Mijn ouders worden nooit opa en oma

16-08-2018 09:58 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewijzigd
anoniem_374655 wijzigde dit bericht op 20-01-2020 22:27
Reden: .
98.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je zet geen kinderen op de wereld om je ouders te plezieren. En nee, ik heb mijn ouders nooit tekort gedaan door geen kinderen te krijgen ook al hadden ze het heel leuk gevonden.
Alle reacties Link kopieren
Over 5 jaar denk je er misschien wel heel anders over. En zo niet, ja dan is dat jammer.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft pas heel laat een kind gekregen en ik wil ze niet. Dus mijn moeder liep heel lang het risico nooit oma te worden. Ja, dat vond ze soms wel jammer, maar ze heeft er nooit moeilijk over gedaan.

Ik heb mij er nooit schuldig over gevoeld. Het is namelijk mijn leven en kinderen hebben een enorme impact op mijn leven. Terwijl grootouders ze hoogstens een paar uurtjes per week zien en alle lastige taken voor mij zijn.
Ik zie het niet al mijn taak om het leven van mijn ouders zin te geven of voor tijdverdrijf te zorgen. Dat ze dan teleurgesteld zijn, is jammer. Maar dat hoort nu ook bij het leven. Kinderen zoeken en kiezen hun eigen weg.

Trouwens, voor hetzelfde geldt hadden jullie geen kinderen kunnen krijgen, had je je dan ook schuldig gevoeld tov je ouders omdat ze nooit opa en oma worden? Nee toch?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Nooit gehad, maar mijn ouders waren, hoewel vooral mijn moeder heel graag oma wilde worden, vrij duidelijk in dat we onze eigen keus daarin moesten maken.

Ik kreeg pas een kind toen ik richting de 40 ging, dus mijn moeder heeft lang geduldig gewacht.
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 16-08-2018 10:11
23.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toen ik 21 was moest ik er ook niet aan denken en durfde ik mijn handen ervoor in het vuur te steken dat ik ze noooooit zou krijgen! Nu ben ik 34 en bezig voor de 3e (en ook nooit een echt serieuze relatie gehad dus dat wil niks zeggen)...
~ It takes a rad mama to be a father too ~
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit lang gedacht en als ik zie hoe gek ze waren met hun enigste kleinkind van mijn zus en hoeveel liefdevol ze waren heeft het me even extra pijn gedaan. Gelukkig hebben ze wel het opa en omaschap gekent. Ze waren geboren grootouders.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-08-2018 10:09
Over 5 jaar denk je er misschien wel heel anders over. En zo niet, ja dan is dat jammer.
Dat is niet jammer, dat is prima.
Alle reacties Link kopieren
Je bent pas 21 jaar ...dus daar kan nog verandering inkomen.

Daarnaast is het de keuze die jij maakt en je pleziert niemand anders met kinderen, zeker als je dat zelf niet voor ogen hebt

Niet te druk om maken to!
Ik heb 1 zoon en hij weet zeker dat hij geen kinderen wil. Ik word dus nooit oma maar ik kan er echt niet wakker van liggen. Hij is gelukkig en dat is wat ik heel erg belangrijk vind. Ik weet ook voor 99% zeker dat hij niet van mening gaat veranderen en ik vind het prima.
Alle reacties Link kopieren
Oh, als ik zei dat ik geen kinderen wilde hoorde ik heel vaak dat ik wellicht nog wel van gedachten zou veranderen. Ik ben nu diep in de 40 en wil ze nog steeds niet. Ik vind dat ook zo'n rare opmerking. Je zegt toch ook niet tegen iemand van 21 dat ie op z'n 30e misschien wel dood is?

Tuurlijk kun je nog van gedachten veranderen, maar er zijn zoveel dingen die kunnen gebeuren. Kinderen nemen/krijgen doe je toch puur en alleen voor jezelf? Ik vind dat je daar zeker wel goed over na mag denken gezien de permanente status van ze :)
Ik zou me daar op mijn 21e nog niet druk om maken. Over 15 jaar denk je er misschien heel anders over.
Herkenbare situatie. Ik heb één zus. Zij wil wel kinderen maar heeft geen relatie. Ik heb altijd gezegd dat ik geen kinderen wil en heb ze dus ook niet. Mijn ouders, vooral mijn moeder heeft daar heel veel moeite mee gehad en is een periode (toen mijn zus en ik begin 30 waren) daardoor echt een nachtmerrie geweest voor ons. Er deugde helemaal niets van ons. "Waarom zijn jullie niet normaal?" "Wat is mis met jullie dat je geen man kan krijgen?" "Hou eens op met rondfladderen en wordt eens serieus."

Het was een heel verdrietige periode en ik heb me vooral naar mijn vader toe wel schuldig gevoeld. Mijn moeder gunde ik het al helemaal niet meer op een gegeven moment.

Wat mij opviel en waar je als kind gewoon niets aan kan doen is dat mijn moeder het vooral moeilijk vond om aan haar omgeving uit te leggen dat beide dochters geen kinderen hadden (en toen ook beide geen relatie, al tig jaar). Haar wereld bestond uit 60-plussers die heel veel bezig waren met hun kleinkinderen. Mijn moeder kon daarin niet meepraten en dat is best pijnlijk. Uiteindelijk heeft mij moeder haar omgeving veranderd en is meer met mensen gaan optrekken die niet continu met kleinkinderen bezig waren.

Grappig genoeg kreeg ik een paar jaar geleden een relatie met een man met twee kinderen en nu is mijn moeder alsnog oma en dat doet ze geweldig. Mijn vader is helaas enkele weken nadat ik mijn vriend leerde kennen overleden en heeft nooit opa kunnen spelen. Dat is voor mij nu een groot verdriet, dat had ik hem zo gegund.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 16-08-2018 10:27
Reden: Aanvulling
2.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet verantwoordelijk voor andermans geluk, daar zullen ze toch echt zelf voor moeten zorgen. Als ze kinderen leuk vinden, dan kunnen ze ook voorleesgrootouders worden, vrijwilligerswerk doen met kinderen of gewoon een leuke buurtoma en -opa zijn. Mijn favoriete oma en opa als kind waren mijn buren, geen bloedband, maar ze waren toch gek met me en vice versa.

Misschien een keer met ze bespreken, ik kan me voorstellen dat ze helemaal niet weten dat je met deze gevoelens zit en misschien verwachten ze dat ook helemaal niet van je. Als je kinderen krijgt, dan is er geen garantie dat zij ook weer kinderen gaan krijgen, dat weten je ouders heus wel.
Alle reacties Link kopieren
Zowel mijn broer als ik willen geen kinderen. Ik geloof niet dat het mijn ouders uitmaakt, ook nooit over nagedacht. En het zou voor mij uiteindelijk geen verschil maken als ze wel graag opa en oma zouden willen zijn, zou mij daar niet bezwaard door voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen en het zou me niets verbazen als ik ook geen kleinkinderen krijg. Mijn oudste kan ze beter niet krijgen, vanwege haar gezondheid (ze wil wel graag) en van de jongste krijg ik hierin geen hoogte. Waarschijnlijk is het bij hem afhankelijk van wat een eventuele vriendin wil.

Ik ben gék op baby's, maar het is niet de "taak" van mijn kinderen om mij oma te maken. Hun taak is zo gelukkig mogelijk naar eigen inzicht te leven. En dat is soms al moeilijk genoeg.

Ergo: niet druk over maken. Mochten jouw ouders je het wel laten voelen dat je ze tekort doet, dan zou ik op zoek gaan naar een goed antwoord.
Later is nu
Grote kans dat er toch kleinkinderen komen. Jij bent nog zo jong, dus wie weet wat de toekomst brengt. Je zus kan ineens een relatie krijgen en binnen een jaar zwanger zijn, dat zie ik zoveel gebeuren bij 30 plussers.

Ik weet niet hoe oud je broer is, maar ik ben zelf 35 en heb de afgelopen 10 jaar zoveel mensen in mijn omgeving zien switchen. Eerst overtuigd dat ze geen kinderen willen, of zeer sterk twijfelend en begin 30 ineens toch heel graag een kindje willen.

Alles is nog mogelijk de komende 20 jaar en stel dat het niet gebeurt, dan hoef je je daar niet rot over te voelen, het is jammer voor je ouders, maar uiteindelijk moeten zij zelf iets van hun leven maken.
Blondie456 schreef:
16-08-2018 10:13
Ik heb 1 zoon en hij weet zeker dat hij geen kinderen wil. Ik word dus nooit oma maar ik kan er echt niet wakker van liggen. Hij is gelukkig en dat is wat ik heel erg belangrijk vind. Ik weet ook voor 99% zeker dat hij niet van mening gaat veranderen en ik vind het prima.
Heeft hij zich al laten steriliseren?
bam_1984 schreef:
16-08-2018 10:11
Toen ik 21 was moest ik er ook niet aan denken en durfde ik mijn handen ervoor in het vuur te steken dat ik ze noooooit zou krijgen! Nu ben ik 34 en bezig voor de 3e (en ook nooit een echt serieuze relatie gehad dus dat wil niks zeggen)...
Haha grappig dit! Hier net zo en mijn vriendinnen gaan ook die kant op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders , tenminste mijn moeder, zullen ook nooit kleinkinderen krijgen. Mijn vader misschien van een van mijn halfbroers. Mijn schoonouders zijn opa en oma van de kinderen van mijn zwager en schoonzus.

Ik heb me daar nog nooit een seconde schuldig over gevoeld. Waarom zou ik?
Alle reacties Link kopieren
Doe niet zo gek joh, waarom maak je je hier zo druk om en denk je dat het jouw persoonlijke taak op deze aarde is om je ouders gelukkig te maken?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-08-2018 10:09
Over 5 jaar denk je er misschien wel heel anders over. En zo niet, ja dan is dat jammer.
Ik geloof dat ik mijn "wacht-maar-tot...-bingokaart" maar weer eens ga afstoffen.. :facepalm:

Heel lang heeft het geleken dat mijn schoonouders geen opa en oma zouden worden. Mijn zwager heeft heel lang rondgevlinderd en mijn man en ik zijn kindervrij. Ooit in een interview gezegd dat ik dat soms naar vond voor ze, maar toen kreeg ik de wind van voren van mijn schoonmoeder :rofl: Zij vinden ons geluk belangrijker dan kleinkinderen. Nu zijn ze tóch opa en oma en genieten van volle teugen.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je hier pas wat zekerder over kan zijn wanneer iedereen de 40 gepasseerd is. Klinkt nogal voorbarig dit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het wel erg jammer vinden om geen oma te worden.
Maar dat is mijn issue zou dat nooit tegen mijn dochter zeggen.
Haar leven, haar keuze.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu bijna 40 en durf zelfs ( nu ) te zeggen dat ik niet perse kleinkinderen hoef. Ik zou juist blij zijn dat ik uit dat kleine grut ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven