Dochter boos met naar bed gaan

19-07-2018 23:39 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop dat iemand tips heeft of hetzelfde heeft meegemaakt (eigenlijk hoop ik dat niet natuurlijk )

Met mijn dochter van 11 is het steeds vaker gedoe met naar bed gaan

Ze is dan zo lastig / vervelend dat het “ruzie” wordt. Het lijkt wel of ze dit nodig heeft om haar frustratie te uiten ofzo

Tijdstip waarop ik haar naar bed doe maakt niets uit
Ze begint vaak vanaf na het eten al te vervelen en irriteren en ruzie zoeken met broertje

Als ze dan naar bed gaat is het eerst al hoop getreuzel eerdat ze op haar kamer is
Dan moet ik (bijvoorbeeld kan ook wel eens wat anders zijn) kus komen geven, kom ik draait ze weg loop ik weg moet ik terug komen en zo door
Als ik naar beneden loopt begint ze of te schreeuwen dat ik moet komen of komt me achterna
Als ik haar negeer gaat ze haar kleine broertje wakker maken en vervelen dus dat is geen optie

Als ik uiteindelijk boos op haar wordt, barst ze in huilen uit moet ik haar met rust laten en valt ze in slaap

Eerst was het regelmatig toen nog maar af en toe en nu ongeveer 5/6 x in de week
Ik wordt er echt moedeloos van

Ik weet/merk dat ze niet lekker in haar vel zit, op school wat issues gehad(gepest) maar nu vakantie.

Naar haar vader gaat ze ook niet graag maar het is ook als ze daar net van terug is (om het weekend)
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij een schreeuw om aandacht. Kijken wat jouw grenzen zijn en checken of jij van haar houdt, no metter what. Ondernemen jullie samen leuke dingen, zonder broertje erbij? Of laat je haar bijvoorbeeld kiezen wat ze wil eten en dat jullie dan samen in de keuken gaan koken? Met muziekje aan, samen erbij dansen? Of na het avond eten samen een kaart/bordspelletje spelen? Samen tutten? Met nagels lakken, maskertje op en dan luchtig gesprek beginnen en kijken of ze je genoeg vertrouwt om haar zorgen uit te spreken. Misschien gaat ze zo met voldoening naar bed en kiest ze er niet meer voor om ruzie te maken.
Alle reacties Link kopieren
We doen regelmatig wat samen
Koken /bakken geeft ze niets om
Samen filmpje of serie kijken wel

Gaat heel de dag goed totdat het naar bed gaan dichterbij komt
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het op een ander moment als de avond eens gewoon over praten met haar, zo van ;joh, iedere avond lijk je het alles wat lastig te vinden rond bedtijd, wát is er aan de hand? Best kans dat ze er best woorden aan kan geven. Mijn dochters zijn 11 en 12 en een hoop is gewoon bespreekbaar op deze leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dat de volgende dag vraag is het antwoord altijd weet ik niet

Smorgens komt ze ook gewoon vrolijk gezellig uit bed en doet bet of er niets gebeurd is
Alle reacties Link kopieren
Beetje doorvragen misschien... Of haar aanbieding haar te helpen met een antwoord te vinden op die vraag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon liet dit gedrag ook een tijdje zien nadat zijn vader weg was gegaan. Hier hielp het om juist met bedtijd veel tijd vrij te maken, ik ging naast hem liggen, veel knuffelen/kietelen en ondertussen praten over wat hem bezig hield,
Hij had en heeft die nabijheid echt nodig.
Sinds ik dit doe, nooit meer gedoe met naar bed gaan.
Ik plan deze tijd zeker drie kwartier ook echt in en heb echt geen haast enz.
Alle reacties Link kopieren
Ze is elf, beginnend puber. Ik zou daar heel snel klaar mee zijn. Een kus klaar. Ze heeft zich maar te gedragen, broertje wakker maken? Prima, volgende dag een uur eerder op bed.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dat deed was ik zeker een uur, een hoop frustraties, ruzie en gedoe verder voor hij ging slapen.
Op deze manier kost het net zo veel tijd, maar gepland, gezelllig, aandacht, en echt goed contact. Dit is echt voor ons allebei een stuck prettiger en veel meer ontspannen. Ik weet wel waar ik dan voor kies.
Pick your battles
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat ze wellicht s avonds wat meer wil kletsen. Wat heb je gedaan vandaag? Hoe was het bij papa?

Daarnaast overdag zeggen, ik vind het vervelend hoe het avondritueel gaat wat gaan we er aan veranderen?

Bijvoorbeeld spelletjes doen beneden voor het naar bed gaan. Persoonlijke aandacht... Ik zou niet altijd een film kijken doen, dit is passief contact.

Een ijsje halen in de buurt als toetje, picknicken als avond eten, nog even naar (buiten) zwembad of plas. Puzzelen, spelletje, samen planten water geven. Tuintje maken en onderhouden. Schilderes. Iets kleien. Haar leren naaien, tasje bv is ook geinig. Of een waterballonnen gevecht met zijn allen.

Ja, ze zit waarschijnlijk liever naar een scherm te kijken. Maar dat levert weinig op. Probeer haar te stimuleren andere dingen te doen en doe het samen.

Kijk samen naar ideeën op pinterest. Maak als gezin een soort bucketlist wat jullie allemaal nog willen doen. Maak er iets moois van en hang opde koelkast.
Alle reacties Link kopieren
Grote zeepbellen maken is ook geinig. Zie Google / pinterest
delicious35 schreef:
20-07-2018 00:23
Mijn zoon liet dit gedrag ook een tijdje zien nadat zijn vader weg was gegaan. Hier hielp het om juist met bedtijd veel tijd vrij te maken, ik ging naast hem liggen, veel knuffelen/kietelen en ondertussen praten over wat hem bezig hield,
Hij had en heeft die nabijheid echt nodig.
Sinds ik dit doe, nooit meer gedoe met naar bed gaan.
Ik plan deze tijd zeker drie kwartier ook echt in en heb echt geen haast enz.
In deze trant zou ik het ook oplossen.
Waarom moet ze vragen om een kus? Geef haar positieve aandacht s avonds, dan hoeft ze niet op een negatieve manier om aandacht te vragen. Vraag haar hoe haar dag is gegaan. Wat ging goed/ was leuk en wat minder? Geef haar het gevoel dat ze alles aan je kan vertellen, dat je niet zo snel iets geks vindt. Vertel ook eens iets over jezelf, over toen jij haar leeftijd had.

Mijn moeder praatte elke avond met ons. Warme herinneringen aan en het heeft zeker bijgedragen aan onze band.
Ivm puberen is ze zichzelf wat lastig denk ik.

Ben je zelf anders dan voorheen? Ervaar je wat druk of stress? Kinderen voelen dat en reageren daar feilloos op. En meestal zodanig dat jij het graag anders zou zien.
Alle reacties Link kopieren
Ikigai ze hoeft niet te vragen om een kus maar als ik die wil geven draait ze om loop ik weg moet ik terug komen en dat herhaalt zich dan een aantal x loop ik dan naar beneden dan “flipt” ze

Als ik fijn bij haar zit en praat is het oké tot het moment weer van die kus dan wordt ze toch weer boos/gefrustreerd
Alle reacties Link kopieren
Of ik zelf anders ben dan voorheen over de dag genomen niet echt maar moet bekennen dat mijn lontje met het naar bed brengen wel korter is geworden

Persoonlijk vind ik zelfs dat je met een elfjarige niet eens meer perse mee naar boven moet hoeven
Ik ging op die leeftijd altijd alleen naar bed, beneden praatje en kus en ik ging zelf naar bed.
Vind het niet erg om met haar mee te gaan hoor maar dit wordt wel erg vermoeiend
Op die leeftijd hoeft dat ook niet, maar gezellig is het wel. Ze klinkt wel wat ongelukkig. Mogelijk toch behoefte aan meer verbinding met jou? Ik zou inderdaad spelletje doen ofzo. Of stuk wandelen samen na het eten. Kijken wat er nou speelt en waarom ze moeite heeft met naar bed gaan. Leest ze nog in bed? Doet ze zelf het licht uit?
Alle reacties Link kopieren
Pfff kinderen. Als je een bepaalde zelfzekere succesvolle uitstraling hebt zullen kinderen eerder geneigd zijn om jou te vriend te willen houden maar ben je zacht, onzeker, heb je zelf veel behoefte aan sympathie dan voelt dat kind dat aan en gaat het grenzen opzoeken. Echt heel vervelend van dat kind maar kinderen zijn nu eenmaal krengen soms.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Iemand die onzeker is besteedt ook veel energie en tijd aan zichzelf en dat terwijl ze met dezelfde moeite pogingen had kunnen doen om het kind te begrijpen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp haar gevoelens volkomen, maar weet niet hoe haar gedrag te veranderen

Want ik kan haar gevoel wat betreft haar vader niet veranderen dat ligt buiten mijn macht
Moet ze per se veranderen dan? Hoe lang geleden ben je gescheiden? Dat pesten zal ook wel meespelen. Dat ze zichzelf in conflicten oid gezien voelt. En bij jou kijkt of je er voor haar blijft zijn.
retrostar schreef:
20-07-2018 09:48
Pfff kinderen. Als je een bepaalde zelfzekere succesvolle uitstraling hebt zullen kinderen eerder geneigd zijn om jou te vriend te willen houden maar ben je zacht, onzeker, heb je zelf veel behoefte aan sympathie dan voelt dat kind dat aan en gaat het grenzen opzoeken. Echt heel vervelend van dat kind maar kinderen zijn nu eenmaal krengen soms.
Bedoel je dat je als ouder autoritair moet zijn? Met een 'succesvolle, zelfverzekerde uitstraling' kan een kind verder niks. Dat werkt misschien op de werkvloer of bij honden.
pennetje80 schreef:
20-07-2018 08:37
Of ik zelf anders ben dan voorheen over de dag genomen niet echt maar moet bekennen dat mijn lontje met het naar bed brengen wel korter is geworden

Persoonlijk vind ik zelfs dat je met een elfjarige niet eens meer perse mee naar boven moet hoeven
Ik ging op die leeftijd altijd alleen naar bed, beneden praatje en kus en ik ging zelf naar bed.
Vind het niet erg om met haar mee te gaan hoor maar dit wordt wel erg vermoeiend
Juist bij een elfjarige is het belangrijk om aandacht te geven en te blijven praten. Pubers duwen je vaak weg, terwijl ze je eigenlijk nodig hebben.

Zeker een kind dat moeilijkheden kent. Gescheiden ouders, moeder aan tweede leg begonnen (neem ik aan, omdat je het hebt over een klein broertje?) , zij constant heen en weer pendelen terwijl de andere kinderen wel één basis hebben (klopt dat?) En dan ook nog gepest worden op school.

Je zou van minder in de war raken als beginnende puber. Geef haar die aandacht, liefde en geborgenheid waar ze naar vraagt. Misschien had jij het als kind niet nodig, maar zij overduidelijk wel.
Alle reacties Link kopieren
Nee er is geen spraken van 2e leg
Het is 100% haar broertje waar ze normaal behoorlijk gek mee is
Hij is 2,5 jaar jonger vandaar dat ik zei kleine broertje

Ik wil haar graag die geborgenheid geven
Maar ze gaat altijd wel zo ver dat je wel boos moet worden omdat wat ze doet of zegt echt niet kan

Ze gaat niet graag naar haar vader en eerst speelde dit gedrag dan een avond voor ze ging en als ze terug kwam
Maar het wordt steeds meer
Hoe lang ben je al gescheiden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven