Kinderverjaardag na scheiding

20-09-2018 09:24 43 berichten
Wie wil er met mij meedenken. Over 2 weken is onze oudste zoon jarig. Ik woon dan net een week in mijn nieuwe huis (nu druk aan het klussen) en ik kom er maar niet uit wat ik met zijn verjaardag zal doen.

Zoals in titel staat ben ik net gescheiden en heb het er nog erg moeilijk mee. We vierden de kinderverjaardagen altijd groot in het weekend met alle vrienden en familie. Dat trek ik nu echt niet maar ik wil zoon ook niet teleurstellen. Hij vraagt nergens naar en ex stelt ook niks voor. Ex-schoonfamilie heeft me aardig laten vallen (nooit meer gezien) en om ze voor het eerst te zien op een feestje... Of stel ik me aan. Ik weet het gewoon niet.

Wie heeft er tips om zijn verjaardag te vieren en het toch een fijne dag te laten zijn?
Kinderfeestje hebben we al gepland in november en doen we samen.

Renske
Alle reacties Link kopieren
Denk aan je zoon ipv van aan jezelf, waarom moeten kinderen de dupe zijn van een scheiding.
Such a beautiful place to be with Friends.
Alle reacties Link kopieren
Vraag aan je zoon wat hij wil doen
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jouw familie uitnodigen en wat vrienden. Wellicht kan je ex ook zijn verjaardag vieren met zijn familie.
Dit is toch eigenlijk een van de weinige 'voordelen' van gescheiden ouders, je hebt 2x een feestje.
Ik nodig mijn ex schoonfamilie echt niet uit hoor, ook nooit meer wat van gehoord en dan een beetje schijnheilig leuk doen op een verjaardag? Kinderen voelen dat feilloos aan.
Hoe oud is je zoon en wat wil hij?
Alle reacties Link kopieren
Misschien viert ex het wel met zijn familie en zijn vrienden?
Ik zie meestal na scheidingen dat de verjaardag dan 2x gevierd wordt. Bij papa met zijn kant en bij mama met haar kant.
Weet niet hoe oud je zoon is....anders kun je het hem voorleggen.
Alle reacties Link kopieren
Nodig je vrienden in ieder geval uit. En je ex-schoonfamilie is nog steeds gewoon 100 % familie van je zoon. Het is moeilijk voor jou, maar ook voor je kind(eren). Probeer hem in ieder geval een leuke verjaardag te bezorgen, roep de hulp van een vriendin in voor het inschenken van de drankjes voor je schoonfamilie als het jou te zwaar valt.
Ligt aan de leeftijd, je kan ook een dagje Efteling doen, heb je meteen een leuk verjaardagskado.
Alle reacties Link kopieren
zoetjerminder schreef:
20-09-2018 09:28
Vraag aan je zoon wat hij wil doen
zou ik ook doen
(beetje afhankelijk van de leeftijd)
Maar geef hem wel wat kantlijnen mee, als MET schoonfamilie vieren geen optie is. Stel dan de vraag hoe jullie samen dit gaan vieren. En wat hij denkt, dat hij met papa gaat doen.

Praat met hem, hij zit er vast ook erg mee, maar durft jullie niet te storen.
Gewoon vieren met je eigen vrienden en familie. Wat ex doet is niet aan jou.
Misschien viert hij het met zijn familie en vrienden.
anoniem_64c50afa19078 wijzigde dit bericht op 20-09-2018 09:37
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Een mooi moment om het meteen zo aan te pakken als je het in de toekomst ook wilt doen. Nodig alleen familie en vrienden uit die je niet hebben laten vallen in deze moeilijke periode. Papa kan het ook voor zichzelf vieren met z'n eigen mensen.
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
20-09-2018 09:26
Denk aan je zoon ipv van aan jezelf, waarom moeten kinderen de dupe zijn van een scheiding.
Ondanks dat ik het met je eens ben, wil ik wel een kant tekening plaatsen. Als namelijk de sfeer op -10 staat, is het voor het kind ook niet zo leuk. Als je ouders en familie in 1 kamer zijn en de sfeer is ronduit shit en niet zoals voorheen gezellig, dan heeft kind daar ook last van. Dan wordt het pijnlijk duidelijk dat niks meer hetzelfde is.

Ervaring hier als kind: als je met de ex nog wel kan vinden en je over schoon familie kan heen stappen: vier het in de middag met iedereen zoals altijd.

Zo niet: nodig jouw familie uit, broers zussen van kind (uiteraard), klasgenoten/vrienden van kind, buren en wie je maar wil en vier het gewoon dan zonder ex en aanhang. Als de sfeer maar leuk is en je niet tegen kind zegt: je vader en familie trek ik niet. (!!) Dan is er niks aan de hand.

Zorg voor een grote taart en een tof cadeau.

Succes TO, ik weet uit ervaring dat zulke situaties moeilijk zijn. Ook voor een moeder. Dat mag ook hoor TO. Je hebt je eigen verdiet en als moeder draag je dat van je kinderen ook. Alle eerste keren worden volgende keren. Je zal zien dat het volgend jaar een stuk makkelijker is.
Alle reacties Link kopieren
Kun je de verjaardag niet op "neutraal terrein" houden?

Bijvoorbeeld (afhankelijk van de leeftijd) bij een grote speeltuin met een restaurant erbij? Dan kun je vrienden en familie daar uitnodigen, kunnen kinderen gewoon lekker spelen, klimmen, klauteren en jij zit op het terras met dat gedeelte van de gasten waar je je goed bij voelt, maar je exschoonfamilie zit dan verderop op datzelfde terras. Hoef je alleen een gezamenlijk "zing-momentje" met taart te doen en laat je daarna de kinderen vrij en laat je voor de volwassenen wat catering verzorgen.
Of hetzelfde idee maar dan in een dierentuin? beetje afhankelijk van hoe groot de verjaardag normaal gevierd wordt (alleen opa's oma's of ook alle tantes en ooms en nichtjes neefjes)
In ieder geval op zo'n manier dat de omgeving genoeg afleiding geeft om hopelijk de nadruk van de ongemakkelijkheid af te halen.

(hangt natuurlijk wel samen met of je de financiele ruimte hebt om catering uit handen te geven en of je goede afspraken kan maken met ex over hoe de rekening gesplitst gaat worden.)

Sowieso: wat heeft ex voor ideeen hierover?
Alle reacties Link kopieren
paggy schreef:
20-09-2018 09:31
Misschien viert ex het wel met zijn familie en zijn vrienden?
Ik zie meestal na scheidingen dat de verjaardag dan 2x gevierd wordt. Bij papa met zijn kant en bij mama met haar kant.
Weet niet hoe oud je zoon is....anders kun je het hem voorleggen.
Vaak zijn een aantal vrienden toch wel gezamenlijk dus dat is lastig kiezen voor ze waar ze heen moeten. Niet echt jouw probleem natuurlijk maar wel lastig vind ik.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het vieren met jouw (naaste) familie en eventueel jouw beste vrienden. En het dan gewoon wat simpeler houden dan normaal, geen ingewikkelde hapjes of uitgebreid buffet, maar gewoon zoutjes en avondeten (mits ze blijven eten) wat je makkelijk op tafel zet, soep met broodjes, patat met snacks, zoiets.

Je ex kan het dan gewoon zelf vieren met zijn familie. Als de sfeer tussen jou en zijn familie slecht is, zou ik het er niet op wagen ze zelf uit te nodigen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
O, en als je het niet thuis wil vieren: zoek op internet of je ergens een ruimte kunt huren. Hier in de stad zijn bijvoorbeeld een heleboel speeltuinen met daarbij een ruimte die je kunt afhuren voor een feestje (speeltuin zelf is dan gewoon open voor publiek). Voordeel is dat als het mooi weer is, de kinderen ook nog lekker buiten kunnen spelen, er zit een keuken bij, en het is relatief goedkoop voor een feestruimte. Wij hebben dat vorig jaar gedaan voor het partijtje van mijn dochter en ik vond het ideaal, ik kan me voorstellen dat het ook reuze handig is als je net verhuisd bent zoals jij. Dus google even of dat bij jou in de stad ook mogelijk is (of een soortgelijke ruimte, mijn ouders hebben vroeger wel eens een soort peuterspeelzaaltje gehuurd voor een feestje, was ook inclusief gebruik van keuken).
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
20-09-2018 09:46
Ik zou het vieren met jouw (naaste) familie en eventueel jouw beste vrienden. En het dan gewoon wat simpeler houden dan normaal, geen ingewikkelde hapjes of uitgebreid buffet, maar gewoon zoutjes en avondeten (mits ze blijven eten) wat je makkelijk op tafel zet, soep met broodjes, patat met snacks, zoiets.

Je ex kan het dan gewoon zelf vieren met zijn familie. Als de sfeer tussen jou en zijn familie slecht is, zou ik het er niet op wagen ze zelf uit te nodigen.
Waarom dat??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Voor mij was het heel belangrijk om dit samen te blijven doen. Dus toch gewoon groot gevierd met alle mensen die normaal ook kwamen. Kind was blij en had alle aandacht voor zijn cadeautjes en kinderen om zich heen. Ex gedroeg zich netjes, al stond hij erop dat de nieuwe vriendin er ook bij was. Ex-schoonvader (zelfde verhaal als bij jou) werd door ex netjes op afstand gehouden. Ik had veel steun aan vriendinnen die er puur voor mij waren. Ik was lekker aan het drinken inschenken en hapjes maken, ze zijn nog nooit zo vol naar huis gegaan denk ik. Het was toneelspelen, maar iedereen deed er netjes aan mee. Achteraf knallende koppijn en een flinke huilbui, maar ook blij dat het zo kon voor kind. De verjaardagen erna vielen enorm mee, worden nog steeds gezamenlijk gevierd, en zijn nu zelfs weet gezellig te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Kinderfeestje (voor de kinderen uit de klas) deden ex en ik samen organiseren- om en om in het ene of het andere huis.
De familiefeestjes deden we apart. Ik ben niet zo'n familiemens, dus ik ging dan meestal met mijn dochter en mijn beste vriendinnen en hun kinderen naar een of andere speeltuin/trampolinehal/pretpark. Ex is wel van de uitgebreide kringetjes verjaardagen en deed dat met "zijn" kant.
Dochter kreeg dus in de praktijk drie dagen na mekaar feest en vond het prachtig op die manier.

Wel handig als het bespreekbaar is van te voren, zodat er een plan kan gemaakt worden wie wat wanneer. En afhankelijk van de leeftijd van je zoontje vraag je ook zijn input.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
20-09-2018 09:52
Waarom dat??
Omdat ze er blijkbaar even weinig energie voor heeft. Ik kan me ook niet voorstellen dat haar kind het minder leuk vindt als ze niet uitgebreid in de keuken gaat staan. Ze is dan nota bene net verhuisd. Ik zou het snappen als ze er even wat minder werk van maakt dan in voorgaande jaren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
20-09-2018 09:58
Omdat ze er blijkbaar even weinig energie voor heeft. Ik kan me ook niet voorstellen dat haar kind het minder leuk vindt als ze niet uitgebreid in de keuken gaat staan. Ze is dan nota bene net verhuisd. Ik zou het snappen als ze er even wat minder werk van maakt dan in voorgaande jaren.
Volgens mij geen energie om het met zijn familie etc te doen maar als ze het thuis met haar familie en vrienden doet kun je toch net zo uitpakken als anders?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
20-09-2018 09:58
Omdat ze er blijkbaar even weinig energie voor heeft. Ik kan me ook niet voorstellen dat haar kind het minder leuk vindt als ze niet uitgebreid in de keuken gaat staan. Ze is dan nota bene net verhuisd. Ik zou het snappen als ze er even wat minder werk van maakt dan in voorgaande jaren.
geen kind dat bezwaar maakt tegen Thuisbezorgd.nl
Alle reacties Link kopieren
Nouschi schreef:
20-09-2018 10:03
Volgens mij geen energie om het met zijn familie etc te doen maar als ze het thuis met haar familie en vrienden doet kun je toch net zo uitpakken als anders?
Kan inderdaad, maar ik kan me ook indenken dat je daar, midden in een verhuizing, net even te moe voor bent. Ik kan me zo indenken dat als je in zo'n heftige en drukke tijd zit, het wel prettig is om het jezelf een keer wat makkelijker te maken.

Maar goed, TO kan zelf wel bepalen of dat wel of niet op haar van toepassing is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
1e jaar is het heftigste ... je hebt misschien inderdaad weinig energie/zin maar fake it till you make it ... gewoon je stinkende best doen om je kind een leuke dag/dagen te bezorgen

volgens mij gewoon van te voren goed uitmaken of samen wel of niet op te brengen is en wat je ook kiest er vol voor gaan - dit is de eerste in een lijn van nieuwe stijl verjaardagen, dus het kan maar beter dan een leuke worden
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Hier gaven de kinderen aan liever niet 2x hun verjaardag te vieren. Zij waren ten tijde van de scheiding 9 en 13 jaar. Verjaardagen zijn bij mijn ex thuis ( hij is in het huis blijven wonen) en we delen de kosten. Zo staat het ook in het ouderschapsplan. Het scheelt wel dat er nooit ruzie is geweest en we nog steeds on speaking terms zijn. Wij zijn 22 jaar getrouwd geweest.

De eerste keer was wat ongemakkelijk, omdat het mijn huis niet meer was en ik geen idee had wat hij van mij verwachtte ( het voelde raar om de kast in te gaan om spullen te pakken) . Na een gesprekje hierover was dit probleem opgelost.

De kinderen zijn blij dat het zo gaat, maar zien ook dat dit heel uniek is. Bij de meeste klasgenoten is er ruzie tussen beide exen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven