Het grote prentenboeken-tips topic

09-08-2018 13:12 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Onze zoon van 2 lijkt op z'n moeder en is dus dol op boekjes lezen.
Hebben thuis best wel wat boekjes en gaan regelmatig naar de bieb.
Merk dat zoon de 'simpele' boekjes met plaatjes en woordjes begint te ontgroeien (lees: hij noemt de woordjes bijna sneller op dan ik de blz kan omslaan) en ben dus op zoek naar leuke boekjes met wat meer een 'verhaal', die we kunnen lenen bij de bieb of voor straks als Sinterklaascadeau.

Hier in huis hebben we al het volgende:
- aantal Nijntje boekjes (grote hit!)
- Rupsje Nooitgenoeg
- De spin die het te druk had (zelfde idee en auteur als Rupsje)
- Kikker is jarig
- Boer Boris
- Woezel en Pip (maar die verhalen zijn nog wat te lang)
- Slaap maar fijn, bouwterrein (grote hit, want kranen en andere voertuigen).
- Over een kleine mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept had.

Benieuwd of jullie nog leuke suggesties hebben die leuk zijn op deze leeftijd. Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Kikker en Dikkie Dik
Alle reacties Link kopieren
- wij gaan op berenjacht
- dikkie dik
- gonnie en gijsje
- de gruffalo
- raad eens hoeveel ik van je hou
- boeken van muis
- kikker en pad
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!

Hier zijn de Bobbi-boekjes een hit, en verder alles van Nijntje. Andere boeken heeft hij wel genoeg, maar die worden nog niet uit de kast gehaald om gelezen te worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Dikkie Dik verzamelboek. Erg leuk boek. Ook nog een los boekje van Dikkie Dik, is ook een groot succes.

Ik heb ook een verzamelboek van Kikker, maar die verhalen vind ik heel vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Over een kleine mol die wil weten wie er op z'n kop gepoept heeft staat gewoon in de OP :facepalm:

En Monkie van Dieter Schubert. Zit totaal geen tekst bij (mijn kinderen zijn dus ook boos geweest, omdat ik het anders 'voorlas' dan een voorleesmoeder op school)

Sowieso zijn van Dieter & Ingrid Schubert mooie prentenboeken, zoals Het grote boek van beer en egel en meer van beer. Hele mooie tekeningen, met veel details. Kun je ook zoeken naar rupsen of muisjes ofzo
dreamer wijzigde dit bericht op 09-08-2018 13:21
17.85% gewijzigd
Later is nu
Hoera! Boekjes. Liggend A4 formaat met mooie prenten en geschreven in rijm, wat fijn voorleest en de aandacht goed vasthoudt.

En mijn favoriet: De eend op de pot. Ook ik rijm en zo herkenbaar geschreven dat ze hem al snel mee kunnen praten.
Alle reacties Link kopieren
Hier is populair (2&4j):

- Boer Boris
- Slaap maar fijn bouwterrein
- Zoekboeken
- Jip & Janneke (vind ik zelf echt verschrikkelijk om voor te lezen, zo gedateerd)
- Nee! (Erg leuk boek voor kinderen in de nee-fase, wordt hier hard om gelachen)
- Hoi hoi wat fijn, het dikke voorleesboek voor peuters
- Tip de muis
- Ssst de tijger slaapt
Alle reacties Link kopieren
Oja, Monkie! ❤️

En bedenk me nog een favoriet: Ik zou wel een kindje lusten. Leuk verhaal voor slechte eters.
anoniem_193087 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 13:25
71.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ridder Florian de Bange
Boeken van Bette Westers, zoals held op sokken.
Boeken van Marjet Huiberts.
Aadje Piraatje.

Heel vaak dezelfde boeken.

Verzamelbundels voor kinderen van.. jaar.
Het vreemde ei
Barbapapa
Disney's boekenclub ( hier via ruilboek)
Prentenboeken van Schubert, oa verhalen met beer
Muizen van Nannie Kuiper
Boeken met flapjes, bijvoorbeeld boerderij en bouwplaats
Speeltuin van Mies van Hout
Agent en boef
Boekjes van Chris Haughton, mama kwijt.

Veel boekjes worden voorgelezen op YouTube door schrijvers van uitgeverij gottmer. Boekje nooit gelezen maar verhaal van Jantje vind een schroefje vinden ze hier magisch. Luisteren we nu in de auto.
Alle reacties Link kopieren
Anton kan toveren
Alles van Kikker
Alles van Elmer de kleurtjesolifant
Alle reacties Link kopieren
Tvt :-)
De boekjes van Bobbi.
De boekjes van Kikker.
Raad eens hoeveel ik van je hou
Rupsje nooitgenoeg

En voor als hij een klein beetje ouder is:
Elmer
Max en de maximonsters
Ik zou wel een kindje lusten
De krokodil die niet van water hield
De gele ballon
Waar is de taart?
Picknick met de taart
En natuurlijk de prentenboeken van Julia Donaldson en Alex Scheffler: De gruffalo, De slak en de walvis, Draak Dries, Superworm, Mannetje Tak etc.
Alle reacties Link kopieren
Voor als hij een beetje ouder is:
De mooiste vis van de zee
Ssst de tijger slaapt
Bommes
De koe die een ei legde
Ik hou ook van prentenboeken :)

Ik werk op een psz en de boeken die een groot succes zijn:

Wij gaan op Berenjacht (leuk om een blote-voetenpad bij te maken)
Kleine muis zoekt een huis (zijn nog 2 andere boeken van kleine Muis)
Boer Boris
Kleine Walvis
Sttt Tijger slaapt
De grote rode bus
Piep wil oversteken
De boeken van Kaatje en Karel

Er is nu elk jaar een actie dat je een prentenboek voor 2 euro kunt kopen. Vorig jaar was dat de Gruffalo en dit jaar Raad eens hoeveel ik van je hou. In januari zijn de nationale voorleesdagen. Dan is er ook het prentenboek van het jaar. Deze zijn ook erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Mag ik eens in je luier kijken?
Sstt tijger slaapt
Welterusten allemaal
Kikker
Barbapapa
Wat een pech mijn naam is weg (met eigen naam)
Life is short. Smile while you still have teeth.
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic, mag ik het ook meteen even kapen om boeken voor oudere kinderen 4/5 jaar te vragen?

Mijn tweejarige is dol op alle boeken maar vooral
Bobbi,
ik zou wel een kindje lusten,
Hoi hoi wat fijn voorleesbundel,
kom uit die kraan,
wim is weg
monkie.

En plaatjesboeken over monsters, zeedieren en dinosauriers

Gruffalo is ie al een tijdje op uitgekeken, nu is hij fan van 'ik ben een lelijk beest' van dezelfde auteurs
nootboek wijzigde dit bericht op 09-08-2018 23:18
2.34% gewijzigd
nootboek schreef:
09-08-2018 13:51
Leuk topic, mag ik het ook meteen even kapen om boeken voor oudere kinderen 4/5 jaar te vragen?
Kijk even in mijn lijstje, het tweede deel. Mn de (andere) boeken van Julia Donaldson. Perfect voor die leeftijd!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuke reacties allemaal! Ik ga ze opschrijven en morgen eens naar de bieb.

Miranda, die €2 actie wist ik niet dat het jaarlijks was, goeie tip! De gruffalo heb ik idd vorig jaar gekocht, maar die snapt zoon nog niet erg.

Nootboek, kaap gerust! Dit topic is echt niet alleen voor peuter-prentenboeken. Hoop dat je ook leuke tips krijgt!
Alle reacties Link kopieren
Voor peuters zijn de meeste boeken die mijn kinderen leuk vinden/vonden al wel genoemd: Bobbi serie, Dikkie Dik grote voorleesboek, Kikker serie, Mama kwijt, Jip en Janneke (meer bij 3-4 jaar dan al vanaf 2), Elmer (ook meer vanaf 3).
Verder is Dribbel voor een 2-jarige nog erg leuk en als ze interesse krijgen voor zindelijkheid het boek 'He, wie zit er op de wc'.
nootboek schreef:
09-08-2018 13:51
Leuk topic, mag ik het ook meteen even kapen om boeken voor oudere kinderen 4/5 jaar te vragen?
Pluk van de Petteflat, Otje en Floddertje van Annie M.G. Schmidt met stip op 1. Verder vindt mijn zoon Iris en Michiel boeken ook wel leuk. Maar vooral verslindt hij informatieve boeken, over dinosaurussen, vliegtuigen, elektriciteit, haaien, hoe een huis gebouwd wordt, etc etc. De tijd van elke keer hetzelfde boekje willen lezen is met 4/5 jaar duidelijk voorbij, dus ik schaf nauwelijks meer boeken aan maar we gaan vaak naar de bibliotheek om weer een nieuwe lading te halen.
Voor to,
-Wat nu Olivier?
-De prentenboeken van Kiki en Liselotje.
-Over de kleine mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept.
-De spin die het te druk had.
-Gonny het gansje.
-De wiebel billenboogie.
nootboek schreef:
09-08-2018 13:51
Leuk topic, mag ik het ook meteen even kapen om boeken voor oudere kinderen 4/5 jaar te vragen?
-De boeken van Dagmar Stam.
-De boeken van Marianne Busser. Vooral koning Bobbel is/was hier favoriet.
-Pippi Langkous.
-Dolfje Weerwolfje. Misschien is hij daar nog iets te jong voor?!
-Pluk van de Petteflet.
-Otje
-De kinderen van Bolderburen.
Gruffalo is mooi, prachtige tekeningen, maar de tekst ging mijn kinderen heel lang ver boven de pet. Uil wierp een blik op de gruffalo? Wasda? Ik las het al tijden voor, maar ze bleken het verhaal maarvoor de helft te snappen! Hoeft niet heel erg te zijn trouwens.
han1987 schreef:
09-08-2018 13:14
- kikker en pad
Deze, en andere boeken van Arnold Lobel. Bijvoorbeeld Muizensoep en tranenthee. Mooi vormgegeven, en de verhaaltjes zijn net wat anders dan anders.

Wel voor iets ouder dan 2 jaar.
anoniem_332305 wijzigde dit bericht op 09-08-2018 17:21
6.53% gewijzigd
HaPu schreef:
09-08-2018 13:20
Hoera! Boekjes. Liggend A4 formaat met mooie prenten en geschreven in rijm, wat fijn voorleest en de aandacht goed vasthoudt.
Oeh, daar krijg ik echt kromme tenen van!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven