Kiespijn en oorpijn

12-08-2018 13:01 29 berichten
Dochter (7jr) is ontroostbaar.. zo'n pijn aan haar tandvlees/kies/oor/onder haar oor.
Koud of warm op de kies maakt niet uit, dan doet het geen pijn. Wel met kauwen of praten.
Als ik vraag wat het meest zeer doet zegt ze 'als ik op m'n kies druk en m'n tandvlees'. Afgelopen nacht begon het met huilend wakker worden van de oorpijn.

Paracetamol werkt wel wat maar het blijft erg pijnlijk. Ik zie geen gaatje in de pijnlijke kies, wel lijkt hij iets lichter dan de andere kiezen. Nu al wisselen lijkt me erg vroeg (is de eerste kies na de snijtanden in de onderkaak).

Ben bang dat er misschien iets van een ontsteking in haar kaak zit (en dus niet de kies zelf) omdat het tandvlees ook zo pijnlijk is. Is het handiger hiervoor de noodtandarts te bellen of de HAP? Ze ligt nu even te slapen, dus ik wacht even af hoe het zo gaat en dan ga ik bellen..
Bel beide?
Kan ook heel goed oorontsteking zijn, die doortrekt naar kies. Denk inderdaad goed om beide even te laten checken. Zowel kies als oor. Sterkte voor je dochter!
Ik zou de tandarts bellen
Ik zou sowieso even contact opnemen met de (nood)tandarts. En n.a.v. daarvan eventueel met de HAP.
Want de huisartsenpost doet geen tandheelkundige zaken (verwijst door), dus je kunt laten uitzoeken of het iets tandheelkundigs is ten eerste.
Blijkt dat niet zo te zijn, verder onderzoeken.

(Er kan van alles doorslaan op het gebit. Ik krijg regelmatig kiespijn van kaakklemmen).
Bedankt voor de tips. Ik heb de tandarts gebeld en ze mag om 17.30u langskomen. Al denkt de tandarts ook niet aan een gaatje i.v.m. geen pijn bij warm/koud.
Als daar niets uitkomt en de pijn blijft zo, bellen we de HAP.
Ik hoop echt dat het iets snel-oplosbaar is! Succes en beterschap voor je dochter.

(Misschien zit er wel een kies onder te duwen of is het tandvlees ontstoken?). Hoop dat ze vinden waarom.
Alle reacties Link kopieren
Ik krijg soms heel erg kiespijn als ik verkouden ben en mijn holtes vol zitten is ze verkouden?
where ever you go, go with your heart
Skawa schreef:
12-08-2018 13:32
Ik krijg soms heel erg kiespijn als ik verkouden ben en mijn holtes vol zitten is ze verkouden?
Ze is een week of 3 erg verkouden geweest maar dat is al sinds 2 weken over
Skawa schreef:
12-08-2018 13:32
Ik krijg soms heel erg kiespijn als ik verkouden ben en mijn holtes vol zitten is ze verkouden?

Dit!
De wortels van sommigen van mijn kiezen lopen door tot bijna aan de sinusholtes. Ik kan bij of na een hevige verkoudheid ook pijn aan mijn kiezen ervaren.

De eerste keer dat dat mij overkwam zat ik inderdaad bij de tandarts die met een foto er achter kwam hoe de wortels lagen. De tandarts stuurde me dus naar de huisarts.
lilyjo schreef:
12-08-2018 13:34
Ze is een week of 3 erg verkouden geweest maar dat is al sinds 2 weken over
Kan dan ook nog steeds heel goed daarvan komen ja, net als andersom heb ik ook snel last van kiezen na verkoudheden enz. (en ook oorontsteking is trigger bij mij).
Vorig jaar kreeg ik 2/3 weken na verkoudheid nog bijholteontsteking.

Gelukkig kan ze straks alvast bij de tandarts terecht!
Als er straks bij de tandarts niets uitkomt ga ik zeker laten kijken naar oorontsteking o.i.d.! Zo sneu als ze zoveel pijn heeft maar niet goed ksn aangeven waar de pijn het ergst is..
Alle reacties Link kopieren
Ach wat sneu. Mijn moeder had laatst precies hetzelfde. In haar geval bleek het toch een ontsteking van de holtes te zijn.

Sterkte!
Tandarts is ruim een half uur bezig geweest. Dochter heeft hele diepe groeven in haar kiezen en onder het glazuur zat dus een diep gaatje. Tot haar wortels dus vandaar de uitstralende pijn. Aan de buitenkant van haar kies was inderdaad niets te zien.

Nu flink napijn maar hopelijk morgen weer verbetering!
Vorig jaar had ze in die kies een oppervlakkig gaatje. De tandarts van vandaag liep behoorlijk te mopperen, dat gaatje is dus nooit goed dichtgemaakt... vandaar nu dit probleem.

Hij heeft medicijnen op de wortel gedaan en in de vulling ook. Hopelijk is dit afdoende, anders naar een speciale kindertandarts voor een wortelkanaalbehandeling..
Ah zielig! Toch kies dus in haar geval. Zal ze inderdaad nog best pijn aan hebben nu.
Ontsteking aan je kies doet ook zo'n zeer.


Hopelijk is verdere behandeling niet nodig voor d'r!
Aangezien je schrijft "Nu al wisselen lijkt me vroeg" ga ik ervan uit dat het een melkkies is. Daar een wortelkanaalbehandeling op is zonde, lijkt me.
Vaste kiezen sealen is een goed idee (minder diepe groeven).
Gröbbeböl schreef:
12-08-2018 18:44
Aangezien je schrijft "Nu al wisselen lijkt me vroeg" ga ik ervan uit dat het een melkkies is. Daar een wortelkanaalbehandeling op is zonde, lijkt me.
Vaste kiezen sealen is een goed idee (minder diepe groeven).
Klopt, is een melkkies inderdaad. Maar omdat het waarschijnlijk nog een hele tijd duurt voor de nieuwe kies doorkomt, trekken ze de melkkies liever niet. Dan hebben andere tanden/kiezen de ruimte om te gaan 'wandelen' en kan de nieuwe kies te weinig ruimte hebben om door te komen.
Dus als de behandeling toch niet voldoende is, zit er weinig anders op dan een wortelkanaalbehandeling vrees ik..
Sealen gaat inderdaad wel gebeuren. Bij de oudste zijn z'n kiezen al gesealt.
Ik weet dat ze trekken liever niet doen i.v.m. schuiven,onder andere. Bovendien is de kans dan aanwezig dat de onderliggende kies minder snel doorkomt, omdat hij niks hoeft weg te drukken.
Maar een wortelkanaalbehandeling in een melkkies zou mij te ver gaan. Echter dat is persoonlijk.
Maar als trekken niet echt een optie is en ze wel pijn blijft houden, kan ik haar moeilijk nog een hele tijd met pijn laten lopen :)

Voorlopig maar even aankijken, wie weet doet het medicijnlaagje z'n werk en wordt de zenuw weer rustig!
Trekken is dus wel een optie.
Alleen liever niet.
Daar staat een lange-niet-zo-fijne-behandeling tegenover waarin ze wortelkanalen openboren en spoelen met chloor (je bent zo een uur verder) bij een kies die er over hooguit enkele jaren uit ligt.
Dat is dus een keuze.
Bij mij is vroeger ook een melkkies getrokken; mijn nicht mist vaste kiezen. Je kunt meerdere kanten op; het is een afweging.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik wel gaan voor de wortelkanaal behandeling als de kies verder nog in goede staat is. Het is pijnlijk maar als je dochter haar melkkies kan houden, dan lijkt mij dit de beste optie.

Je kunt hem laten trekken, maar als de nieuwe kies niet of moeilijk doorkomt, gaat wandelen of wat dan ook......... je dochter kan er veel last van hebben en regelmatig bij de tandarts op de stoel moeten zitten voor de nodige behandelingen.

Bespreek het met de behandelaar en maak aan de hand van diens advies en jouw overweging de keuze.
Ik 'mis' zelf een kies want na 2 wortelkanaalbehandelingen zei kaakchirurg ook dat het geen zin meer had. Dit was volwassen kies, maar zou ook vragen welke kansen ze inschatten dat deze kies met 1 wortelkanaalbehandeling het houdt tot hij eruit moet. Gaan ze er eigenlijk nog wel zo makkelijk uit bij wisselen na wortelkanaalbehandeling? Als ze bij wisselen dan alsnog moeten trekken, ziet ze twee keer af.
Alle reacties Link kopieren
Een wortelkanaalbhamdeling kan ook pijnloos hoor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven