woedeaanval dochter

20-07-2018 21:24 181 berichten
Mijn dochter van 6 had vanavond een echte woedeaanval (heeft ze wel vaker last van, maar niet zo heftig). Ze leek wel helemaal doorgeslagen. De aanleiding was dat ze geen pakje drinken meer mocht (ze had er al 2 gehad vandaag en mocht wel water of limonade). Ze begon te gillen, krijsen, huilen, schoppen, slaan, ze rende het huis uit en gilde over straat dat ze op zoek ging naar een andere moeder en dat ik haar had pijn gedaan!! Gelukkig weet ik zelf dat dit niet zo is, ik heb haar met geen vinger aangeraakt en ben juist heel rustig gebleven (wat ik best knap vond van mezelf). Ik heb haar wel een straf opgelegd voor haar gedrag dat ze morgenavond niet mee mag naar het strand (maar twijfel nu of ik goed heb gedaan aan deze sanctie). Het is echt wel een uur doorgegaan, ze bleef maar doorgaan. Daarna ging het over tanden poetsen, morgen spelen enz enz. Ik denk te weten dat het vooral oververmoeidheid is, maar toch tolereer ik dit gedrag niet.
Hoe pakken jullie dit aan en hoe kan ik ervoor zorgen dat ze volgende keer er niet zolang in blijft hangen?
uiteindelijk is ze zelf naar me toe gekomen en heeft sorry gezegd. Tevens wilde ze heel graag nog een kans zodat ze morgen toch mee mag naar het strand, waarop ik rustig heb geantwoord dat ze morgen niet mee gaat naar het strand!!
nog even een aanvulling...ik kon haar ook niet op haar kamer zetten, want ze zei dan uit het raam te springen!!!!!! Nou zei ze dat natuurlijk alleen uit boosheid maar neem toch liever geen risico
anoniem_51582 wijzigde dit bericht op 20-07-2018 21:29
7.05% gewijzigd
Natuurlijk gaat ze morgen mee naar het strand. Wat een onzin zeg. Ze is zes for god sake, en ze heeft sorry gezegd. Dan moet het maar klaar wezen toch.
Een kind van 6 straffen door morgen een uitje af te pakken is compleet onzinnig, pedagogisch gezien.
Moet ik het dan gewoon maar allemaal prima vinden??
Alle reacties Link kopieren
En waar wou je haar morgen laten, als jullie naar het strand gaan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gewoon negeren wanneer ze midden in zo’n tantrum zitten. Straffen en die straf ook echt uitvoeren. Dus niet naar het strand en heel duidelijk en krachtig uitleggen waarom niet.

Ik heb echt een hekel aan kinderen die de boel proberen te manipuleren. Ook al zijn ze maar 6. Het begint ergens, de kop gelijk indrukken.
Alle reacties Link kopieren
stitch77 schreef:
20-07-2018 21:30
Moet ik het dan gewoon maar allemaal prima vinden??
Dat zegt toch niemand ?


Maar dan hebben haar sorry’s dus geen nut. Weet ze dat ook weer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Tevens wilde ze heel graag nog een kans zodat ze morgen toch mee mag naar het strand, waarop ik rustig heb geantwoord dat ze morgen niet mee gaat naar het strand!!

Zo zo en voel je je nu een hele grote dame?!
En dat gedoe wat je ervan hebt, dat ze morgen voor straf niet mee mag naar het strand. Moet je weer een oppas zoeken, en die uitleggen dat ze op moet passen omdat dochter voor straf niet mee mag naar het strand omdat ze vandaag stout is geweest. Nou ik zou wel wat leukers weten hoor. Je maakt jezelf toch compleet belachelijk?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet mee naar het strand wel een grote straf voor een woedeaanval! Ik had er eerder voor gekozen als ‘straf’ dat ze de volgende dag helemaal geen pakjes drinken zou krijgen. Maar goed, daar is het nu te laat voor. Ik zou haar morgen een ‘klusje’ laten doen om het strand terug te verdienen en je de volgende keer niet meer laten verleiden tot straffen die buiten proportie zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als ze oververmoeid is had jij al veel eerder in moeten grijpen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Loullah schreef:
20-07-2018 21:30
Gewoon negeren wanneer ze midden in zo’n tantrum zitten. Straffen en die straf ook echt uitvoeren. Dus niet naar het strand en heel duidelijk en krachtig uitleggen waarom niet.

Ik heb echt een hekel aan kinderen die de boel proberen te manipuleren. Ook al zijn ze maar 6. Het begint ergens, de kop gelijk indrukken.
Echt, wat jij toch altijd en overal voor een bullshit uit je toetsenbord weet te krijgen :facepalm:
Mispoes!
stitch77 schreef:
20-07-2018 21:30
Moet ik het dan gewoon maar allemaal prima vinden??
Ze heeft toch sorry gezegd? Wat moet ze dan nog meer?
Ik ga dan uiteraard zelf ook niet naar het strand. Man gaat dan alleen met mn zoontje
blijfgewoonbianca schreef:
20-07-2018 21:30
En waar wou je haar morgen laten, als jullie naar het strand gaan ?
Alle reacties Link kopieren
stitch77 schreef:
20-07-2018 21:33
Ik ga dan uiteraard zelf ook niet naar het strand. Man gaat dan alleen met mn zoontje
Gezellig voor je vent.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Stefke schreef:
20-07-2018 21:32
Ik vind niet mee naar het strand wel een grote straf voor een woedeaanval! Ik had er eerder voor gekozen als ‘straf’ dat ze de volgende dag helemaal geen pakjes drinken zou krijgen.

Ja, je kind voor straf laten uitdrogen op het strand, dat vind ik ook wel een goeie.
Een kind van 6 dat vraagt om "nog een kans", dat vind ik ronduit triest.
Rechtlijnig opvoeden vind ik prima, maar iets voor morgen afpakken is gewoon onzin.
Dan leer ik mijn kind dus dat iets je doet wat buiten proporties is en je sorry zegt, alles weer vergeven en vergeten is. Sorry maar dat vind ik wel erg makkelijk!
Lady*Voldemort schreef:
20-07-2018 21:33
Ze heeft toch sorry gezegd? Wat moet ze dan nog meer?
Alle reacties Link kopieren
Je doet het goed hoor. Ik had hetzelfde gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ookal was de woede aanval heftig, een straf geven voor de volgende dag lijkt me wat rigoreus. Voor een kind van (pas) 6 vind ik het best knap / goed dat ze uit zichzelf sorry zegt.

Beter had je dat moment kunnen aangrijpen om met haar te praten over de woede uitbarsting, dat het niet oké is om zich zo te gedragen en dat je dat niet meer wilt hebben.
Je kunt ook zonder straf de grenzen aangeven.
Wat ook kan, naast proberen uit te vinden wat dit soort aanvallen triggert en hoe je dit kunt voorkomen zonder haar haar zin te geven, is dat je haar uit de situatie haalt, laat afkoelen en dan met haar praat over wat er gebeurd is. Dat vond ik altijd een stuk zinniger: de meeste kinderen willen helemaal niet graag zo boos worden.
Jullie zijn de ouders, jullie moeten haar leren om te gaan met die boosheid. Dat kan door haar alle leuke dingen te ontzeggen, maar dikke kans dat ze daar alleen maar bozer van wordt.
Alle reacties Link kopieren
stitch77 schreef:
20-07-2018 21:35
Dan leer ik mijn kind dus dat iets je doet wat buiten proporties is en je sorry zegt, alles weer vergeven en vergeten is. Sorry maar dat vind ik wel erg makkelijk!
Je wou gewoon een topic aanmaken om complimenten in ontvangst te nemen vanwege je goede aanpak ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kinderen leren heel vroeg manipuleren. De dochter van TO heeft vaker van die uitbarstingen. Ik vermoed dat TO juist onzeker en inconsistent is waardoor het kind precies weet hoe ze ermee weg kan komen: sorry zeggen dan is klaar.
stitch77 schreef:
20-07-2018 21:35
Dan leer ik mijn kind dus dat iets je doet wat buiten proporties is en je sorry zegt, alles weer vergeven en vergeten is. Sorry maar dat vind ik wel erg makkelijk!
Vanuit het kind geredeneerd: wat kan ze dan nog meer doen? Beloven dat ze het nooit meer zal doen is ook onzin: daar heeft ze hulp voor nodig, geen straf.
Dat je haar straf geeft, dat kan ik nog begrijpen, maar dat je een leuk uitje, waar ze zich al dagen op verheugt, afpakt vind ik echt een zwaktebod.
Alle reacties Link kopieren
stitch77 schreef:
20-07-2018 21:35
Dan leer ik mijn kind dus dat iets je doet wat buiten proporties is en je sorry zegt, alles weer vergeven en vergeten is. Sorry maar dat vind ik wel erg makkelijk!
Sorry of spijt betekend dat je het een volgende keer anders doet. Dát moet je haar leren.
anoniem_303677 wijzigde dit bericht op 20-07-2018 21:40
0.00% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven