Gezakt voor cb oogtest nu naar de ogarts, wat te verwachten?

20-08-2018 19:06 13 berichten
Misschien zijn hier mama's met ervaring.
Mijn zoon is voor zijn laatste bezoek geweest bij het consultatiebureau. 6 jaar en dan doen ze een hoor en oogtest.

Voor de oogtest is hij dus gezakt met 1 oogje. Deze scoorde gelijk aan wat een kind ziet met 3/4 jaar. Geen idee wat dat echt inhoud, maar we hebben dus morgen een afspraak in het ziekenhuis.

Wat kan ik morgen verwachten? Hij vindt het behoorlijk spannend. Hij vroeg me wat ze gaan doen en ik heb gezegd wat testen en wat kijken.
Nu zag ik net op internet dat ze kunnen gaan druppelen. Alleen alle verhalen zijn bij jongere kinderen, naar aanleiding van de oogtest van het cb.

Iemand dit meegemaakt op die leeftijd ?
Ik weet ook niet hoelang de afspraak duurt, dus kan daaruit ook niks afleiden.
Ik heb ooit zelf op die leeftijd druppels gekregen (Belladonna?) en testen. Niets engs aan, vond ik. Dus goed voorbereiden zonder bang te maken. Druppels maakten mijn ogen eventjes overgevoelig voor licht maar verder geen last van gehad. Ik had een lui oog en moest oefeningen en een afplakpleister.
Alle reacties Link kopieren
Neen in ieder geval een zonnebril voor hem mee. Vaak wordt er inderdaad gedruppeld met iets wat je pupil verwijdt, en dan kan normaal daglicht kort erna vervelend zijn. Gaat vanzelf weer over, maar wel handig voor op weg naar huis.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon was ook 6 toen hij zn bril kreeg. De doorverwijzing was wel op eigen verzoek. Hij werd inderdaad gedruppeld. Daarna is het fijn als ze een zonnebril op kunnen Omdat de pupillen er groot van worden. Bij zoon duurt het een uurtje of 4 voordat hij alles weer normaal ziet na het druppelen. Hij zegt dat het wazige dan weg is.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, ze krijgen oogdruppels waardoor de pupil verwijd wordt. En weer testjes doen. Hier was alles goed.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen hebben die druppels ook gekregen; dat is niet per se voor jongere kinderen (mijn dochter was 10 of 11). Mijn zoon vond ze heel vervelend, maar hij is ook erg gevoelig voor licht en dat komt door de verwijde pupillen extra hard naar binnen. Een zonnebril meenemen is inderdaad een goede tip.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn kinderen druppelden ze niet gelijk. Ze deden hetzelfde oogtestje nog een keer en nog wat testjes en besloten dan of er nog een afspraak nodig was waarbij dan gedruppeld moest worden. Die druppels moeten een tijd inwerken en dan ben je lang in het ziekenhuis, dat doen ze hier alleen als je dat van te voren weet.
Mijn kind hadden ze eerst helemaal uitgeput met allerlei andere testjes en vroegen op het laatst nog even de oogtest... kind had totaal geen aandacht meer en zakte compleet voor de test. Moesten we nog een keer terug komen en werd er meteen gedreigd met oogarts etc. Niks aan de hand met haar ogen bleek; ze had er gewoon geen zin meer in gehad.

Wat ik wil zeggen is: kijk zelf ook naar je kind. Jij weet ook heel goed wat hij kan en doet en mogelijk dus wel/niet ziet. Is er ooit bij jou aanleiding geweest om te denken dat hij minder ziet?

Hopelijk valt het mee morgen, succes!
Hier krijg je een brief thuis van het zh met een datum en tijd, dus verder heb ik geen vragen kunnen stellen.
Ik zal een zonnebril meenemen voor het geval dat inderdaad. Ik heb hem net wel ingelicht dat de kans erin zit dat ie druppels krijgt.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
20-08-2018 19:57
Mijn kind hadden ze eerst helemaal uitgeput met allerlei andere testjes en vroegen op het laatst nog even de oogtest... kind had totaal geen aandacht meer en zakte compleet voor de test. Moesten we nog een keer terug komen en werd er meteen gedreigd met oogarts etc. Niks aan de hand met haar ogen bleek; ze had er gewoon geen zin meer in gehad.

Wat ik wil zeggen is: kijk zelf ook naar je kind. Jij weet ook heel goed wat hij kan en doet en mogelijk dus wel/niet ziet. Is er ooit bij jou aanleiding geweest om te denken dat hij minder ziet?

Hopelijk valt het mee morgen, succes!
Mijn jongste heeft in groep 2 die test gehad, goed doorstaan, maar op een gegeven moment klaagde hij iedere dag over hoofdpijn, dit was eind groep 2. Begin groep 3 konden we eindelijk terecht bij de oogarts en ja hoor bril nodig. Vooral het schakelen tussen ver weg en dichtbij in combinatie met cilinder was heel vermoeiend voor hem.

De oudste had ook de ogentest in groep 2 en kon niet alles zien, na een week of 8 moesten we weer terug en was alles goed.....lopen we terug naar hui en vraag ik of hij weet hoe dat kan, zegt hij, nou ik had geen zin meer de vorige keer, ik heb die mevrouw voor de gek gehouden :facepalm: :-D
Hier nooit het idee gehad dat hij iets minder zag, juist minder horen haha. Nee zomaar gein, we gaan nu richting zh we wachten het wel af. Spannend in ieder geval wel een beetje.
Hoe is het gegaan?
Sorry ik ben druk geweest, glad vergeten te reageren.
Het ging goed. Inderdaad eerst kwamen we bij de orthoptist en na verschillende testen zei ze inderdaad druppels. Ik was blij dat ik hem had ingelicht.
Ze was super lief en hij kwam voor me staan en hoofd op mijn schouder en toen druppelen. Ging prima, beetje schrikreactie uiteraard, maar verder liet ie het goed toe. Het prikte en hij begon wat te huilen en met zijn gaasjes te wrijven. De arts gaf aan dat door de tranen het erger prikte. Toen stopte hij en was het prima, al met al 30 sec iets minder en de rest was goed.
Tot de volgende dag heeft ie wel grote pupillen gehad, maar echt heel slecht zien viel mee. Gelukkig had ik de zonnebril bij !

Hij heeft -0,25 en we gaan over een half jaar terug. Ze zei dat ie op deze leeftijd op een +2.5 sterkte zou "moeten" zitten, maar dit kan nog alle kanten op...
We wachten af.

Thx voor de tips !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven