Zindelijk krijgen kind

05-09-2018 11:05 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ik heb even een vraagje. Mijn zoon is bijna 2,5 jaar en sinds maandag doet hij ongeveer 3/4 plasjes per dag op het potje, maar als ik hem zonder luier laat lopen plast hij gewoon in zijn onderbroek. Hij plast dus alleen op het potje als ik hem er op zet en dan blijft hij soms een half uur zitten voordat er iets komt. Hij wil er dan niet af voordat hij geplast heeft.

Hoe kan ik nu het beste verder gaan? Dit gewoon blijven doen een aantal keer per dag of toch wat anders?
Alle reacties Link kopieren
rozegeranium schreef:
07-09-2018 21:53
Als ze na het slapen even op het potje gezet Worden, is de blaas vol en gaat het plassen makkelijker. Dan is de bewustwording er ook eerder lijkt me...
Moet je allereerst wel kinderen hebben die zich zomaar ergens op laten zetten... En bewustwording dat er plas uit komt en hoe dat voelt is stap 1, maar het kunnen beheersen en de drive hebben om het te reguleren is nog heel wat anders. Dat volgt niet zomaar uit stap 1, je bereikt dat niet door ze maar heel vaak op het potje te zetten. Het moet toch echt uit henzelf komen en daarop heb je als ouder bar weinig invloed.
Toch spannend dat het in grote delen van de wereld wel lukt....En niet hele dagen op een potje maar gewoon op vaste momenten. Ik moet zelf ook als ik wakker wordt, een half uurtje na het eten enz.

Er zijn trouwens ook van die oefenbroekjes om OT te blijven. Die houden het eerste beetje tegen, maar geven wel een nat gevoel. Dan hoeft er niet direct gedweild te Worden.
nicole123 schreef:
07-09-2018 20:26
Je kunt kinderen best stimuleren en je kunt ook best een kind van rond de 2 jaar het potje (of meteen de wc als ze dat niet eng vinden) aanbieden, dat leuk maken en kijken of het kwartje valt. Heb ik totaal geen probleem mee, sterker nog, ik zeg zelf al een paar keer dat wij ook toen begonnen zijn. Wat ik hier probeer op te merken is dat als het op dat moment bij een kind niet zo landt, als er nu eens wel en dan weer niks in het potje zit, het kind geen zin heeft om op het potje te gaan of als het kind de interesse kwijt is, dat het dan geen enkel punt is om het los te laten en af te wachten tot het kind er blijkbaar meer aan toe is. Om dat gemakzucht te noemen en meteen onheilsscenario's te gaan schetsen vind ik een beetje flauw, dan kleur je het heel negatief in. Ik zou zeggen: waarom ergens enorm veel energie in pompen terwijl het als je even afwacht min of meer vanzelf gaat? Bij mijn eigen kinderen en heel veel kinderen om me heen ging het rond het 3e jaar heel soepel met zindelijk worden, vaak van de ene op de andere dag. Als het al jonger met niet al teveel moeite of gedoe voor zowel ouders als kind gaat, prima, maar zo niet dan is het echt niet nodig om er als ouder enorm bovenop te zitten. Een ouder zoals TO zou ik dus zeggen: probeer het even en als het niet zo gauw lukt: relax, later komt het echt wel, ook zonder dat je er enorm veel energie in steekt. Om dan met verhalen aan te komen van gemakzuchtige ouders, kinderen die zo laat zindelijk worden dat ze zich ervoor schamen en kinderen die massaal niet zindelijk zouden zijn bij aanvang van de basisschool vind ik enorm overtrokken en onnodige bangmakerij.
Ik ben het helemaal met je eens. Maar ik kreeg het idee van je dat je stimuleren altijd verkeerd vindt. Een kind met 2 jaar stimuleren is in mijn ogen niet verkeerd mits het niet op een dwingende manier gaat. En genoeg kinderen die zo zindelijk worden. Ook op die leeftijd. Als je kind er duidelijk geen zin/behoefte aan heeft is een tijd wachten ook prima.

Er worden in dit topic ook twee uiterste benoemd. Het op jonge leeftijd dwingen zindelijk te worden tegen het op late leeftijd zindelijk worden door lakse ouders. Dat zijn extreme voorbeelden.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
08-09-2018 11:33
Ik ben het helemaal met je eens. Maar ik kreeg het idee van je dat je stimuleren altijd verkeerd vindt. Een kind met 2 jaar stimuleren is in mijn ogen niet verkeerd mits het niet op een dwingende manier gaat. En genoeg kinderen die zo zindelijk worden. Ook op die leeftijd. Als je kind er duidelijk geen zin/behoefte aan heeft is een tijd wachten ook prima.

Er worden in dit topic ook twee uiterste benoemd. Het op jonge leeftijd dwingen zindelijk te worden tegen het op late leeftijd zindelijk worden door lakse ouders. Dat zijn extreme voorbeelden.
Helemaal eens, dan zitten we precies op 1 lijn.

Niks mis met stimuleren, zolang dat voor iedereen leuk en relaxed is. Maar als het niet zo 1-2-3 lukt op 2-jarige leeftijd en de ouder schiet ervan in de stress over hoe het aan te pakken (zoals de TO hier en dit soort topics zie ik heel veel langskomen) dan is dat helemaal niet nodig. Dan komt het echt vanzelf wel, zonder dat zoiemand onzeker gemaakt hoeft te worden met uitspraken zoals hier gedaan worden over lakse of gemakzuchtige ouders en dat elk kind met 2,5 zindelijk kan zijn en het anders de schuld van de ouders zou zijn.

Echt lakse ouders die het allemaal compleet laten zitten en helemaal niets aan zindelijkheid stimuleren tot het kind bijna 4 is ken ik overigens helemaal niet, volgens mij bestaan die niet of nauwelijks (in heel extreme opvoedingen of kinderen die verwaarloosd worden wellicht). Kinderen die pas vlak voor hun vierde zindelijk waren daar ken ik er wel een paar van (niet-zindelijke kinderen van 4 heb ik nog nooit meegemaakt, dat dat opeens massaal zou gebeuren is totale nonsens), maar daar valt niets uit te concluderen over de ouders, want de ouders van die kinderen die ik ken zijn juist verre van laks in hoe ze met hun kinderen omgaan.

Ouders van kinderen van 2 of net 3 die onnodig in de stress zitten omdat ze bang zijn dat het allemaal niet zal lukken, onzeker zijn of ze wel de juiste aanpak hanteren en die denken dat het allemaal op hun schouders rust en dat ze er heel veel energie in moeten steken omdat hun kind anders vast niet zindelijk zal worden, daar ken ik er dan wel weer best veel van. Zonde van de stress denk ik dan, dus laten we dat elkaar ook niet aanpraten.
nicole123 schreef:
08-09-2018 12:30
Helemaal eens, dan zitten we precies op 1 lijn.

Niks mis met stimuleren, zolang dat voor iedereen leuk en relaxed is. Maar als het niet zo 1-2-3 lukt op 2-jarige leeftijd en de ouder schiet ervan in de stress over hoe het aan te pakken (zoals de TO hier en dit soort topics zie ik heel veel langskomen) dan is dat helemaal niet nodig. Dan komt het echt vanzelf wel, zonder dat zoiemand onzeker gemaakt hoeft te worden met uitspraken zoals hier gedaan worden over lakse of gemakzuchtige ouders en dat elk kind met 2,5 zindelijk kan zijn en het anders de schuld van de ouders zou zijn.

Echt lakse ouders die het allemaal compleet laten zitten en helemaal niets aan zindelijkheid stimuleren tot het kind bijna 4 is ken ik overigens helemaal niet, volgens mij bestaan die niet of nauwelijks (in heel extreme opvoedingen of kinderen die verwaarloosd worden wellicht). Kinderen die pas vlak voor hun vierde zindelijk waren daar ken ik er wel een paar van (niet-zindelijke kinderen van 4 heb ik nog nooit meegemaakt, dat dat opeens massaal zou gebeuren is totale nonsens), maar daar valt niets uit te concluderen over de ouders, want de ouders van die kinderen die ik ken zijn juist verre van laks in hoe ze met hun kinderen omgaan.

Ouders van kinderen van 2 of net 3 die onnodig in de stress zitten omdat ze bang zijn dat het allemaal niet zal lukken, onzeker zijn of ze wel de juiste aanpak hanteren en die denken dat het allemaal op hun schouders rust en dat ze er heel veel energie in moeten steken omdat hun kind anders vast niet zindelijk zal worden, daar ken ik er dan wel weer best veel van. Zonde van de stress denk ik dan, dus laten we dat elkaar ook niet aanpraten.
Precies.
Ik vind het allemaal schromelijk overdreven. Ik ken echt niemand die ‘helemaal in de stress’ schiet over zindelijkheid of ontzéttend veel moeite doet voor zindelijkheid.

En het lijkt me behoorlijk triest als je onzeker wordt omdat anonieme Marietje op een forum zegt dat je lui bent als je kind niet met 2,5 zindelijk is.. vraag me af of je dan wel helemaal 100% bent. Wat gebeurd er dan als iemand in het échte leven iets tegen je zegt?
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
08-09-2018 15:00
Ik vind het allemaal schromelijk overdreven. Ik ken echt niemand die ‘helemaal in de stress’ schiet over zindelijkheid of ontzéttend veel moeite doet voor zindelijkheid.

En het lijkt me behoorlijk triest als je onzeker wordt omdat anonieme Marietje op een forum zegt dat je lui bent als je kind niet met 2,5 zindelijk is.. vraag me af of je dan wel helemaal 100% bent. Wat gebeurd er dan als iemand in het échte leven iets tegen je zegt?
En daarom moet je maar gewoon kunnen zeggen dat je lui bent als je kind niet met 2,5 jaar zindelijk is en is het raar en overdreven als ik daar tegenin ga? Dat is nogal de zaken omdraaien hè?

Ik ken persoonlijk dus wel diverse mensen die in de stress schieten om zindelijkheid omdat er mensen om hen heen zeggen dat het allemaal makkelijk kan met 2 jaar en dat het allemaal heel erg afhangt van de aanpak van de ouders, want in Afrika zijn ze ook met 2 jaar zindelijk blabla en dat het hen dan niet lukt. En mensen die ontzettend veel moeite doen ken ik ook. Mensen die er compleet met de pet naar gooien en die het niet boeit of hun kind zindelijk is als het naar de basisschool gaat ken ik daarentegen niet.
Tja, het hangt ook af van de aanpak van de ouders. Kan je lang of kort over lullen maar dat is gewoon zo. Biologisch is er echt geen reden waarom een kind pas met 3,5 zindelijk wordt. Maar of dat erg is.. of lui of weet ik wat.. dat hoor je mij niet zeggen hoor. Moeten ouders toch zelf weten hoe en wanneer ze dat doen.

Jij reageerde zelf nogal in de verdediging op een post van mij waarin ik nota bene letterlijk zeg dat het me een zorg zal zijn wannneer anderen hun kind zindelijk maken, alsof ik beweer dat mensen lui en slecht zijn als ze het later doen. Die conclusie trek je zelf. En verder in dit topic valt het ook wel mee met de oordelen hoor. Je leest er van alles in wat er niet staat. Blijkbaar is het een gevoelig puntje.
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop1 schreef:
08-09-2018 23:01
Tja, het hangt ook af van de aanpak van de ouders. Kan je lang of kort over lullen maar dat is gewoon zo. Biologisch is er echt geen reden waarom een kind pas met 3,5 zindelijk wordt. Maar of dat erg is.. of lui of weet ik wat.. dat hoor je mij niet zeggen hoor. Moeten ouders toch zelf weten hoe en wanneer ze dat doen.

Jij reageerde zelf nogal in de verdediging op een post van mij waarin ik nota bene letterlijk zeg dat het me een zorg zal zijn wannneer anderen hun kind zindelijk maken, alsof ik beweer dat mensen lui en slecht zijn als ze het later doen. Die conclusie trek je zelf. En verder in dit topic valt het ook wel mee met de oordelen hoor. Je leest er van alles in wat er niet staat. Blijkbaar is het een gevoelig puntje.
Ach, dan blijf jij lekker hangen in je eigen gelijk en doe je mij af als gevoelig als je dat graag wilt, prima hoor. Ik heb hier toch echt termen als laks en gemakzuchtig rondgestrooid zien worden, maar dat heb ik blijkbaar verzonnen. Alsof men daar mensen als TO mee helpt, lekker afgeven op anderen die er wat relaxter in staan... Maar op 1 lijn gaan we toch niet komen, dus zinloos om er verder over te praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven