Vanaf welke leeftijd in de avond alleen thuis?

17-09-2018 08:56 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af wanneer je kind(eren) 's avonds voor het eerst alleen thuis bleven en wanneer je geen oppas meer regelt. Onze zoon is 11 jaar (wordt over een paar maanden 12) en tot nu toe als wij iets hebben op een avond gaat hij bij opa en oma logeren of ik regel hier thuis een oppas. Overdag is hij ook wel eens een paar uurtjes alleen als wij zijn werken of boodschappen, enz... Maar wanneer doe je dat in de avond? Ben benieuwd hoe jullie daar mee om gaan!?
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan het kind. Onze oudste vond het met 12 jaar oke en onze jongste vindt het met 13 jaar nog niet fijn. Hij zorgt dan zelf voor een logé
Alle reacties Link kopieren
Ligt er ook aan hoe lang. Uurtje sporten of ouderavond van zeven tot acht laten we ze wel incidenteel alleen. Avondeten of tot na bedtijd niet. Onze kinderen zijn 9 en 11.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen van 8 en 9 jaar vinden dat ze s avonds ook geen oppas meer nodig hebben. Maar daar ga ik niet mee akkoord. Ik vermoed ook dat ik een jaar of 12 wel goed zou vinden. Maar ze zijn dan met zijn tweeen, hebben niet vaak ruzie , we wonen biet afgelegen, maar de buren zijn niet vaak thuis. Speelt bij mij allemaal mee in de overweging.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
17-09-2018 09:06
Ligt er ook aan hoe lang. Uurtje sporten of ouderavond van zeven tot acht laten we ze wel incidenteel alleen. Avondeten of tot na bedtijd niet. Onze kinderen zijn 9 en 11.

Ja voor een ouderavond of korte afspraak a la half uurtje/uurtje blijft hij in de avond ook alleen.

Ik doelde meer op dat wij een verjaardag/feestje hebben en om 20 uur weggaan en middernacht terug komen oid.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste van 11 kan prima alleen blijven, dat geeft ze zelf ook aan. En voor de tijden dat we weg zijn gaat dat ook prima (max 2uurtjes).
Mijn jongste van 7 die geeft nu overdag aan dat hij niet mee wil als de hond word uitgelaten...prima dus dat is nu in de oefening. Alleen denk ik dat hij zich pas op latere leeftijd in de avond alleen thuis fijn voelt.
Ik weet dat ik dezelfde leeftijd als dochter had indertijd...dus ik zeg zo rond 11 á 12 jaar kan het prima afhankelijk van het kind.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
17-09-2018 09:06
Ligt er ook aan hoe lang. Uurtje sporten of ouderavond van zeven tot acht laten we ze wel incidenteel alleen. Avondeten of tot na bedtijd niet. Onze kinderen zijn 9 en 11.
Op de leeftijden na (hier 9 en 12) exact dit. :)
Alle reacties Link kopieren
Mamaatje2 schreef:
17-09-2018 09:10
Ja voor een ouderavond of korte afspraak a la half uurtje/uurtje blijft hij in de avond ook alleen.

Ik doelde meer op dat wij een verjaardag/feestje hebben en om 20 uur weggaan en middernacht terug komen oid.
Dit zou hier echt niet kunnen, of tenminste: kunnen waarschijnlijk wel, maar willen? Nee. Dat zou mij niet lekker zitten.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is 1,5 dus dit is bij ons nog lang niet ter sprake. Zelf bleef ik vanaf 11/12 alleen thuis maar had dan wel de buren als achtervang. Ik weet nog dat het rookalarm een keer afging (vals alarm) en toen heel blij was dat ik bij de buren terecht kon. Zij waren dan ook op de hoogte dat ik alleen was en bleven die avond thuis.

Tot middernacht weggaan zonder een directe achtervang te hebben vind ik 11/12 wel erg jong.
Alle reacties Link kopieren
Je kan misschien opbouwen beginnend vanaf een uurtje? hangt ook van kind tot kind af zoals eerder al gezegd. Je kan het zeker bespreekbaar maken. Verder zou ik ook bekijken of je kind al volwassen genoeg is voor deze verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste keer alleen thuis ging ik eerst met m’n vader naar Videoland. Ik mocht zelf kiezen en koos iets over een sprookje dat verjaagd moest worden.

Goddank kwam de buurvrouw tussendoor even kijken. Die trof me verstijfd aan op de bank, kijkend naar Ghostbusters. Voor uitzetten moest je ook nog opstaan in die tijd, zelfs dag durfde ik niet meer. :'(
Alle reacties Link kopieren
Vanaf groep 8 paste ik ‘s nachts op andermans kinderen. Alleen thuis was dus ook geen issue, tenzij m’n ouders al vertrokken voor het avondeten. Zelf koken deed/mocht ik namelijk niet op die leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
QueenArachnia schreef:
17-09-2018 09:16
Op de leeftijden na (hier 9 en 12) exact dit. :)
Hier ook net zo, ze zijn 12 en bijna 9. Sowieso om oudste dan de verantwoordelijkheid over de jongste te geven vind ik haar nog te jong. Misschien vanaf een jaar of 14. Voor nu inderdaad logeren bij opa en oma of de oppas, waar ze helemaal gek mee zijn.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 kinderen van 11 en 10. Blijven sinds kort 's avonds alleen thuis, maar dan alleen als ik in mijn woonplaats iets heb. Hebben we een feestje buiten onze plaats dan oppas of logeren. Plaats zelf is klein en ben, als ze mij bellen, binnen 2 minuten thuis. Ze gaan ook niet meer naar de BSO. Werk in mijn woonplaats, dus ook dan snel thuis. Tot nu toe heb ik ze nog niet betrapt op gekkigheid. Zodra dat wel het geval is, dan weer oppas en BSO. Voordeel is dat ze samen zijn en weinig leeftijdsverschil, dus geen verantwoordelijkheid voor de oudste. Kind alleen zou ik meer moeite mee hebben.
Alle reacties Link kopieren
Hier 2 kinderen van 11, die zijn 's avonds alleen alleen tot bedtijd (dus de ouderavond, sporten, dat soort dingen). Zijn we langer weg dat het voor hun al bedtijd is komt er een oppas. Ook omdat ze dat zelf prettig vinden. Als ze zelf aangeven dat niet meer te willen zou dat misschien niet meer hoeven maar voorlopig zie ik dat niet gebeuren eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn kinderen nog niet aan de orde (6 en 8). Maar van mezelf weet ik nog (ook enig kind) dat mijn ouders dat ook gingen opbouwen. Overdag was ik eigenlijk nooit alleen thuis. Mijn vader had een zaak met personeel aan huis, dus er was altijd wel een volwassene in de buurt. 's avonds werd het opgebouwd. Eerst een avondje naar de buren met de babyfoon. En de boodschap als je roept komen we direct. De babyfoon was nog niet aan of ik riep al, dus mijn moeder weer naar huis. Mijn woorden: ik wilde even kijken of je mij ook kon horen, heb nooit weer geroepen en dat was het begin van succesvol alleen thuis zijn. Daarna gingen ze ook wel verder weg. In het begin zeiden ze we zijn er om zo laat weer (en dan dus idd niet diep in de nacht) en dat deden ze ook). Ze lieten een telefoonnummer achter waar ze bereikbaar waren (dit was in het pre-mobiele tijdperk). Voorwaarde is wel dat kind zelf kan bellen.
Alle reacties Link kopieren
Mamaatje2 schreef:
17-09-2018 09:10
Ja voor een ouderavond of korte afspraak a la half uurtje/uurtje blijft hij in de avond ook alleen.

Ik doelde meer op dat wij een verjaardag/feestje hebben en om 20 uur weggaan en middernacht terug komen oid.
Als je in een gebied woont waar je de naaste buren alleen per fiets kunt bereiken heb je gelijk. Anders vind ik je erg beschermend, té beschermend. Met bijna 12 moet hij toch echt zelf een bordje eten op kunnen warmen en zelf naar bed kunnen gaan. Je kan de buren vragen of hij daar naartoe kan in geval van nood en hij heeft vast al een telefoon. Als hij die niet heeft loop je echt heel erg achter. Kind gaat straks naar het voortgezet hé, dan moet hij echt een stuk zelfstandiger zijn dan dat hij nu lijkt te zijn.
Bij ons niet aan de orde. Maar bij mezelf weet ik nog dat mijn moeder mij al vroeg alleen thuis liet. Vanaf een jaar of 4 voor korte stukjes (boodschappen, visite, hond uitlaten, etc.), vanaf een jaar of 6/7 voor wat langer (paar uurtjes, verjaardagen, etc.). Ook als oppas voor mijn andere zusje maar die sliep dan vaak al.

'Niet aan het gasfornuis zitten, geen kaarsjes aan en geen gekke dingen doen!' Maar goed, wij woonden toen wel in een dorp in een tijd dat je (waarschijnlijk) gewoon naar de buren kon lopen als er iets was.... En wij waren ook wel héél zelfstandige kinderen vergeleken met de kids van nu...
De dochter van man is 6 en dit weekend voor eerst overdag half uurtje alleen thuisgebleven. Onze jongste is 1,5 en was met mij mee.

Ik zat met 11 op middelbare school en toen echt geen oppas meer maar ik ben de jongste van 3. Oudste broer was toen 14.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 13 blijft binnenkort voor het eerst "alleen" thuis 's avonds als ik een feestje heb. Alleen tussen aanhalingstekens, want ze vindt het alleen niet gezellig helemaal alleen, dus ze nodigt dan haar beste vriendin uit om te Netflixen.

Mama van vriendinnetje woont een straat verderop dus die staat bij problemen zo aan de deur voor assistentie. En zelf heb ik mijn telefoon aan staan voor eventuele vragen. Ze regelen zich zelf iets te eten bij de snackbar in de straat. En mogen opblijven tot ik thuis kom om 1h00.

Overdag bleef ze al langer alleen thuis - volgens mij vanaf 10j langzaam opgebouwd. Van eerst een korte boodschap naar wat langer. En vanaf de middelbare natuurlijk elke dag na school, want ik ben pas later thuis dan zij.

Echt laat is tot nu toe nog nooit nodig geweest. Ben benieuwd hoe dit gaat. Verwacht geen rare dingen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf nog twee hele jonge kinderen (dochter van 2 jaar en een baby van 5 weken), dus dat is hier totaal niet aan de orde.

Toen ik 13 was paste ik al op en dit werd ook met regelmaat midden in de nacht in de weekenden. Ik vond dit totaal geen probleem. Ik werd dan wel thuisgebracht door een van de ouders van het oppasgezin. Dus voor mij klinkt het erg vreemd dat een twaalfjarige 's avonds niet alleen thuis zou kunnen zijn.
Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties en tips!
Alle reacties Link kopieren
Mamaatje2 schreef:
17-09-2018 16:10
Bedankt voor alle reacties en tips!
En wat ga je doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik bleef vanaf de brugklas wel eens alleen 's avonds thuis met broertje. Maar mijn broertje is 2,5 jaar jonger en heeft een (lichte) diagnose, zonder broertje hadden ze het met 9-10 jaar al prima gevonden.

Mijn brugklaskamp gingen mijn ouders ook een avond uit, zonder broertje en zonder oppas.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Zijn daar geen wet-teksten over?
Ik dacht dat je ze officieel niet voor hun 14de alleen mocht laten.

Veel zou afhangen van hoe volwassen ze zich algemeen gedragen, hoeveel kinderen er zijn, of ze het zelf zien zitten, ...

Ik zou 1 13-jarige best alleen willen laten.
Maar dan weer niet als ie ook nog voor 2 of 3 jongere broertjes moet zorgen.
Of als die 13- en 15-jarige elkaar steevast zowat de hersenen in slaan.


En daarnaast zou het afhangen van hoe snel ik of een familie-lid aanwezig kan zijn als ze bellen.
Aan de andere kant van 't land? Doe maar oma en opa, een babysit of een vriendje.
Vlakbij in de kroeg? Geen probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven