Autisme en aanpassingen op de middelbare school

27-08-2018 19:07 183 berichten
Een tijd geleden opende ik een topic over mijn brugklasser (gaat nu naar de tweede),, die enorm moe werd van school. Na uitgebreid lichamelijk onderzoek werden we doorverwezen naar de ggz. Daar denken ze aan autisme (moet nog vastgesteld worden). Mij valt dat nogal rauw op mijn dak, want ik zag dit niet aankomen. Ik heb namelijk voor mijn gevoel een ontzettend sociaal kind. Toch zie ik wel in dat ze een punt hebben, maar er komt dus nog nader onderzoek.

Nu vraag ik me af wie hier ervaring mee heeft. Welke aanpassingen zouden hem kunnen helpen om de schooldagen makkelijker te maken? Het duurt nog even voordat het onderzoek is afgerond en ik wil voorkomen dat mijn zoon in een burnout terecht komt voordat het zover is.
Ik wist als puber nog niet dat ik ASS had, maar ik had het liefst thuisonderwijs gehad een aantal uur per week. Trok die drukte op het middelbaar totáál niet. Geen eigen plekje meer, elk uur verkassen, lange reistijd (15km fietsen of in 'n veel te drukke bus die er door de vele stops bijna even lang over deed) Gelukkig kon je in mijn tijd nog goed spijbelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon heeft ADD en kreeg ook pas op de middelbare school problemen. Hij was ook kapot na een schooldag. Probeer je zoon uitgebreid te laten onderzoeken, soms doen ze alleen een paar simpele testjes.

Hij kreeg een soort huiswerkbegeleiding 1 op 1 2 x per week. Was wel behoorlijk duur maar heeft hem op weg geholpen. Verder heb ik zelf heel veel huiswerk (maak- en leerwerk) met hem gedaan.

Wacht eerst even tot je weet waardoor het veroorzaakt wordt dan weet je ook beter wat hij nodig heeft.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn aparte middelbare scholen voor deze kinderen. Het nadeel is wel dat het meestal VMBO niveau is. Wat prima is als je een VMBO kind hebt, maar minder geslaagd als het VWO haalbaar is. Nog een nadeel; er blijken voornamelijk jongens te zitten.

Voordeel is natuurlijk; kleinere klassen en docenten die hiermee om kunnen gaan.

Ben alleen de naam van de school even kwijt.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Poehee, naast fulltime school ook nog huiswerkbegeleiding? Dacht dat er anno nu voor ASS-ers privé-onderwijs thuis beschikbaar was zodat ze niet dagelijks drukke klassen hoeven bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
27-08-2018 19:27
Poehee, naast fulltime school ook nog huiswerkbegeleiding? Dacht dat er anno nu voor ASS-ers privé-onderwijs thuis beschikbaar was zodat ze niet dagelijks drukke klassen hoeven bezoeken.
Privé-onderwijs heeft altijd al bestaan, maar daar moet je als ouders dan voor betalen. Wil je dat je kind naar een reguliere school gaat, dan zal het kind zich moeten aanpassen aan de school en niet andersom.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een soort time out ruimte voor leerlingen die de drukte niet altijd trekken. Daar zit ook een soort zorgcoördinator die kan helpen en jullie kan helpen. Zijn dat aanpassingen die je bedoelt?
pejeka schreef:
27-08-2018 19:35
Privé-onderwijs heeft altijd al bestaan, maar daar moet je als ouders dan voor betalen. Wil je dat je kind naar een reguliere school gaat, dan zal het kind zich moeten aanpassen aan de school en niet andersom.
Dat laatste is niet helemaal waar, bij de middelbare school van mijn zoon mag een kind die dat nodig heeft zich terug trekken, op plekken speciaal hiervoor. Op school dus. Ik weet dat een jongen waarbij mijn zoon op de lagere school in de klas zat, hiervoor in aanmerking komt, en het gaat hartstikke goed met hem.
Alle reacties Link kopieren
Tessa44- schreef:
27-08-2018 19:42
Dat laatste is niet helemaal waar, bij de middelbare school van mijn zoon mag een kind die dat nodig heeft zich terug trekken, op plekken speciaal hiervoor. Op school dus. Ik weet dat een jongen waarbij mijn zoon op de lagere school in de klas zat, hiervoor in aanmerking komt, en het gaat hartstikke goed met hem.
Heel fijn. Ik hoop dat hij en zijn medeleerlingen van school komen met dezelfde kennis in hun kop als wij in de jaren '80.

Mar belangrijker is: waarom zijn er steeds meer kinderen die speciale aandacht nodig hebben? Zou dat zomaar iets te doen kunnen hebben met de steeds onstabielere gezinssituaties?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
27-08-2018 19:46
Heel fijn. Ik hoop dat hij en zijn medeleerlingen van school komen met dezelfde kennis in hun kop als wij in de jaren '80.

Mar belangrijker is: waarom zijn er steeds meer kinderen die speciale aandacht nodig hebben? Zou dat zomaar iets te doen kunnen hebben met de steeds onstabielere gezinssituaties?
Ik had de uitermate stabiele gezinssituatie maar ik trok die drukke middelbare school ook niet (vast door mij toen nog niet bekende ass). Bovendien had ik veel meer kunnen leren als ik een paar uur per week prive onderwijs had gehad ipv fulltime in de klas te moeten zitten.
pejeka schreef:
27-08-2018 19:46
Heel fijn. Ik hoop dat hij en zijn medeleerlingen van school komen met dezelfde kennis in hun kop als wij in de jaren '80.

Mar belangrijker is: waarom zijn er steeds meer kinderen die speciale aandacht nodig hebben? Zou dat zomaar iets te doen kunnen hebben met de steeds onstabielere gezinssituaties?
Ik denk dat de kinderen van nu zelfs meer leren dan in de jaren 80. Het eind examen is voor iedereen het zelfde of je autisme hebt of niet. De jongen waar ik het over heb in mijn post, is een waanzinnige slimme jongen die autisme heeft, deze jongen heeft een stabiele gezinssituatie, voor zover ik het kan beoordelen natuurlijk, maar hier zijn de ouders niet uit elkaar. Vroeger bestond het natuurlijk ook! Mensen met autisme zijn niet nieuw in onze maatschappij, we hebben er meer oog voor nu en betere middelen om de diagnose te kunnen stellen.
anoniem_279179 wijzigde dit bericht op 27-08-2018 19:56
10.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier beroepsmatig veel mee te maken. Het is verstandig om het onderzoek even af te wachten en als je de uitslagen hebt besproken kunnen de hulpverleners hier ook in meedenken. Het hangt er sterk vanaf waar je kind precies last van heeft en zo moe van wordt, is dat de drukte in het algemeen, het tempo in bepaalde lessen, de sociale contacten, het plannen en overzien van het huiswerk..?
Het verschilt ook per school in hoeverre ze ervaring hebben met ASS. Vaak zijn oplossingen als een vast aanspreekpunt (mentor/zorgcoordinator) die op vaste momentjes bespreken met je kind waar hij tegenaan loopt en dat samen oplossen erg waardevol. Soms wordt er afgesproken dat een kind 'altijd kan binnenlopen', maar guess what, initiatief hiertoe nemen is nou juist het lastige vaak.
Alle reacties Link kopieren
Op onze school hebben ze speciale ruimtes waar leerlingen prikkelarm kunnen verblijven. Sommige leerlingen hebben voldoende aan een klein pauzelokaal, anderen nemen echt een half uurtje in hun uppie rust met een koplefoon op.

Leerlingen die helemaal over hun toeren dreigen te raken (fiets kapot op weg naar school, kluisjessleutel vergeten, kortom een gewone pechdag die steeds hoger oploopt) kunnen hun leerlingenpasje op de tafel van de docent leggen en naar de rt-ruimte. Ambulante begeleiders bekijken dan of een leerling terug kan naar de lessen of daar werkt aan zijn/haar schoolwerk.

Een leerling kan niet tegen stresskippen van klasgenoten. Die komt vijf minuten later binnen bij toetsen (vast tafeltje, eerste tafeltje bij de deur). Deze leerling maakt toetsen supersnel maar die kan niet omgaan met 28 medeleerlingen die nog even snel elkaar uitleg geven of in de overdrive gaan (“Ooooooh ik weet echt helemaal niets meer!”).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Tja... Ligt er een beetje aan waar hij tegenaan loopt. Ik heb mijn diagnose 5 maanden voordat ik naar de middelbare school moest gekregen en toen hebben mijn ouders besloten om me naar het speciaal onderwijs te laten gaan. Een beslissing waar ik ze achteraf heel dankbaar voor ben (en toen ik er eenmaal zat ook al hoor). Daar heb ik uiteindelijk mijn VWO-diploma kunnen behalen. Tegenwoordig is er met het passend onderwijs ook al wat meer mogelijk dan toen ik op de middelbare school zat (heb in 2013 mijn VWO-diploma behaald). Voor mijn werk kom ik nu op scholen en zie ik dat veel middelbare scholen in de omgeving hier bijvoorbeeld maatwerkklassen hebben waar kinderen die dit nodig hebben wegens een zorgvraag zich terug kunnen trekken om bijvoorbeeld rustiger te werken. Wacht eerst het onderzoek en hun adviezen af en ga daarna met school in gesprek zou ik zeggen.
Tessa44- schreef:
27-08-2018 19:53
Ik denk dat de kinderen van nu zelfs meer leren dan in de jaren 80. Het eind examen is voor iedereen het zelfde of je autisme hebt of niet. De jongen waar ik het over heb in mijn post, is een waanzinnige slimme jongen die autisme heeft, deze jongen heeft een stabiele gezinssituatie, voor zover ik het kan beoordelen natuurlijk, maar hier zijn de ouders niet uit elkaar. Vroeger bestond het natuurlijk ook! Mensen met autisme zijn niet nieuw in onze maatschappij, we hebben er meer oog voor nu en betere middelen om de diagnose te kunnen stellen.
Sowieso is de maatschappij nóg hectischer geworden sinds de jaren 80. Er wordt steeds meer van jongeren verwacht. Dat het eindexamen hetzelfde is maakt niet uit als je 'n autist met normale tot zeer hoge intelligentie bent. Maar dat dagenlang in drukke klassen moeten verblijven terwijl je de leerstof net zo snel of veel sneller opneemt als je gewoon 'n paar uur per week wat handvaten en uitleg krijgt op privébasis, heb ik als zeer frustrerend ervaren. Ik spijbelde dan ook meermaals per week, maar tijdens proefwerken kwam ik wel. Alleen door de onverwachte overhoringen stond ik meestal gemiddeld heel laag, want ja, ik leerde alleen voor een aangegeven test.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het beste even de situatie voorleggen aan de zorgcoördinator van de school. Die kan met je meedenken over de mogelijkheden zowel op school zelf als daarbuiten (een school die meer zorg kan bieden of een school voor speciaal onderwijs). Zo kun je met elkaar kijken hoe de periode tot de uitslag van het onderzoek (en hopelijk bijbehorende advies mbt onderwijsbehoeften) zo goed mogelijk te overbruggen.

Thuisonderwijs doet vaak meer kwaad dan goed wanneer er sprake is van psychische / psychiatrische problematiek. Mogelijk kan tijdelijk vermindering van de onderwijsuren wel helpen.

Privé onderwijs moet je zelf betalen.

Speciaal onderwijs kan tegenwoordig ook zonder diagnose (en is er, zeker voor ASS’ers, ook vaak op Havo/Vwo niveau), maar als er toch al een onderzoekstraject loopt dan kan dat zeker helpen om te kijken wat een kind nodig heeft qua ondersteuning en daarmee de best passende oplossing te vinden.

Succes!
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
redbulletje schreef:
27-08-2018 20:03
Sowieso is de maatschappij nóg hectischer geworden sinds de jaren 80. Er wordt steeds meer van jongeren verwacht. Dat het eindexamen hetzelfde is maakt niet uit als je 'n autist met normale tot zeer hoge intelligentie bent. Maar dat dagenlang in drukke klassen moeten verblijven terwijl je de leerstof net zo snel of veel sneller opneemt als je gewoon 'n paar uur per week wat handvaten en uitleg krijgt op privébasis, heb ik als zeer frustrerend ervaren. Ik spijbelde dan ook meermaals per week, maar tijdens proefwerken kwam ik wel. Alleen door de onverwachte overhoringen stond ik meestal gemiddeld heel laag, want ja, ik leerde alleen voor een aangegeven test.
Eens het is nu hectischer dan in de jaren 80. Wb het examen was mijn reactie op Pejeka, die hoopt dat de kinderen met voldoende kennis van school komen, als vroeger en dat denk ik dus wel, precies al om dat wat jij ook aangeeft mbt opnemen van de leerstof. Daar zit nl meestal het probleem niet. Deze kinderen kunnen dus prima af en toe de les uitlopen om naar de voor hun aangewezen plekken te gaan. Spijbelen kan tegenwoordig niet meer, met tools a la magister, beetje lullig inderdaad. ;-)

Los van autisme vind ik het soms behoorlijk ver gaan hoe kinderen te controleren zijn vandaag de dag. Andere discussie...
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
27-08-2018 19:27
Er zijn aparte middelbare scholen voor deze kinderen. Het nadeel is wel dat het meestal VMBO niveau is. Wat prima is als je een VMBO kind hebt, maar minder geslaagd als het VWO haalbaar is. Nog een nadeel; er blijken voornamelijk jongens te zitten.

Voordeel is natuurlijk; kleinere klassen en docenten die hiermee om kunnen gaan.

Ben alleen de naam van de school even kwijt.
Tegenwoordig kom je niet zo makkelijk meer op het speciaal onderwijs. Reguliere scholen moeten in principe dit soort begeleiding moeten geven.
Qua niveau is er wel havo en vwo voor autisten, maar het is even zoeken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
27-08-2018 19:46
Heel fijn. Ik hoop dat hij en zijn medeleerlingen van school komen met dezelfde kennis in hun kop als wij in de jaren '80.

Mar belangrijker is: waarom zijn er steeds meer kinderen die speciale aandacht nodig hebben? Zou dat zomaar iets te doen kunnen hebben met de steeds onstabielere gezinssituaties?
Nee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
In bepaalde regio's heb je ook scholen die vwo niveau geven aangepast aan autisme. Is echt niet altijd alleen maar vmbo. Je hebt wel een indicatie nodig dus zolang het een vermoeden is heb je meer aan aanpassingen op de reguliere school
pejeka schreef:
27-08-2018 19:46
Heel fijn. Ik hoop dat hij en zijn medeleerlingen van school komen met dezelfde kennis in hun kop als wij in de jaren '80.

Mar belangrijker is: waarom zijn er steeds meer kinderen die speciale aandacht nodig hebben? Zou dat zomaar iets te doen kunnen hebben met de steeds onstabielere gezinssituaties?
Voor de vraag van TO lijkt het me anders totaal niet relevant hoor, je zwaait gewoon weer graag even met je vingertje
pejeka schreef:
27-08-2018 19:46
Heel fijn. Ik hoop dat hij en zijn medeleerlingen van school komen met dezelfde kennis in hun kop als wij in de jaren '80.

Mar belangrijker is: waarom zijn er steeds meer kinderen die speciale aandacht nodig hebben? Zou dat zomaar iets te doen kunnen hebben met de steeds onstabielere gezinssituaties?
Omdat ze anders net als mijn broertje in de vroege jaren '90 zonder diploma van school gaan terwijl ze VWO in hun mars hebben. Uit een stabiele thuissituatie met getrouwde biologische ouders en altijd een van de ouders thuis voor de kinderen trouwens. En voor de deur een grasveldje waar ook nog door buurtkinderen gespeeld werd. :P
Alle reacties Link kopieren
Hier ook beroepsmatig regelmatig met zulke situaties te maken.

Aangezien er al een onderzoek loopt, zou ik de resultaten even afwachten zodat er specifieke adviezen aan jullie maar ook aan de school gegeven kunnen worden. Dit omdat het ene kind met autisme het andere kind niet is.


Wel zou je vast contact op kunnen nemen met de zorgcoördinator van de school om hem/haar te informeren en wellicht zijn er- ter overbrugging al wat aanpassingen te doen om te voorkomen dat je kind oververmoeid raakt.

Algemene dingen die nog wel eens helpen;
- een vaste contactpersoon op een vaste dag en tijd die de dag- of weekplanning doorloopt met de jongere.
- afspraken over time-out mogelijkheden.
- van sommige vakken waar kind goed in is niet alle lessen volgen. Dus als er bijv 4 uur Nederlands ingepland staat: 2x in de les en 2x in een andere ruimte met zo min mogelijk prikkels.
- tijdelijk verkorte lesdagen (bij ons is dan de route dat de jeugdarts van de GGD de jongere en ouders daarover spreekt en adviseert over de (tijdelijke) belastbaarheid van de jongere.
- een vriend/klasgenoot betrekken die bij praktische dingen even kan helpen. Bijv. Hij onverwacht lesuitval of lokaalwijziging etc.


Soms blijkt speciaal onderwijs passender. Er is zeker wel speciaal onderwijs op havo en vwo niveau.
Als dit aan de orde is zal de school het samenwerkingsverband betrekken. Zij kunnen ook adviseren over welke school dan passend is. Je hoeft niet zelf te zoeken. Het samenwerkingsverband geeft dan ook een toelaatbaarheidverklaring (TLV) af.
Dankjewel :) Wat veel fijne reacties al! Ik schrijf alle tips op.

Het overviel me nogal, omdat wij dachten aan ADD (zit in de familie, ik weet goed hoe daarmee om te gaan), maar autisme, dat staat nogal ver van me af. Moet dus even wennen en uiteraard het onderzoek afwachten. Het kan ook nog een combinatie van factoren zijn. Een stukje van mij kan erin mee gaan, een stukje van mij heeft enorme twijfels. Ik hoop dat het onderzoek antwoord geeft op onze vragen.

Maar in de tussentijd wil ik al wel graag even met school overleggen en hen betrekken in het onderzoek. Jullie tips zijn daarvoor heel handig. Maar kan ik dat het beste met de mentor bespreken of met de zorgcoordinator?

Kind doet tweetalig vwo en haalt hoge cijfers terwijl hij nauwelijks hoeft te leren. Paar keer per week 10 minuten leren (maakwerk noppes) en hij is klaar. Dus lessen skippen zou heel goed mogelijk moeten zijn. Ik denk dat we dan niet eens die stof thuis door hoeven nemen met hem, dat kan hij wel zelf.

Speciaal onderwijs, daar heb ik nog helemaal niet aan gedacht. Ik ga er nog maar even vanuit dat we dat niet nodig hebben. We wonen op het platteland en er is hier niet veel wat dat betreft. Maar als het moet, dan moet het. Gedeeltelijk thuisonderwijs is niet zo'n handige optie, want hij is nogal eigenwijs... Of hij moet zichzelf les geven, dat is nog wel een interessante optie.

O ja, en manlief en ik zijn al meer dan 25 jaar samen, dus dat zit wel goed :)
Mevrouw75 schreef:
27-08-2018 19:41
Wij hebben een soort time out ruimte voor leerlingen die de drukte niet altijd trekken. Daar zit ook een soort zorgcoördinator die kan helpen en jullie kan helpen. Zijn dat aanpassingen die je bedoelt?
Ja dit soort dingen bedoel ik! Thanx!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven