Oma/opa te close met kleinkinderen???

15-08-2018 12:34 259 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een best wel moeilijke band met mijn moeder, dit door hoe mijn jeugd gegaan is. Nadat ik het huis uit ben gegaan is dat wat verbetert, en nadat ik 3 kinderen (6,4, en 2 jaar) heb gekregen probeer ik het contact goed te laten verlopen. Maar wij hebben geen sterke band samen.
Nu vind ik het moeilijk om te zien dat ze zo close is met de kleinkinderen, en voelt soms ook niet prettig om te zien en vind ik het te close.
Vinden jullie het gezond dat je kind bij oma of opa in bed slaapt?
Dat opa of oma samen doucht met je kind?
Dat je vader of moeder de toilet of badkamer deur open laat staan bij het plassen/poepen en je kind daarbij gaat staan?
Ook als de kinderen fijn aan het spelen zijn pakt ze ze vaak bij zich op schoot om ff te knuffelen.
Verder ben ik wel blij dat mijn kinderen zich goed voelen bij oma, en heel blij zijn als ze haar zien.

Ik vraag me af wat jullie vinden? En of dat in relatie staat tot de band die jullie zelf met je vader of moeder hebben?
Hum.
ik vind het normaal dat jonge kinderen bij ouders of grootouders in bed slapen. er is niets gezelliger dan bij oma in bed. Als kind vroeger was dat dolle pret. En kinderen moeten gedoucht worden, het is handig omdat te doen als je zelf ook doucht. en ook het andere voorbeeld is heel normaal. Toen de kinderen hier nog klein waren liet iedereen de deur open staan tijdens het poepen en er werd ook gewoon doorgekletst, ik doe dat nog steeds tegen Lex.
Alle reacties Link kopieren
Op zich lees ik geen heel rare dingen, maar ik begrijp wel dat het heel vreemd voelt omdat dit gedrag blijkbaar niet voorkwam toen jij klein was.

Vertrouw jij ze met je kinderen?
anoniem_169486 wijzigde dit bericht op 15-08-2018 12:39
3.45% gewijzigd
en het is ook fijn dat je kinderen een goede band hebben met oma. heerlijk
Alle reacties Link kopieren
Klinkt juist als erg lieve en betrokken groot ouders. Ik zou het koesteren.
Zou het kunnen dat het je ergens steekt? Het; waarom nu wel?
banba wijzigde dit bericht op 15-08-2018 12:39
1.47% gewijzigd
The time is now
foeksia72 schreef:
15-08-2018 12:38
Op zich kees ik geen heel rare dingen, maar ik begrijp wel dat het heel vreemd voelt omdat dit gedrag niet voorkwam toen jij klein was.

Vertrouw jij ze met je kinderen?
natuurlijk anders laat ze de kinderen daar toch niet achter,
bovendien zijn de kinderen gek op oma
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zouden deze voorbeelden afhankelijk zijn van de leeftijd van de kinderen in combinatie met de omstandigheden.

In bed slapen -> ja als ze ziek zijn/worden terwijl ze bij opa en om zijn. Verder niet. Wel gezellig 's ochtends bij elkaar in bed kruipen om te keten natuurlijk!
Samen douchen -> als ze klein zijn kan het gewoon handig zijn.
Deur open bij wc bezoek -> bij hele kleintjes is dat soms misschien wel handig om ze in de gaten te kunnen houden. Verder niet.

Ergens klinkt er wat rancune in je woorden door; Jij hebt die band nooit gehad met je moeder/ouders, maar met je kinderen kan ze het blijkbaar wel. Dat voelt niet goed wellicht.

Probeer blij te zijn voor je kinderen met de goede band met opa en oma. Maar als jij bepaalde dingen echt niet wil, dan kun je dat best aangeven en dienen ze zich daar wel aan te houden! (overigens heb ik het dan over in mijn beleving 'vitale' dingen. Dus niet over het beleg dat ze op brood krijgen ofzo...)
anoniem_109696 wijzigde dit bericht op 15-08-2018 12:42
13.64% gewijzigd
Banba schreef:
15-08-2018 12:38
Klimkt juist als erg lieve en betrokken groot ouders. Ik zou het koesteren.
Zou het kunnen dat het je ergens sttekt? Het; waarom nu wel?
ja misschien, maar dat zegt niks over TO of dat haar ouders minder van TO zouden houden. De tijd was anders, er waren andere problemen de relatie met je kind is ook anders dan met je kleinkind dat is heel logisch
Alle reacties Link kopieren
Misschien gun je je ouders niet zo'n fijne band met je kinders, omdat jij die vroeger ook niet had. Ze hebben die goede band niet "verdiend".
anoniem_373911 wijzigde dit bericht op 15-08-2018 12:42
0.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik deed dat vroeger ook met mijn oma tot mijn 7e ofzo. Vind er niets raars aan
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat niet raar. Mijn vader past vanaf mijn zwangerschapsverlof 2 of 3 dagen per week op mijn kinderen. Opa is net zo vertrouwd als ik of mijn man. Met logeren vonden ze het heel fijn om bij opa in het grote bed te slapen, samen douchen hebben ze dan weer nooit gedaan. Maar als peuter de wc inlopen bij opa wel.
Mijn oudste is inmiddels 12 en vertelt nog steeds alles makkelijk aan haar opa, ook dat ze voor het eerst ongesteld geworden was.
Ik was als kind ook wel echt een papa's kindje, onze band is ook goed.
Gatinmijnsok schreef:
15-08-2018 12:42
Ik vind dat niet raar. Mijn vader past vanaf mijn zwangerschapsverlof 2 of 3 dagen per week op mijn kinderen. Opa is net zo vertrouwd als ik of mijn man. Met logeren vonden ze het heel fijn om bij opa in het grote bed te slapen, samen douchen hebben ze dan weer nooit gedaan. Maar als peuter de wc inlopen bij opa wel.
Mijn oudste is inmiddels 12 en vertelt nog steeds alles makkelijk aan haar opa, ook dat ze voor het eerst ongesteld geworden was.
Ik was als kind ook wel echt een papa's kindje, onze band is ook goed.
wat mooi dat contact van die kinderen met je vader
Alle reacties Link kopieren
Al een hoop reacties, fijn.
Dat het zou steken is niet zo, ik heb zo'n close contact nog steeds niet met haar, en zit er ook niet meer op te wachten. Dat voelt te ongemakkelijk omdat ik dat fysieke contact niet ken en me ervan afstoot.
Doordat er in de familiekring vroeger misbruik heeft plaats gevonden bemoeilijkt dit het ook, waardoor ik snel dingen niet meer onbevangen vindt. Daardoor trekken mjn man en ik duidelijke grenzen naar de kinderen toe, om hun zo duidelijk te maken wat wel "normaal" gedrag is en wat niet.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
15-08-2018 12:42
Ik vind dat niet raar. Mijn vader past vanaf mijn zwangerschapsverlof 2 of 3 dagen per week op mijn kinderen. Opa is net zo vertrouwd als ik of mijn man. Met logeren vonden ze het heel fijn om bij opa in het grote bed te slapen, samen douchen hebben ze dan weer nooit gedaan. Maar als peuter de wc inlopen bij opa wel.
Mijn oudste is inmiddels 12 en vertelt nog steeds alles makkelijk aan haar opa, ook dat ze voor het eerst ongesteld geworden was.
Ik was als kind ook wel echt een papa's kindje, onze band is ook goed.
Mijn kinderen hebben zo'n oma, mijn schoonmoeder. Zij is ook alleen en echt een soort derde ouder. Als er iets is met de kinderen, goed of slecht, bel ik eerst mijn man en meteen daarna haar.
Ze gaat ook altijd mee op vakantie. Niemand snapt er wat van ;-D , maar dat gaat al jaren prima. Mijn kinderen zijn inmiddels 8 en 10 en nog steeds verzot op oma :heart: . Ik vind het van grote meerwaarde voor ze. Juist omdat ik zelf geen warme band heb met mijn ouders of overige familie
The time is now
Alle reacties Link kopieren
Waren jouw ouders misbruikers?
Of was jij het slachtoffer van een familielid?
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
15-08-2018 12:50
Waren jouw ouders misbruikers?
Of was jij het slachtoffer van een familielid?
Ik was slachtoffer van een familielid....
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-08-2018 12:43
wat mooi dat contact van die kinderen met je vader
Mijn oudste is 9 maanden geboren na het compleet onverwachte overlijden van mijn moeder, hij heeft uren met haar als baby in zijn armen op de bank gezeten. Daar komt niets meer tussen.
Het heeft ook nadelen, ze gingen als peuter niet huilen als ik of mijn man weggingen om te werken of sporten bijvoorbeeld, maar wel als opa weg ging.
Als ze dit bij jou nooit hebben gedaan dan zal dit voor je ouders een tweede kans zijn om dingen anders te doen.
Kan me goed voorstellen dan het steekt en dat het ongewoon voelt voor jou omdat jij ze zo niet kent.
Jij gunt het je kinderen natuurlijk wel om een fijne band te hebben met hun grootouders dus is het lastig om het open te gooien.
Toch zou ik het eens bespreken met je ouders, niet eens als verwijt maar wel om je gevoel te delen.
Alle reacties Link kopieren
Mama-Ansje schreef:
15-08-2018 12:51
Ik was slachtoffer van een familielid....
Hoe hebben jouw ouders daarop gereageerd?
Alle reacties Link kopieren
Mama-Ansje schreef:
15-08-2018 12:47
Al een hoop reacties, fijn.
Dat het zou steken is niet zo, ik heb zo'n close contact nog steeds niet met haar, en zit er ook niet meer op te wachten. Dat voelt te ongemakkelijk omdat ik dat fysieke contact niet ken en me ervan afstoot.
Doordat er in de familiekring vroeger misbruik heeft plaats gevonden bemoeilijkt dit het ook, waardoor ik snel dingen niet meer onbevangen vindt. Daardoor trekken mjn man en ik duidelijke grenzen naar de kinderen toe, om hun zo duidelijk te maken wat wel "normaal" gedrag is en wat niet.
Wat naar. Waren je ouders op een of andere manier betrokken bij dat misbruik? Of wisten ze ervan?

Dat fysieke contact is zeer herkenbaar. Mijn moeder wil me de laatste jaren nog wel eens knuffelen, als ik wegga bijvoorbeeld. Maar dat ervaar ik echt als vreselijk ongemakkelijk. Ik tel dan in mijn hoofd altijd tot 10 :facepalm: . Ik heb dat overigens ook met bijvoorbeeld vriendinnen, man en kinderen kan ik gelukkig wel zonder terughoudendheid knuffelen.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
hm, ik zou zeggen... bij twijfel niet doen

hier komt een grote aanname dus correct me if I am wrong, maar zijn je ouders de mensen die niet oplettend/streng genoeg zijn geweest waar het grensoverschrijdend gedrag van een familielid betrof?

je mag gewoon aangeven wat je prettig vind hè of/en wat niet, ze hoeven het er niet mee eens te zijn maar jij bent de baas
en risico's nemen zou ik dus niet ok vinden onder het mom van de lieve vrede
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Iekx schreef:
15-08-2018 12:39
Voor mij zouden deze voorbeelden afhankelijk zijn van de leeftijd van de kinderen in combinatie met de omstandigheden.

In bed slapen -> ja als ze ziek zijn/worden terwijl ze bij opa en om zijn. Verder niet. Wel gezellig 's ochtends bij elkaar in bed kruipen om te keten natuurlijk!
Samen douchen -> als ze klein zijn kan het gewoon handig zijn.
Deur open bij wc bezoek -> bij hele kleintjes is dat soms misschien wel handig om ze in de gaten te kunnen houden. Verder niet.

Ergens klinkt er wat rancune in je woorden door; Jij hebt die band nooit gehad met je moeder/ouders, maar met je kinderen kan ze het blijkbaar wel. Dat voelt niet goed wellicht.


dit is precies wat ik ook dacht..

als zij de misbruikers waren dan zouden ze in mijn ogen niet mogen oppassen...
het klinkt toch echt alsof je ze het niet gunt.

Probeer blij te zijn voor je kinderen met de goede band met opa en oma. Maar als jij bepaalde dingen echt niet wil, dan kun je dat best aangeven en dienen ze zich daar wel aan te houden! (overigens heb ik het dan over in mijn beleving 'vitale' dingen. Dus niet over het beleg dat ze op brood krijgen ofzo...)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de wc prima vinden, maar me bij de rest ook ongemakkelijk voelen. Ik heb zelf van huis uit meegekregen dat je jezelf alleen bloot aan je ouders laat zien, of dat je ouders er bij zijn zoals bij een dokter.
(Denk dat die opvoeding te maken heeft met het verleden van mijn moeder)
Mama-Ansje schreef:
15-08-2018 12:47
Al een hoop reacties, fijn.
Dat het zou steken is niet zo, ik heb zo'n close contact nog steeds niet met haar, en zit er ook niet meer op te wachten. Dat voelt te ongemakkelijk omdat ik dat fysieke contact niet ken en me ervan afstoot.
Doordat er in de familiekring vroeger misbruik heeft plaats gevonden bemoeilijkt dit het ook, waardoor ik snel dingen niet meer onbevangen vindt. Daardoor trekken mjn man en ik duidelijke grenzen naar de kinderen toe, om hun zo duidelijk te maken wat wel "normaal" gedrag is en wat niet.
Heb je zelf dan minder close of fysiek contact met je kinderen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven