baby 6 maanden drinkt alleen slapend fles

28-07-2018 21:45 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Ik hoop heel erg dat iemand mijn verhaal herkent en me wat moed in kan praten, want ik ben zo moedeloos!

Mijn zoontje is nu 6 maand. Vanaf zijn geboorte ging alles perfect, bv kwam goed op gang en meneertje dronk super. Vanaf een maand of 2 maakte ik me wel wat zorgen over zijn gewicht, de bekende ‘spekjes’ bleven uit. Vrienden van ons hebben een week later ook een zoontje gekregen en die groeide helemaal dicht. (vergelijken is niet handig, I know). Dus een aantal keren op eigen initiatief extra gaan wegen bij het cb en langzaam begon zijn curve naar beneden af te buigen. Niks aan de hand, ik had gewoon een lang dun kind zei het cb etc etc. Daarbij ben ik getrouwd met de koning van het relativeren dus hij zag ook het probleem niet.

Toch zat het me niet lekker en besloot ik wekelijks te gaan wegen. Hij kwam steeds minder aan en op een gegeven moment was hij in 1 week tijd helemaal niet aangekomen. Cb zei dat het de 4 maanden dip was, maar mn zoontje dronk ook heel kort uit de borst en hij kreeg rond 4 maanden zeer hardnekkige spruw. (maar dat hoorde ook bij de 4 maanden zei het cb (het korte drinken dan)

Uiteindelijk een consult met een lactatiekundige afgesproken. Die vertelde me dat mijn zoontje leed aan stille ondervoeding vanaf dat hij 2 maanden was en moest ik mijn productie proberen op te hogen.Toen ik dat hoorde heb ik het hele weekend gejankt. En erger: van de stress liep mijn productie keihard terug en had ik van de ene dag op de andere dag niet meer genoeg voeding. Ook vond ik het een eng idee om het zelf te blijven voeden omdat we dan geen idee hadden wat hij binnen kreeg.

Dus ons mannetje moest van de ene op de andere dag uit de fles gaan drinken. Ging vrij moeizaam, wel de vriezer leeggemaakt en steeds meer kv toegevoegd. Onze omgeving zei gewoon doorzetten, na een week of 3 pakt hij de fles wel.

Maar na 3 weken was iedere fles nog steeds een strijd en een drama. Zodra hij de fles zag was hij al over de zeik. De spruw werd op geen enkele manier minder (nystanine, kokosolie, gentiaan violet, alles gewassen, steeds het hele huis ontsmet, onszelf behandeld, speelgoed alles gewassen tot in den treuren) niks hielp.

Op advies van het cb een afspraak gemaakt met een preverbale logopediste. Voordat zij beschikbaar was waren we weer 1,5 verder en dronk ons schatje al een maand uit de fles met iedere voeding strijd.

De logo concludeerde dat hij een vrij heftige aversie tegen de fles heeft en deelde mee dat hij waarschijnlijk nooit meer op een leuke manier uit de fles gaat drinken (ik weer janken). Ik genoot zo intens van onze bv momentjes samen en vond het zo naar dat alle voedingen een strijd waren (hij weigerde ondertussen ook hapjes/broodkosten/ eigenlijk alles). Gelukkig ontwikkelt ons zoontje zich mega snel dus dat was wel een goed teken. Maar door de strijd kreeg hij (met al die mega hete warme dagen) veel te weinig voeding binnen en kwam hij dus nog steeds niet goed aan.

Nu moeten we spelenderwijs hem leren dat het oké is als dingen zijn mondgebied aanraken en heeft de logo wel een goed plan opgesteld waar we mee aan de slag kunnen en moet hij uit een beker leren drinken.

Maar terwijl ik dit schrijf springen de tranen me alweer in de ogen. Want op dit moment drinkt hij alleen maar slapend de fles. Ik leg hem dan op bed en wacht 10 min als hij slaapt, pak hem dan eruit, geef hem (zonder strijd/drama) de fles, probeer hem te laten boeren en leg hem dan weer terug in de hoop dat hij niet wakker wordt. Helaas wordt hij meestal 1x per dag wel wakker van dit gesleep. Gelukkig komt hij nu wel wat aan, maar ik vind het zoooo ontzettend naar dat het zo gaat en voel me op alle gebieden enorm falen als moeder. Hij drinkt steeds slechter en korter...

S nachts zet ik de wekker om de 3/4 uur om hem een flesje te geven om zo te voorkomen dat hij wakker wordt van de honger (want dan krijg ik er geen fles in en krijg ik m hongerig niet meer in slaap).

Vandaag was de logo er weer en vertelde ze dat ze inschat dat het 6 weken gaat duren voordat hij uit een bekertje heeft leren drinken en we tot die tijd dit moeten voortzetten Ik weer een complete meltdown (manlief is jankbuien meer dan zat).

Toen ze dat zei leek het zo uitzichtloos ver weg en besefte ik me dat ik er aardig doorheen zit. Ik moet daarbij zeggen dat ik het ook moeilijk los kan laten dus doe eigenlijk alle voedingen zelf. Mijn omgeving vindt er ook wat van ( gewoon doorzetten met fles, wie is nou de baas/ kind krijgt vanzelf wel honger en gaat dan wel drinken etc. ) Helaas weinig begrip en herkenning.

Vandaar dit (behoorlijk lange) bericht. Heeft iemand dit ook ooit meegemaakt? Of herkent iemand dit? Heeft iemand de gouden tip om mijn schatje fijn aan de fles te leren wennen? De spruw is inmiddels weg!

We hebben heel veel geoefend met uit een bekertje drinken (samen met de logo) en dit pakte hij heel goed op! Tot afgelopen dinsdag, toen besloot hij om ook de beker te weigeren. Ook tuitbekers/rietjes etc wil/ kan hij niet...

Sinds vandaag begonnen met toevoegen van johannesbroodpitmeel aan de voedingen, maar hier lijkt hij alleen maar voller van te zitten:-( En dus drinkt hij (nog) minder.

Ik hoop zo dat iemand me tips/ adviezen kan geven, ben echt wanhopig!
Liefs!
Alle reacties Link kopieren
De zorgen springen uit je bericht, allereerst een knuffel.
Ga daarnaast niet schuldig voelen, je doet wat je kunt en je zoon krijgt veel liefde, dat is zeker.

Is de spruw al helemaal over? Bij ons hielp alleen maar een dun laagje daktarin, toen was het zo weg! Gewoon met een vinger aanbrengen.
Verder geen ervaring, maar blijf rustig en lief, dan komen jullie hier echt doorheen!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou trouwens niks gaan toevoegen aan de fles. het komt goed, echt
Alle reacties Link kopieren
Geen tips en advies, maar een :hug:
Ik vind dat jouw man ook wel eens een voeding in mag plannen! Hoe durft hij. Ik snap dat jij er doorheen zit en niet zit te wachten op stuurlui aan wal. Mijn advies: meld het ze! Dan is dát in elk geval voorbij.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Oh en Jbpm maakt de voeding dikker waardoor hij meer aan de fles moet zuigen. Weet niet of dat handig is
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Hai,

Ik wil je een hart onder de riem steken: ik heb met mijn ene kind succesvol gerelacteerd nadat mijn voeding ook van het ene op het andere moment weg was, en mijn andere kind die een notoire flesweigeraar was, is uiteindelijk succesvol uit de fles gaan drinken.

Het kan dus echt goed komen.

De belangrijkste tip die ik je kan geven is verstand op nul, blik op oneindig en gewoon doorgaan.

Als je specifieke tips of adviezen wil vraag je maar, ik help je graag.
Am Yisrael Chai!
Ik zou je willen adviseren om nu echt aan jezelf te gaan denken. Zorg dat je het meer los kan laten, laat je man zijn rol pakken, trek je niets aan van de omgeving.

Is er behalve het cb en de logopediste ook een kinderarts (of andere arts) betrokken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zat heel hard te denken hoe ik mijn kind ook alweer uit de fles heb leren drinken en bedacht me dat wat echt de ommekeer is geweest is dat ik een Nuby fles heb gekocht.
Mijn oudste had ook altijd Nuby spenen omdat die het meest op een borst lijken en zelfs in de mond dezelfde beweging als je tepel maken, dus ik was al bekend met het merk.

Ik heb voor mijn jongste toen de Nuby Natural Touch Softflex fles gekocht. Die speen is ook weer ontwikkeld voor de overgang van borst naar fles maar het belangrijkste is dat het een zachte fles is waarin je zachtjes moet knijpen, waardoor je een toeschietreflex nabootst.

Mijn kindje snapte na bijna een jaar aan de borst niet hoe ze melk uit de fles moest krijgen en vanaf dat ik die Nuby fles had en de melk dus eigenlijk haar mond in kneep, snapte ze dat ze moest gaan zuigen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter weigerde ook de fles toen ze noodgedwongen acuut over moest van borst- naar flesvoeding. Ik herken je wanhoop en je neiging alle voedingen zelf te willen doen.
Ik heb helaas geen gouden tip. Dochter heeft nooit 'normaal' uit de fles willen drinken, maar alleen met afleiding en inderdaad ook slapend. Wij voedden vaak in de maxicosi, terwijl we haar afleidden met speeltjes die we tijdens het drinken voor haar hielden. Glinsterende kettingen waar ze naar kon grijpen bijvoorbeeld. Verder hielp het om haar op schoot, soort van ingebakerd in een laken, in schemer van de slaapkamer te voeden.
Wij hebben destijds heel veel spenen en flessen geprobeerd en dat maakte geen enkel verschil. Aversie tegen de fles/ drinken an sich kan heel hardnekkig zijn.
Sterkte!
Jeetje, wat een spanning zal dat opleveren voor jullie allemaal. Sterkte.

Wij gebruiken de Breastflow fles, die is speciaal ontwikkeld voor flesweigeraars. Bijkomend voordeel is dat ze weinig lucht kunnen inslikken doordat er een combinatie van happen en zuigen nodig is.

https://www.vosmedisch.nl/contents/nl/d345.html
Misschien een optie?

Je kunt je huisarts vragen naar medicatie om je melkproductie te verhogen (zoals domperidon), misschien lukt het dan beter om aan de borst te voeden.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je je kind uit bed haalt om hem slapend te voeden. Is het een idee om met een stoel naast zijn bedje te gaan zitten en hem dan te laten drinken terwijl hij zelf in zijn bed blijft? Dan hoef je hem niet steeds te verplaatsen, scheelt mss wat stress.
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Alle reacties Link kopieren
Ach lieverd, wat een ellende!

Mijn kleine flesweigeraartje snapte de fles ineens wel bij 7 maanden. Wat we nou anders gedaan hebben om deze ommekeer te krijgen weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat ze een hekel had aan de flessenspeen in haar mond. Ik heb haar dat aangewend door een stukje panty om de speen te doen. Dat voelt heel anders dan het plastic van de speen en het schijnt meer te voelen als huid.
Een structuurhoes met een panty maak je zo:
https://youtu.be/4tGR_HVHZxc

Ze drinkt uit een MaM-fles. Die speen is wat platter en voelt minder plastic-achting aan. En ik lees hier in dit topic ook al andere flessen genoemd worden.
Voor je je de hele winkel leegkoopt (want in je wanhoop wil je alles proberen) kijk eens naar ‘flessenpakket-huren’ op Facebook. Mocht je toch meerdere flessen willen uittesten.

Heel veel succes!

En: laat iedereen meehelpen. Jij wil alles zelf in de hand houden. Logisch, want eerder was jij ook de enige die voeding kon geven. Maar laat het ook aan anderen over. Dat gaat je uiteindelijk meer rust opleveren. Dan hoef je niet meer in je eentje verantwoordelijk te zijn.

Ik heb geen idee wat de lactatiekundige nog meer gezegd heeft, of hulp heeft geboden, maar ze heeft wel een flinke bom gedropt en ik lees nergens dat je hulp van haar hebt gehad. En hoe heeft de omgeving gereageerd op de stille ondervoeding? Heb je dit ook met een arts besproken?
Alle reacties Link kopieren
Wat een lieve berichtjes allemaal!

Vannacht was een drama, M. stopt nu steeds na 50 cc, meer krijg ik er niet in. We zijn dan ook maar weer gestopt met jbpm omdat we het idee hadden dat hij daar te vol van ging zitten, hopelijk pakt hij zo wel weer een grotere fles!

Ik ben ondertussen aan het proberen mijn bv weer op gang te krijgen...

@SallySpectra* we gaan maandag bellen om een afspraak bij de kinderarts te maken, tot nu toe is er niemand die dit monitort, alleen de standaard afspraken bij het cb.

@Fragolisa die hebben we ook geprobeerd, wil hij niks van weten..Morgen ga ik bellen voor domperidom!

@_CarmiggelT_ hebben we geprobeerd, maar dan verslikt hij zich steeds en wordt hij panisch wakker...:-(

@Hertjehertje ik heb bij zijn eigen flesje (lansinoh) weleens geprobeerd met de panty, maar ik kan de mam fles ook nog weleens proberen. Hoe lang weigerde je dochtertje voordat ze het opeens 'snapte' ?
Heb de stille ondervoeding alleen met het cb besproken, maar die herkenden dat niet en vinden de lactatiekundige vooral veel paniek zaaien...

Ik ben zo bang dat hij uiteindelijk helemaal niet meer uit de fles gaat drinken en een sonde moet :-(
TO, probeer wel even rustig te blijven en af te wachten wat de kinderarts zegt, maw of er wel echt een probleem en zo ja, hoe groot dat probleem dan is en wat er aan te doen is. Je denkt nu tien stappen vooruit; een sonde is echt nog niet aan de orde.

En bedenk ook dat je zoon al zes maanden is, als het goed is gaat hij steeds meer vast voedsel eten en zal dat in de plaats komen van de flessen.

Ik begrijp overigens niet helemaal hoe een lactatiekundige de diagnose ondervoeding kan stellen, dat lijkt me meer iets voor een arts?
Geen JBPM toevoegen, dat is om voedsel dikker te maken meer niet. Lijkt me niet echt handig. Voor extra voedingstoffen hoef je het ook niet te doen, Zit niks extra's in.

Snel naar de kinderarts en sterkte!
Yes ik ken het. Mijn nu 8 jarige dochter heeft nooit willen drinken, elke fles was een hel. Gut ik heb gewenst dat ze knijpflessen hadden hoor.
Ook zij groeide zeer matig.
Op een gegeven moment heb ik het losgelaten, als ze van de curve dondert krijgt ze wel sondevoeding ( aldus kinderarts, ze had ook heftige reflux en een trauma in het mondgebied kwamen we rond haar 6de achter)
Intussen heeft ze sinds kort een diagnose eetstoornis " ARFID".
Dus ik begrijp je van top tot teen.
Het is bij tijd en wijle heel zwaar.
Je mag me rustig een pb doen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een gek idee, maar is het niet een idee om zo’n slangetje met voeding langs je borst te laten gaan en dan aanleggen? Dan wordt misschien de melkproductie weer gestimuleerd en de kleine man krijgt ook voeding binnen. Lijkt mij een win-win situatie. Maar kan ook zijn dat ik daar te gemakkelijk over denk. Ik heb nog nooit in die situatie gezeten.
T is maar een idee ;)
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:30
99.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een zorgen, kan we je wanhoop goed voorstellen! Maar wat doe je het goed!!

Als je kind de borst wel pakt kun je voeden met een borstvoedingshulpset, het ‘slangetje’ dat eerder genoemd is. Dan zuigt hij dus aan je tepel (goed voor de productie) en krijgt hij tegelijkertijd kunstvoeding (of afgekolfde melk als je die nog hebt) door dat slangetje erbij. Kijk eens op de website borstvoeding.com. Even door de maffia heenprikken, dan hebben ze veel nuttige tips.

Andere optie is mogelijk nog vingervoeden, dus een slangetje aan een spuit in zijn mond en dan je vinger erbij, dat hij daaraan zuigt.

CB zijn overigens zelf notoire paniekzaaiers, met hun prelogopedie, dus in jouw geval zou ik maandag zeker de huisarts bellen en je zorgen bespreken.

Heel veel sterkte en je doet het supergoed!
Alle reacties Link kopieren
Waarom ging je in hemelsnaam johannesbrood pitmeel toevoegen?

Als je man rustiger kan reageren dan kan je beter zoveel mogelijk voedingen aan hem overlaten.

Met jou gestress Steven je inderdaad keihard af op sondevoeding.
.
anoniem_352267 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 12:26
99.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip TO: Google eens op early feeding skills. Voeden in een andere houding helpt misschien ook iets. Onze baby (ook 6 maanden en overigens niet prematuur geboren) drinkt nog steeds zijn flessen in zo‘n prematurenhouding omdat hij vanwege overstrekken heel onrustig dronk en heel veel spuugde.
‘t Zal wel net zo zijn als met je kinderen, die van je eigen vind je meestal ook best mooi.
Alle reacties Link kopieren
Overleg je goed met de logopedist?
De mijne raadde echt met klem af om andersoortige flessen te proberen. Dat is dan weer anders, dus andere/meer prikkels in de mond en dat bevordert de situatie niet.
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

Het was een pittig dagje vandaag, met veel moeite in totaal 400 cc erin gekregen. Begrijp nu ook dat toevoegen van jbpm niet slim was (domdomdom) (hadden we gedaan omdat hij reflux achtige klachten had en we natuurlijk hoopten dat het ging helpen)

Hij heeft vandaag nog niet gepoept, sinds hij 3 flesjes met jbpm heeft gedronken gisteren en sindsdien drinkt hij veel minder per fles. Zou hij dan nog "vol" zitten van jbpm? En misschien als hij morgen poept dat hij het dan kwijt is?

Verder kolf ik nu om de 3 uur en is het wisselend wat de opbrengst is, hoewel ook wel een keer 10 cc! hopelijk morgen met domperidom meer.
Ik heb mijn zoontje wel geprobeerd aan te leggen, maar hij drinkt niet, kijkt en bestudeert vooral. Mijn hoop is dat als ik meer productie heb en een keer goede stuwing dat ik hem dan slapend aanleg en dan hoop ik dat hij uit reflex gaat drinken...

Ik lees ook jullie opmerkingen over stress en ben ook aardig gestrest en ik zou niets liever willen dan dat uit kunnen zetten. Manlief ziet nu ernst van de situatie ook wel in en heeft vandaag veel voedingen gedaan en gaat vannacht ook voedingen geven. Hopelijk kan ik het dan ook beter loslaten....(en een beetje slapen)

Morgen dus kinderarts bellen en de logopediste komt morgen ook.

Mn zoontje begint brood wel steeds lekkerder te vinden, vandaag bijna een kwart broodje opgesabbeld, dus dat is dan wel weer een goed teken toch? Ook al zit er dan geen vocht in...
Verder vindt hij fruit van een lepeltje niet echt wat, maar zodra hij het zelf vast mag houden is hij weer mega enthousiast! Alleen krijgt hij dan natuurlijk niet zoveel binnen (en ik vindt het risico op verslikken zo eng!)

Uit een pakje met een rietje drinken vindt hij reuze interessant, dan "knijp" ik in het pakje zodat het in zijn mond komt en dan slikt hij het wel door. Maar hij kan zelf nog niet uit een rietje zuigen, weet iemand met welke leeftijd ze dat wel kunnen?

Nog wel een leuke mijlpaal om toch maar positief af te sluiten: vandaag is hij precies 6 maanden en had mijn man hem staand aan een tafeltje gezet en bleef hij helemaal zelf staan! :hyper:

ben wel heel blij met jullie begrip, reacties en tips!! :heart:
Alle reacties Link kopieren
oh ja, als ik een pb naar iemand stuur blijft het bericht bij postvak uit staan, komt het dan bij de ander wel aan? o_o

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven