

Vamaf 9 of 10 het dorp door met vriendinnen en nu is de oudste 11 bijna 12 en ze mag overdag overal zelf heen fietsen
Wil wel graag even weten waarnaartoe en half 6 thuis zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind (2.5 jaar) wacht soms in de voortuin op mij als ik nog binnen bezig ben. Hij kan goed wachten, maar ik ben ook maar heel kort weg.
Verder is hij altijd in m’n zicht, maar dat is vooral omdat hij als er iets gebeurt dat hij niet leuk vindt of als hij valt hij gewoon stokstijf stil blijft staan of liggen. In winkels loopt hij ook meestal stilletjes. En ik zou het zo sneu vinden als hij me nodig heeft en mij niet ziet.

Thuis laat ik hem erg vrij. Hij mag doorgaans overal aan zitten en mee spelen. Hij weet bijvoorbeeld intussen de hele inhoud van de gereedschapskist bij naam. Hij legt de scherpe dingen voorzichtig op de grond.
Alle reacties Link kopieren
Mijn bijna 4-jarige mag alleen in de supermarkt lopen, hij mag op de stoep bij ons huis, hij mag alleen naar de buren lopen om daar op de trampoline te gaan en hij mag alleen de hort op in de grote omheinde speeltuin bij ons huis. Er is dan altijd een volwassene in de buurt, maar hij is niet in het zicht. Dat kan hij prima.
Mijn dochter van bijna 4 mag zelf op de gallerij spelen waar ik haar kan zien als ik naar buiten kijk. Ook mag ze soms net om het hoekje. Hoe dan ook kijken we elke 5 minuten hoe het gaat. Dan weten we zeker dat ze niet erg ver weg is. Al geloof ik niet dat ze weg zal lopen. Toch kan er ook van buitenaf iets geks gebeuren buiten je zicht. Voor speeltuinen geldt ongeveer het zelfde. Houdt haar ongeveer in de gaten, maar laat haar ook wel eens max 5 minuten gaan om haar daarna weer te checken.

Verder alles samen. Tuurlijk mag ze vooruit loopfietsen tot de volgende lantarenpaal of weg oid, maar nergens alleen heen.
anoniem_639cb7fe70daf wijzigde dit bericht op 21-07-2018 05:25
0.08% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dochter van net 4 en in vergelijking met sommige buurtgenoten laat ik haar niet vrij. Wij wonen aan een woonerf zonder stoepen. Erg onoverzichtelijk en ik wil haar niet alleen laten lopen/spelen op een plek waar ook auto's en snelle busjes van besteldiensten rijden. Ik vind het wel lastig, want speeltuin is vlakbij en buurkinderen van soms pas drie spelen daar alleen. Buurkind van drie struint zelfs alleen door de hele buurt. Ik vind het onverantwoord en gewoon gevaarlijk, maar twijfel soms wel doordat buren er zo anders over lijken te denken.
Leuk om te lezen allemaal :)

Hier een peuter van 2.5. Die mag met zijn loopfietsje een stukje vooruit fietsen, want hij stopt nu wanneer ik zeg dat dat moet. We wonen in een grote stad en er zijn zo veel kruispunten, dat het wel een heel karwei is om dat in goede banen te leiden. Lopen doet hij niet graag. Weglopen dan weer wel :facepalm: Dus hij mag nog bijna niets, niet te vertrouwen dat kind ;-)
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje wordt volgende maand 6 en mag alleen op het pleintje fietsen en in het park achter mijn tuin naar de speeltoestellen, wel samen met een vriendje dan. Hij is een keer verder gegaan dan mocht en toen heb ik hem een tijd binnen gehouden. Nu houdt hij zich eraan. Wel heel moeilijk hoor, loslaten. In de winkel hou ik hem bij me, want hij raakte een keer in paniek toen hij me niet kon vinden, hij dacht dat ik hem achter had gelaten, arm kind.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een peuter van net 3,5. Het enige wat hij (buiten omheinde plekken) buiten ons toezicht van mij mag is bij de AH een spelletje doen op de speelcomputer die daar staat. Dat vindt hij heel erg leuk. Maar alleen als ik aan die kant van de AH aan het boodschappen aan doen ben zodat ik elke minuut (of halve minuut :$ ) even kijk wat hij doet.
Hij weet dat als hij klaar is met het spelletje hij niet door de winkel mag gaan lopen om mij te zoeken maar ik snel terug ben.

Ik vind dit ook lastig. Aan de ene kant wil ik hem wat vrijheid gunnen, en ik geloof ook dat hij niet bewust wegloopt. Maar als een aardige volwassene hem vraagt of hij meeloopt naar buiten om de hond te aaien ben ik bang dat hij dat zo zou doen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn 2 jarige heeft er een handje van om weg te rennen van mij, de weg op te rennen of in een winkel te gaan rennen. Ik heb hem dus veel bij me en verlies hem niet uit het oog. Ik geef hem wel steeds kansen; als we naar de supermarkt lopen of op zijn loopfiets, dan heb ik ook de kinderwagen mee. Gaat hij steeds van me weg( steegjes in, de andere kant op rennen, voortuinen in van anderen) dan moet hij in de wagen en hij weet dat. Na een stukje krijgt hij dan weer een kans. Soms helpt het en soms niet.

Bij de supermarkt zit hij vaak in de kinderwagen of boodschappen kar. Als man mee is dan mag hij wel zelf lopen, want dan houdt die hem in de gaten.

Als iets omheiningen heeft en er kan weinig gebeuren dan laat ik hem wel zijn gang gaan.

In januari komt de 2e en ik hoop toch echt dat zoon dan wat beter luistert en bij me blijft. Mocht dat niet zo zijn dan overweeg ik een polsbandje zodat hij niet weg kan lopen. Gaat iets tegen mijn principes maar moet er niet aan denken dat er wat gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vierjarige mag een rondje om het blok steppen of fietsen. Dat is autovrij (brede stoepen). Ze mag ook naar het speeltuintje op de hoek (1 keer oversteken), maar alleen als er grotere kinderen (10, 9) mee gaan want het ligt aan open water.

Ik spreek dan wel met die kinderen af dat ze er met de kleineren heen gaan en dat ik haar na 30 minuten weer op kom halen. Ik kan het trouwens net vanuit de verte zien en kijk ook tussendoor, want ik kan een negenjarig buurkind niet als oppas inzetten. Dat vind ik nog het lastigst, want die kinderen willen zo graag ook onze dreumes meezeulen, maar ik vind dat nog eng.

Thuis laat ik ze redelijk vrij.
Alle reacties Link kopieren
Dochter van net 2 moet op drukke punten aan de hand lopen. Op stukken waar het veilig is, mag ze gerust loslopen. Ze houdt uit zichzelf dan al een lijntje met ons door steeds te kijken waar we zijn. Zodra we stoppen of wachten zeggen doet ze dit meestal ook. Ze begint echter steeds meer een echte peuter te worden en vindt het dan wel lastig om vervolgens weer een hand te moeten geven bij het oversteken of een druk punt. In de winkel loopt ze sinds ze kan lopen met een minikar rond. Wij blijven uiteraard in de buurt. In een speeltuin etc. mag ze gerust op ontdekkingstocht, maar ook dan blijven we op een aantal meter afstand. We hebben dus nog steeds constant een 'lijntje' met haar.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 6 jaar mag zelf lopen naar een meisje uit de straat, (ze woont 100 meter verderop) hij moet daar wel 1 rustige weg voor oversteken. Hij mocht nog niet alleen van het terrein af toen hij net 5 jaar was.

Hij mag vrij spelen op ons bedrijventerrein (groot terrein) . Hij weet precies waar hij wel en niet aan mag zitten.

Mijn dochter van 2,5, mag alleen in onze tuin (helemaal afgesloten) spelen en kan vaak helaas nog niet mee spelen op het terrein met mijn zoon, want dat vertrouw ik echt niet, ze is nog zo klein.
Ik kijk er naar uit dat ze lekker samen kunnen spelen op het terrein, maar dan moet ze toch wel minimaal 4 jaar zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven