Naar groep 2

24-08-2018 06:59 365 berichten
Vorig schooljaar schreven we over de ontwikkelingen van onze kinderen in groep 1, dit schooljaar schrijven we hier verder over de gang van zaken in groep 2!

Hebben jullie kinderen weer zin in het nieuwe schooljaar of een leuke eerste week op school gehad? Nieuwe leerkracht of een andere? Een aparte groep 2 of een gemengde groep 1/2?

Welkom op het groep 2 topic!
:cheer2:

Hier start maandag groep 2.
Gister nieuwe gymschoenen gekocht, laatst al een nieuwe tas en de luizenzak is ook gewassen en klaar voor gebruik.

Dochter heeft er zin in. Je merkt dat de vakantie nu wel klaar mag zijn, ze is er aan toe om weer naar school te gaan.

Deze vakantie begon ze interesse te krijgen in letters, dus dat is erg leuk.

Ben ontzettend benieuwd wat dit jaar gaat brengen.
Alle reacties Link kopieren
Ja hier ook een groep 2er! Het is bij ons een klein groepje van 13 kindjes en apart van groep 1, omdat juist die groep vrij groot is al.
Andere juf dan groep 1 dus ook.
Ik liep weg met de juf van groep 1, maar die van groep 2 schijnt ook erg lief te zijn.

Kind is echt alweer toe aan school en ik ook en vroeg er al naar om naar school te mogen, want ik mis mijn vriendjes en vriendinnetjes :cry: nog 1 weekje en dan gaan ze weer.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Leuk topic! Vorig jaar niet meegeschreven, nu wel als dat goed is? ;-)

Hier gaat dochter maandag beginnen in groep 2. Zelfde juffen (1x 3 dagen, 1x 2 dagen) als vorig schooljaar. Ze is nu de oudste van de klas. Combiklas groep 0/1/2 trouwens dus ze begint met een klein klasje.

Helaas wel 1 oudere juf die het slecht trekt als kinderen wat speelser zijn. Dochter was afgelopen schooljaar nog erg fladderig. Sinds kort is ze erg bezig met cijfers en letters dus ik ben erg benieuwd hoe ze het nu gaat doen. Ze blijft een vrolijke kletskous, tot spijt van de juf ;)

Ze heeft wel zin om naar school te gaan maar vooral om dan weer met haar beste vriendinnetje te kunnen spelen. Laatste weken van groep 1 was het 's morgens bij het afscheid constant huilen, hopelijk is dat nu niet weer zo... want ondanks dat het verdriet zo over is als ik weg ben, blijft het een rotgevoel om ze zo achter te laten...
@Lilyjo, dat is niet leuk weggaan nee. Je weet dat het snel over is maar toch.

Hier deze week de eerste tand gewisseld of nou ja, er uit. Jeetje wat een verandering! Het kleine kleuter gaat er echt af.
Alle reacties Link kopieren
Over letters en cijfers. Cijfers is een struikelblok, maar letters gaan goed en schrijven lukt ook al goed. Eigen naam, oma, opa, mama en papa lukken al
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
@lilyjo, misschien voelde ze dat het anders was de laatste weken op school en dat ze dat misschien niet zo goed trok. Hier werd kind ook huileriger en vervelender de laatste weken.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Sue-Heck, dat kan inderdaad best. Ze is ook altijd even 'van slag' als er ineens weer een paar nieuwe kinderen komen. Moet dan weer een soort van haar plekje vinden in de klas.

Maar ik vind wel dat ze erg veranderd is de laatste weken. Ze wordt echt groot ineens.. en wijs. 'Géniaal!' is haar nieuwe stopwoord :mrgreen:

Eerste tand is er hier ook uit. Helaas niet door het wisselen maar door een koprol met de fiets een paar weken geleden. Voortand ook nog.. dus hier gaat het waarschijnlijk nog wel een poos duren voor de nieuwe tand doorkomt!
Hier begint het komende maandag weer. Een gemengde groep 1/2. Zoontje heeft het eigenlijk maar weinig over school, sinds de vakantie is begonnnen.

Hij krijgt een nieuwe juf, eentje die dit jaar voor het eerst op de school begint, dus ik vind het best spannend.
Tvp
lilyjo schreef:
24-08-2018 08:16
Eerste tand is er hier ook uit. Helaas niet door het wisselen maar door een koprol met de fiets een paar weken geleden. Voortand ook nog.. dus hier gaat het waarschijnlijk nog wel een poos duren voor de nieuwe tand doorkomt!
Oh dat was vast schrikken. Brrr
Groep 2 bestaat dit jaar uit een vaste groep van 26 kinderen. Er zijn 2 juffen, die ze nog niet eerder heeft gehad. Erg enthousiaste dames.

Er zijn een aantal 'nieuwe' kinderen in de klas die vorig jaar in een andere groep 1 zaten. Dit jaar geen gemengde groepen maar 1 groep 1 en 1 groep 2.

Dochter is nog 4 jaar en een aantal van haar vriendinnetjes zijn inmiddels 5 jaar. Die zeiden/dachten dat dochter dus niet naar groep 2 mocht omdat ze nog geen 5 jaar is. Dochter was helemaal in tranen, arm schaap. Nu vindt ze het stoer dat ze naar groep 2 gaat.
Rubble schreef:
24-08-2018 08:27
Oh dat was vast schrikken. Brrr
Ja dat was het zeker! Kopvoorover van de fiets. Neus kapot, dikke bult op haar voorhoofd en voortand met wortels en al er uit.
Ach.. het staat ook wel weer eigenwijs ;-)


Is ook stoer als je al naar groep 2 mag als je nog 4 bent!
Hier is dochter al 5,5. In januari wordt ze 6. Ze heeft eerst een half jaar groep 0 gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Hier is kind net 5 en daarmee ook 1 van de jongsten in de klas. Ook zitten er hier 2 tanden los. Alleen die zijn wel natuurlijk los komen te zitten. Wat een schrik zo met de fiets zeg! Is ze niet bang geworden om te fietsen nu?
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Hier zijn ze gestart met 23ll, een paar meer dan ik gedacht had, in een groep 2. Er komen wel groep 1'ers doorgestroomd (op 2 momenten geloof ik) wanneer groep 1 te vol wordt. Maar die zitten nu ook al op 23ll geloof ik. Er zijn twee groepen 2 dus ze kunnen dat wel een beetje verdelen.

Zoon is een de jongste kinderen, ik geloof dat nu heel geboortejaar 2013 nu als "groep 2" telt, dus ook de kinderen die nog vijf moeten worden zoals mijn zoon.

Met letters is hij nog niet bezig, met cijfers al heel lang. Lijkt hem beter af te gaan en meer te interesseren ook. Wel benieuwd hoe hij zich het komend jaar gaat ontwikkelen!
Alle reacties Link kopieren
hier België, dus laatste kleuterklasje (dacht dat dit gelijk was aan groep 2?) binnen twee weken. Dochter is ook al aan het aftellen om al haar vriendjes terug te zien.
Volgens mij houdt elke school weer andere regels aan voor het overgaan naar groep 2. Een vriendin van mij met een dochtertje van 5 dagen jonger dan mijn zoon blijft bijvoorbeeld in groep 1, daar hebben ze andere regels dan bij "mijn" school
Sue-Heck schreef:
24-08-2018 08:57
Hier is kind net 5 en daarmee ook 1 van de jongsten in de klas. Ook zitten er hier 2 tanden los. Alleen die zijn wel natuurlijk los komen te zitten. Wat een schrik zo met de fiets zeg! Is ze niet bang geworden om te fietsen nu?
Zitten ze allang los? Hier was de tand binnen 2 dagen eruit. Ben benieuwd wanneer de volgende los raakt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, topic gevonden!
Mijn zoon is deze week weer begonnen, in groep 2. Het is een gecombineerde klas groep 0/1/2. Zelfde meester als vorig jaar. De klas is nu nog vrij klein (20), maar zal zeker groeien. Vorig jaar zaten ze de laatste weken op 33 leerlingen. Toen begonnen ze wel al met 24, dus hopelijk blijft het dit jaar onder de 30.

Zoon heeft het afspreken in de vakantie kennelijk gemist, òf juist de smaak te pakken gekregen (want veel gespeeld in de buurt), want hij wilde deze week iedere dag afspreken 😉
snorriemorrie schreef:
24-08-2018 09:10
Volgens mij houdt elke school weer andere regels aan voor het overgaan naar groep 2. Een vriendin van mij met een dochtertje van 5 dagen jonger dan mijn zoon blijft bijvoorbeeld in groep 1, daar hebben ze andere regels dan bij "mijn" school
Hier zijn ook een paar kindjes in groep 1 achter gebleven die qua leeftijd door konden. Dit omdat ze nog veel te speels zijn en sociaal emotioneel er nog niet aan toe waren.
NYC schreef:
24-08-2018 09:05
Hier zijn ze gestart met 23ll, een paar meer dan ik gedacht had, in een groep 2. Er komen wel groep 1'ers doorgestroomd (op 2 momenten geloof ik) wanneer groep 1 te vol wordt. Maar die zitten nu ook al op 23ll geloof ik. Er zijn twee groepen 2 dus ze kunnen dat wel een beetje verdelen.

Zoon is een de jongste kinderen, ik geloof dat nu heel geboortejaar 2013 nu als "groep 2" telt, dus ook de kinderen die nog vijf moeten worden zoals mijn zoon.

Met letters is hij nog niet bezig, met cijfers al heel lang. Lijkt hem beter af te gaan en meer te interesseren ook. Wel benieuwd hoe hij zich het komend jaar gaat ontwikkelen!
Hier had ik ook 23 verwacht, dus die 26 was wel even slikken. Maar goed, er komen geen kinderen meer bij dus dat scheelt.

Hier waren cijfers ook al veel langer interessant. Letters is echt opeens van de laatste weken.
Alle reacties Link kopieren
Hier vanaf dit schooljaar geen 1/2 combi of losse groep 2, maar een groep 2/3 combinatie. Ze zullen met ongeveer 26 leerlingen zijn en er zullen er geen meer bijkomen behalve als er nieuwe kinderen komen door verhuizingen. De andere kleutergroep is een groep 0/1, die starten met ongeveer 7 leerlingen. Er wordt het komende jaar dus heel veel instroom verwacht.

Cijfers en letters zijn hier al een poos heel erg interessant. Juf vond het bij het eind gesprek opvallend dat ze al tot voorbij de 100 kan tellen. Ondanks dat ze nog 5 moet worden zijn wij heel blij dat ze naar deze combi gaat.

Hier ook 2 nieuwe juffen, een had vorig jaar groep 3/4, de andere is nieuw op school.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook groep 2 al duurt de vakantie nog ruim een week. Combiklas met geloof nu 12 leerlingen (speciaal onderwijs). Ben wel heel benieuwd hoe het gaat straks zelfde juf, hopelijk gaan ze het hem iets moeilijker maken dan eind vorig jaar dat was te makkelijk (en vond hij wel prima). En sowieso ben ik heel benieuwd hoe het gaat hoop is dat als hij de letters leert het uitspreken beter gaat en als dat beter gaat kunnen we weer regulier... Maar goed aan andere kant die kleine klasjes zijn ook nog wel even lekker zeker bij het letters leren en leren lezen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Rubble schreef:
24-08-2018 09:13
Zitten ze allang los? Hier was de tand binnen 2 dagen eruit. Ben benieuwd wanneer de volgende los raakt.
De tandarts zei het in juni en sindsdien zijn ze steeds losser gaan zitten. Ze zitten nog niet los genoeg om eruit te vallen. 2 dagen is echt rap!
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Leuk! Dochter gaat maandag ook beginnen in groep 2, vandaag mag ze even in de nieuwe klas komen kijken. Ze zit maar met een paar kindjes uit haar vorige klas in de nieuwe klas. De meesten zijn in groep 1 gebleven (instroom vanaf najaar 2017, dus jonge kleuters). Dochter is wel een van de jongste in de nieuwe klas dus, wordt pas over een aantal maandan 5.

Ze heeft super veel zin in school. Heeft een klas van 25, stuk beter dan vorig jaar (30+). Ben heel benieuwd naar de klas en hoe de juf is.

Ze herkent overigens al veel letters (haalt nog wel dingen door elkaar zoals de d en b). Cijfers gaat nog beter (ziet ook als er 16 staat bijv.). Motorisch (vooral grof) is ze echter niet zo sterk. Ben heel benieuwd hoe groep 2 gaat.
Ze wil trouwens heel graag tanden wisselen, maar ik vermoed dat dat nog wel zeker een jaar gaat duren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven