Zindelijk krijgen kind

05-09-2018 11:05 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik heb even een vraagje. Mijn zoon is bijna 2,5 jaar en sinds maandag doet hij ongeveer 3/4 plasjes per dag op het potje, maar als ik hem zonder luier laat lopen plast hij gewoon in zijn onderbroek. Hij plast dus alleen op het potje als ik hem er op zet en dan blijft hij soms een half uur zitten voordat er iets komt. Hij wil er dan niet af voordat hij geplast heeft.

Hoe kan ik nu het beste verder gaan? Dit gewoon blijven doen een aantal keer per dag of toch wat anders?
Alle reacties Link kopieren
NadiaR schreef:
05-09-2018 11:35
Ik vind dit ook een beetje een stomme opmerking! Ik heb het totaal niet beladen gemaakt, hij zei maandag uit zichzelf dat hij op het potje wilde. Ik heb gezegd dat telkens wanneer hij plast hij een sticker krijgt. Hij blijft nu gewoon zitten tot hij geplast heeft en een sticker mag plakken en ik zeg echt wel na iedere 5 minuten dat hij van het potje af mag komen en we later weer proberen.

Jij doet nu net alsof ik hem dwing om erop te gaan zitten :-S. Niet oordelen zonder de situatie te kennen!

Welkom op viva! Het is hier heel normaal hoor dat de huis psych je na één bericht tot slechte moeder bombardeert, kun je maar beter aan wennen. Let it goooooo! ;)
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Mijn zoontje is 1,5 en loopt thuis in blote billen. Zo ziet hij het letterlijk als hij plast en gaat inmiddels al poos zelf op potje zitten. De onderbroek probeer ik af en toe bij korte periodes buitenshuis en draagt hij niet over luier.

We begonnen voor de blote billen trouwens met na slapen op potje zetten. Vrijwel alle kinderen plassen binnen kwartier na wakker worden en succesjes hiepen zoon goed.
Alle reacties Link kopieren
BriannaF schreef:
05-09-2018 11:22
Even een opmerking. Onze moeders kregen hun kinderen stuk voor stuk veel eerder zindelijk dan nu het geval is. Toch wel door training neem ik aan. Of voelden de ouderen van nu het vroeger wel allemaal aan?
Training? In de zomer naakt rond laten lopen, zo heeft mijn moeder/oma dat aangepakt. Ik weet niet of dat training is of gewoon de consequenties ervaren van je plas laten lopen.

Nog steeds zijn kinderen met herbruikbare luiers eerder zindelijk, wederom weer ik niet of dat met training of met consequenties ervaren te maken heeft.

Kinderen worden vanzelf zindelijk, dat hoef je ze niet te leren. Of dat was in ieder geval vroeger zo, als een kind heel de dag thuis was bij moeder en zag dat ma haar behoefte op de wc deed.
Alle reacties Link kopieren
Ik 'snap
überhaupt niet waarom moeders hun kind in zijn of haar blote bullen laten rondlopen om overal onzin delijk als ze zijn van zich af te plassen.

Ik heb wel leukere dingen te doen dan constant "ongelukjes' schoon te maken.

Idem met moeders die 3 x per week lakens moeten wassen.

Trek je kind dan gewoon een luierbroejje aan 's nachts tot je kind echt zindelijk is.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
05-09-2018 12:17
Ik 'snap
überhaupt niet waarom moeders hun kind in zijn of haar blote bullen laten rondlopen om overal onzin delijk als ze zijn van zich af te plassen.

Ik heb wel leukere dingen te doen dan constant "ongelukjes' schoon te maken.

Idem met moeders die 3 x per week lakens moeten wassen.

Trek je kind dan gewoon een luierbroejje aan 's nachts tot je kind echt zindelijk is.
Jij gaat plasjes opruimen in de tuin? En waarom zou je het kind het niet zelf op laten ruimen. Dat doe je toch ook als hij de zoveelste beker omgooit of met iets anders knoeit?
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
05-09-2018 12:14

Kinderen worden vanzelf zindelijk, dat hoef je ze niet te leren. Of dat was in ieder geval vroeger zo, als een kind heel de dag thuis was bij moeder en zag dat ma haar behoefte op de wc deed.
vertel dat aan die kleuterjuffen die steeds meer onzindelijke kinderen in de klas hebben
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn oudste gebeurde het gewoon, geen idee meer hoe we dat toen gedaan hebben. De jongste is nu ook zover, dus ik begin maar met elke avond na het eten even lekker bloot lopen tot ze naar bed gaat.

Er staat een potje, maar daar hoeft ze niets mee. Ik herinner haar er wel aan dat als ze moet plassen of poepen ze dat op het potje mag doen. Zodra deze gewoonte erin is gesleten, ga ik het uitbreiden, bv een uurtje voor het eten ook zonder luier.

Ik denk dat je al heel ver bent hoor, hij snapt al dat je een plasje op een potje kunt doen als je er eenmaal zit. De volgende stap is ontdekken dat je ook kunt voelen wanneer je moet.

Elke vorm van beloning, druk of stickers zou ik achterwege laten. Hij doet het omdat hij wil. Of niet. En beide is prima. Het komt altijd goed, dat is het mooie. Ieder kind heeft een eigen tempo en als je dat een beetje aanvoelt, wat jij volgens mij prima doet, komt het vanzelf wel in orde.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
05-09-2018 12:23
Jij gaat plasjes opruimen in de tuin? En waarom zou je het kind het niet zelf op laten ruimen. Dat doe je toch ook als hij de zoveelste beker omgooit of met iets anders knoeit?
ik (of kind) gooide er een emmer water over
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-09-2018 12:25
vertel dat aan die kleuterjuffen die steeds meer onzindelijke kinderen in de klas hebben
Die kinderen hebben over het algemeen niet een ouder die 24 uur per dag het goede voorbeeld geeft. Veel ouders werken, want anders is het niet te betalen.

Ik ben trouwens een tijdlang peuterjuf geweest, en je ziet het verschil echt wel.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-09-2018 12:29
ik (of kind) gooide er een emmer water over
Precies!
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
05-09-2018 12:29
Die kinderen hebben over het algemeen niet een ouder die 24 uur per dag het goede voorbeeld geeft. Veel ouders werken, want anders is het niet te betalen.

Ik ben trouwens een tijdlang peuterjuf geweest, en je ziet het verschil echt wel.
een peuterjuf met een mening over werkende-moeders, jottum!
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik geloof dat ik dan een erg luie moeder ben. Ik heb n paar keer gezegd dat ze op de wc moest plassen en poepen voordat ze naar de basisschool ging. 6 weken(heel mn omgeving was al aan t panikeren, dat ik meer moest pushen) voor ze naar groep 1 ging wilde ze ineens op de wc en was meteen zindelijk eigenlijk. Toen 4 mnd later haar kleine zusje werd geboren besloot ze dat ze in de nacht ook geen luierbroekje om wilde en zo geschiedde.. Heel relaxt en ontspannen zindelijk geworden op haar (bijna) 4e dus (nooit ongelukjes gehad ook trouwens)
Annelleke schreef:
05-09-2018 12:23
Jij gaat plasjes opruimen in de tuin? En waarom zou je het kind het niet zelf op laten ruimen. Dat doe je toch ook als hij de zoveelste beker omgooit of met iets anders knoeit?
Ja hoor. Kind is niet zindelijk, moet van mama naakt rondlopen en dan ook nog met 2 en 3 zelf hun plas opruimen en schoonmaken.

:rofl:
En er zijn echt niet veel meer onzindelijke kinderen dan 20/30 jaar geleden op de kleuterschool.
Alle reacties Link kopieren
Op de basisschool krijgen veel kleuters ook een terugval door de spannende ervaring van naar school gaan. Dat kleurt het beeld misschien ook wel een beetje.
Hallo?!
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
05-09-2018 12:45
Ja hoor. Kind is niet zindelijk, moet van mama naakt rondlopen en dan ook nog met 2 en 3 zelf hun plas opruimen en schoonmaken.

:rofl:
Werkt prima hoor, het zijn peuters, geen gehandicapten. Ze kunnen prima iets opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Mn schoonzus is kleuterjuf, al 30 jaar, en vroeger kwam er nooit een onzindelijk kind naar school, tegenwoordig heeft ze er zo 2 of 3 in haar klas.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-09-2018 12:40
een peuterjuf met een mening over werkende-moeders, jottum!
Een mening? Hoe kom je daar bij? Dat is wat jij er in kiest te lezen hoor. Wel of niet werken, dat bepalen de ouders zelf. Men moet toch eten.
Alle reacties Link kopieren
Hier vanaf 2,5 ( dan zijn ze gezond nieuwsgierig en er lichamelijk ook wel aan toe)!bij de zeeman goedkoopste onderbroekjes gekocht en die aangedaan en daarover de luier. Bij poep smeet ik m weg en anders in de was. Die luiers absorberen zoveel dat ze daarin plassen amper voelen. Was bij alle kinderen vrij snel bekeken en dan waren ze zindelijk. Allemaal voor hun derde verjaardag. In stickers geloof ik niet zo. Snachts ging vanzelf als overdag er eenmaal in zat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind was met 2,5 overdag zindelijk zonder daar ooit moeite voor gedaan te hebben. Hij kondigde aan dat hij een onderbroek aan wilde in plaats van een luier en dat was dat. Hij heeft nog 1x een ongelukje gehad. 's nachts zindelijk worden duurde nogeen paar jaar langer.

Dus hij was overdag al lang zindelijk bij het naar school gaan. Toch heeft hij op school in het begin nog een paar keer in zijn broek geplast. Het toch wel spannend vinden op zo' n nieuwe school. Niet naar de wc mogen tijdens uitleg.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
05-09-2018 12:45
Ja hoor. Kind is niet zindelijk, moet van mama naakt rondlopen en dan ook nog met 2 en 3 zelf hun plas opruimen en schoonmaken.

:rofl:
met de neus erdoor! net als bij de hond!
Alle reacties Link kopieren
Bilf schreef:
05-09-2018 12:50
Hier vanaf 2,5 ( dan zijn ze gezond nieuwsgierig en er lichamelijk ook wel aan toe)!bij de zeeman goedkoopste onderbroekjes gekocht en die aangedaan en daarover de luier. Bij poep smeet ik m weg en anders in de was. Die luiers absorberen zoveel dat ze daarin plassen amper voelen. Was bij alle kinderen vrij snel bekeken en dan waren ze zindelijk. Allemaal voor hun derde verjaardag. In stickers geloof ik niet zo. Snachts ging vanzelf als overdag er eenmaal in zat.
Ik vind dit echt een slim idee! Ik ga hem onthouden (mijn kind is bijna een half jaar).
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
05-09-2018 13:28
met de neus erdoor! net als bij de hond!
Goh, blijkbaar een korte stap van zelf je rommel opruimen naar mishandeling.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
05-09-2018 13:42
Goh, blijkbaar een korte stap van zelf je rommel opruimen naar mishandeling.
:there:
sugarmiss schreef:
05-09-2018 12:17
Ik 'snap
überhaupt niet waarom moeders hun kind in zijn of haar blote bullen laten rondlopen om overal onzin delijk als ze zijn van zich af te plassen.

Ik heb wel leukere dingen te doen dan constant "ongelukjes' schoon te maken.
Ik kan ook leukere dingen bedenken dan luiers verschonen. Plasje opdoen vind ik minder vervelend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven