Naar groep 3

23-08-2018 23:19 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me leuk om te kletsen met andere ouders met een kind in groep drie :)

Na dit weekend start onze zoon in groep 3. Ik vind het spannend en leuk. Hij gaat nu 'echt leren lezen' (zijn woorden) en natuurlijk rekenen. En hij krijgt echte gym met douchen! Voor de rest zal hij wat langer moeten stilzitten dan bij de kleuters, maar dat vindt hij wel fijn volgens mij. Ook de vaste plekken vindt hij wel interessant geloof ik.
Hij komt bij een aantal kinderen uit zijn kleuterklas in de klas en kent ongeveer de helft van de kinderen in zijn klas.

We zijn erg benieuwd naar komend schooljaar, wie nog meer?
Alle reacties Link kopieren
Dochter start over 1,5 week in groep 3. Ze heeft er erg veel zin in. Vooral om te leren schrijven. Lezen kan ze al aardig goed. Stilzitten kan ze wel. Ze vond de toetsen het leukste van groep 2 :lol:.

Ze komt in een combinatieklas groep 3/4 waar ze alle kinderen van kent. Ze gaat naar een redelijk kleine school en de kleuters doen heel veel samen. Groep 1en 2 doen alle buiten- en gymzaalactiviteiten samen. Ze kent dus zowel de kinderen een groep hoger als een groep lager goed.

Omdat ze al best goed kan lezen ben ik bang dat ze zich op dat vlak misschien gaat vervelen in he begin. Schrijven zal ze meer uitdaging in kunnen vinden denk ik. Ze is niet de netste met schrijven/kleuren namelijk.
Alle reacties Link kopieren
abc schreef:
23-08-2018 23:45
Dochter start over 1,5 week in groep 3. Ze heeft er erg veel zin in. Vooral om te leren schrijven. Lezen kan ze al aardig goed. Stilzitten kan ze wel. Ze vond de toetsen het leukste van groep 2 :lol:.

Ze komt in een combinatieklas groep 3/4 waar ze alle kinderen van kent. Ze gaat naar een redelijk kleine school en de kleuters doen heel veel samen. Groep 1en 2 doen alle buiten- en gymzaalactiviteiten samen. Ze kent dus zowel de kinderen een groep hoger als een groep lager goed.

Omdat ze al best goed kan lezen ben ik bang dat ze zich op dat vlak misschien gaat vervelen in he begin. Schrijven zal ze meer uitdaging in kunnen vinden denk ik. Ze is niet de netste met schrijven/kleuren namelijk.
Omdat ze al best goed kan lezen ben ik bang dat ze zich op dat vlak misschien gaat vervelen in het begin. Schrijven zal ze meer uitdaging in kunnen vinden denk ik. Ze is niet de netste met schrijven/kleuren namelijk.

ligt aan de school, mijn dochter had dit ook en in no time had ze avi 8 gehad (leesnivo eind groep 8 heeft ze nu) ze gaan door met wat het lezen betreft het is niet zo dat je aan het niveau van een groepsnivo houden. Enkel als ze met de rest van de andere lessen onder niveau gaat presenteren wordt het anders net als mijn dochter het reken niet tot zich nam,, ineens kwam daar ook een speurt in en werd het lezen blijvend opgepikt en gaat dat verder. ze blinkt uit in het lezen maar bij lezen komt nog meer kijken, begrijpend lezen en en woordenschat , en deze combi kan nog wel eens problemen gaan geven. Net als mijn dochter leesniveau 8 heeft staat haar woordenschat gerelateerd aan een haar groepsnivo waar ze zit. net als de jouwe komt dit jaar in de groep uit of het lezen ook aan de rest van nivo wordt gekoppeld, je kind zal zich niet vervelen maar leren dat lezen op zich toch nog iets bij komt kijken. wees er niet ongerust om
Onze dochter gaat ook naar groep 3 na het weekend :) ze kan al wel een beetje lezen, kent alle letters wel. Maar vind het lastig om die letters dan achter elkaar als 1 woord te lezen. Schrijven kan ze haar eigen voor- en achternaam, opa, oma, mama, papa, simpele woordjes. Ik ben heel benieuwd hoe snel de ontwikkeling nu zal gaan! Ze komt in een klas met wel wat bekende kindjes en een bekende juf. Vind het ook fijn dat ze in de gewone groep 3 komt en niet in de combiklas 3/4. Vraag me wel af hoe ze het gaat vinden dat ze minder kan spelen nu. Denk dat ze dat wel gaat missen :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
Hier gaat jongste na de vakantie naar groep 3. Hij heeft er zin in, houd helemaal niet van knippen en plakken en had niet zo heel veel op met de juf van groep 1 en 2. Hier ook een combi groep 3 en 4 en we kennen ook alle kinderen al. Oudste gaat naar groep 5, de kinderen van groep 4 zitten er dus net tussenin en hebben meest al een deel bij oudste of bij jongste gezeten. Groep 0 stroomt hier bij groep 1 in.
Lezen kan hij idd al wel een beetje, maar ik heb natuurlijk al ervaring met oudste in groep 3. Ze gaan idd gewoon verder. Hier op school gebruiken ze veilig leren lezen (kim-versie) en daarbij werken ze met verschillende niveaugroepen. Kinderen die al goed kunnen lezen krijgen dan wat moeilijkere oefeningen. Wat spelen betreft proberen ze een wat soepelere overgang te doen. In groep 2 gingen ze al wat vaker werkjes maken. Van de onderwijsassistent begrepen dat ze dat allemaal erg leuk vonden en er ook aan toe waren. Daarnaast weet ik van de tijd van oudste dat ze in groep 3 in het begin nog wat vaker gaan spelen/buiten spelen. Gym doen ze wel in de gymzaal met omkleden, maar niet met douchen.
Alle reacties Link kopieren
Zoon gaat ook naar groep 3. Hier een combi 3/4 en montessori-onderwijs. Zoon heeft zich enorm verveelt in de kleuterklas en heeft helemaal zijn zinnen gezet op groep 3 en dan vooral op ‘de kast’ met Engels. Lezen kan hij al behoorlijk goed en rekenen met getallen tot 100 (optrekken/aftrekken) lukt ook prima.

Schrijven vind hij moeilijk, en dan vooral moeilijk dat hem dat niet in 1x zo netjes lukt als hij zou willen. Zoon verwacht over het algemeen dat hij iets gewoon kan, dingen waar je voor moet oefenen (schrijven, maar bijvoorbeeld ook zwemles) zijn knap lastig voor hem.

Kleuterjuf was echt enorm fijn en bood mijn zoon extra uitdaging gebaseerd op interesses (wij zijn afgelopen vakantie naar Egypte geweest en op school heeft juf hem een boek gegeven over Egypte en de piramides en dergelijke, zodat hij een heuse Egypte-expert kon worden vorig schooljaar). Ik ben benieuwd hoe dat in groep 3 gaat, want nieuwe juf natuurlijk. Al is de ib-er ook betrokken, dus ik ga uit van een goede overdracht ook. Ook hebben zoon en nieuwe juf aan het einde van het afgelopen schooljaar een gesprek gehad over wat groep 3 inhoudt en wat ze van elkaar verwachten.

Ik vind het maar spannend.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, de zwemles...Zoon zit hier nog niet op zwemles. Hij staat op een wachtlijst bij een kleine zwemschool, waar hij hopelijk in november terecht kan... Zitten die van jullie al op zwemles en gaat dat goed? Onze zoon is wat jonger dan de gemiddelde groep 3-er, dus vandaar nog geen zwemles.

Wat fijn, die extra uitdaging Amaqanda! Wij hebben ook een fijne IB-er die erg betrokken is bij onze zoon.

Zit jullie kind op een grote school of juist een kleine school? Zoon zit op een behoorlijk grote school met ongeveer 500 ll als ik het me goed bedenk (De hoeveelheid klassen keer 30 ongeveer)
Ik vind zelf een grote school wel fijn, ze hebben dan alles al een keer gezien :)
Alle reacties Link kopieren
Hoi, leuk zo'n topic! Ik ben altijd slecht met meeschrijven, maar meelezen zal ik zeker doen. Mijn dochter is namelijk ook afgelopen week begonnen in groep 3. Montessorischool, dus ze zit in een combinatieklas van 3/4/5. Toevallig is haar lieve kleuterjuf meegegaan naar de middenbouw, dus wat dat betreft een kleine overgang. Ook zitten haar twee beste vriendinnen weer bij haar in de klas.

Dochter is met rekenen en cijfers goed, maar in lezen heeft ze wat minder interesse. Vorige kerstvakantie wilde ze ineens veel lezen en begon ze het voorzichtig te leren, alleen sindsdien wil ze dat niet meer doen. Dus volgens mij zit ze nog steeds op ongeveer datzelfde niveau, ben benieuwd hoe snel ze dit jaar zal gaan. Volgens de juf zou ze wel eens ineens een sprong kunnen maken, want waar het bij de kleuters nog vrijwillig was, moet ze nu wel aan de slag met echte leeswerkjes.

Gelukkig vindt dochter het fantastisch om naar school te gaan. Ook de grote kinderen uit groep 5 vindt ze fascinerend en heel leuk.

Hebben jullie kinderen bij de kleuters cito-toetsen gedaan? Hier wel en ik ben benieuwd of die uitslag nu iets zegt over hoe haar verdere schoolcarriere een beetje zal gaan verlopen.
Alle reacties Link kopieren
Dochter had op alle kleuter cito’s een I. Het enige commentaar van haar kleuterjuffen (zowel gr 1 als gr 2) was dat ze wat netter moest werken. Verder alles prima, ze heeft een zeer uitgebreide woordenschat volgens haar juf van groep 2. Dus een hoger niveau lezen zou wat dat betreft geen probleem zijn. Op onze school bieden ze heel erg werk aan op een passend niveau, dus dat komt vast wel goed.

Rekenen verwacht ik ook weinig problemen, ze kent nu al het principe van breuken, even/oneven enz. De juf was zeer verbaasd dat ze de vraag ‘er zijn 7 koekjes en twee kinderen, hoeveel krijgen ze beide?’ als antwoord 3,5 gaf. Dat schijnt groep 5 rekenen te zijn.

Gym gaat bij haar straks ook echt met omkleden, ze hebben twee keer in de week gym van een vakdocent. Dat vind ik wel fijn, dochter heeft geen geweldige motoriek, dus ‘echte’ gym kan ze wel gebruiken. Douchen is geloof ik pas vanaf groep 5. Maar dat is niet verplicht.

Dochter zit al best lang op zwemles. Ze is nu in fase 4 van de 5. Ik heb goede hoop dat ze dit jaar haar A haalt. Ze is met sport dingen gewoon minder snel/goed dan gemiddeld. Ze kon ook pas fietsen toen ze al bijna 5 was.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
anoniem_210280 wijzigde dit bericht op 24-08-2018 12:05
98.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zoon is met 4,5 begonnen met zwemles en dat was echt drama. We wilden na 9 maanden net stoppen en toen had hij het ineens door en kan nu dus gewoon zwemmen, gaat in september voor zijn A-diploma en nu hij het door heeft, is het zijn intentie om het zwem-abc te volbrengen en daarna nog alle zwemvaardigheidsdiploma’s te behalen. Want als hij iets kan, dan vind hij het ineens wel leuk haha.

Hier geen kleutercito op school, wel in groep 2 een woordenschattest door een logopedist en zoon heeft een zeer grote woordenschat, maar dat was al wel bekend.

O en hier bewust een kleine school. 2 combiklassen kleuter en 1 klas 3/4, 1 klas 5/6 en 1 klas 7/8.
Alle reacties Link kopieren
Hier een redelijk kleine school, zo'n 200 ll. Dochter heeft twee keer in de week gym, niet van haar eigen juf maar van de kleutermeester die er een opleiding voor gevolgd heeft. Dus dan gaat haar juf even naar de kleuters en komt de meester even naar de middenbouw. Gymmen is zonder douchen, wel met omkleden. Bij de kleuters was dat nog niet, daar gymden ze gewoon in hun onderbroek, hemdje of t-shirt en gymschoenen.

Dochter had ook voor beide cito's een I. Ze is met rekenen inderdaad ook duidelijk ver, ze snapt veel en inderdaad dat als je 5 door 2 moet delen dat ieder dan een halve krijgt is bij haar ook duidelijk. Ik ben dus vooral benieuwd hoe het lezen bij haar gaat vorderen dit jaar! Ik ben zelf een enorme leesfanaat, dus zou het zo leuk vinden om met haar boekjes te kunnen lezen. Nu lees ik wel veel voor, maar zij weigert mee te doen :-D

Dochter zit sinds maart op zwemles en vindt het niet heel leuk. Ze doet alles braaf, maar vooral het onderwater gaan nog met veel tegenzin. Haar jongere zusje begint volgende week ook met zwemles en vindt dat allemaal veel leuker, dus ik heb de oudste al gewaarschuwd dat ze goed haar best moet doen omdat anders haar zusje haar in gaat halen ;)
Alle reacties Link kopieren
Onder water zwemt dochter perfect. Dan heeft ze een goede zwemslag. Boven water ziet ze alles om zich heen en dan zwemt ze zo langzaam dat haar benen naar beneden zakken :-D.
Alle reacties Link kopieren
Zwemles begonnen met 4,5, nu dus 2 jaar bezig. Het is hier alleen easyswim en geen zwem-ABC. Onze oudste heeft er ook lang over gedaan, die had nog wel zwem-ABC, bijna 2 jaar over A en vervolgens B erachteraan in 4 maanden of zo. Heeft wel gelest voor C, maar dat op een haar na niet gehaald, mede door de lesgever. De meeste kinderen beginnen wel eerder met zwemles, maar genoeg die in groep 3 nog niet klaar zijn of ook net beginnen. Zoon heeft nog moeite met de combi armen en benen, vervalt vaak in flipperen ipv kikker-vliegtuig-potlood. De andere dingen gaan best goed. Nog even goed oefenen op de schoolslag dus. Alleen wel lastig dat zoon dat vaak niet wil en dat met veel kabaal laat merken(met alles wat hem niet zint trouwens). Hij wil best een keer met papa of mama gaan zwemmen, maar dan alleen 100 keer van de glijbaan en niet oefenen.
Alle reacties Link kopieren
School is zo'n 150 leerlingen, groep 1/2, groep 3/4, groep 5, groep 6 en groep 7/8. Kleinere school dus. Er is nog een openbare school in het dorp, die is iets groter. Maar deze school is het dichtste bij en dat heeft voor ons de doorslag gegeven. Als kinderen naar de andere school in het dorp gingen konden ze minder gauw zelfstandig gaan, nu kan dat al vanaf groep 3. Daarnaast zitten veel kinderen hier uit de wijk ook op deze school. Zoon is nu ook bij een vriendje in de buurt, daar gaat hij gewoon zelf heen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je kiest voor een kleine school, Wilma :) Het lijkt me heerlijk als wij zo zouden wonen dat zoon zelfstandig naar vriendjes kan. Dat hebben we nu bijna niet, maar twee vriendjes op loopafstand.... en daarbij gaat zoon niet zo makkelijk uit spelen, zeker niet bij kinderen waar hij nog nooit geweest is.
Op school is hij in de klas best een mannetje, maar bij anderen spelen ziet hij niet zitten. Hij heeft afgelopen jaar wel een paar feestjes gehad, met wisselend succes... Feestje van de buurjongen duurde het een eeuwigheid voordat man weg kon, eerste feestje vorig jaar (toen was hij net 4) was juist een enorm succes. Hij werd toen uit school meegenomen en zag niet eerst papa en/of mama.
Zijn jullie kinderen makkelijk met bij anderen spelen?
Hi mijn zoon is net gestart in groep 3, zou ik hier nog mee mogen schrijven?
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste was wat moeilijker, maar jongste is heel makkelijk. Gaat zo met iedereen mee, denkt niet aan tijd oid. Is ook zwaar teleurgesteld als iets niet kan.

@Zoe, natuurlijk mag je meeschrijven. Onze kinderen beginnen ook net in groep 3, die van mij moet zelfs nog een dikke week wachten (regio noord)
Oh lekker nog vakantie ! Wij hebben de eerste week erop zitten. Heel erg meegevallen. Hij zit in combi 2/3. Dezelfde groep 3 als vorige jaar 2. Dezelfde klas en juffen dus fijn voor hem. Cito toetsen doen ze bij ons wel al vanaf begin, maar kinderen beseffen niet echt dat het een "toets" is. Ze krijgen ook verder geen rapporten dus voor mijn gevoel minder presteer druk. Zijn zus zit in groep 6 nu, en deze manier van leren/stimuleren bevalt erg goed wel.
Alle reacties Link kopieren
Dochter speelt wel met vriendinnetjes maar dan het liefste hier thuis. Ons buurmeisje is haar beste vriendin. Verder zijn er bijna altijd wel kinderen in de speeltuin een straat verderop. Buurmeisje is bijna een jaar ouder en daar komt ze nu dus bij in de klas. Daar verheugen ze zich beide al een jaar op.

Bij kinderfeestjes gaat het steeds beter. De eerste keren moest vriend of ik wel blijven. De laatste keer hoefde ik haar niet eens meer te brengen (feetsje van buurmeisje).
Alle reacties Link kopieren
Dochter is heel makkelijk met afspreken, deze week al direct 3x een speelafspraak gemaakt, waarvan 2 bij meisjes die ze pas sinds deze week kent :-D Vandaag ook bij een meisje uit groep 4, waarvan de ouders alleen Portugees spreken. Dat vindt ze allemaal geen probleem, dus dat is wel lekker makkelijk!

De eerste week is goed bevallen gelukkig! Dochter vond iedere dag leuk en woensdag kwam ze dolgelukkig thuis, in groep 3 mogen ze soms met lego spelen! Helemaal blij was ze daarmee :cheer:
Hier spreken ze al 2 jaar fanatiek af en ook feestje al 2 jaar zeker 5 per school jaar. Is heel leuk en gezellig.
Hier ook voor het eerst echte gym kleren enzo, hij voelt zich echt groot. Ze hebben hier een echte gym leraar en gummen 2x per week.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook 2 keer per week gym, 1 keer van de vakleerkracht en 1 keer van de eigen juf. Jongste krijgt nu dezelfde juffen als oudste in groep 3. Deze dames doen al jaren samen groep 3, dus zijn goed op elkaar ingespeeld. Ze vervangen elkaar ook zoveel mogelijk bij ziekte ed, dus dat is wel fijn.
Zwemles zijn we begonnen met 4,5 hier. Ze is sinds februari klaar met a, b en c. Heeft daar dus zo’n 1,5 jaar over gedaan :) ze zijn bij ons overgestapt tussendoor op easyswim. Ze heeft dus het oude A-diploma gehaald en daarna het a-b-c diploma van easyswim. Moest ook met regenjas en lange kleding zwemmen en andere kindjes “redden” enzo.
Alle reacties Link kopieren
Fijn om te lezen dat het zwemmen bij iedereen zo'n succes is! Dat schept hoop voor de toekomst. Hij staat nog even op de wachtlijst, dus zal waarschijnlijk in november aan de beurt zijn (hoop ik) anders februari.

Morgen is het zo ver, dan begint hij in groep drie en heeft meteen al gym. Straks nieuwe gymschoenen kopen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven